handdator

Visa fullständig version : Endast kondition?


mangemongen2
2011-07-26, 20:29
Har börjat träna på gym nu och tänkte att detta vore ett bra forum för att fråga om det är bra att endast köra kondition?
Mitt mål är att såklart få en bra kondition men även en "slimmad" kropp.
Kan nämna att jag är 17 år och har tränat fotboll i 6år tidigare i livet men att den fysiska formen inte är på topp efter några år på latsidan.
Tacksam för seriösa svar.

Spartansk
2011-07-26, 20:31
Om du med "slimmad" menar "lite fett", så: Ja. Om du däremot vill ha synliga muskler också: Nä, då måste du styrketräna också.

Everest
2011-07-26, 20:35
Styrketräning är rätt överlägset för att visuellt få den kropp man vill ha. Speciellt eftersom det krävs så lite träningstid och pannben jämfört med att tex bli bra på något hårdare som tex konditionsidrotter;)

Nojjan över att tappa muskler av konditionsträning tycker jag är överdriven. Givetvis beror det på vilken nivå man ligger på. DOCK så är det väldigt svårt att ÖKA i muskelmassa och styrka samtidigt som man tränar mycket kondition

Rahf
2011-07-26, 20:35
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=169263

Passar nog väldigt bra när du nämner 'slimmad' kropp.

mangemongen2
2011-07-26, 21:33
Hur ska man kombinera träningen på bästa sätt? Avsluta med kondition eller köra varannan dag?

SiSenior
2011-07-27, 08:39
Hur ska man kombinera träningen på bästa sätt? Avsluta med kondition eller köra varannan dag?

Varannan dag är bättre än att köra det på samma dag. Desto närmare varandra passen är, desto sämre.

Kan rekommendera: http://traningslara.se/att-kombinera-konditionsidrott-och-styrketraning-pa-basta-satt/

Rahf
2011-07-27, 08:46
Som SiSenior säger gällande fördelning av passen.

Om du måste ha dem på samma dag, men har flexibilitet den dagen, så är det nog smartast att köra antingen konditions- eller styrketräning tidigare under dagen och göra andra passet senare mot kvällen.

wimpy
2011-07-27, 15:47
joinar tråden lite hær.. :)

vad ræknar man da som kondition vs styrka?
om man endast trænar løpning, box/thaiboxning å Kettlebells, ligger detta under kondotions kategorin eller styrka ? betyder det isåfall att jag inte kan træna varje dag før det e helkroppspass dagligen?
om jag då ska deffa, Måste jag då børja køra gym å lyfta vikter eller ræcker boxningen/Kettlebells som styrka?