handdator

Visa fullständig version : Ont i biceps vid bänkpress!


tjorven70
2011-07-28, 11:20
Senaste två gångerna jag kört bänkpress så har jag fått en ökande smärta i biceps. Inte vid övre bicepsfästet mot axeln, utan det värker extremt mycket vid nedre bicepsfästet, och själva muskeln. Denna värk är speciellt hög första lyftet då jag måste gå väldigt sakta ner för att inte tappa kraften helt i armarna.

Exempel: Körde igår bänkpress på 150 kg, något som jag ska klara 2-3 gånger. Går ner i första lyftet och tappar några centimeter från bröstet helt kraften i armarna och måste ha hjälp av min passare. På vägen upp känner jag att det blir lätt och kan sedan köra på 2 reps utan problem.

Antar att jag är överansträngd i biceps, men grejen är att biceps är något som jag aldrig kör (får ont i underarmarnas utsida). Självklart tar det när man kör rygg med mera, men å andra sidan kör jag alltid triceps flertalet övningar varje vecka utan problem.

Det jag undrar är om någon har en aning om vad som kan vara problemet, borde inte vara överansträngd, och enligt personer jag tränar med så lyfter jag korrekt... *gah!*

Lychgate
2011-07-28, 11:26
Kör du brett grepp så biceps aktiveras statiskt? Kan det eventuellt vara brachioradialis med?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/09/Brachioradialis.png/125px-Brachioradialis.png

tjorven70
2011-07-28, 11:34
Om det där föreställer en arm med handflatan mot en så har jag inte problem med brachioradialis. Nu när jag tänker efter är det nog inte så mycket fästet, utan själva muskeln som gör ont.

Tror inte jag håller speciellt brett, 194 cm lång med långfingret på "strecket" av stången.

Edit: å andra sidan så verkar ju biceps helt klart aktiveras statiskt, eftersom jag känner konstant värk som bara ökar vid nedgång (inte alls lika mycket upp).

Fittwell
2011-07-28, 11:40
Hej!

Bicep är en hjälpmuskel som tar aktiv del i lyftet genom att stabilisera armarna under lyftet. Det vill säga att de inte tillför kraft i lyftet, men genom stabiliseringen är facilitator.
Din fråga var såpass ovanlig att jag var tvungen att prova med en stång själv. Jag fick högsta ansträngningen på exakt samma ställe som du beskriver.

Det som förvånade mig lite var dock anledningen att du inte tränar bicep. Ärligt talat är inte bicep den muskel som behöver tränas mest (om man inte är bodybuilder, alternativt tävlar i fitness 5). Däremot så behöver den viss träning för att kunna vara effektiv som hjälpmuskel.
Det är denna underträning av bicep som har drabbat dig, du lyfter trots allt relativt mycket i bänk.

Över till tipsen, tänk på att jag har bristfällig information här.
Du har antagligen en mindre inflammation i bicep, senan, alternativt muskelfästet på grund av överansträngning. Den bör du vila bort, låt bli övningar som skapar smärtan under en eller två veckor.
Därefter skulle jag börja träna bicep en gång i veckan. Kör inte för tungt bara. Det du behöver bygga upp är uthålligheten, så 3x8 med någon lagom lätt vikt blir bra. Prova med vanliga curls, funkar inte det ta en olympisk tricepstång och kör dubbla hammarcurls vilket borde ta mindre på underarmarna.
Ärligt talat så tror jag att du behöver stretcha underarmarna, tricepträning i massor förkortar förr eller senare senor och muskler i underarmarna på det sätt du beskriver. Finns bra böcker som visar hur du gör det.

Om du vill kan du alltid fylla i med mer detaljer så kan svaret bli bättre.

Lycka till!
Carl på Fittwell

tjorven70
2011-07-28, 11:56
Grymt svar!

Det som jag är lite konfunderad över är att biceps förmodligen är min starkaste kroppsdel. Tidigare körde jag med vanlig stång på ungefär 70 x 5-6 reps. Jag slutade med bicepsträningen när jag utan framgång försökte bli av med smärtan som jag fick i underarmarnas utsida, på utsidan vid hela benet. Just i lyftet gjorde det inte alldeles för ont, utan det var när jag var klar och skulle slappna av med armarna som smärtan vart väldigt stor i underarmarna (höll kvar i stången ett par sekunder för att minska smärtan). Tips på underarmsstretch som kan vara hjälplig uppskattas! (verkade finnas många varianter när man googlade).

Detta kanske blir bättre med mer uthållighetsinriktad träning som du säger.

Stor Hård Ådrig
2013-07-02, 19:34
Har samma problem som TS, har kommit på senaste tiden. Tränar dock biceps regelbundet