handdator

Visa fullständig version : övertränar jag triceps


Metal_boy_
2003-12-16, 17:45
hej alla! jag har en liten fråga!

På Söndagar tränar jag bröst och triceps och tisdag tränar jag axlar jag har fortfarande träningsverk i tricarna när jag på tisdagen ska ge mig på hantelpressar och värken blir lite värre då
är detta överträning av triceps eller spelar det ingen roll efter som det gått en dag i mellan???

Dipshit
2003-12-16, 17:49
Både axlarna och tricep borde vara ganska schletna!
Varför inte köra rygg på tisdag då?

Metal_boy_
2003-12-16, 17:56
hmm jo kanske..köra rygg och biceps då och sen axlar/underarmar på torsdagen sen vilar överkroppen ända fram till Söndagen då det är dags för bröst och triceps...

är det alltså bättre att jag kör axlar innan tricepspasset med andra ord?? så borde det inte kännas så mycket i triceps?

shirunai
2003-12-16, 18:09
vadå då är du ju slut i axlarna på bröstpasset

Medusa
2003-12-16, 19:47
Hela du är övetränad, ta mer vila! Även om det inte är samma muskelgrupper som skall tränas bör du ha minst 3 dagar mellan passen, LESS IS MORE inom träningsdos, inte tvärtom!

Arne Persson
2003-12-16, 19:57
Ju mer set ju bättre!!!!:hbang:

Metal_boy_
2003-12-16, 20:08
Originally posted by Medusa
Hela du är övetränad, ta mer vila! Även om det inte är samma muskelgrupper som skall tränas bör du ha minst 3 dagar mellan passen, LESS IS MORE inom träningsdos, inte tvärtom!

vila? haha jag har precis vilat 1 vecka pluss varit sjuk det e därför också som när jag kom igång hade lite förlängd träningsvärk och lite mer värk då..3 dagar i mellan?? 2 dagar i veckan blir det ju bara då? det går inte jag hinner inte med muskelgrupperna innan jag behöver mat..och tanken är att gå upp i vikt inte tyna bort =)

Medusa
2003-12-16, 20:48
Originally posted by Metal_boy_


vila? haha jag har precis vilat 1 vecka pluss varit sjuk det e därför också som när jag kom igång hade lite förlängd träningsvärk och lite mer värk då..3 dagar i mellan?? 2 dagar i veckan blir det ju bara då? det går inte jag hinner inte med muskelgrupperna innan jag behöver mat..och tanken är att gå upp i vikt inte tyna bort =)

Tyna bort av för lite träning, du har fått en hel del om bakfoten.

Vet du vad, kör som du vill, för mig spelar det personligen ingen roll hur du gör.

Arne Persson
2003-12-16, 21:00
Du, Metallgutten: Om inte jag blir övertränad av att träna tunga bröst i söndags och biceps , 30 tunga set triceps igår + två timmar grepp och skall nu iväg och träna en massa tunga set rygg och axlar, så lär du knappast bli övertränad av ditt upplägg. Allt sitter mellan öronen.

emmzan
2003-12-16, 21:01
Originally posted by Metal_boy_
hej alla! jag har en liten fråga!

På Söndagar tränar jag bröst och triceps och tisdag tränar jag axlar jag har fortfarande träningsverk i tricarna när jag på tisdagen ska ge mig på hantelpressar och värken blir lite värre då
är detta överträning av triceps eller spelar det ingen roll efter som det gått en dag i mellan???

Prova att lägga mer vilodagar och se vad resultaten blir då... Det är dina triceps och det är du som vet hur dom känns..

Personlig uppfattning ära tt det inte är så kul att köra pressövningar om man har träningsvärk i triceps!

Medusa
2003-12-16, 21:05
Originally posted by Arne Persson
Du, Metallgutten: Om inte jag blir övertränad av att träna tunga bröst i söndags och biceps , 30 tunga set triceps igår + två timmar grepp och skall nu iväg och träna en massa tunga set rygg och axlar, så lär du knappast bli övertränad av ditt upplägg. Allt sitter mellan öronen.

Du har också tränat i många år, ett sådant program leder med största sannolikhet till öveträning för en nybörjare/medel tränande person.

Hnke
2003-12-16, 21:36
30 set triceps arne.... det e inte lite det

Det e nästan 3 pass för mig :D

Metal_boy_
2003-12-16, 22:35
Originally posted by Medusa


Tyna bort av för lite träning, du har fått en hel del om bakfoten.

Vet du vad, kör som du vill, för mig spelar det personligen ingen roll hur du gör.

inte av för lite träning men för mycket träning vid få tillfällen...forstod du inte att jag menade det?:smash:

Medusa
2003-12-16, 22:47
Originally posted by Metal_boy_


inte av för lite träning men för mycket träning vid få tillfällen...forstod du inte att jag menade det?:smash:

Nej, det gjorde jag inte. :thefinger

Bättre träna hårt vid få tillfällen och få ordentligt med vila än att träna med mindre intensitet vid flera tillfällen.

Metal_boy_
2003-12-16, 22:49
Originally posted by Medusa


Du har också tränat i många år, ett sådant program leder med största sannolikhet till öveträning för en nybörjare/medel tränande person.

precis jag tränar medelmycket 3dagar i veckan och jag får fan så mycket mer muskler än dom som springer och lallar 5-6 dagar i veckan och är helt besatta. Jag må vara medel tränande men jag är mer än medeltränad =)

<-----(bilden på mig) armarna ser väl skapliga ut?

har tränat seriöst i 2år skött kosten i 1 år och samanlagt gått från 79kg till 105kg dock med lite fläsk på magen som belöning:hbang:

daja
2003-12-16, 23:27
Ja inte fan måste man ha tre vilodagar mellan varje pass.
Alla e olika och de e bara för dig Metal_Boy att testa dig fram. Du verkar ju av bilden att döma inte helt vara ute och cykla så lägg om schemat lite om du känner dig lite sliten.

:bpump:

Metal_boy_
2003-12-17, 15:54
Originally posted by Medusa


Nej, det gjorde jag inte. :thefinger

Bättre träna hårt vid få tillfällen och få ordentligt med vila än att träna med mindre intensitet vid flera tillfällen.

när du tränar vid fler än 2 tilfällen i veckan kan du ju ha hög intensitet genom hela passet i och med att det är kortare och du har mindre muskelgrupper att gå igenom..därmed slipper du också göra av med all energi så att man hamnar i en katabol fas.
Du kan ge allt genom hela passet helt enkelt istället för att träna 100 muskelgrupper på en gång och stå där o sega med garanterad mindre intensitet i slutet.

Metal_boy_
2003-12-17, 15:56
Originally posted by daja
Ja inte fan måste man ha tre vilodagar mellan varje pass.
Alla e olika och de e bara för dig Metal_Boy att testa dig fram. Du verkar ju av bilden att döma inte helt vara ute och cykla så lägg om schemat lite om du känner dig lite sliten.

:bpump:

ska kasta om dagarna lite =) sen chocka med julskinka!!!!:eating: