handdator

Visa fullständig version : Vattenvikt, deff->bulk?


Namehere
2011-07-28, 09:45
Tja!
Har bulkat nu i 8 dagar, kör på Leangains.
Jag äter 3000 kcal på träningsdagar, och 2000 på vilodagar, tränar tre dagar i veckan.
Under deffen så åt jag 1700 på vilodagar och 1900 på träningsdagar

När jag började vägde jag 71 kg ungefär, men nu idag stod vågen på 74.5, och då reagerade jag. Visst, jag hade träningsdag igår och åt en massa, men i förrgår så stod den på 73.3, vilket innebär 1kg ökning på bara någon dag.

Bör jag minska intaget eller är det vattenvikt som man lägger på sig vid övergång från deff till bulk?

Kan nämna att jag åt enligt LG under deffen också, så jag struntade inte i kolhydraterna.

De 2 första bilderna är deffslut, de 2 sista är idag.

Torwald
2011-07-28, 09:53
Det är ju bara att räkna, har du deffat en gång så har du säkert en ganska god uppfattning om rimligheten.

Du vägde 73.3 i förrgår, och du väger 74.5 nu. Det är drygt ett kilo. Det var träningsdag igår, och du åt cirka 3000. Dagen innan det antar jag att du åt runt 2000.

I din ålder och med din vikt, om vi gissar att du är runt 1.80, så har du ju för böfvelen ett RMR på 17-1900 kcal per dygn - hur tror du att kroppen skulle kunna lagra in över ett kilo energi om du bara tagit in kanske max 800 kcal i överskott?

Det är klart att det är massa vatten.

Namehere
2011-07-28, 09:57
Det är ju bara att räkna, har du deffat en gång så har du säkert en ganska god uppfattning om rimligheten.

Du vägde 73.3 i förrgår, och du väger 74.5 nu. Det är drygt ett kilo. Det var träningsdag igår, och du åt cirka 3000. Dagen innan det antar jag att du åt runt 2000.

I din ålder och med din vikt, om vi gissar att du är runt 1.80, så har du ju för böfvelen ett RMR på 17-1900 kcal per dygn - hur tror du att kroppen skulle kunna lagra in över ett kilo energi om du bara tagit in kanske max 800 kcal i överskott?

Det är klart att det är massa vatten.

Vad är RMR?
Ja, jag åt 3000 (eller ja, 3200), och i tisdags 2000. Det är 200 kcal överskott, men ändå 1 kg viktskillnad?

Ronn
2011-07-28, 09:59
Klart det är vätska, du kan ju inte stirra dig blind på vågen from dag till dag, du får ju titta på ett snitt över tiden.

Zamso
2011-07-28, 10:03
Vad är RMR?
Ja, jag åt 3000 (eller ja, 3200), och i tisdags 2000. Det är 200 kcal överskott, men ändå 1 kg viktskillnad?

Hade det varit ett kilo fett hade det krävts ett överskott på ca 7000kcal. Hoppas inte du räknade så fel.

Namehere
2011-07-28, 10:04
Klart det är vätska, du kan ju inte stirra dig blind på vågen from dag till dag, du får ju titta på ett snitt över tiden.

Ja jag vet det.. men när jag går upp över 3kg på en vecka så blir jag fundersam. Iomed att det är första gången jag deffat, och första gången jag går över till bulk så har jag ingen aning om hur mycket som kommer att hända viktmässigt de första dagarna. 8 dagar känns ju ändå som en lång tid och att "vätskerushen" borde varit över nu, eller?

Är detta normalt eller borde jag sänka intaget lite, eller vänta och se vad som händer med fortsatt samma kcalintag och justera därefter?

Zamso, oj, jag ligger verkligen inte på 7000 kcal överskott. Kanske 500-100,

Mell
2011-07-28, 10:19
Kroppsvikten kan diffa väldigt mycket när man börjar äta igen efter en längre tid med deff främst pga mer vätska bundet i kroppen och mer mag- och tarminnehåll.

Om man ska nämna något extremt så hade jag 2011-07-10 en morgonvikt på 71,9 kg efter längre tids deff och efter fem dagars frossande under semestern så hade jag 2011-07-17 en morgonvikt på 79,0 kg. Började deffa igen efter det och nu har jag bara efter ett par dagar gått ner till 74,5 kg.

Ännu värre är det för de som tävlar, har för mig att andreas engztröm skrev på hans blogg att hans kroppsvikt diffade med 10 kg på tävlingsdag och dag efter tävling.

Namehere
2011-07-28, 10:22
Kroppsvikten kan diffa väldigt mycket när man börjar äta igen efter en längre tid med deff främst pga mer vätska bundet i kroppen och mer mag- och tarminnehåll.

Om man ska nämna något extremt så hade jag 2011-07-10 en morgonvikt på 71,9 kg efter längre tids deff och efter fem dagars frossande under semestern så hade jag 2011-07-17 en morgonvikt på 79,0 kg.

Började deffa igen efter det och nu har jag bara efter ett par dagar gått ner till 74,5 kg.

Okej, tack, det ger mig en liten överblick :)
Hur "intensiv" var frossan?

Känns rätt trist ändå, tanken var ju att gaina "leant", det blir ju inte leant om det är massa vatten ivägen?

tigerofsweden
2011-07-28, 11:14
Känns rätt trist ändå, tanken var ju att gaina "leant", det blir ju inte leant om det är massa vatten ivägen?

"Gaina leant" har inget med vätskenivåer och mag- och tarminnehåll. Du går alltid upp en del efter en deff. Det intressanta är hur vikten rör sig efter den initiala viktuppgången.

Namehere
2011-07-28, 11:18
"Gaina leant" har inget med vätskenivåer och mag- och tarminnehåll. Du går alltid upp en del efter en deff. Det intressanta är hur vikten rör sig efter den initiala viktuppgången.

Bör jag fortsätta som jag gör eller sänka kcalintaget tycker du?

tigerofsweden
2011-07-28, 11:44
Bör jag fortsätta som jag gör eller sänka kcalintaget tycker du?

Det är lätt att drabbas av panik, har själv varit med om det x antal gånger :) Jag hade gett det lite mer tid för att se vad som händer och därefter eventuellt justerat intaget.

Reaper123
2011-07-28, 11:53
Du verkar ha koll på kalorierna så min teori är varians! Jag gick upp 5.7 kg mellan söndag-måndag, då hade jag dock ätardag (4k+) men kan utan problem diffa 2kg över 1-2 dagar på morgonvikten!

Vet att du har optinojja och ivrig att lära dig, men chilla lite vettja och träna och ät som du planerat så ska du se att detta blir kanon! :)

Har du däremot samma kurva på vikten om 4-6 veckor är det nog läge att tänka om och sänka kcalintaget något!

Edit: Och ja, det är nog mest troligt vattenvikt. Vilket inte är något att bry sig om förrän dagen du ska upp på scene och behöver tömma dig!

Namehere
2011-07-28, 11:59
Du verkar ha koll på kalorierna så min teori är varians! Jag gick upp 5.7 kg mellan söndag-måndag, då hade jag dock ätardag (4k+) men kan utan problem diffa 2kg över 1-2 dagar på morgonvikten!

Vet att du har optinojja och ivrig att lära dig, men chilla lite vettja och träna och ät som du planerat så ska du se att detta blir kanon! :)

Har du däremot samma kurva på vikten om 4-6 veckor är det nog läge att tänka om och sänka kcalintaget något!

Edit: Och ja, det är nog mest troligt vattenvikt. Vilket inte är något att bry sig om förrän dagen du ska upp på scene och behöver tömma dig!

Okej, ja jag kör nog på som jag gör nu, och får vara beredd så att det inte glider iväg föör mycket (om det skulle vara fallet). Känns ju lite tråkigt att magrutorna snart redan är borta bara, när jag kämpat sålänge för att få fram dom.

PS. har sett din transformation och måste säga att det är en riktig motivation att se, och framför allt riktigt bra jobbat! :)

phr33k
2011-07-29, 03:21
Vattenvikt. Varje gram kolhydrater som lagras in som glykogen binder ca 3g vätska. Dina muskler kan lagra upp till 2 procent glykogen.

Att variera 2-3 kg över en dag eller två när man lägger om kosten från diet till bulk eller tvärtom är helt normalt.

Sniggel
2011-07-29, 12:06
Jag brukar alltid tänka så att om man vill deffa ner sig till en vikt, t ex 75 kg, bör man inte avsluta deffen förrän man väger 73 eftersom man ofta väger mindre under deffen än när man ligger på kaloribalans efteråt.
Man går ju oftast ner rätt mycket vikt de första 2 veckorna och mycket av detta är fakevikt/tillfälligt/vattenvikt och det bör man ha med i beräkningen när man sätter slutmål.

Namehere
2011-07-29, 12:30
Vattenvikt. Varje gram kolhydrater som lagras in som glykogen binder ca 3g vätska. Dina muskler kan lagra upp till 2 procent glykogen.

Att variera 2-3 kg över en dag eller två när man lägger om kosten från diet till bulk eller tvärtom är helt normalt.

3g? Shit! Jag äter säkert 400-500g kolhydrater på träningsdagar.


Jag brukar alltid tänka så att om man vill deffa ner sig till en vikt, t ex 75 kg, bör man inte avsluta deffen förrän man väger 73 eftersom man ofta väger mindre under deffen än när man ligger på kaloribalans efteråt.
Man går ju oftast ner rätt mycket vikt de första 2 veckorna och mycket av detta är fakevikt/tillfälligt/vattenvikt och det bör man ha med i beräkningen när man sätter slutmål.

Smart tänkt, så ska jag tänka nästa gång! Vägde nu idag, efter vilodag utan kolhydrater, 1 kg mindre än igår. Fan vad kroppen och vågen kan göra en nojjig, haha :)

Mental
2011-07-29, 12:31
Jag pendlar ca 2kg i vikt normalt utan att peta på kosten, beroende på hur torr eller blöt jag är och på hur mycket skit jag har i tarmarna.

Mental
2011-07-29, 12:32
3g? Shit! Jag äter säkert 400-500g kolhydrater på träningsdagar.





Nu övertolkar du lite dock, dina 4-500g kolhydrater blir inte per automatik 4-500g glykogen. Men säg att du binder 100g glykogen och vatten på det i alla fall. Och dessutom fyller på tarmarna lite extra osv

Namehere
2011-07-29, 14:50
Nu övertolkar du lite dock, dina 4-500g kolhydrater blir inte per automatik 4-500g glykogen. Men säg att du binder 100g glykogen och vatten på det i alla fall. Och dessutom fyller på tarmarna lite extra osv


Okej, så all kolhydrater man äter binder inte vätska till sig? :)

Sniggel
2011-07-31, 10:51
Okej, så all kolhydrater man äter binder inte vätska till sig? :)

Man kan tyvärr inte förutspå vikten så exakt som många vill. Man kan förutspå vikten på lång sikt, men inte från dag till dag, det är något man får acceptera.
Visst man kan bli bättre på det om man experimenterat mycket men man har aldrig 100% koll. Det är lite som SMHI som har som mål att ha rätt på 85% av sina prognoser, och de är experter ;)

Ristretto
2011-07-31, 17:50
Mer mat innebär ofta mer salt. Detta medför också mer vätska som binds. Prova att helt utesluta salt en dag, så får du se på viktnedgång.
Jag gick upp typ fyra kilo en dag när jag tyckte att det var smart att äta en stor burk med saltgurka. Trots underskott. :-)
Sent from my GT-I9100 of doom using Tapatalk

phr33k
2011-07-31, 18:03
Okej, så all kolhydrater man äter binder inte vätska till sig? :)

Nej, bara de som lagras som glykogen skrev jag ju. Musklerna klarar att lagra upp till 2% glykogen, så då vet du ungefär hur mycket du kan variera i vikt pga. glykogenets fluktuation.