handdator

Visa fullständig version : Vad gäller vi plankning in på festivalområde rent juridiskt?


Fatalist
2011-07-26, 15:46
Rent hypotetiskt:

Om jag plankar mig in på en festivalcamping genom att klättra över ett staket utan att påverka dess funktion på något sätt och sedan blir påkommen, vad gäller rent juridiskt för mig och för arrangören?

Kan jag anses ha nyttjat arrangörens tjänst (camping till festivalen) och bli betalningsskyldig? Har jag gjort olaga intrång? Kan de inte göra annat än att med hjälp utav en ordningsvakt avvisa mig (jag går naturligtvis frivilligt så det kommer inte krävas något avlägsnande)?

Vunnis
2011-07-26, 15:54
6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.

Sådär skulle jag tro.

Krampus
2011-07-26, 16:38
Nej Vunnis, bedrägligt beteende tror jag och det är ett bötesbrott.

Edit*Absolut inte hemfridsbrott.

Vunnis
2011-07-26, 16:41
Tänkte snarare på stycke två. "Uppslagsplats" borde inkludera festivalområde, tänkte jag.

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.
Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. Lag (1976:1139).

Hm. kanske.

Var ett tag sedan jag höll på med det här.. Någon som är färsk ordningsvakt vet säkert bättre. Jag tror inte att det är olaga intrång eftersom det rör sig om en tillställning.
Fast det var ju "bara" campingen, han plankade till. Känns som det är ett mildare brott då *jorgen*

Du menar upplagsplats. tex ett virkesupplag
Beror på vad en uppslagsplats är.

Krampus
2011-07-26, 16:44
Var ett tag sedan jag höll på med det här.. Någon som är färsk ordningsvakt vet säkert bättre. Jag tror inte att det är olaga intrång eftersom det rör sig om en tillställning.

Mental
2011-07-26, 16:44
Du menar upplagsplats. tex ett virkesupplag

Mental
2011-07-26, 16:49
Jag skulle tro att det är lite som att planka, dvs Bedrägligt beteende

Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende.

Mental
2011-07-26, 16:50
Beror på vad en uppslagsplats är.

Det är skillnad på ett upplag och ett uppslag...

Vunnis
2011-07-26, 16:53
Det är skillnad på ett upplag och ett uppslag...
Potatis, potatis. Tomat, tomat. ;)

Vad är då den stora skillnaden mellan andra stycket om fridhemsbrott:
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.
och
Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende.?

I mina öron låter det väldigt lika. Särskillt när det inte är någonting man plankar in till, mer än "något ställe"

Mental
2011-07-26, 17:03
Det ena är ett ställe man inte får vara på, det andra ett ställe man får vara på om man betalar för sig.

Vunnis
2011-07-26, 17:07
Det ena är ett ställe man inte får vara på, det andra ett ställe man får vara på om man betalar för sig.

Aha. Men.. dåså. Låter som både jag och TS har lärt oss något. :)

filmjölk
2011-07-26, 17:11
Äger arrangören marken? Jag tror du kan åberopa allemansrätten här.

Doctor Snuggles
2011-07-26, 17:12
Var ett tag sedan jag höll på med det här.. Någon som är färsk ordningsvakt vet säkert bättre. Jag tror inte att det är olaga intrång eftersom det rör sig om en tillställning.

Vänta ett tag. Detta inlägg likställer ordningsvakter med någon som helst form av kunskap. I min erfarenhet så brukar de två stå i motsatsförhållande. ;)

Mental
2011-07-26, 17:14
Äger arrangören marken? Jag tror du kan åberopa allemansrätten här.

Allemansrätt har iof inte något med ägarskap att göra. Och det är helt klart inget man kan åberopa för att få tillgång till en camping eller en festival.

http://www.naturvardsverket.se/allemansratten

Det är inte ens reglerar riktigt i lag. Mer en grundlagsskyddad sedvänja, ingen domare skulle ta i ett sådant argument med tång.

MilkmaN
2011-07-26, 17:15
Nej man kan omöjligen åberopa allemansrätten. Den ger dig inte rätt att vistas på sådana platser, under de givna förutsättningarna.

Att planka in på ett festivalområde är olagligt. Tveksam dock om man kan matcha in plankning på en festival som olaga intrång. Däremot tror jag att ni har rätt om bedrägligt beteende.

Krampus
2011-07-26, 23:53
Vänta ett tag. Detta inlägg likställer ordningsvakter med någon som helst form av kunskap. I min erfarenhet så brukar de två stå i motsatsförhållande. ;)

Det kan hända att några råkar besitta viss bildning, men det är ungefär lika ofta som att någon av dem har en flickvän, så att eee....