handdator

Visa fullständig version : istället för skollunchen?


94jeppe
2011-07-26, 22:31
tja tja alla som tränar hårt, har gått så otroligt bra nu under sommaren med kost och träning. Snart drar skolan igång och är då riktigt intresserad av bra proteinrika mellanmål eller något att ersätta skollunchen med då den är för taskig och bara innehåller onödiga mängder kolhydrater.
Nötter, tonfisk... vad mer?
(Matlådor fungerar ej då min mamma inte går med på att jag tar med de)

mikaelj
2011-07-26, 22:35
Ät skollunchen, sluta sjåpa dig. Så illa är den verkligen inte.

94jeppe
2011-07-26, 22:40
ne fy fan!!! de som sitter fängslade får bättre mat än vi ;)

difeddy
2011-07-26, 22:41
ne fy fan!!! de som sitter fängslade får bättre mat än vi ;)

Ät den bara.

94jeppe
2011-07-26, 22:45
men om de nu finns några bättre alternativ??? ge förslag :)

Crocker
2011-07-26, 22:49
Orkar inte denna debatt, såklart har inte alla samma kvalité på skolmat.

Håller du dig mätt utan? Ät kanske rejälare frulle och rejält när du kommer hem?

94jeppe
2011-07-26, 22:51
Tack för alla hjälpsamma svar ska verkligen dra nytta av dem.

Stoltz
2011-07-26, 23:05
Jag ska förklara vad de menar -

Du är ung, och hur ofta/gärna man som ung inte riktigt själv vill inse det så har man en jävligt fin förutsättning för att kunna äta lite "skit" utan att världen går under. Skolmaten, däremot, är inte lika mycket skit som många faktiskt verkar vilja tro. I en del fall kanske det bottnar i någon form av coolhetssyndrom där det är fjantigt att gilla skolmaten, å andra sidan kan det ha att göra med överdrivet nitiska tränande som på allvar tror att deras framtid står och faller på skolans stekbiff.

Om du oroar dig för kolhydrater så ta mindre potatis och mer sallad och njut av att du får en gratis måltid per dag - Den är väldigt underskattad.

tja tja alla som tränar hårt, har gått så otroligt bra nu under sommaren med kost och träning. Snart drar skolan igång och är då riktigt intresserad av bra proteinrika mellanmål eller något att ersätta skollunchen med då den är för taskig och bara innehåller onödiga mängder kolhydrater.
Nötter, tonfisk... vad mer?
(Matlådor fungerar ej då min mamma inte går med på att jag tar med de)

Crocker
2011-07-26, 23:09
Vad var det för fel med mitt svar då?

Fredrik_S
2011-07-26, 23:10
Dina resultat hänger på tränignen inte på ett enda enstaka mål per dag som inte är optimalt. Vi är flera som äter godis och annat så kallat skräp dagligen som ändå håller oss i toppform tack vare bra träning.
Sköter du tränignen bra utanför skollan har du bara nytta av en mer kolhydratrik måltid på dagen för att få ännu mer energi att träna ännu hårdare.

KalleTeodor
2011-07-26, 23:46
Dina resultat hänger på tränignen inte på ett enda enstaka mål per dag som inte är optimalt. Vi är flera som äter godis och annat så kallat skräp dagligen som ändå håller oss i toppform tack vare bra träning.
Sköter du tränignen bra utanför skollan har du bara nytta av en mer kolhydratrik måltid på dagen för att få ännu mer energi att träna ännu hårdare.

Jag har mycket svårt att tro att du käkat godis eller andra skitsaer varje dag och fått den kroppen...

Ont: käka den bara. Den e gratis. Ta det som går. Finns alltid något sommgår ner.

Librish
2011-07-26, 23:50
Jag har mycket svårt att tro att du käkat godis eller andra skitsaer varje dag och fått den kroppen...

Ont: käka den bara. Den e gratis. Ta det som går. Finns alltid något sommgår ner.

Har man bra gener och tränar på ett bra sätt så spelar kosten inte så stor roll efter man uppfyllt vissa mycket basala krav.

kajjm
2011-07-26, 23:57
Alltså bara ät maten. Om du nu vill spä ut med lite extra protein, fixa protein shakes eller något. Men så farligt är inte maten. Då hade ju alla som går i skolan varit feta, right?


Vad som INTE är värt det om 10 år är om du skippar maten, omedvetet tappar fokus som i sin tur tro det eller ej kanske ger dig snäppet sämre betyg

Machop
2011-07-27, 00:01
jag ser exakt motsatsen, fyll tallriken med endast kött och skit i potatisen som smakar skit.
drick hur mycket mjölk du vill.

enkla 50g protein +

phr33k
2011-07-27, 00:50
Det serveras garanterat inte bara kolhydrater.

Du är tillräckligt "insatt" i kostlära för att dumma ut skollunchen men klarar inte att komponera din egen lunch istället?

Jag får inte ihop det hur jag än vänder på saken.

Gosti123
2011-07-27, 01:14
Jag har mycket svårt att tro att du käkat godis eller andra skitsaer varje dag och fått den kroppen...

Ont: käka den bara. Den e gratis. Ta det som går. Finns alltid något sommgår ner.

Citerat av fredrik s:

"Jag håller med nöd och näppe vikten stabil och äter chokladbollsmet 4 gånger om dagen.
Bara å träna maniskt mycket så går det nog bra att deffa med chokladbollsmet också."

ErikHB
2011-07-27, 07:06
Kan ärligt säga att jag saknar skolmat något oerhört. Att bli serverad mat varje dag, neeeeeeeeeeeeeeeeed.
Njut medan du är ung

Akerhage
2011-07-27, 07:13
Samma här, hade gärna haft skolmat varje dag, fan vad jag hade käkat! Lyx ju!
Skillnad från att komma hem efter 10h på jobbet för att göra matlådor att frysa in...ät o var glad pöjk :)

Bjornmoberg
2011-07-27, 07:23
Säger som nån tidigare, skollunchen var ju hur najs som helst.. Aldrig varit nån som "hatat lunchen" speciellt inte efter att jag började träna. Blev ordentliga portioner med mkt kött och sallad och kolhydrater därtill. + 5-6-7 glas mjölk! Kan det bli så mkt bättre? Istället för att skita i skollunchen - lasta på!

94jeppe
2011-07-27, 09:34
Ne de sant ville bara ha några goda allternativ som ni kanske använder er av och nej de serveras ju inte bara kolhydrater men mestadels.
Tack för seriöst svar Stoltz

StarkaUlf
2011-07-27, 10:12
Brukar oftast finnas många mängder keso vid salladsbordet (gör det iallafall på alla skolor här). Lasta på av det, kött och drick mjölk = mycket protein.
Det är ju väldigt sällan som det inte serveras kött av något slag

JohPz
2011-07-27, 10:25
Själv svalt jag 3 dagar och åt pizza 2 dagar i veckan. En opti-diet som medförde att jag knappt tog ett steg framåt på gymmet under hela gymnasiet. Får du inte ha med matlådor(varför i hela fridens namn du inte skulle få det) så tvinga i dig skolmatens proteinkälla och sallad och halsa mjölk. Eller blanda några shakes med smått o gått i på morgonen, typ havregryn, proteinpulver, lite bär eller vad du nu gillar.

Eddie Vedder
2011-07-27, 10:32
Jag kan helt klart köpa proteinresonemanget. Smaken förstår jag inte riktigt, är man inte beredd att äta något som inte är favoritmaten lär man inte ha vad som krävs för att lyckas i träningen heller. Och är det förresten så in i helsike gott med torr kvarg eller tonfisk och ris?

Men med det sagt kan man ju enkelt proteinberika sin mat med en burk tonfisk eller en proteinshake. Smidigt att ta med och inga problem med hygien. Är det risgrynsgröt i skolan så är risgrynsgröten och ta en drink till. Enkelt. Är det någon soppa utan mycket matnyttigt i så häll i lite tonfisk. Enkelt.

mikaelj
2011-07-27, 10:34
...samtidigt är inte skollunchen avgörande. Du äter väl fler mål om dagen? Det räcker att du får i dig allt du behöver på de måltiderna.

Xtronal
2011-07-27, 10:35
ne fy fan!!! de som sitter fängslade får bättre mat än vi ;)

Nothing great comes without sacrifice

Bjornmoberg
2011-07-27, 13:00
...samtidigt är inte skollunchen avgörande. Du äter väl fler mål om dagen? Det räcker att du får i dig allt du behöver på de måltiderna.


+1

C.E.J.
2011-07-27, 13:16
(Matlådor fungerar ej då min mamma inte går med på att jag tar med de)

Blir väldigt nyfiken varför hon inte låter dig göra det. Du är 17?

rooz
2011-07-27, 13:30
ne fy fan!!! de som sitter fängslade får bättre mat än vi ;)

har du suttit i finkan?

Vi ponerar att du väger in på en massiv KV som 65-74,342kg. Då klarar du dig nog fint på 150G protein om dagen..
Det är ingen konst alls på skollunch med övriga måltider.

Fredrik_S
2011-07-27, 17:56
Jag har mycket svårt att tro att du käkat godis eller andra skitsaer varje dag och fått den kroppen...

Ont: käka den bara. Den e gratis. Ta det som går. Finns alltid något sommgår ner.

Varje och varje vet jag inte men majoriteten av årets dagar innehåller "onyttigheter".
Har man en genomsnittlig kaloriförbrukning på över 4000 kcal för att hålla vikten stabil så finns det rätt mycket utrymme för roliga saker. Det blir tillockmed nödvändigt att äta sådant som annars klassas onyttigt för att inte få på tok för mycket protein och fibrer.
300 gram protein och nått halvkilo grönsaker ger inte mcyket mer än 1300 kcal så de övriga 2700 kcal jag behöver tänker jag inte lägga på kycklingfileer och broccoli, det är en sak som är säker.

hidden
2011-07-27, 18:08
Ni som säger att skolmaten inte är så illa som man tror, jo, den kan vara dålig. Gissa varför vår skola har bytt restaurang två gånger? Även lärarna har reagerat på skiten.

Engång fick vi potatisbullar och MAX 2 strippar bacon. Är man redan överviktig, som jag, kanske man inte vill sleva på massor potatisbullar för att få upp proteinmängden. Sen kanske man inte vill hoppa över lunchen om den är vid 11 och man slutar vid 16 osv. Men ja, vissa dagar får man mat som är EPISK, typ oändligt många kycklingklubbor <3

Larsson85
2011-07-27, 18:17
Det där med att mängden mat är begränsad i skolan tycker jag är riktigt ruttet. Jag har alltid tyckt om mycket av den mat som serveras i skolan, men när man tränar som en galning och sen möts av att man inte får äta sig mätt utan blir hänvisad till knäckebröd och sallad så blir man knäpp.

Strand93
2011-07-27, 18:33
Det där med att mängden mat är begränsad i skolan tycker jag är riktigt ruttet. Jag har alltid tyckt om mycket av den mat som serveras i skolan, men när man tränar som en galning och sen möts av att man inte får äta sig mätt utan blir hänvisad till knäckebröd och sallad så blir man knäpp.

Jaså? På de skolor jag gått på (grundskola + gymnasium) får man äta hur mycket man vill :)

Larsson85
2011-07-27, 18:48
Jaså? På de skolor jag gått på (grundskola + gymnasium) får man äta hur mycket man vill :)

Vad bra för er :)

StarkaUlf
2011-07-27, 19:21
Det där med att mängden mat är begränsad i skolan tycker jag är riktigt ruttet. Jag har alltid tyckt om mycket av den mat som serveras i skolan, men när man tränar som en galning och sen möts av att man inte får äta sig mätt utan blir hänvisad till knäckebröd och sallad så blir man knäpp.

Lät som en riktigt rutten skola. Aldrig hört att dom har begränsat någons mat tidigare O.o

Crocker
2011-07-27, 19:47
Gjorde de på min förra skola också. Max 5 köttbullar, max 3 bröd os.v.

MaxA
2011-07-27, 20:12
När jag gick på min diet så tog jag med kyckling/köttfärs i matlådor samt kvarg, fungerade mycket bra. Inte världens godaste eftersom jag inte hade mikrovågsung.

Såg även att du inte kunde ta med matlådor, då skulle jag säga som de flesta gör. Ät skolmaten, men tänk på att äta mestadels kött! Allt går och få ner! Har även märkt att fisken är en delikatess (i alla fall i min skola)!

Namehere
2011-07-27, 20:31
Det där med att mängden mat är begränsad i skolan tycker jag är riktigt ruttet. Jag har alltid tyckt om mycket av den mat som serveras i skolan, men när man tränar som en galning och sen möts av att man inte får äta sig mätt utan blir hänvisad till knäckebröd och sallad så blir man knäpp.

Gjorde de på min förra skola också. Max 5 köttbullar, max 3 bröd os.v.

Så har vi till viss del också, tur att det finns keso!

På min förra gymnasieskola så gick vi till en restaurang och åt, var också begränsat. Och portionerna var inte stora. T.ex 2 raggmunkar och 4 bacon-skivor, sen fick man typ 1 raggmunk och 1 bacon-skiva om man gick igen, sen vare stopp typ.

Alkro
2011-07-27, 21:07
Drick 1 liter mjölk till maten. Blir ju runt 400 kcal och 34g protein :) Om ni har mjölk? Mitt gymnasie hade inte det sista året men å andra sidan fick man ta så mycket mat man ville förutom när det var pizza. Dock serverades det potatis till allt. Korv stroganoff och potatis är ingen hit.

Strand93
2011-07-27, 21:39
till TS: var glad att du får mat gratis och utnyttja det till fullo. Käka 3 portioner osv, gör alltid jag. Även om maten inte alltid är den godaste öser jag på med mycket kött, sallad och bröd. Bara käka liksom! :)

kajjm
2011-07-28, 00:34
Sjukt att det kan vara så olika från skola till skola, kommun till kommun


Vi fick alltid äta hur mkt vi ville av allt.
Det fanns några väldigt fåtal undantag.

Det var väl när det var pannkaks dagar (typ en-två gånger per termin) där man bara fick ta ett par stycken vanliga tunna pannkakor.. MEN då hade dem tjockpankaka med och utan bacon i också som man fick ta hur mycket man ville av. (+ sylt, keso, socker)


Detsamma när det var hamburgare, att man bara fick ta typ 2 st hamburgare med bröd. Men samma där, då fanns det ett annat alternativ man fick äta hur mkt man ville av.




GUD, jag saknar skolan!!!!!!