handdator

Visa fullständig version : Should I still LoL or am I wrong?


Baler Evans
2011-07-27, 01:25
"Erik anders samuel Belfrage, 2011-06-11, 22:09


Detta kosttillskott är AMINOSYROR och ersätter INTE protein!!! Många som inte fattar. Kan alltså inte ERSÄTTA protein. Protein måste man alltid äta om man styrketränar och vill bygga muskler då det är byggstenarna till muskelmassa! Lär er innan ni börjar köpa på er en massa dyra produkter, okunskap leder till pengaförlust och noll i muskelmassa! Animals produkter ÄR bra"

Detta stod i "omdömen" på en Universal nutrition produkt hos gymgrossiten. Men protein bryts väll ner till amino syror som in sin tur bygger upp musklerna boostar återhämtning etc..? eller har jag helt jävla fel :S ?

limenka
2011-07-27, 01:52
Aminosyror bygger upp protein. Alltså, protein består av aminosyror.

Baler Evans
2011-07-27, 01:54
Tänkte väll det.

Eddie Vedder
2011-07-27, 11:02
Nu kan man ju naturligtvis gräva i retoriken och peta i ord men vad han menar är väl ändå att man inte kan leva i tron att det är hållbart att onanera med BCAA- och EAA-produkter och käka otillräckligt?

Och där har han ju helt rätt. Övertron på tillskott av aminosyror kan säkert göra en del mer skada än nytta.

Men visst, ska man peta i ord så har han ju fel. Eftersom protein består av aminosyror och EAA är de enda som krävs bla bla bla....

kajjm
2011-07-28, 10:39
Frågan är hur du resonerar ?

Jag förstår det han skrivit såhär kort och gott:
"Aminosyror skall inte ersätta protein. Äter du inte ditt proteinbehov (säg 2g x din vikt) så spelar det ingen roll hur mkt eea/bcaa du käkar för du kommer inte bygga något"

Isåfall har han ju väldigt rätt.



Men det förstår väl alla? XD

Vem fan äter aminosyror i tron om att man inte ska behöva äta protein?

Inge Enveten
2011-07-28, 11:06
Frågan är hur du resonerar ?

Jag förstår det han skrivit såhär kort och gott:
"Aminosyror skall inte ersätta protein. Äter du inte ditt proteinbehov (säg 2g x din vikt) så spelar det ingen roll hur mkt eea/bcaa du käkar för du kommer inte bygga något"

Isåfall har han ju väldigt rätt.



Men det förstår väl alla? XD

Vem fan äter aminosyror i tron om att man inte ska behöva äta protein?

Beror väl på leucinmängden snarare.

Erkserks
2011-07-28, 19:30
...så spelar det ingen roll hur mkt eea/bcaa du käkar för du kommer inte bygga något"

Isåfall har han ju väldigt rätt.



Men det förstår väl alla? XD


Nej, det förstår inte jag. Snälla förklara för mig varför man inte kommer bygga något om man utesluter hela proteiner och endast konsumerar EAA/BCAA istället. Teoretiskt kan man ju konsumera motsvarande aminosyramängd i fria aminosyror istället för att konsumera dem i form av proteiner.

Sen heter det EAA och inte eea.

R0B
2011-07-28, 22:53
Du kanske skulle läsa hela meningen han skrev och inte klippa av en ganska väsentlig del såsom denna


"Aminosyror skall inte ersätta protein. Äter du inte ditt proteinbehov(säg 2g x din vikt) så spelar det ingen roll hur mkt eea/bcaa du käkar för du kommer inte bygga något"

Musselbank
2011-07-28, 22:56
Potatismos är också potatis.

Sniggel
2011-07-29, 10:06
Du kanske skulle läsa hela meningen han skrev och inte klippa av en ganska väsentlig del såsom denna


"Aminosyror skall inte ersätta protein. Äter du inte ditt proteinbehov(säg 2g x din vikt) så spelar det ingen roll hur mkt eea/bcaa du käkar för du kommer inte bygga något"

Fast "äter" kan ju innefatta "äta kött o sånt men även dricka proteindrinkar" för 2g/kg.

Säg att man äter mat för 1g/kg protein, dvs under rekommendationen. Men tar 10g eaa morgon, mitt på dagen, efter träning och läggdags.
Varför skulle detta inte ha en effekt?

Rent anekdotiskt lyckades jag väldigt bra med en diet där jag använde mycket EAA men totalt "endast" låg på 180g protein/aminosyror om dagen.
Detta är iofs fortfarande över 2g/kg även om jag tycker att det är "lite" :p

aijou
2011-07-29, 10:59
Säg att man äter mat för 1g/kg protein, dvs under rekommendationen. Men tar 10g eaa morgon, mitt på dagen, efter träning och läggdags.
Varför skulle detta inte ha en effekt?


+1

Jag förstår inte varför EAA inte skulle kunna ersätta vanligt protein. Är det inte, mer eller mindre, sak samma om man får i sig protein (som kroppen ändå bryter ner till aminosyror?) från mat eller om man får aminosyror direkt från tillskott?

Sniggel
2011-07-29, 11:28
Jo precis. Om 30g vassle kan ersätta proteinmängden från 150g kycklingfilé och 10g EAA kan ersätta 30g vassle. Ja då kan man ersätta all typ av protein med EAA. Nu syftar jag enbart på proteinaspekten som har att göra med muskeluppbyggnad. Där är självklart en massa andra fördelar med t ex kött såsom vitaminer och mineraler, mättnad, långsam utsöndring, det är gott m.m.

Edit: Det är underförstått att man inte enbart ska få i sig sitt proteinbehov genom EAA, tänkte jag...
Men sen insåg jag att det säkert inte alls är underförstått, så jag nämner det iaf.

Erkserks
2011-07-29, 18:50
Du kanske skulle läsa hela meningen han skrev och inte klippa av en ganska väsentlig del såsom denna


"Aminosyror skall inte ersätta protein. Äter du inte ditt proteinbehov(säg 2g x din vikt) så spelar det ingen roll hur mkt eea/bcaa du käkar för du kommer inte bygga något"

Är du seriös? Gå och trolla i en annan tråd, snälla.

"Aminosyror skall inte ersätta protein. Äter du inte ditt proteinbehov (säg 2g x din vikt) så spelar det ingen roll hur mkt eea/bcaa du käkar för du kommer inte bygga något"

Isåfall har han ju väldigt rätt.

Jag tar det långsamt för dig, eftersom du uppenbarligen har svårt att förstå. Enligt honom så kommer man inte att bygga någonting om man inte äter 2g/kg protein, oavsett hur mycket aminosyror man stoppar i sig.

Exempelvis så kommer man enligt honom inte bygga något om man äter 0,5g protein/kg + 100 gram fria aminosyror per dag.

Är du ett troll eller läser du helt enkelt inte? Hatar när folk kommer och klagar när de uppenbarligen inte försår vad som står skrivet.

Crocker
2011-07-29, 19:07
Är du seriös? Gå och trolla i en annan tråd, snälla.



Jag tar det långsamt för dig, eftersom du uppenbarligen har svårt att förstå. Enligt honom så kommer man inte att bygga någonting om man inte äter 2g/kg protein, oavsett hur mycket aminosyror man stoppar i sig.

Exempelvis så kommer man enligt honom inte bygga något om man äter 0,5g protein/kg + 100 gram fria aminosyror per dag.

Är du ett troll eller läser du helt enkelt inte? Hatar när folk kommer och klagar när de uppenbarligen inte försår vad som står skrivet.
Lägg ned din översittarstil, såklart tror man på saker man tror sig veta. Det gör du och jag, flera myter tror man är sanning.
Du vet kanske att aminosyror är protein, NEAA inte finns i de?(I EAA-produkter) Så pg.a det så kan man ta 10g EAA som 20g protein i räkningen, då NEAA inte existerar där.
Allt därefter så bör ju 100g fria aminosyror täcka hans behov, alltså 0.5g /kg på sig 75 kg;

37+200g=237g
Eller? ;)
Jag säger inte att han har rätt, utan att det inte finns någon sådan gräns.

Tolkia
2011-07-29, 19:18
Ja, protein består av aminosyror (dock inte endast de essentiella). Ja, det går förmodligen att utan problem fylla sitt proteinbehov med symtetiska aminosyror. Nej, det är med största sannolikhet inte ett hållbart alternativ, eftersom det blir dyrt (det räcker liksom inte att ta en matsked EAA), äckligt (hur många inlägg finns det på detta forum om hur EAA smakar?) och socialt omöjligt.

Ja, ni är några tomtar i tråden som bör hyfsa tonen. Nu. Tack.

Varför ens bry sig i första varvet om vad någon smurf utan närmare specifikation skriver som omdöme på en säljsida? För att upprepa en käpphäst skulle GANSKA många här må väldigt bra av att lära sig dels lite grundläggande näringslära, dels lite grundläggande matlagning.

kettlebellGuden
2011-07-29, 19:20
Lägg ned din översittarstil, såklart tror man på saker man tror sig veta. Det gör du och jag, flera myter tror man är sanning.
Du vet kanske att aminosyror är protein, NEAA inte finns i de?(I EAA-produkter) Så pg.a det så kan man ta 10g EAA som 20g protein i räkningen, då NEAA inte existerar där.
Allt därefter så bör ju 100g fria aminosyror täcka hans behov, alltså 0.5g /kg på sig 75 kg;

37+200g=237g
Eller? ;)
Jag säger inte att han har rätt, utan att det inte finns någon sådan gräns.

Nej. Du kan inte räkna 100g EAA som 200g "protein" när du räknar gram protein som du har fått i dig över dagen.

Crocker
2011-07-29, 19:21
Varför inte?
Logiken för mig är enkel, men läxa gärna upp mig.

Tolkia
2011-07-29, 19:23
Varför inte?
Logiken för mig är enkel, men läxa gärna upp mig.
Du får hemskt gärna förklara hur 100 g kan kvittas mot 200.

Crocker
2011-07-29, 19:26
Du får hemskt gärna förklara hur 100 g kan kvittas mot 200.
I en EAA-produkt, finns enbart EAA och inte NEAA.
I kosten ska man räkna med NEAA och EAA, men om man då fått en stor mängd EAA redan(enbart från EAA-produkten) kan man dra bort NEAA(50%) som man skulle behövt från kosten för att uppnå samma mängd EAA från kosten.

Ser att det blev grötigt, hoppas du förstår mitt resonemang ändå.

Erkserks
2011-07-29, 19:28
Lägg ned din översittarstil, såklart tror man på saker man tror sig veta. Det gör du och jag, flera myter tror man är sanning.
Du vet kanske att aminosyror är protein, NEAA inte finns i de?(I EAA-produkter) Så pg.a det så kan man ta 10g EAA som 20g protein i räkningen, då NEAA inte existerar där.
Allt därefter så bör ju 100g fria aminosyror täcka hans behov, alltså 0.5g /kg på sig 75 kg;

37+200g=237g
Eller? ;)
Jag säger inte att han har rätt, utan att det inte finns någon sådan gräns.

Nej, och jag har inte sagt att det finns någon gräns. Om du tar en minut och läser det jag har skrivit så har jag kritiserat påståendet att det är omöjligt att bygga muskler utan någon större mängd protein och att aminosyrorna inte spelar någon roll.

Appropå översittarstil, jag kommer och kritiserar ett felaktigt påstående, då får jag felaktig kritik av någon okunnig/troll, klart jag inte har den trevligaste tonen, det hade du inte heller haft.

Sen kan du inte räkna 1g EAA som 2 gram protein. Du får sätta dig in lite mer hur proteinomsättningen fungerar i kroppen för att förstå.

Påstå inte heller att jag tror på några myter, du kanske gör det, men du vet ingenting om mig/min kunskap så att påstå något sådant är befängt.

Erkserks
2011-07-29, 19:29
I en EAA-produkt, finns enbart EAA och inte NEAA.
I kosten ska man räkna med NEAA och EAA, men om man då fått en stor mängd EAA redan(enbart från EAA-produkten) kan man dra bort NEAA(50%) som man skulle behövt från kosten för att uppnå samma mängd EAA från kosten.

Ser att det blev grötigt, hoppas du förstår mitt resonemang ändå.

Vem har påstått att NEAA inte har en funktion?

Crocker
2011-07-29, 19:42
Nej, och jag har inte sagt att det finns någon gräns.
Min poäng var att det inte finns någon gräns på vilket proteinbehov man har.

Om du tar en minut och läser det jag har skrivit så har jag kritiserat påståendet att det är omöjligt att bygga muskler utan någon större mängd protein och att aminosyrorna inte spelar någon roll.
Vad menar du? Aminosyror är protein.


Appropå översittarstil, jag kommer och kritiserar ett felaktigt påstående, då får jag felaktig kritik av någon okunnig/troll, klart jag inte har den trevligaste tonen, det hade du inte heller haft.
Tja.. Alla är inte jättekunniga från starten, man är inte ett troll för det.

Sen kan du inte räkna 1g EAA som 2 gram protein. Du får sätta dig in lite mer hur proteinomsättningen fungerar i kroppen för att förstå.
Berätta gärna för mig vad extra NEAA behövs till för att bygga muskler? Iaf. är det externa behovet av EAA från mat os.v förmodligen är mättat.

Påstå inte heller att jag tror på några myter, du kanske gör det, men du vet ingenting om mig/min kunskap så att påstå något sådant är befängt.
Det jag menar här är att det man tror man vet tror man ju inte är en myt. Så det vet man inte förrän man är rättad, eller?

Vem har påstått att NEAA inte har en funktion?
Jag vet inte?

kettlebellGuden
2011-07-29, 19:53
Stickyn förklarar det hela rätt väl.


Ex: Du behöver 200g protein / dag.

Det som är skillnad på EAA och NEAA är att kroppen kan bygga NEAA själv..

Du äter 100g EAA.

men vad ska den bygga resterande 100g utav?

vicarious
2011-07-29, 19:57
Jag är med Crocker på denna. Varför skulle man behöva tillsätta extra NEAA från kosten? Kroppen återanvänder större delen av det egna nedbrutna muskelproteinet. EAA är de aminosyror som behöver tillsättas från kosten, det är just därför de kallas essentiella.

Crocker
2011-07-29, 19:58
Stickyn förklarar det hela rätt väl.


Ex: Du behöver 200g protein / dag.

Det som är skillnad på EAA och NEAA är att kroppen kan bygga NEAA själv..

Du äter 100g EAA.

men vad ska den bygga resterande 100g utav?
Varför ska du tillsätta mer NEAA när kroppen bygger de själv och EAA-intaget är mättat?

Erkserks
2011-07-29, 20:01
Berätta gärna för mig vad extra NEAA behövs till för att bygga muskler? Iaf. är det externa behovet av EAA från mat os.v förmodligen är mättat.

Jag vet inte?

Och med extra menar du utöver EAA, vill bara klargöra det först. Ja du, vad tror du kroppen byggs upp av? Till väldigt stor del protein. Protein består av aminosyror (EAA+NEAA). Kroppen består alltså till stor del av NEAA.

Icke-essentiellt betyder att vi inte kan syntetisera just de aminosyrorna själva. Inte att de inte används för uppbyggnad. Att vi kan syntetisera de själva betyder att vi kan omvandla en aminosyra till en annan.

Vi kan ta Tyrosin som exempel. Den är ofta betraktad som en NEAA. Vi kan syntetisera den från den EAA:n Phenylalanin. Alltså behöver vi inte få i oss just Tyrosin i kosten, vårt behov kan täckas med hjälp av Phelylalanin. Alltså är den Icke-essentiell.

Detta är inte det samma som att den inte fyller någon funktion.

Så funktionen av att få i oss NEAA är att de kan användas i uppbyggnad direkt eller bli till andra aminosyror.

Ett hypotetiskt tankeexempel blir att vi vill få fram ett protein som består av 50% EAA och 50% NEAA. Får vi i oss 100g EAA så kan vi bygga 100 gram av proteinet (50 gram EAA används och 50 gram omvandlas till NEAA). Får vi istället i oss 100g EAA samt 100g NEAA så kan vi bygga 200 gram av proteinet.

Orkar inte svara mer på allt det andra.

kettlebellGuden
2011-07-29, 20:03
Jag är med Crocker på denna. Varför skulle man behöva tillsätta extra NEAA från kosten? Kroppen återanvänder större delen av det egna nedbrutna muskelproteinet. EAA är de aminosyror som behöver tillsättas från kosten, det är just därför de kallas essentiella.

Varför ska du tillsätta mer NEAA när kroppen bygger de själv och EAA-intaget är mättat?

Ok jag ska försöka igen...

Du behöver 200g protein för att bygga ny muskelmassa. Om du bara tillsätter 100g så saknas det fortfarande 100g. Att riva ut detta ur strukturer som redan finns ger dig förvisso 100 extra ledigt, men då ligger du 100 back eftersom du nu behöver 300g. Du kan inte trolla fram ett överskott utan att tillsätta det utifrån.

Crocker
2011-07-29, 21:05
Och med extra menar du utöver EAA, vill bara klargöra det först. Ja du, vad tror du kroppen byggs upp av? Till väldigt stor del protein. Protein består av aminosyror (EAA+NEAA). Kroppen består alltså till stor del av NEAA.

Icke-essentiellt betyder att vi inte kan syntetisera just de aminosyrorna själva. Inte att de inte används för uppbyggnad. Att vi kan syntetisera de själva betyder att vi kan omvandla en aminosyra till en annan.

Vi kan ta Tyrosin som exempel. Den är ofta betraktad som en NEAA. Vi kan syntetisera den från den EAA:n Phenylalanin. Alltså behöver vi inte få i oss just Tyrosin i kosten, vårt behov kan täckas med hjälp av Phelylalanin. Alltså är den Icke-essentiell.

Detta är inte det samma som att den inte fyller någon funktion.

Så funktionen av att få i oss NEAA är att de kan användas i uppbyggnad direkt eller bli till andra aminosyror.

Ett hypotetiskt tankeexempel blir att vi vill få fram ett protein som består av 50% EAA och 50% NEAA. Får vi i oss 100g EAA så kan vi bygga 100 gram av proteinet (50 gram EAA används och 50 gram omvandlas till NEAA). Får vi istället i oss 100g EAA samt 100g NEAA så kan vi bygga 200 gram av proteinet.

Orkar inte svara mer på allt det andra.
Jag ser fortfarande inte poängen att äta mer NEAA då man fått i sig extra EAA. Det tyckte jag inte du förklarade varför man ska.

kettlebellGuden
2011-07-29, 21:07
Jag ser fortfarande inte poängen att äta mer NEAA då man fått i sig extra EAA. Det tyckte jag inte du förklarade varför man ska.

så här va...

om du behöver 200g protein så är det helt ok alternativ att äta 200g EAA. Däremot så räcker det inte att äta 100g EAA. Du kan inte trolla fram de saknade 100g från inget.

Crocker
2011-07-29, 21:09
så här va...

om du behöver 200g protein så är det helt ok alternativ att äta 200g EAA. Däremot så räcker det inte att äta 100g EAA. Du kan inte trolla fram de saknade 100g från inget.
Nu var det inte så att hela intaget skulle bestå av enbart EAA, läs erkserks inlägg några tidigare. Orkar inte leta och quota.

kettlebellGuden
2011-07-29, 21:14
Nu var det inte så att hela intaget skulle bestå av enbart EAA, läs erkserks inlägg några tidigare. Orkar inte leta och quota.

Ok. Jag trodde mest vi pratade om hur du försökte kvitta 100 mot 200.

Crocker
2011-07-29, 21:16
Ok. Jag trodde mest vi pratade om hur du försökte kvitta 100 mot 200.
Fortfarande, min poäng kvarstår.
Men jag har aldrig nämnt om att mätta hela proteinintaget.

kettlebellGuden
2011-07-29, 21:19
Fortfarande, min poäng kvarstår.
Men jag har aldrig nämnt om att mätta hela proteinintaget.

Jag läste din poäng som att 37+100 = 237.

solari
2011-07-29, 21:22
"Tillverkas" verkligen NEAA av EAA i kroppen?

Crocker
2011-07-29, 21:23
Jag läste din poäng som att 37+100 = 237.
37+100=137, vart vill du komma. Du pratar i gåtor nästan.

solari
2011-07-29, 21:27
Citerar KG:
"Det är bara EAA som behöver tillföras via kosten för muskeluppbyggnad. Övriga tillför inget extra, och kan tillverkas i kroppen efter behov."

Vad menar ni då med att man även måste få i sig NEAA?

kettlebellGuden
2011-07-29, 21:30
Lägg ned din översittarstil, såklart tror man på saker man tror sig veta. Det gör du och jag, flera myter tror man är sanning.
Du vet kanske att aminosyror är protein, NEAA inte finns i de?(I EAA-produkter) Så pg.a det så kan man ta 10g EAA som 20g protein i räkningen, då NEAA inte existerar där.
Allt därefter så bör ju 100g fria aminosyror täcka hans behov, alltså 0.5g /kg på sig 75 kg;

37+200g=237g
Eller? ;)
Jag säger inte att han har rätt, utan att det inte finns någon sådan gräns.

37+100=137, vart vill du komma. Du pratar i gåtor nästan.


Jag förstår då inte alls ditt original-inlägg. Som jag tolkade det så försökte du få 37 + 100 till att vara detsamma som 37 + 200. Och på något sätt räkna 10 som 20?

kettlebellGuden
2011-07-29, 21:30
Citerar KG:
"Det är bara EAA som behöver tillföras via kosten för muskeluppbyggnad. Övriga tillför inget extra, och kan tillverkas i kroppen efter behov."

Vad menar ni då med att man även måste få i sig NEAA?

Vem menar att man måste få i sig NEAA?


Behöver du 200g protein på en dag så går det helt utmärkt att trycka 200g EAA istället för 200g vassle.

solari
2011-07-29, 21:35
Vem menar att man måste få i sig NEAA?


Behöver du 200g protein på en dag så går det helt utmärkt att trycka 200g EAA istället för 200g vassle.

Du säger ju implicit att jag behöver 100g EAA och 100g NEAA med ovanstående.
Annars hade ju valet varit 200g vassle ELLER 100g EAA.

kettlebellGuden
2011-07-29, 21:38
Du säger ju implicit att jag behöver 100g EAA och 100g NEAA med ovanstående.


Nej det är inte alls vad jag säger.

Jag säger att om du behöver 200g protein på en dag så behöver du 200g protein på en dag.

100g EAA är 100g protein.
100g vassle är 100g protein.


Jag vet icke vad som är det svåra att hajja här?

Crocker
2011-07-29, 21:40
Kroppens RDI av aminosyror är ju EAA+NEAA för att få i sig nog med EAA. Inte för att man behöver något som inte är essentiellt?
Förstår fortfarande inte varför man ska trycka i sig saker man inte behöver.

solari
2011-07-29, 21:43
Nej det är inte alls vad jag säger.

Jag säger att om du behöver 200g protein på en dag så behöver du 200g protein på en dag.

Säg istället hur mycket EAA samt NEAA jag behöver per dag (förutsatt att jag behöver 200g protein).

Crocker
2011-07-29, 21:44
Det vet man inte, men man sätter ofta siffran 2g/kg för att vara på den säkra sidan utan möjliga bieffekter.

kettlebellGuden
2011-07-29, 21:44
Kroppens RDI av aminosyror är ju EAA+NEAA för att få i sig nog med EAA. Inte för att man behöver något som inte är essentiellt?
Förstår fortfarande inte varför man ska trycka i sig saker man inte behöver.

Nej du behöver inte trycka i dig NEAA överhuvudtaget.

Lättaste sättet att undvika dem är att sluta äta all mat och enbart äta EAA. Och då dra upp det till 2g/kg.

Crocker
2011-07-29, 21:45
Överdriv inte, min poäng är densamma:
Är EAA-intaget mättat, utan NEAA. Behövs inte mer protein tillföras utifrån.

kettlebellGuden
2011-07-29, 21:46
Säg istället hur mycket EAA samt NEAA jag behöver per dag (förutsatt att jag behöver 200g protein).

Om du googlar runt lite på termer som "bägransande aminosyror" och dylikt så kan du säkert räkna ut exakt värden på de individuella aminosyrorna.

solari
2011-07-29, 21:47
Överdriv inte, min poäng är densamma:
Är EAA-intaget mättat, utan NEAA. Behövs inte mer protein tillföras utifrån.


Håller med om detta. Förstår inte varför jag skulle behöva 200g EAA om mitt dagsbehov av protein var 200g.

kettlebellGuden
2011-07-29, 21:47
Överdriv inte, min poäng är densamma:
Är EAA-intaget mättat, utan NEAA. Behövs inte mer protein tillföras utifrån.

Behövs nej. Men för att bygga någon muskelmassa så är ju 2g/kg ett bättre riktvärde än att hålla sig på miniminivåer.

kettlebellGuden
2011-07-29, 21:48
Håller med om detta. Förstår inte varför jag skulle behöva 200g EAA om mitt dagsbehov av protein var 200g.

Det är ingen som påstår att du behöver 200g EAA.

Crocker
2011-07-29, 21:49
Behövs nej. Men för att bygga någon muskelmassa så är ju 2g/kg ett bättre riktvärde än att hålla sig på miniminivåer.
Det är ju NEAA+EAA intaget som uppskattas till 2g/kg, det är ju inte så att man äter 4g/kg från kosten och endast räknar EAA.

Käkar du 2g/kg från mat, kan man ju kanske räkna på att 1g/kg är EAA.

kettlebellGuden
2011-07-29, 21:52
Det är ju NEAA+EAA intaget som uppskattas till 2g/kg, det är ju inte så att man äter 4g/kg från kosten och endast räknar EAA.

Käkar du 2g/kg från mat, kan man ju kanske räkna på att 1g/kg är EAA.

Ja, det är det totala protein-intaget som det är räknat på. Det betyder inte alls att du kan hoppa över hälften av det.

2g/kg är 2g/kg. Du kan inte bara tillföra 1g/kg EAA och inget mer och tro att det motsvarar 2g/kg.


Behöver du 200 tegelstenar till ditt hus så behöver du 200 tegelstenar.

solari
2011-07-29, 21:53
Det är ingen som påstår att du behöver 200g EAA.

Du har gjort det flera gånger, så här såg det ut senast:
"Behöver du 200g protein på en dag så går det helt utmärkt att trycka 200g EAA istället för 200g vassle."

Jag menar att behöver jag 200g protein så räcker det med 100g EAA.

Crocker
2011-07-29, 21:54
Ja, det är det totala protein-intaget som det är räknat på. Det betyder inte alls att du kan hoppa över hälften av det.

2g/kg är 2g/kg. Du kan inte bara tillföra 1g/kg EAA och inget mer och tro att det motsvarar 2g/kg.


Behöver du 200 tegelstenar till ditt hus så behöver du 200 tegelstenar.
Men om EAA-intaget är mättat, vad behöver man då mer NEAA för? Upprepat ett antal gånger.

solari
2011-07-29, 21:54
Behöver du 200 tegelstenar till ditt hus så behöver du 200 tegelstenar.

Och om 100st av dessa kan tillverkas av annat så behöver du väl inte köpa 200st? Då räcker det ju att köpa 100st, eller?

kettlebellGuden
2011-07-29, 21:55
Du har gjort det flera gånger, så här såg det ut senast:
"Behöver du 200g protein på en dag så går det helt utmärkt att trycka 200g EAA istället för 200g vassle."

Jag menar att behöver jag 200g protein så räcker det med 100g EAA.

Nej, det har jag aldrig någonsin påstått. Jag har ingen aning hur du får ut det ur vad jag skrev där.


Jag säger att behöver du 200g protein så behöver du 200g protein. Det är inte alls okej att ta 100g protein och tro att det räcker. Hur ska du magiskt få fram de saknade 100g?

WHITEFOLKS
2011-07-29, 21:56
Låt oss säga att du behöver 100g EAA under en dag.

Då kan du välja att antingen äta 100g EAA eller 200g Vassle.

Nu behöver kroppen NEAA också (annars tillverkar den det av EAA)

Om du behöver 100g EAA och 20g NEAA per dag så är inte 100g EAA nog men 120g EAA är det (om vi förutsätter att kroppen klarar av att omvandla de "överflödiga" 20g EAA till de NEAA som behövs). Det räcker fortfarande med 200g vassle.

kettlebellGuden
2011-07-29, 21:57
Men om EAA-intaget är mättat, vad behöver man då mer NEAA för? Upprepat ett antal gånger.

Ja. Du behöver fortfarande 200 byggstenar.

Och om 100st av dessa kan tillverkas av annat så behöver du väl inte köpa 200st? Då räcker det ju att köpa 100st, eller?

... Det här har jag dragit tidigare i tråden.

Du behöver: 200 byggstenar.

Du tillför: 100st.

Du river en vägg i huset och får ut: 100st.

Summa: Du saknar 100st.

Crocker
2011-07-29, 21:58
Nej, det har jag aldrig någonsin påstått. Jag har ingen aning hur du får ut det ur vad jag skrev där.

Behöver du 200g protein på en dag så går det helt utmärkt att trycka 200g EAA istället för 200g vassle.
Eller?

Låt oss säga att du behöver 100g EAA under en dag.

Då kan du välja att antingen äta 100g EAA eller 200g Vassle.

Nu behöver kroppen NEAA också (annars tillverkar den det av EAA)

Om du behöver 100g EAA och 20g NEAA per dag så är inte 100g EAA nog men 120g EAA är det (om vi förutsätter att kroppen klarar av att omvandla de "överflödiga" 20g EAA till de NEAA som behövs). Det räcker fortfarande med 200g vassle.
Ja, exemplet som var uppe tidigare räknade med de kalkylerna. Då var det 0.5g/kg från mat och 100g EAA. #13

solari
2011-07-29, 22:00
Menar ni alltså att NEAA "tillverkas" till 100% av EAA, om jag nu bara tillför EAA?
Annars faller ju hela ert resonemang och jag har förstått det som (fullt möjligt att jag fattat fel) att det inte är så det funkar.

kettlebellGuden
2011-07-29, 22:00
Eller?

Förklara för mig var där står att man behöver 200g EAA / dag om man behöver 200g protein / dag.

kettlebellGuden
2011-07-29, 22:01
Menar ni alltså att NEAA "tillverkas" till 100% av EAA, om jag nu bara tillför EAA?


Ja.

Crocker
2011-07-29, 22:02
Förklara för mig var där står att man behöver 200g EAA / dag om man behöver 200g protein / dag.
Varför citerade du mig där? Jag citerade något du skrev som du förnekade att du skrev.

WHITEFOLKS
2011-07-29, 22:03
Menar ni alltså att NEAA "tillverkas" till 100% av EAA, om jag nu bara tillför EAA?
Annars faller ju hela ert resonemang och jag har förstått det som (fullt möjligt att jag fattat fel) att det inte är så det funkar.

http://rpi.edu/dept/bcbp/molbiochem/BiochSci/sbello/new_page_2.htm

kettlebellGuden
2011-07-29, 22:03
Varför citerade du mig där? Jag citerade något du skrev som du förnekade att du skrev.

Nej, du kan tydligen inte läsa vad jag skriver. Det är problemet.

Det påstås att jag någonstans har sagt att om ens proteinbehov är 200g så behöver man 200g EAA, vilket jag aldrig har gjort... sen citerar du mig när jag säger något helt annat. Trollar du bara eller vad är det om?

Crocker
2011-07-29, 22:06
Nej, du kan tydligen inte läsa vad jag skriver. Det är problemet.


Behöver du 200g protein på en dag så går det helt utmärkt att trycka 200g EAA istället för 200g vassle.


Du har gjort det flera gånger, så här såg det ut senast:
"Behöver du 200g protein på en dag så går det helt utmärkt att trycka 200g EAA istället för 200g vassle."

Nej, det har jag aldrig någonsin påstått.

Förstår du nu?

solari
2011-07-29, 22:06
Det påstås att jag någonstans har sagt att om ens proteinbehov är 200g så behöver man 200g EAA, vilket jag aldrig har gjort...


Behöver du 200g protein på en dag så går det helt utmärkt att trycka 200g EAA istället för 200g vassle.

Vad menar du med sista citatet? Menar du INTE att man behöver 200g EAA om man byter ut vasslet mot EAA?

WHITEFOLKS
2011-07-29, 22:07
Han säger inte att du behöver det, han säger att det går bra att ersätta det med. Likadant som det går att ersätta 200g vassle med 400g kasein.

Det är antagligen överflödigt men det räcker.

kettlebellGuden
2011-07-29, 22:08
Förstår du nu?

Och du tror alltså på fullaste allvar att jag någonstans där påstår att man behöver 200g EAA / dag?

Vad menar du med sista citatet? Menar du INTE att man behöver 200g EAA om man byter ut vasslet mot EAA?

Jag menar att har du ett totalt proteinbehov av 200g så fungerar alternativet 200g vassle eller 200g EAA hur bra som helst. Precis som jag skrev från början. Hur du sen har fått det till att man skulle behöva 200g EAA vet jag inte alls.

Crocker
2011-07-29, 22:09
Han säger inte att du behöver det, han säger att det går bra att ersätta det med. Likadant som det går att ersätta 200g vassle med 400g kasein.

Det är antagligen överflödigt men det räcker.
Jo, jag förstår det efter din kommentar.

Och du tror alltså på fullaste allvar att jag någonstans där påstår att man behöver 200g EAA / dag?
Nej jag citerade när solari hett citat-tecken runt ditt inlägg, och efter du förnekat att du skrivit det quotade jag att du gjort det.

solari
2011-07-29, 22:13
Och du tror alltså på fullaste allvar att jag någonstans där påstår att man behöver 200g EAA / dag?



Jag menar att har du ett totalt proteinbehov av 200g så fungerar alternativet 200g vassle eller 200g EAA hur bra som helst. Precis som jag skrev från början. Hur du sen har fått det till att man skulle behöva 200g EAA vet jag inte alls.

OK, vi provar så här då:
Om jag har ett proteinbehov om 200g per dag och endast intar EAA, inget annat protein, hur många gram EAA behöver jag?

WHITEFOLKS
2011-07-29, 22:14
OK, vi provar så här då:
Om jag har ett proteinbehov om 200g per dag och endast intar EAA, inget annat protein, hur många gram EAA behöver jag?

Det går inte att svara på med den information du har givit. (och jag kan inte svara på det även om jag får ytterligare information)

solari
2011-07-29, 22:30
De övriga aminosyrorna som ingår i kroppens proteiner kan kroppen bilda själv, antingen ur andra aminosyror eller ur mellanprodukter i ämnesomsättningen som inte är aminosyror. De kallas för icke-essentiella aminosyror. Endast de aminosyror som kroppen kan bilda ur ickeaminosyror är sant ickeessentiella. Många av de så kallade icke-essentiella aminosyrorna bildar dock kroppen med andra aminosyror som råvaror. En brist på en aminosyra kan alltså leda till att andra, normalt icke-essentiella aminosyror, blir essentiella. Således är tyrosin normalt icke-essentiell, eftersom kroppen kan bilda den ur fenylalanin. Vid en fenylalaninbrist kan dock kroppen inte längre bilda tyrosin, som alltså blir essentiell. Aminosyror som är ickeessentiella endast under förutsättning att en annan aminosyra finns tillgänglig kallas för villkorligt ickeessentiella aminosyror. Totalt fem av de ickeessentiella aminosyrorna är villkorligt ickeessentiella.

Hälften av NEAA kan alltså produceras helt utan att EAA används. Övriga 5 behöver IBLAND EAA för att bildas.

M.a.o. så stämmer det alltså inte att 100% av NEAA tillverkas av EAA.
Alltså kanske det räcker med 100g EAA vid ett dagsbehov av 200g protein.

vicarious
2011-07-29, 22:32
Epic thread :D

Det viktiga man kan ta med sig av detta i praktiken är väl att man troligtvis kommer undan med ett något lägre proteinintag om en stor del av de proteinkällor man får i sig är fullvärdiga och innehåller höga halter essentiella aminosyror.

Eftersom de flesta här på brädan trycker i stort sett endast fullvärdiga proteinkällor och en hel del tillskott så överdoseras det nog rätt kraftigt, om man nu kan använda det begreppet om protein :D

WHITEFOLKS
2011-07-29, 22:39
Hälften av NEAA kan alltså produceras helt utan att EAA används. Övriga 5 behöver IBLAND EAA för att bildas.

M.a.o. så stämmer det alltså inte att 100% av NEAA tillverkas av EAA.
Alltså kanske det räcker med 100g EAA vid ett dagsbehov av 200g protein.

Du kommer garanterat överleva på 100g EAA om dagen (med rätt sammansättning på EAA).

solari
2011-07-29, 22:44
Du kommer garanterat överleva på 100g EAA om dagen (med rätt sammansättning på EAA).

Ingen har väl pratat om överlevnad?
Det är opti-nojja vi snackar om ;)

Nej men allvarligt talat så är det ju faktiskt fel att påstå att 100% av NEAA skapas av det EAA du intar om du inte äter annat protein.

WHITEFOLKS
2011-07-29, 23:00
Ingen har väl pratat om överlevnad?
Det är opti-nojja vi snackar om ;)

Nej men allvarligt talat så är det ju faktiskt fel att påstå att 100% av NEAA skapas av det EAA du intar om du inte äter annat protein.

Ja det verkar vara felaktigt.

Sen är det svårt att säga om de är medräknade i det ursprungliga proteinbehovet eller inte osv.

Man gör nog bäst i att äta en blandad kost, som vanligt :D

R0B
2011-07-29, 23:07
Är du seriös? Gå och trolla i en annan tråd, snälla.



Jag tar det långsamt för dig, eftersom du uppenbarligen har svårt att förstå. Enligt honom så kommer man inte att bygga någonting om man inte äter 2g/kg protein, oavsett hur mycket aminosyror man stoppar i sig.

Exempelvis så kommer man enligt honom inte bygga något om man äter 0,5g protein/kg + 100 gram fria aminosyror per dag.

Är du ett troll eller läser du helt enkelt inte? Hatar när folk kommer och klagar när de uppenbarligen inte försår vad som står skrivet.


:Virro Det fet markerade alternativet är det som stämmer, läste uppenbarligen fullständigt fel.

Så nej, jag är inte trög men tack för att du förklarade på ett så fint sätt :)

Ta en glass o chilla lite nu.

solari
2011-07-29, 23:08
Menar ni alltså att NEAA "tillverkas" till 100% av EAA, om jag nu bara tillför EAA?
Ja.

Nope.

Sverker
2011-07-30, 05:13
Har NEAA någon funktion i kroppen ?
Det vet jag inte men jag kan spekulera.

Våra tarmceller utnyttjar faktiskt NEAA både som energi och att packa om dem till aminosyran alanin. Alanin som levern tar hand om. Jag tolkar detta som att tarmcellerna KAN vara beroende av NEAA för sin funktion. Vi som tränar ställer stora krav på att magen ska fungera, alltid.




Nu lever vi inte på EAA, maltodextrin och vitamin/mineraltillskott så tarmarna får sin del av maten ändå. Protein och NEAA finns med i den mesta maten.

Eddie Vedder
2011-07-31, 08:19
Har NEAA någon funktion i kroppen ?

Ja det har de. Precis som icke-essentiella fettsyror och glukos har det. Definitionen av essentiellt är ju inte att det är det enda som har funktion i kroppen.