handdator

Visa fullständig version : Kost för en Thai- Boxare


xanan
2011-07-28, 15:17
Hej, vet inte om det redan finns en kampsports tråd uppe ang just kosten så jag slänger upp en till om det är så :cool:


Anyway, Jag undrar just vad en kampsportare ska äta för att gynna återhämtningen sen för att få energi för att orka med träningen. Det jag vill göra är maximera återhämtningen då jag helst vill träna varje dag, sen självklart bygga på sig lite muskler så jag försöker ha ett litet överskott på energin så jag inte fläskar på mig.


Jag har lite kött på benen när det kommer till mat för styrketräning (Gym) Så tänkte höra vad jag kan tänkas att ta bort från min kost eller lägga till.

Frukost: Består oftast utav hälsofil / yougurt och musli, mörktbröd med smör ost skinka och grönsak om det finns + Vitaminer, omega 3, zink och biotin. Just Zink och Biotin äter jag av andra anledningar än just träning, även om de substanserna behövs.


Lunch: Pasta / Potatis / Ris, Med antingen korv (80% Kött) Ägg eller med kött / Fisk om det tillagats.


Middag: Ungefär som lunch fast lite större portioner, typisk husmanskost.

Efter träningen så blir det protein shake då det tar lite tid att komma hem, sen väl hemma blir det antingen kvarg/Kesella, eller något annat med lite energi och mycket protein i.

På träningsdagar när det är antingen gym eller thai boxning så blir det lite mer energi så jag äter mer pasta och sånt, och vilodagar försöker jag få i mig mer fett, eller mer långsam energi.

Sallad och annat grönt får jag i mig nästan varje dag då min mor är lite av ett sallads "freak" Typisk sallad hos oss är: Sallad, tomat, gurka, lök, annanas, melon och kanske något mer.


Funkar den kosten jag kör med nu till kampsport då vi kör mycket uthållighet och så eller ska jag lägga till/ Ta bort något?


Tacksam för svar :thumbup:

Crocker
2011-07-29, 17:02
Skriv mer detaljerat om du vill ha bra hjälp.

xanan
2011-07-29, 17:40
Skriv mer detaljerat om du vill ha bra hjälp.



Hur väl detaljerat? Antal Kcal och protien / fett per portion?

willtjam
2011-07-29, 18:28
Varför behöver kampsportare käka annorlunda gentemot vanliga styrke- och/eller konditionstränande individer?

Crocker
2011-07-29, 19:00
Mängden räcker om du skriver i gram, så lovar jag att hjälpa dig. :-)
Och vad för mat du äter såklart, och vikt/länd och hur och hur ofta du tränar.

krellik
2011-07-29, 21:32
Är du nöjd med din återhämtning mellan passen och presterar du vad du vill på träningarna?

HulkH
2011-07-29, 21:46
Beror på hur lätt du har att gå upp/ner i vikt. Väldigt viktig faktor inom de flesta kampsporter.

Jeneric
2011-07-29, 23:14
De flesta professionella MMA-/Thaiutövare jag känner äter inte speciellt annorlunda från alla andra förutom att dom äter sjuka mängder. När man får matcher blir det petigare med kosten iom viktklasser (kan knappast tänka mig att det är speciellt hälsosamt att kapa vikt på det sätt fighters gör heller), men annars så funkar nog de kostråd som du hittar för andra träningsformer på den här sidan ganska bra.

Personligen tycker jag en stor tallrik köttfärssås med spaghetti är himmelen efter ett MMA-pass :thumbup:

krellik
2011-07-30, 00:08
Det enda som står ut för mig för övrigt är att jag hade nog inte klarat mig på bara lite kvarg/keso efter ett långt kampsportspass utan hade nog behövt något lite matigare (läs måltid).

Men som sagt känner du att återhämntingen fungerar som det ska för dig så behöver det inte betyda att du inte kan göra så. Mer än något annat om du vill träna så mycket så är återhämtningen allt, tillräckligt med kalorier, mat som du fungerar bra på, bra sömn, ingen sprit, bygga upp träningsdosen över tid, etc. Utvärdera vad som fungerar det mesta fungerar en tid men börjar gnistan till att gå att träna försvinna efter ett tag och du inte har någon ork i vardagen då vet du att du behöver gå in och ändra någonstans.

xanan
2011-07-30, 00:38
Mängden räcker om du skriver i gram, så lovar jag att hjälpa dig. :-)
Och vad för mat du äter såklart, och vikt/länd och hur och hur ofta du tränar.

Kan sammanställa dagens mat då :)


Frukost vart det en vanlig stor tallrik med hälsofil/mulsi som jag räknat ut att det är cirka 600kcal och 30 gram protein.

Gym vid lunch, intog EAA före och efter, sammanlagt 20 gram.

Sen lunch vart en portion ris med lax. Ris var ungefär 1dcl och 3 laxfileér.

Dock vart det ingen direkt middag då det kom över lite folk så vart sen "middag" ala musli/hälsofil vilket ger ytliggare 600kcal och 30 gram protein.


vilket ger mig 1200kcal + lunchen som jag skulle uppskatta till kanske 500-600kcal? dock vart det en massa chips och liknande så ligger nog säkert över rent energi messigt. Men I vanliga fall är middag ungefär som lunch dock i större portioner och rikligt med sallad!


Jag är 20 år, 182 lång och väger cirka 79-80 kilo.

Lite gym statts så du får en blick på hur mkt styrka jag har.

Bänk: 3 rep 100
Mark: 110 2 rep (väldigt dålig i mark men jobbar på det)
benböj: Vet inte max men kör 70 kilo 6-8 rep
Stående rodd: 40 kilo 10 reps
Axelpress: 60 kilo 1RM
Bicepscurl med stång: 45 kilo 4rep
Chins: Maxar nog runt 10-12, brukar köra 6 rep per set och köra flera set, ska dock börja öka i antal rep då jag börjar bli starkare i chins.


Dock har mitt gymmande övergått mer till uthållighets och kroppsövningar för att klarar av tai boxningen bättre och bli mer explosiv.

xanan
2011-07-30, 00:41
Är du nöjd med din återhämtning mellan passen och presterar du vad du vill på träningarna?


Känner att jag kan fortfarande vara seg i vissa muskelgrupper.

våra tai träningar är tis,tors-söndag. brukar gymma dagarna emellan om jag inte tränar hemma på säcken. Säg att jag gymmar så är det klart att man inte känner sig helt 100 på träningen sen efter.

Men jag skulle nog vilja kunna träna varje dag nästan, men jag tror att jag kommer att kunna klara av det om nån månad när jag fått in en bra träningsrytm

Crocker
2011-07-30, 11:22
Nu skrev du tyvärr inte upp maten i gram, men det ser väl ok ut av den infon du givit.

xanan
2011-07-31, 17:18
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e3580411be88_IMG_20110731_175528.jpg



Typ sådär är en average middag för mig :)


Provade köra Is bad idag efter träningen, körde halva badkaret med så kallt vatten vi kan få =Jätte kallt. Plus hällde i all is och sånnadär isbehållare i badet och lät stå typ 10 min. Fyfan vad kallt!! Klarade typ bara 30 sec men känner mig fräschare i benen och så efter (hade inte tillräckligt med vatten för komma åt ryggen och armarna så bra).

Så ska köra det efter varje tai träning :)

xanan
2011-08-01, 13:11
Bump

J.Eklund
2011-08-02, 11:14
Det är inte särskilt komplicerat egentligen, är du fräsh i kroppen när passet börjar så ät som du gör nu. Är du trött i kroppen, ät mer efter passen, framförallt kolhydrater.

Tänk även på att gym träning inte direkt gynnar thaiboxningen, tex så hjälper bänkpress inte alls för att slå bättre/hårdare slag, snarare tvärtom. Så fundera på att byta ut gym mot löpning / intervaller.

Men det beror lite på vad du har för mål med träningen, om du bara vill må bra och ev. bygga på dig massa, kör på som du gör. Om du däremot vill gå matcher osv i framtiden, så tänk på att du är relativt tung för din längd redan nu.

xanan
2011-08-02, 12:10
Det är inte särskilt komplicerat egentligen, är du fräsh i kroppen när passet börjar så ät som du gör nu. Är du trött i kroppen, ät mer efter passen, framförallt kolhydrater.

Tänk även på att gym träning inte direkt gynnar thaiboxningen, tex så hjälper bänkpress inte alls för att slå bättre/hårdare slag, snarare tvärtom. Så fundera på att byta ut gym mot löpning / intervaller.

Men det beror lite på vad du har för mål med träningen, om du bara vill må bra och ev. bygga på dig massa, kör på som du gör. Om du däremot vill gå matcher osv i framtiden, så tänk på att du är relativt tung för din längd redan nu.


Jag skulle säga tvärtom, beror helt på hur du tränar. Om du kör klassik träning på gymmet så klart det inte direkt behöver gynna. Men kör du mer explosivt, dropset etc så klart det tar. Tex ett pass för mig kan se ut såhär.


Uppvärmning. Tunga hantelpress 3-5 reps 3-4 set. Sen armhävningar med en kloss i mitten så jag hoppas från sida till sida, alltså väldigt explosivt och varannan arm går man ned djupt, sen byter och kör med klapp, sen explosiva dips antingen med dips ställning eller när man har fötterna mot något och pressar så.

Jag kör alltid kontrollerat, brukar börja med att köra tungt för att få mer styrka (inte i själva slagen direkt utan mer generellt) sen köra "lättare" med fler rips och explosivt för att träna de andra muskelfibrerna för mer uthållighet och explosivitet.