handdator

Visa fullständig version : Stretching för bättre hållning och mindre smärta


PRound
2011-07-28, 20:47
Jag skulle behöva tips på hur jag ska lägga upp ett stretchpass. Jag vill bli rörligare i hela kroppen samt få en bättre hållning. Jag har lite ont i både ländryggen och nacken, så det är något att börja med. Och jag vill också kunna gå ner djupare när jag knäböjer.

Det kanske är för lite att gå på, men jag gör ett försök!

schabo-labo
2011-07-28, 21:16
http://www.youtube.com/watch?v=rzZfGwhcFn4

Tycker denna hjälper när jag har ont i ländryggen. Det känns som att svanken blir mindre och spänningen där släpper.

kettlebellGuden
2011-07-28, 21:18
Stretcha lite höftböjare, lats, och kör bröstryggsrörlighetsövningar. Det brukar vara mest akut hos de flesta. ;)

Crocker
2011-07-28, 21:20
Lats?

Hamsterkakan
2011-07-28, 21:38
För djup i böjen: Gastrocnemius, Latismus dorsi, hamstrings.
Framåtroterade axlar beror antingen på förkortad minor pectoralis eller försvagad deltoid posterior. Stretcha och kör roddövningar på korrekt sett.

Kör sittande rodd korrekt, med implementerad stretch i övningen (luta dig alltså framåt vid den negativa fasen). Kör shrugs.

kettlebellGuden
2011-07-28, 21:43
För djup i böjen: Gastrocnemius, Latismus dorsi, hamstrings.
Framåtroterade axlar beror antingen på förkortad minor pectoralis eller försvagad deltoid posterior. Stretcha och kör roddövningar på korrekt sett.


Skulle nog påstå att det mycket ofta beror på för svaga rhombodeii och trapezius pars transversa.

PRound
2011-07-29, 09:12
Tack alla! jag har börjat stretcha lite smått med höftböjarna och lats nu. Finns det några tips på rörlighetsövningar för bröstryggen? Väldigt svårt att finna.

kettlebellGuden
2011-07-29, 09:25
Googla lite "t-spine mobility". Personligen är jag förtjust i "spinal waves" (z-health).


Om stretch så kan du hitta Pavels "Relax into stretch" så är det helt ok bok + grundprogram rent allmänt.

PRound
2011-07-29, 09:46
Tack tack!
Dessa rörlighetsövningar och stretchingar liknar yoga väldigt mycket. Skulle yoga vara ett sätt att stretcha och öka rörligheten rent allmänt för hela kroppen? Det känns konstigt när man bara går igenom små delar av kroppen. Nästan som att köra isolationsövningar för hälften av kroppen.

z_bumbi
2011-07-29, 09:53
Tack tack!
Dessa rörlighetsövningar och stretchingar liknar yoga väldigt mycket. Skulle yoga vara ett sätt att stretcha och öka rörligheten rent allmänt för hela kroppen? Det känns konstigt när man bara går igenom små delar av kroppen. Nästan som att köra isolationsövningar för hälften av kroppen.

En hel del yoga går betydligt längre än vad som är nödvändigt men vet man vad man behöver och kan anpassa rörelserna så ser jag ingen konstigt i det. Det går däremot fortfarande snabbare om du stretchar det som du behöver enskilt och mer riktat i kombination med annan träning. Tänk på det som komplementövningar för basövningarna.
Den bästa boken om praktiskt stretching jag har sett är fortfarande autostretching.

kettlebellGuden
2011-07-29, 09:54
Tack tack!
Dessa rörlighetsövningar och stretchingar liknar yoga väldigt mycket. Skulle yoga vara ett sätt att stretcha och öka rörligheten rent allmänt för hela kroppen? Det känns konstigt när man bara går igenom små delar av kroppen. Nästan som att köra isolationsövningar för hälften av kroppen.

Ingen yogaexpert men jag har hört från många att yoga är väldigt bra för rörlighet. Lite beroende på vad för yoga förstås. Körde själv pigeon pose efter rekommendation en period. Gjorde under för mig och mina problem.

Har också en bok här i bokhyllan som heter "Yoga for athletes" som är helt ok faktiskt. :)

Tittar man på t.ex. klassiker som "Encyclopedia of joint mobility" eller "Z-health r-phase" så rör det sig helt klart om en grund med 'isolationsövningar'. Normalt integreras ju saker sen förstås. Men är det akut problem med någon led så är tanken att man måste lära sig röra den ordentligt.. det är jäkligt mycket proprioreception som försigår just i leder så att göra too much på en gång blir lite virrig data in. Grovt förenklat. :D

PRound
2011-07-29, 13:20
Vi får se hur det blir framöver. Nu har jag testat diverse övningar för lats, höftbörjarna och bröstryggen. Det kändes bra, så jag fortsätter så här ett tag :)

schabo-labo
2011-08-01, 10:34
Tack alla! jag har börjat stretcha lite smått med höftböjarna och lats nu. Finns det några tips på rörlighetsövningar för bröstryggen? Väldigt svårt att finna.

http://www.youtube.com/watch?v=hEqcvfnp8So

Denna kanske?

PRound
2011-08-01, 11:09
Jag fann den också. Har precis börjat med den.

schabo-labo
2011-08-01, 11:11
Hur går det? Jag känner mig väldigt stel när jag gör den.

PRound
2011-08-01, 13:38
Det känns bra! Känns inte konstigt eller obekvämt. Skönt att bli lite varm på morgonen.