handdator

Visa fullständig version : Uppdaterade näringsvärden på bär


Eddie Vedder
2011-07-28, 13:23
Det diskuteras ju en del om frukt vs. grönsaker som näringskälla och där kan ibland bären kanske komma i skymundan lite. Nu har SLV uppdaterat databasen för bär i alla fall och det kanske kan vara av intresse för någon. :)

Under 2010 analyserade Livsmedelsverket svenska jordgubbar, hallon, aronia, surkörsbär, sötkörsbär, blåbär, lingon, krusbär, svarta, röda och vita vinbär samt havtorn.

- Bär är nyttigare och mer betydelsefulla än man kanske tror. En portion jordgubbar på 125 gram innehåller till exempel det vi behöver per dag av vitamin C och en tredjedel av det vi behöver av folat. Det bästa blir så klart en blandad portion med olika bär, då får man i sig flera olika viktiga vitaminer, säger Veronica Öhrvik vid undersökningsavdelningen på Livsmedelsverket.

http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/I-bartider---farska-siffror-om-vitaminer-i-bar/

daloatf
2011-07-28, 13:39
Härligt att man just åt 200g hallon till sin keso då :)

SiSenior
2011-07-28, 14:35
Kan verkligen hålla med om att bär är något som oftast uteblir i diskussioner om vad som egentligen är nyttigt och onyttigt. Själv äter jag minst 200g blåbär och lika mycket hallon varje dag då det växter som ogräs i trädgården =-)

lofito
2011-07-28, 15:17
Jag antar att färska bär och sådant direkt ifrån naturen är att föredra, men
hur står sig frysta bär i jämförelse med såna man plockar direkt ifrån skogen?

Jag har inte möjlighet att traska runt för att leta runt efter bär även om jag gillar det - i så fall föredrar jag att köpa fryst och sen tina, men påverkar det något eller är det fortfarande lika nyttigt? Jordgubbar, hallon, blåbär är ju skitgott!

beckman88
2011-07-28, 15:23
Frysta bär bör väl vara med näringsrika än (köpta)färska? Blir alltid frysta bär i gröten på morgonen, med lite russin och nötter, MUMS!

Doctor Snuggles
2011-07-28, 15:35
Bär är väl mer intressanta pga fytonutrienterna.