handdator

Visa fullständig version : Ämnen som är dopningsklassade i PWO:s?


Bjornmoberg
2011-07-29, 09:21
Hejsan!

Har ett tag funderat att testa en PWO för att se hur effekten ter sig. Har inga planer på att använda det kontinuerligt, men vill ändå testa.

Nu är det så att jag tränar på Gold´s gym och de har slumpmässiga dopingkontroller på oss som styrketränar där. Min fråga lyder då huruvida de "dopingklassade material" som olika kosttillskottshemsidor flaggas när det kommer till vanligt folk som gymmar? För de varnar endast för om man tävlar så ska man inte ta dessa produkter i samband med tävling.

Jag är inte direkt sugen att testa en PWO med "dopingklassade material" för att sedan testas positivt på gymmet och bli avstängd och liknande..*gah!*

Vet inte huruvida man får nämna namnen på olika PWO:s men en av de jag syftar på är Jacked3D.

Vore tacksam för hjälpen! =)

/B

Sniggel
2011-07-29, 10:29
Jack3d

Geranium (1,3-Dimethylamylamine): Geranium är ett växtextrakt innehållande aktiva ämnen som ger en euforisk känsla och ökad mental kapacitet.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/81/Geranamine-3D-balls.png/220px-Geranamine-3D-balls.png

Den här ingrediensen kan ge utslag på dopingtest.

Dock är den dopingklassad på tävling men ej träning.

Inge Enveten
2011-07-29, 10:30
Effekt av den nämnda substansen är knappast bättre än en högre dos koffein (typ 4-600 mg) enligt mig. Det vill säga jämfört med den mängden som finns i den nämnda produkten.

Thornblom
2011-07-29, 10:34
DMAA kan ge utslag på amfetamin vid ett första test, så jag skulle inte använda det om de nu dopingtestar med jämnan på ditt gym.

Bjornmoberg
2011-07-29, 11:37
Jack3d

Geranium (1,3-Dimethylamylamine): Geranium är ett växtextrakt innehållande aktiva ämnen som ger en euforisk känsla och ökad mental kapacitet.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/81/Geranamine-3D-balls.png/220px-Geranamine-3D-balls.png

Den här ingrediensen kan ge utslag på dopingtest.

Dock är den dopingklassad på tävling men ej träning.

Den kan ge utslag på dopingtest, men den är ej dopingklassad i samband med träning...?

Effekt av den nämnda substansen är knappast bättre än en högre dos koffein (typ 4-600 mg) enligt mig. Det vill säga jämfört med den mängden som finns i den nämnda produkten.

Hmm, så du menar att en dos på 4-600 mg koffein har samma effekt som t.ex. PWO:n i fråga?

DMAA kan ge utslag på amfetamin vid ett första test, så jag skulle inte använda det om de nu dopingtestar med jämnan på ditt gym.

Med jämnan är väl att ta i, men de har anslag där det står klart & tydligt att slumpmässiga kontroller kan ske. Dock är det ju bara i andrahand som jag bryr mig om detta, i första hand tänker jag inte på några sätt använda mig av otillåtna preparat.

Sniggel
2011-07-29, 12:10
Den kan ge utslag på dopingtest, men den är ej dopingklassad i samband med träning...?

Ja alltså att beroende på vad man testar för, så kan den ge utslag.
Ger den utslag på ett test på gymmet så är du då inte dopad (enligt RF:s regler) eftersom du bara tränar. Men sen vet jag inte om ditt gym har sina egna regler, eller om de ens testar för sådana substanser. De kanske enbart gör test för anabola steroider (som ju inte är tillåten under träning heller enligt RF, samt då att de även är olagliga förstås ;)) och då ger inte DMAA något utslag alls.

Sen är det möjligt att just DMAA kan komma att bli läkemedelsklassat i framtiden och då får du inte använda det om du inte har recept för det. Då får det förstås inte säljas av kosttillskottsbutiker heller...

Bjornmoberg
2011-07-29, 12:46
Ja alltså att beroende på vad man testar för, så kan den ge utslag.
Ger den utslag på ett test på gymmet så är du då inte dopad (enligt RF:s regler) eftersom du bara tränar. Men sen vet jag inte om ditt gym har sina egna regler, eller om de ens testar för sådana substanser. De kanske enbart gör test för anabola steroider (som ju inte är tillåten under träning heller enligt RF, samt då att de även är olagliga förstås ;)) och då ger inte DMAA något utslag alls.

Sen är det möjligt att just DMAA kan komma att bli läkemedelsklassat i framtiden och då får du inte använda det om du inte har recept för det. Då får det förstås inte säljas av kosttillskottsbutiker heller...

Jaha okej, då förstår jag. :)

Inge Enveten
2011-07-29, 16:01
Hmm, så du menar att en dos på 4-600 mg koffein har samma effekt som t.ex. PWO:n i fråga?



Nä. Men mängden geranium i produkten ja. När jag är klar med mina PWO burkar kommer jag bara använda koffein.

Grotesk
2011-07-31, 19:02
Jag hade fan inte chansat med DMAA-skit om jag vore dig om du är skraj för att åka dit.
Med tanke på eventuella bieffekter så är det inte heller värt det när det väl gäller.

Bjornmoberg
2011-08-01, 06:05
Nä. Men mängden geranium i produkten ja. När jag är klar med mina PWO burkar kommer jag bara använda koffein.

Alright.

Jag hade fan inte chansat med DMAA-skit om jag vore dig om du är skraj för att åka dit.
Med tanke på eventuella bieffekter så är det inte heller värt det när det väl gäller.

Nej, jag tror inte jag kommer testa ens faktiskt. Håller mig till vanligt hederligt kreatin! =)

solari
2011-08-01, 07:02
Jag hade fan inte chansat med DMAA-skit om jag vore dig om du är skraj för att åka dit.

"Åka dit"?
Det är ju inte ett förbjudet ämne, så hur skulle han kunna "åka dit"?

Tollesson
2011-08-01, 09:54
"Åka dit"?
Det är ju inte ett förbjudet ämne, så hur skulle han kunna "åka dit"?

Bli avstängd från sitt gym tex för att det står i någon finstilt text i kontraktet att de avstår helt från doping oavsett form. Eller att de kanske inte går vidare med fler test efter att man har blivit positiv för amfetamin? Det finns alltid risker med gråzonsprodukter. Det var ju tydligen en för ett tag sedan som blev avstäng från F&S pga detta ämne.

daff__
2011-08-01, 11:02
Finns det något "farligt"/dåligt för kroppen med dom dopingklassade ämnena som finns i vissa pwo:s?
Eller några nackdelar alls, förutom att det är dopingklassat och man kan åka dit för det?

Jag tar nämligen jack3d 4-5ggr i veckan. Varierar med Brutal ibland som iofs inte innehåller något sådant.

Tollesson
2011-08-01, 11:29
Finns det något "farligt"/dåligt för kroppen med dom dopingklassade ämnena som finns i vissa pwo:s?
Eller några nackdelar alls, förutom att det är dopingklassat och man kan åka dit för det?

Jag tar nämligen jack3d 4-5ggr i veckan. Varierar med Brutal ibland som iofs inte innehåller något sådant.

Geranaminet som är i är under utredning för narkotikaklassning.


Exakt vad för skadliga egenskaper det ska ha vet jag faktiskt inte, det kan nog andra här svara på utförligt.

mn8eii
2011-08-01, 19:38
Finns det något "farligt"/dåligt för kroppen med dom dopingklassade ämnena som finns i vissa pwo:s?
Eller några nackdelar alls, förutom att det är dopingklassat och man kan åka dit för det?

Jag tar nämligen jack3d 4-5ggr i veckan. Varierar med Brutal ibland som iofs inte innehåller något sådant.

Enda "nackdelen", och det räcker gott för mig, är att det helt enkelt inte finns tillräckligt med studier på substansen. I mina ögon är det ren idioti att trycka i sig saker som vi i ärlighetens namn inte har en aning om hur det kommer påverka oss i det långa loppet, för att bli lite mer taggad på gymmet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21358791

Fallstudien säger väl iof inte särskilt mycket mer än att det finns incidenter där personer har råkat illa ut i samband med intag av DMAA i form av "partypiller". Min poäng är dock fortfarande att det kvarstår mycket forskning innan någon med 100% säkerhet kan hävda att det är ofarligt.

Sniggel
2011-08-01, 20:40
Finns det något "farligt"/dåligt för kroppen med dom dopingklassade ämnena som finns i vissa pwo:s?
Eller några nackdelar alls, förutom att det är dopingklassat och man kan åka dit för det?

Jag tar nämligen jack3d 4-5ggr i veckan. Varierar med Brutal ibland som iofs inte innehåller något sådant.

Det är sannolikt att det eventuellt kan medföra nackdelar på längre sikt eller kort sikt vid högre doser. Jag har inget konkret tyvärr mer än att "den här formen av substanser brukar medföra viss risk".

Bolleten
2011-08-07, 14:09
Finns där ens någon PWO som vi vet är 100% säker att använda? =P

young_george
2011-08-07, 14:38
Finns där ens någon PWO som vi vet är 100% säker att använda? =P

Det finns inget i världen som är 100% säkert.

Allt man gör är en "risk/reward"-bedömning.

Tollesson
2011-08-07, 14:51
Finns där ens någon PWO som vi vet är 100% säker att använda? =P

Som sagt, inget är säkert. Vår värld skulle lika gärna kunna befinna sig i rövhålet på ett troll. Who knows.


Vill du vara på den säkra sidan ska du nog hålla dig till svenskproducerat så som rage eller creact/noxsize.

Och kolla på innehållsförteckningen efter dessa oönskade ämnen.

Bolleten
2011-08-07, 14:53
Aja får se.. så jobbigt att välja pwo tkr jag ;D. Har provat rage x2 och xplode, rage gav knappt något men xplode var riktigt grymt. Tänkte prova jack3d nu men vetefasen ;D. Får väl ta och prova någon annan rage.

Sniggel
2011-08-08, 20:16
Det finns inget i världen som är 100% säkert.

Allt man gör är en "risk/reward"-bedömning.

Som sagt, 100% säkert finns det inget som är. Dock så är koffein något som jag tycker man kan anse som säkert i de flesta fall och vid rimliga mängder. Då det är en substans som använts så pass länge.

Lillleif
2011-08-09, 07:34
Hur är det med synefrin i t.ex. rage egentligen? Det är ju inte dopingklassat men har hört att det finns risk att det inte är så hälsosamt?

Sheogorath
2011-08-09, 08:20
Hur är det med synefrin i t.ex. rage egentligen? Det är ju inte dopingklassat men har hört att det finns risk att det inte är så hälsosamt?

Varken synefrin, DMAA eller någon annan drog med stimulerande effekt är ju precis "hälsosamma". Men de kan ju vara mer eller mindre dåliga, och mer eller mindre dåliga för olika personer. T.o.m. metamfetamin kan ju användas terapeutiskt. Min sambo har problem med lågt blodtryck och det normaliseras av en ganska hög dos synefrin. För henne är nog synefrin väsentligen mindre onyttigt än för en gammal fet gubbe med plack i varenda artär och ett blodtryck på 170/110. Och för mig som har ett blodtryck som ligger strax över gränsen för det rekommenderade vore det nog bäst att t.o.m. slopa kaffet, medan det för andra säkert kan anses ha hälsofördelar.

Min åsikt är att DMAA nog borde läggas på hyllan av alla (som en drog att använda på dagligbasis, på fest kan man ju tolerera onyttigheter någon gång då och då) medan koffein är OK för de flesta under de flesta omständigheter, medan synefrin nog bara är lämplig för ett fåtal, men också bara direkt olämplig för ett fåtal.

farsan baloo
2011-08-09, 09:32
Varken synefrin, DMAA eller någon annan drog med stimulerande effekt är ju precis "hälsosamma". Men de kan ju vara mer eller mindre dåliga, och mer eller mindre dåliga för olika personer. T.o.m. metamfetamin kan ju användas terapeutiskt. Min sambo har problem med lågt blodtryck och det normaliseras av en ganska hög dos synefrin. För henne är nog synefrin väsentligen mindre onyttigt än för en gammal fet gubbe med plack i varenda artär och ett blodtryck på 170/110. Och för mig som har ett blodtryck som ligger strax över gränsen för det rekommenderade vore det nog bäst att t.o.m. slopa kaffet, medan det för andra säkert kan anses ha hälsofördelar.

Min åsikt är att DMAA nog borde läggas på hyllan av alla (som en drog att använda på dagligbasis, på fest kan man ju tolerera onyttigheter någon gång då och då) medan koffein är OK för de flesta under de flesta omständigheter, medan synefrin nog bara är lämplig för ett fåtal, men också bara direkt olämplig för ett fåtal.

Väl talat.

Lillleif
2011-08-09, 19:25
Att vissa ämnen är bra i vissa doser för vissa människor är ju en briljant slutsats, men finns det några relevanta studier på synefrin? Svårt hitta någon vettig info på nätet annat än att det verkar vara en lightversion av efedrin?

ceejay
2011-08-09, 19:47
jack3d är riktigt bra.

Tollesson
2011-08-10, 11:14
jack3d är riktigt bra.

På tal om?

NiHa
2011-08-10, 15:40
Skoj läsning trots att rubriken är felskriven då det skulle ha stått "Ämnet som är dopingklassat i vissa PWO:s" :D

shape
2011-08-17, 09:11
[QUOTE=mn8eii;5196198]Enda "nackdelen", och det räcker gott för mig, är att det helt enkelt inte finns tillräckligt med studier på substansen. I mina ögon är det ren idioti att trycka i sig saker som vi i ärlighetens namn inte har en aning om hur det kommer påverka oss i det långa loppet, för att bli lite mer taggad på gymmet.
QUOTE]

Det finns naturligtvis en viss substans i det du säger.

Men rätt skall vara rätt.

Alla generationer någonsin, likväl kommande generationer kommer vara sak för experiment.

Maten du äter är komersiell, framförallt idag, och du är testobjektet.

Du är mao en idiot, sett från dina ögon.

Varför jag tycker det här är viktigt att framföra, är för att, oavsett den svenska standarden gällande alla plan - är alldeles för mycket godtyckligt.

80-talet fram tills idag är som exempel testobjekt för lightcola.

Man har hitintills inga belägg för att säga varken bu eller bä, man behöver mer tid...

Fattar ni vinkeln?

För mig är detta viktigt eftersom att jag är liberalt lagd.

Ta t.ex. dopingjouren, RF friskis och svettis. Den här bojkottningen av ej illegala preparat är mycket allvarligt, och det är bara en tidsfråga innan dessa skojare kommer stängas ned/ bli varnade pga EU's marknadsvillkor, enligt mig. (en av fördelarna med EU - frihandelsavtalen)

Oxe
2011-08-17, 11:10
Har blivit testa åtskilliga gånger senaste åren, har hållt mig till fairings arsenal för jag vet att dom är en av dom ifall inte det märket som är mest angelägna att inte använda sig av gråzons substanser.

Blivit testad på de flesta olika produkterna i det sortimentet och aldrig ens en tillstymelse för verifikation eller nåt alltid negativ direkt.

Även ifall en substans är igränsen så kan det ta tid ifall dom skall verifiera det osv