handdator

Visa fullständig version : Hård eller mjuk säng? (köpråd)


Johan86
2011-07-26, 23:14
Håller på och provar sängar. Försäljarna vill att jag ska ha en hård säng. Mina mått är 190cm och 80-85kg. Dom tycker att kroppen ligger bäst när jag ligger i en hård säng. Men jag tycker att dom mjukare sängarna är mycket skönare. Dom hårda sängarna känns ju som att ligga på golvet. Ska man gå efter sin egen känsla? Fastän försäljarna tycker att höfterna sjunker ner för mycket?

ceejay
2011-07-26, 23:16
mjuka sängar är sköna att ligga i en liten stund, om de tycker att du sjunker ned för mycket och kommer i obalanserade positioner så kommer det inte bli bekvämt efter ett antal timmar

Deceiver85
2011-07-26, 23:20
Min gamla säng hade jag länge och det var mjuk madrass på den, och jag gick från 65kg i kroppsvikt till 100kg i den. Mot slutet, runt 100kg kroppsvikt, började jag få ont i ryggen av den. Nu har jag en hård madrass och sover som ett litet barn. Något att tänka på...

Dreas
2011-07-26, 23:26
Har testat och använt det många kallar för den mjukaste sängen folk legat i i över fem år. Efter flytt så tyckte jag att det var dags att testa något som kändes vänligare för ryggen, blev den hårdaste Ikea kunde erbjuda, vilket var ett misstag. Låg på den i över ett år...

Nu har jag en som är något mellanting, funkar riktigt bra. Inne på mitt tredje år och den kommer inte ersättas.

Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en jättemjuk säng, inte jättehård heller efter min erfarenhet :)

kalllee
2011-07-26, 23:29
Köp inte en för mjuk säng. Hade ganska stora problem med ryggen när jag var lite yngre och de visade sig att det var för att sängen var alldeles för mjuk. Köp ett mellanting om du hittar :)

Johan86
2011-07-26, 23:29
Dom alternativen jag tittar på är medium och hård. IKEA har ju öppet köp. Det verkar ju bra.

ceejay
2011-07-26, 23:32
jag kommer ihåg att jag sov på någon tempurmadrass en gång, jääävlar va skön den var! testa :)

G_lund
2011-07-26, 23:34
Jag har en mediummadrass.. nu i efterhand så hade jag kanske tagit en hård.

o andra sidan är jag en sån som inte har några större problem med att sova på ett golv bara jag har en filt under. :)

Olegh
2011-07-26, 23:38
Hårt ska det va'. Då sover jag bäst åtminstone. Fast det är skillnad på hårt och hårt, madrass-på-golvet-hårt är inte trevligt.

Madame
2011-07-26, 23:39
köp inte för mjuk säng, utan gå på den hårdhet där kroppen ligger rakt och höfterna sjunker ner lagom. Lita på säljarna. Vill du ändå ha en gosig fluffig och omstoppad känsla kan du satsa på en tjock lyxig bäddmadrass. Jag har ikeas tjockaste, 7cm tjock, i memoryfoam. Den formar sig efter kroppen lite som tempurmaterial. Galet skön!

Larsson85
2011-07-26, 23:41
Relativt hård säng och en tempurmadrass. Finns inget alternativ, skulle aldrig kunna sova på något annat.

Johan86
2011-07-26, 23:43
köp inte för mjuk säng, utan gå på den hårdhet där kroppen ligger rakt och höfterna sjunker ner lagom. Lita på säljarna. Vill du ändå ha en gosig fluffig och omstoppad känsla kan du satsa på en tjock lyxig bäddmadrass. Jag har ikeas tjockaste, 7cm tjock, i memoryfoam. Den formar sig efter kroppen lite som tempurmaterial. Galet skön!

Är det en sån där i latex? Riktigt skön var den som jag provade.

Madame
2011-07-26, 23:46
Är det en sån där i latex? Riktigt skön var den som jag provade.

sultan tafjord. riktigt skön!

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90155629#/10155633/

edit: de har flera olika i latex. den här formar sig efter kroppen så när man legat en stund känner man hur den slimmar sig mot kroppen samtidigt som den ger efter lite och det blir en liten grop där tex armbågen ligger an. Man får liksom inget tryck nånstans.

Johan86
2011-07-26, 23:47
sultan tafjord. riktigt skön!

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90155629#/10155633/

Okej, jag hade tänkt mig den ännu värre sultan toröd. Riktigt skön.

agazza
2011-07-26, 23:49
Jag har sovit på campingar och hotell senaste 3 åren och provat måånga sängar.

Det min rygg har mått bäst av är vanliga ribbsängar som finns på campingar.

Så jag åkte på ikea och köpte en sån sängbotten som är gjord av plankor som sitter ihop med band, och en skumgummimadrass i lagom tjocklek och skumdensitet. Det hela gick på typ 400kr.

Sover fruktansvärt bra i den.

Nils.R
2011-07-27, 00:26
Jag har sovit på campingar och hotell senaste 3 åren och provat måånga sängar.

Det min rygg har mått bäst av är vanliga ribbsängar som finns på campingar.

Så jag åkte på ikea och köpte en sån sängbotten som är gjord av plankor som sitter ihop med band, och en skumgummimadrass i lagom tjocklek och skumdensitet. Det hela gick på typ 400kr.

Sover fruktansvärt bra i den.


+1, jag sover med i en ribbsäng och har en vanlig ganska tunn skummgummimadrass, det funkar riktigt bra.
Mjuka sängar är helt omöjligt att sova i.

Vad kostar en tempurmadrass btw?
Varit sugen på en sån ett tag.

r3mpuh
2011-07-27, 01:38
Man sover på en Gold T35 bäddmadrass såklart:
http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11343.ece/BINARY/513362.pdf

Explosiven
2011-07-27, 02:08
Hård!

Mental
2011-07-27, 06:55
Det lätta svaret är att det beror på vad du väger. Tjokkis = hård säng

Mental
2011-07-27, 06:57
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/bedroom/10609/tab/madrassguide/

Bra skit

Yes
2011-07-27, 07:04
Ska man gå efter sin egen känsla?
Ja. Allt annat är bullshit.

Bahir
2011-07-27, 07:36
Hur sover du - på rygg eller på sidan? Sängen kommer att styra detta om du inte vet - själv brukade jag sova på rygg, men köpte en alldeles för mjuk säng, och nu sover jag på sidan eftersom det blir obekvämt annars.

Matsa
2011-07-27, 08:58
Min gamla säng hade jag länge och det var mjuk madrass på den, och jag gick från 65kg i kroppsvikt till 100kg i den. Mot slutet, runt 100kg kroppsvikt, började jag få ont i ryggen av den. Nu har jag en hård madrass och sover som ett litet barn. Något att tänka på...

Samma här, mina gamla säng var för mjuk och jag vaknade väldigt ofta med låsningar i ryggen. Ny (hårdare) säng och ryggen blev som ny den med. :)

Oxe
2011-07-27, 11:00
Jag har ju lite andra mått än dig, men samma längd jag valde denna gång att kompromissa och köra en continental säng ifrån carpe diem med en hård eller var det extra hård sida sen en medelmjuk.

Säng är en av de varor som jag tycker det är värt att lägga lite extra pengar på för det påverkar mycket att ha rätt...

Johan86
2011-07-28, 13:49
Hur sover du - på rygg eller på sidan? Sängen kommer att styra detta om du inte vet - själv brukade jag sova på rygg, men köpte en alldeles för mjuk säng, och nu sover jag på sidan eftersom det blir obekvämt annars.

Jag sover på mage och sidan. Någon slags blandning. Känns lite märkligt att jag som bara väger 85kg behöver ha en lika hård säng som tunga grabbar som väger 100kg+. Lutar att det blir en IKEA-säng. Där får man ju byta hårdhet om man inte är nöjd. Det har man inte fått gjort när jag frågat hos övriga sängaffärer.

Madame
2011-07-28, 14:03
hur länge tänker du ha sängen?

När jag köpte säng hade alla andra sängbutiker argument mot ikeas sängar istället för att säga varför jag ska köpa just deras! Ett av argumenten var att de inte håller lika länge, köper jag en kvalitetssäng så kan jag ha den i många fler år än ikeasängen.

Utifrån detta valde jag då att köpa hos ikea!
Jag var singel då, och resonerade som så att min säng inte behöver räcka en hel evighet å lite till, eftersom jag inte tänker vara singel tills jag är 40+. Om jag i framtiden flyttar ihop med någon kommer vi skaffa en dubbelsäng eftersom en 120-säng ändå är för bred att para ihop bredvid en annan.

Sen får iaf inte jag inte förtroende för säljare som hellre framhäver konkurrenternas brister än sina egna fördelar (sova sängvaruhuset tex, att nämna ikea i deras butiker verkar vara som att svära i kyrkan!).

Johan86
2011-07-28, 14:11
Madame: Stämmer riktigt bra det att sängbutikerna inte gillade IKEAs sängar. Jag hade tänkt ha sängen kanske 2-3år. Om jag förblir singel vill säga:D. Känns lite dumt att lägga ut runt 13500kr på en 120cm säng. Förresten hur funkar det att ligga 2 personer i en 120cm säng?

Madame
2011-07-28, 14:24
Madame: Stämmer riktigt bra det att sängbutikerna inte gillade IKEAs sängar. Jag hade tänkt ha sängen kanske 2-3år. Om jag förblir singel vill säga:D. Känns lite dumt att lägga ut runt 13500kr på en 120cm säng. Förresten hur funkar det att ligga 2 personer i en 120cm säng?

två personer fungerar utmärkt i en 120-säng! Lite smalt att ha som permanent lösning om man bor ihop, men sålänge jag bor själv och han sover över här titt som tätt är det jättebra! :)
Hade kunnat ha en 105-säng själv, men min listiga plan var ju att jag inte ska vara forever alone och därför tog jag en 120 in case att det ska sovas två i den nån gång... Jag är mycket nöjd med min plan! :D

Linnet
2011-07-28, 18:34
Jag sover på mage och sidan. Någon slags blandning. Känns lite märkligt att jag som bara väger 85kg behöver ha en lika hård säng som tunga grabbar som väger 100kg+. Lutar att det blir en IKEA-säng. Där får man ju byta hårdhet om man inte är nöjd. Det har man inte fått gjort när jag frågat hos övriga sängaffärer.

Jag har en Svane Excellent, två hårdheter i samma säng. På detta har jag en bäddmadrass i talalaylatex. Den är helt enkelt gudomligt bra.

mikaelj
2013-05-24, 19:24
Living Bed Unique har fått bäst i test i Råd & Rön för parametern "stor man sovandes på rygg" och topp-3 på resten. Den säljs i Sverige av Sittymöbler. Just nu är det bra pris på den. Jag var nere i deras affär och provade den hårda varianten. Kändes bra, men det mesta känns bra på så kort provtid.

Är det någon som har erfarenhet av den?

Tolkia
2013-05-24, 19:29
Förresten hur funkar det att ligga 2 personer i en 120cm säng?
Det beror lite på hur stora de två är, hur kul de tycker att det är att ligga väldigt tätt och hur mycket man gillar att det är varmt. Generellt skulle jag säga temporärt (flick-/pojkvän på besök(, ja; permanent (förhållande med gemensam bostad), nej.

mikaelj
2013-05-24, 19:35
Det beror lite på hur stora de två är, hur kul de tycker att det är att ligga väldigt tätt och hur mycket man gillar att det är varmt. Generellt skulle jag säga temporärt (flick-/pojkvän på besök(, ja; permanent (förhållande med gemensam bostad), nej.

Tillägg temporärt sovande:
Två små personer: OK. Två stora personer: inte OK.

Den kommentaren var änna gammal, Tolkia. :-)

Wzup2u
2013-05-24, 20:05
jag sover själv i en 120 säng och vill ha större ibland =) ska leta ny men vet ej vad jag vill ha ännu.. e jysks sängar prisvärda tros?

agazza
2013-05-24, 20:42
Ribb botten och en skummadrass på 25cm. Det ska va stumt. Min säng kostade 470kr sammanlagt. :)

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2