handdator

Visa fullständig version : Bas/Isolation


Delta
2003-12-16, 21:15
Bör man köra isolationsövningar före basövningar eller tvärtom?

Medusa
2003-12-16, 21:20
Vore det inte födelaktigare att träna isolationsövningar innan bas, eftersom ex vid ett pass där bröst är målet:

Bänkpress bas:triceps eller axlar nåt failure innan bröstet gör det, dvs du når inte failure i den muskeln du siktar på. Då är man ju tröttare när man sedan skall köra Flyes som isolation (exempelvis) och kan därför inte köra lika hårt som om du hade börjat med den,dvs nå en lägre "point of failure".

Flyes isolation:Vore bättre att köra denna innan eftersom målet är att trötta ut bröst så mycket som möjligt på en gång istället för en halvhjärtad bänkpress ( för brösten) och sedan ett halvhjärtad flyes.

Rätt eller fel? Teoretiskt svammel men ändå..

Delta
2003-12-16, 21:24
Jag tror vi behöver experthjälp på det här :-)

Medusa
2003-12-16, 21:26
Skulle gärna höra Gruben och Arnes åsikter om detta, alla er andra med för den delen! :love:

King Grub
2003-12-16, 21:28
Jag föredrar att lägga basövningarna först. Att köra en isolationsövning först skulle begränsa viktbelastningen jag skulle kunna använda på basövningen alltför mycket, och jag anser att föruttröttningen som isolationsövningarna ger inte väger upp för detta. Att jag är tröttare i en muskel när jag går på basövningarna tycker jag inte är styrke- eller massafrämjande.

Medusa
2003-12-16, 21:30
En sak till som jag och Delta diskuterade förut över telefon utan att komma fram till något:

Om isolation är effektivast för specifika muskler, varför består då inte träningsprogrammen endast av isolation, detta skulle väl ta mer och vara energibesparande?

varför inkluderar man av rent vetenskapliga skäl basövningar?

Tänker absolut inte plocka bort det, men intressant sak att ta upp.

Hnke
2003-12-16, 21:31
där hör du :thumbup:

kharon
2003-12-16, 21:33
Originally posted by Medusa
En sak till som jag och Delta diskuterade förut över telefon utan att komma fram till något:

Om isolation är effektivast för specifika muskler, varför består då inte träningsprogrammen endast av isolation, detta skulle väl ta mer och vara energibesparande?

varför inkluderar man av rent vetenskapliga skäl basövningar?

Tänker absolut inte plocka bort det, men intressant sak att ta upp.

För att det involverar en massa muskler som stabilisatorer etc. vilket betyder massa.

Ger också signaler till kroppen att pumpa ut hormoner, t.ex testo.

King Grub
2003-12-16, 21:34
Originally posted by Medusa
En sak till som jag och Delta diskuterade förut över telefon utan att komma fram till något:

Om isolation är effektivast för specifika muskler, varför består då inte träningsprogrammen endast av isolation, detta skulle väl ta mer och vara energibesparande?

varför inkluderar man av rent vetenskapliga skäl basövningar?

Tänker absolut inte plocka bort det, men intressant sak att ta upp.

Basövningar aktiverar fler muskelfibrer och överbelastar musklerna mer än isolationsövningar, samt ger hormonfördelar.

Medusa
2003-12-16, 21:36
Originally posted by King Grub
Jag föredrar att lägga basövningarna först. Att köra en isolationsövning först skulle begränsa viktbelastningen jag skulle kunna använda på basövningen alltför mycket, och jag anser att föruttröttningen som isolationsövningarna ger inte väger upp för detta. Att jag är tröttare i en muskel när jag går på basövningarna tycker jag inte är styrke- eller massafrämjande.

Jo, men styrketräningen handlar ju om muskelstimulus, eller hur?
Om man då är 100 % utvilad och lyfter en vikt som är för tungt för muskeln (dvs överbelastning) så måste hypertrophy ske för att kompensera detta tills nästa gång det sker (nästa pass).

Om man kör en basövning ex bänkpress, och triceps failar innan bröst, då är ju pecsen försvagade men inte till 100 % fysisk failure eftersom de inte kom tillfailure, eller hur?

Om man sedan ska gå på en isolationsövning för pecsen kan du omöjligt ge dom lika mycket stimulering efter bänkpressen än om du hade kört isolationen först.

Dvs mer stimulus för pecsen om du börjar med isolation?

King Grub
2003-12-16, 21:39
En uttröttad muskel kan överhuvudtaget inte överbelastas på samma sätt som en "frisk", och överbelastning bygger, inte uttröttning.

ivandrago
2003-12-16, 21:53
Självklart basövningarna först! Det är basövningarna som bygger. Det är basövningarna man ska satsa på styrkeökningar i och följdaktligen bör man köra dem först när man är som starkast.

Sedan när man börjar nå platåer och dylikt kan man experimentera med isolation först, men det är ett framtida problem.

Karl_alfred
2003-12-16, 22:53
för mig innebär basövningarna styrka. Blir man starkare måste musklen bli större! Eftersom jag blir starkare kan jag även använda mer vikt i isolationsövningarna.

shirunai
2003-12-17, 00:10
Originally posted by Medusa


Jo, men styrketräningen handlar ju om muskelstimulus, eller hur?
Om man då är 100 % utvilad och lyfter en vikt som är för tungt för muskeln (dvs överbelastning) så måste hypertrophy ske för att kompensera detta tills nästa gång det sker (nästa pass).

Om man kör en basövning ex bänkpress, och triceps failar innan bröst, då är ju pecsen försvagade men inte till 100 % fysisk failure eftersom de inte kom tillfailure, eller hur?

Om man sedan ska gå på en isolationsövning för pecsen kan du omöjligt ge dom lika mycket stimulering efter bänkpressen än om du hade kört isolationen först.

Dvs mer stimulus för pecsen om du börjar med isolation?

Vad gör du egentligen när du styrketränar, ha kontakt med muskeln du arbetar med, bänkpress känns inte ens trött i triceps efter bänken, axlarna blir lite tröttare men inte mer, det är bröst som ska jobba

edit: klart isolationsövningen inte kan ge full stimulering efter du kört basövningarna, men eftersom basövningarna tar bättre än isolation så kör man dem först

Castro
2003-12-17, 00:17
Jag tror i regel att man inte som nybörjare skall ifrågasätta alltför mycket. Säger inte att man skall träna precis som testoproffsen, men det finns nog anledningar till att 90 % av alla seriösa och kunniga, tränande individer gör på ett visst sätt. Dock kan jag hålla med om att det är väldigt kul att leka med olika tanketeorier ibland. :)