handdator

Visa fullständig version : Rehab för överbelastat sätesmuskel


limenka
2011-07-29, 19:29
Har nu haft ont i i mitten av benet (utsida vid/i ITB) sedan några månader tillbaka. Enligt naprapat är det överbelastad sätesmuskel/mikrobristningar (vänster sida). Att det är överbelastad sätesmuskel/bristning har jag svårt att tro eftersom det gör ont i utsida ben.

Har kört övningar i CC för utsida/baksida och cyklat efter hans rekommendationer men det har inte hjälpt värst mycket. Har även stretchat och masserat mycket utan några större framsteg.

Jag kan i princip köra alla övningar förutom knäböj/marklyft. Frontböj går hyfsat bra medan hängande/raka marklyft inte känns av alls.

Någon som har tips på hur jag ska gå tillväga för att få bukt på detta ihållande problem?

Google bild: Exakt där det står IT Band och några centimeter ner har jag ont.
http://4.bp.blogspot.com/_2rXl4UWSQ9Q/SwrS2XFmnPI/AAAAAAAAAOg/YrpYMR7AIQA/s1600/IT-BandKem42B1.jpg


Edit: Skadan uppkom i samband med att jag började köra tunga 3or/5or i knäböj och marklyft oftare/mindre vila mellan passen än vanligt under ca 2 månader.

Mvh
Limenka

Ego
2011-08-01, 19:26
Förmodligen har din naprapat rätt, lyssna på honom. Du överkompenserar längre ner i kedjan.