handdator

Visa fullständig version : Undersöka hur många set per muskelgrupp som är optimalt


Alzie
2011-07-28, 00:31
Hej!

Jag tänkte nu efter att en lång period kört cirka 20 set per muskelgrupp (färre för de mindre musklerna) en period experimentera med mycket färre sets för att se om det ger större muskelökningar.

Men om jag nu gör det, betyder det att jag kan träna oftare (cirka varje 3e dag per muskelgrupp om jag kör cirka 10-12 set/muskelgrupp) eftersom att jag inte bryter ner musklerna lika mycket?

Alzie

Alzie
2011-07-28, 00:42
Frågan kanske låter dum, men är lite osäker på hur jag skall experimentera med hur många set/hur mycket vila min kropp behöver för optimal muskelbyggning..

StampChamp
2011-07-28, 00:53
Ja du kan nog köra om varje muskler fler gånger om du håller setantalet nere, men det beror ju på även hur du tränar, hur nära fail du går, hur tungt etc.

Jag har kört 2ggr/muskelgrupp i veckan och körde runt 12set per gång, blandade lågreps och högreps men en bit ifrån fail.

Sedan har jag provat under en viss tid att köra 3ggr/muskelgrupp i veckan och då körde jag runt 10set per muskelgrupp, 10-15reps och en bit ifrån fail, mest pump.

Och även 1ggr/muskelgrupp i veckan, då körde jag som du runt 20set per muskelgrupp och pass. Körde hårt och ganska många set tog jag till fail.

Det gäller bara att anpassa sig :)

Rahf
2011-07-28, 02:19
Du kan alltid testa Max-OT. Tungt på få set och relativt få repetitioner per set. Kräver lite vinnarskalle när man kommer till slutet på passet.

Pjotor
2011-07-28, 07:09
Hur långt är ett snöre...?

HulkH
2011-07-28, 08:09
Hur långt är ett snöre...?

Tippar på 30 cm... :D










Eftersom alla är så olika så går det omöjligt att säga. Mycket hänger på hur du sköter saker runt omkring. Sover och äter du rätt så kommer du troligtvis kunna pressa dig hårdare och få en positiv effekt.

Rusk
2011-07-28, 08:17
Ja du kan träna mer frekvent om du inte kör till failure, stanna istället 1 repetion ifrån. Ska du dock träna varje muskel var 3e dag så får det ju bli ett halvkropp eller liknande och jag ser inte hur du då kommer orka och ha tid med 10-12 set per muskel på ett pass.
Så många set körde jag när jag tränade varje muskel 1 gång i veckan:p
Här är ett exempel på hur ett pass kan se ut i ett halvkroppsupplägg som är klart på ca 1h ->

Bänk 4x8
Bröstdips 3x12
Stångrodd 4x8
Breda latsdrag/chins 3x12
Sidolyft 3x12
Stångcurl 3-4x10
Skulls 3-4x10

1.3-1.5 min setvila

tigerofsweden
2011-07-28, 08:57
Köp senaste Body, där finns en utmärkt artikel om just volym och är skriven av Jacob Gudiol.

Cerberus
2011-07-28, 09:33
nog vettigare att räkna antal reps per session/kroppsdel.

robbob
2011-07-28, 09:45
Om du kör tyngre kan du ju träna lika ofta som innan. Bara att passen blir hårdare på färre set. Du bör ju kunna öka arbetsinsatsen rejält om du minskar från 20 set per muskel till 10-12. Tänk om du skulle minska till 5st för att dra det till sin spets.

Alzie
2011-07-28, 14:08
Ja du kan nog köra om varje muskler fler gånger om du håller setantalet nere, men det beror ju på även hur du tränar, hur nära fail du går, hur tungt etc.

Jag har kört 2ggr/muskelgrupp i veckan och körde runt 12set per gång, blandade lågreps och högreps men en bit ifrån fail.

Sedan har jag provat under en viss tid att köra 3ggr/muskelgrupp i veckan och då körde jag runt 10set per muskelgrupp, 10-15reps och en bit ifrån fail, mest pump.

Och även 1ggr/muskelgrupp i veckan, då körde jag som du runt 20set per muskelgrupp och pass. Körde hårt och ganska många set tog jag till fail.

Det gäller bara att anpassa sig :)

Vilket fungerade bäst för dig? Eller fungerade alla lika bra? :)

Tacksam för alla svar ;)