handdator

Visa fullständig version : Vänja sig av med musik vid träning?


mikaelj
2011-07-27, 11:26
Jag har alltid musik på när jag lyfter på högre intensiteter. Det går bättre för mig att lyfta då.

Jag vill inte vara beroende av musik för att lyfta ordentligt. Så. Hur gör man för att bli av med det?

thomast
2011-07-27, 11:28
Du börjar träna på en atletklubb. Efter några månader ber du till gudarna att de byter ut AC/DC eller Raised fist mot tystnad.

stevebc
2011-07-27, 11:28
Om jag har problem att tagga till - vilket händer ofta. Trötthet, en halvtråkig komplementövning osv, så tänker jag på varför jag tränar. Vad vill jag uppnå och vad är min dröm?

Jag tänker på pallplatser på stora mästerskap, och det gör mig taggad att ta i maximalt i något som lutande hantelpress. Jag tänker att jag _måste_ fixa det här setet med maximal fokus och koncentration om jag någonsin ska kunna nå min dröm.

Det funkar nästan lika bra som en random hårdrockslåt.


Du börjar träna på en atletklubb. Efter några månader ber du till gudarna att de byter ut AC/DC eller Raised fist mot tystnad.Det finns två band jag aldrig kommer lyssna på mer igen (på fritiden) efter några år i Bollhuset. Det är Volbeat och AC/DC. Rammstein också.

mikaelj
2011-07-27, 11:35
Du börjar träna på en atletklubb. Efter några månader ber du till gudarna att de byter ut AC/DC eller Raised fist mot tystnad.

På GKK spelar de Scorpions och Gyllene Tider, d v s Lugna favoriter. Då är förvisso tystnad bättre, men jag vet inte hur det hjälper mig mot att jag hellre lyssnar på något elakt när jag själv skall lyfta?

Om jag har problem att tagga till - vilket händer ofta. Trötthet, en halvtråkig komplementövning osv, så tänker jag på varför jag tränar. Vad vill jag uppnå och vad är min dröm?

Jag tänker på pallplatser på stora mästerskap, och det gör mig taggad att ta i maximalt i något som lutande hantelpress. Jag tänker att jag _måste_ fixa det här setet med maximal fokus och koncentration om jag någonsin ska kunna nå min dröm.

Det funkar nästan lika bra som en random hårdrockslåt.

Det här gäller även när det är roliga övningar, dock bara vid maxningar, 1-5RM. När det är halvtungt fixar jag det utan musik.

Att jag måste fixa det verkar inte hjälpa så mycket som det borde. Det kanske bara rör sig om vana?

Det finns två band jag aldrig kommer lyssna på mer igen (på fritiden) efter några år i Bollhuset. Det är Volbeat och AC/DC. Rammstein också.

Jag tycker att musiken på Bollhuset var bra när jag var där! Har de fått sämre musiksmak på sistone?

Elso
2011-07-27, 12:11
Nu lyfter inte jag något tungt längre men när jag cyklar lopp så efter ca 6 mil hamnar jag i en liiten motivationssvacka, benen är inte lika pigga och starka och detta gör att jag har svårt att trycka ifrån och någonstans önskar man ibland en liten punktering och kroppen gör ont.

MEN, då tänker jag på hur kul jag egentligen tycker att det är att cykla och jag skulle inte byta bort det mot något annat i världen.

Jag har inte musik i öronen när jag cyklar, men det handlar nog om att ställa om sig i huvudet om hur det ska vara.

Testa att tänka på den låten du brukar spela när du ska lyfta tungt. Gå in i sig själv och vara i nuet är flummigt men funkar rätt bra.

stevebc
2011-07-27, 12:15
Jag tycker att musiken på Bollhuset var bra när jag var där! Har de fått sämre musiksmak på sistone?Det har väl alltid varit samma stil vad jag kan minnas: generic rock/metal. Att utbudet inte är större handlar ju om ren lathet från min sida (den som klagade ska fixa det, eller vad man brukar säga).

C.E.J.
2011-07-27, 12:17
Att jag måste fixa det verkar inte hjälpa så mycket som det borde. Det kanske bara rör sig om vana?

Jå. Strunta i att ta med [musikspelaren] bara.

Fettecke
2011-07-27, 12:37
Min melodi är att sluta ögonen eller fästa blicken på något och tokfokusera några sekunder, prata pepp med sig själv samtidigt... sen bara dra in luft och rocka järnet!!!!!

Dock så verkar det som att folk runtomkring som inte är van ser lite förvånad ut och i vissa fall funderar vad i helvete jag håller på med :P Men sen när dom ser resultatet så förstår dom nog ;) haha

Try it :P

Onigiri
2011-07-27, 12:40
Jag vill inte vara beroende av musik för att lyfta ordentligt. Så. Hur gör man för att bli av med det?Som en tex nikotinmissbrukare: man bara lägger av, pang tjoff! Jag tror på dig!

mikaelj
2011-07-27, 12:42
Min melodi är att sluta ögonen eller fästa blicken på något och tokfokusera några sekunder, prata pepp med sig själv samtidigt... sen bara dra in luft och rocka järnet!!!!!

Dock så verkar det som att folk runtomkring som inte är van ser lite förvånad ut och i vissa fall funderar vad i helvete jag håller på med :P Men sen när dom ser resultatet så förstår dom nog ;) haha

Try it :P

Det är faktiskt redan så jag gör nu, plus musiken då.

Nu lyfter inte jag något tungt längre men när jag cyklar lopp så efter ca 6 mil hamnar jag i en liiten motivationssvacka, benen är inte lika pigga och starka och detta gör att jag har svårt att trycka ifrån och någonstans önskar man ibland en liten punktering och kroppen gör ont.

MEN, då tänker jag på hur kul jag egentligen tycker att det är att cykla och jag skulle inte byta bort det mot något annat i världen.

Jag har inte musik i öronen när jag cyklar, men det handlar nog om att ställa om sig i huvudet om hur det ska vara.

Testa att tänka på den låten du brukar spela när du ska lyfta tungt. Gå in i sig själv och vara i nuet är flummigt men funkar rätt bra.

På konditionssporter (löp, cykel, sim) behöver jag inte musiken på så sätt. Jag brukar ha "Jolene" i huvudet eller nå't annat lugnt när jag cyklar.

För just lyftande handlar det för min del istället om att få upp adrenalinnivåerna för att krama ur det allra sista ur mina muskler. Du verkar ha liknande åsikt som Steve just om att man får sätta upp mål och låta dem styra.

Sarwien
2011-07-27, 12:50
Som en tex nikotinmissbrukare: man bara lägger av, pang tjoff! Jag tror på dig!

pang tjoff!

tntballe
2011-07-27, 12:57
Är ju bara att sluta, samma med megapeppningar, bara att fokusera på lyftet istället.
Postat via en mobil enhet

shadowfire
2011-07-27, 13:07
haha jag ser till att bli jesusdötslyftförbannad, då behövs ingen musik... skiten ska bara upp. :D

För övrigt vill jag inte ha musik i örat när jag lyfter tungt, tycker att jag tappar kopplingen till min egen kropp då... jag vill höra hur det knakar i ligament, hur det brakar i rektum och hur det flåsar i lungutloppet. :thumbup:

rooz
2011-07-27, 13:16
Man går till en atletklubb.

Jag har helt slutat med egen musik numera, och för mig så får det kvitta om det är Dope eller Barbra Streisand. Har också lugnat ned tagningen, jag fokuserar på det viktiga i lyftet ist.

Åsberg
2011-07-27, 13:17
Du börjar träna på en atletklubb. Efter några månader ber du till gudarna att de byter ut AC/DC eller Raised fist mot tystnad.

:laugh::laugh:

Ademius
2011-07-27, 13:33
Jag blev irriterad på massa trassel och att hörlurar och annat bara var i vägen och utgjorde en distraktion. Så jag struntade helt sonika i det. Det är en vanesak. Numera lyssnar jag aldrig på musik på gymmet, men väl ute i spåret.

Silencer
2011-07-27, 13:46
Du måste lära dig tagga till utan. Meditation är nog enda alternativet. För aggressiv musik i samband med träning hjälper ju med en sorts "meditation", du frammanar alla krafter inom dig.

Inge Enveten
2011-07-27, 13:58
Vad är problemet med att vara "beroende" av musiken? Se till att aldrig glömma musikspelaren och att alltid ha den laddad så borde det ju vara lugnt.

Exdiaq
2011-07-27, 14:00
Just do it, numera bryr jag inte om någon annan satt på musik eller om det är tyst. Behöver inte musik för att bli motiverad.

Exdiaq
2011-07-27, 14:04
Du måste lära dig tagga till utan. Meditation är nog enda alternativet. För aggressiv musik i samband med träning hjälper ju med en sorts "meditation", du frammanar alla krafter inom dig.

Det är ju högst personligt. Jag vet ingen "aggressiv" musik jag blir mer motiverad av utan tycker bara det är löjligt. Behöver jag damp-musik för att lyfta tyngre så hade jag tagit en koll i spegeln och frågat mig själv varför jag tränar. Musik är alldeles för kortvarig och flyktig "motivation" enligt mig.

C.E.J.
2011-07-27, 14:31
Meditation är nog enda alternativet.

Ok? Det där får du allt gärna motivera.

Deceiver85
2011-07-27, 15:32
1. Trappa ner så du bara har musik vid arbetsset
2. Trappa ner så du bara har musik inför passets absolut tyngsta lyft
3. Trappa ner så du bara har musik vid PB-försök.
4. ???
5. Deadlift!!!!

Alternativ: Fyll din mp3-spelare med en enda låt - denna (http://www.youtube.com/watch?v=KHy7DGLTt8g)!

mikaelj
2011-07-27, 16:35
1. Trappa ner så du bara har musik vid arbetsset
2. Trappa ner så du bara har musik inför passets absolut tyngsta lyft
3. Trappa ner så du bara har musik vid PB-försök.
4. ???
5. Deadlift!!!!

Alternativ: Fyll din mp3-spelare med en enda låt - denna (http://www.youtube.com/watch?v=KHy7DGLTt8g)!

Jag gillar alternativet. Då tänker jag på stevebc.

Grazzafukkinrazzi
2011-07-27, 17:37
Hur gör man för att bli av med det?

http://26.media.tumblr.com/tumblr_lc1kgeY9N01qehfnho1_500.jpg

Sarwien
2011-07-27, 18:55
http://26.media.tumblr.com/tumblr_lc1kgeY9N01qehfnho1_500.jpg

:laugh::laugh::laugh::laugh:

Spartansk
2011-07-27, 21:38
Du måste lära dig tagga till utan. Meditation är nog enda alternativet. För aggressiv musik i samband med träning hjälper ju med en sorts "meditation", du frammanar alla krafter inom dig.

Eh? Jag vet inte om du var seriös, men det är ju bara att tänka "Nu jävlar, nu satans jävlar helvete taggar du till, din klena jävel, och lyfter den här satans jävla stången!" några gånger, så får det ungefär samma effekt som musik. Behövs ingen meditation.

daks
2011-07-27, 22:02
Utan att riktigt svara på din fråga så kunde jag knappt träna utan musik innan. Sen ett, tu, tre en dag kände jag precis tvärtom; att jag inte kunde koncentrera mig med musik. Nu har jag väldigt svårt att lyssna på musik när jag tränar. Jag gillar mina egna ljud (ja, inte på det sättet) när jag tränar. De blir liksom ett kvitto på att det är tungt, samma med klirret från vikterna. Men det är väl som med allt man vill sluta med, bara att bestämma sig.

Jag har en bekant som lyssnar på musik när han läser böcker, för mig är det helt obegripligt. Gör det som känns rätt för tillfället. Visserligen lite lättare om man som jag tränar hemma. Alla gym bör ha en "The wrestler plansch" (http://kungforpresident.se/2010/08/kungs-gym-oppet-06-23-obemannat-06-19/)!

Lycka till!

hillbilly90210
2011-07-27, 23:25
Som en tex nikotinmissbrukare: man bara lägger av, pang tjoff! Jag tror på dig!

Dubbelplusbra 1.