handdator

Visa fullständig version : Målsättning 101 inom träning och livet! Det "hemliga" framgångsreceptet.


Conny
2011-07-26, 07:03
Hej,

jag tänkte dela med mig av en mini-artikel jag skrivit om målsättning vilket jag tycker känns högst relevant just inom träning och för folk som är i startgroparna. Visste inte vilken avdelning jag skulle posta i så flytta gärna om den ligger fel eller ta bort om den är orelevant :)


Den hemliga framgångsreceptet – Målsättning

Har du undrat vad det är som gör vissa människor framgångsrika och vissa människor alltid verkar ha oddsen emot sig?

Är livet en slump eller har vi möjligheten att påverka våran riktning?

http://www.changeyourlifehacks.com/wp-content/uploads/2009/02/how-to-set-goals-that-can-change-your-life.jpg

Efter att ha läst ett 20-tal böcker på ämnet tänkte jag dela med mig av en förenkling av vad jag lärt mig och praktiserat. Detta har gett mig stora framgångar både på gymmet och i min karriär. Min förhoppning är att det även ska göra det för er. Del 1 kommer som rubriken avslöjar handla om målsättning.

Mina resultat och mål får ni gärna läsa mer om här (www.fitnessguru.se/glenny).


Vad är ett mål och tänk om jag inte har några?

Är det en sak du behöver komma ihåg efter att ha läst den här texten så är det detta:

Om du inte vet vart du ska så tar alla vägar dig dit.

De flesta personer jag talat med vet oftast inte vad de har för mål och man får höra något i stil med ”Jag vill se ut som Brad Pitt i Fight Club” eller ”Jag vill ha en miljon”.

Dessa är helt klart väldigt tydliga mål. Problemet ligger i att när man börjar fundera så är man inte villig att betala priset för dessa bedrifter.
Exempelvis, du vill ha Brad Pitts kropp men du vill samtidigt inte gå till gymmet och väga din mat varje dag.

Du vill ha en miljon men spara pengar och läsa om investeringar är inget du har varken lust eller tid med.

De flesta håller med om att en ny Volvo S60 är en bra bil och de flesta skulle vara väldigt nöjda med sådan. Men skulle de vara lika villiga att inföskaffa den om priset var fyra gånger högre?

Du måste vara beredd att betala priset för det du vill ha.

Ta reda på dina mål

Vad är dina mål?

Vad strävar du efter som du gör allt för att nå?

Vilken känsla kommer detta ge dig när du väl har det?

Hämta penna och papper och skriv en önskelista som om du vore liten.
Det finns inga begränsningar, ta 5 minuter och skriv ner allt du kommer på.

Tänk sedan på varför du skulle vilja ha just detta, vilka känslor det kommer ge dig när du har det och viktigast av allt om du är redo att betala priset?

Skriv ner dina mål

Sortera dina mål efter prioritering. Att alltid skriva målen i ”Jag” form är ett psykologiskt knep för att lura din hjärna, t.ex. ”Jag ska springa 10km den 1 jan 2024”.
Gör en actionplan för hur du ska nå dina mål och vad du saknar idag för att ta dig dit?

Se till att göra något som för dig närmare dina mål varje dag, hur litet det än må vara.

Se över dina mål med jämna mellanrum och ändra hur dessa hur ofta du vill.
Ingen är bäst på någonting första gången och du kommer snabbt märka hur du ändrar mindre och mindre varje gång du skriver om dina mål.

http://stressfreeinfertilityblog.com/wp-content/uploads/2010/07/success.jpg

Nå dina mål / långsiktighet

Största enskilda skillnaden mellan framgångsrika personer och resten är förmågen att se de långsiktiga fördelarna.

Exempelvis gå och träna på gymmet eller stå över den där godisen som bjuds. Det kan också vara att välja bussen/promenera framför taxi på väg hem från krogen om målet är att förbättra sin ekonomi och hälsa.

Personer som gör dessa val överväger långsiktigt mot kortsiktigt värde. De flesta personer ser oftast till det kortsiktiga värdet först då det inte finns några mål eller visioner vart de är på väg. På samma sätt som många ser hinder och motgångar som gigantiska då de inte har några mål.

Desto större mål/visioner du har ju mindre blir de hinder som du stötter på längst vägen.

Ta reda på vad du vill.

Gör en plan för att komma dit och förundras över hur mycket möjligheter som dyker upp när du vet var du ska.

Våga sätta stora mål och våga drömma!

”In the long run you hit where you aim, so aim high!” – Henry David Thoreau

“The only limits are as always those of vision” – James Broughton

“The only people who fail are those who never tries” – Ilka Chase


------------------

Om du tagit dig hela vägen hit så tack för din tid!

Jag har skrivit ett antal liknande "artiklar" på närbesläktade ämnen (tex hur man skapar långsiktig förändring, hantera oro osv) som jag gärna publicerar om det finns intresse :)

Mvh Conny

Ronn
2011-07-26, 07:14
Att nå mål finner jag tusen gånger lättare än att komma på vilka mål man egentligen har. Egentligen vill jag bara vara men det är ju inte den kulturella normen och det är ju inte heller särskilt praktist.

Jag antar att många som vill bli rika vill bli det just för att bara kunna vara och njuta av tillvaron, men fårr då jobba med det målet större delen av livet för att på ålderns höst kanske njuta av det vilket är lite av en paradox.

Conny
2011-07-26, 07:25
Att nå mål finner jag tusen gånger lättare än att komma på vilka mål man egentligen har. Egentligen vill jag bara vara men det är ju inte den kulturella normen och det är ju inte heller särskilt praktist.

Jag antar att många som vill bli rika vill bli det just för att bara kunna vara och njuta av tillvaron, men fårr då jobba med det målet större delen av livet för att på ålderns höst kanske njuta av det vilket är lite av en paradox.

Jag tror många också bara vill bli rika för att få någon slags utomstående bekräftelse för ett lyckat liv. Man får nog definiera rik för sig själv och inte fokusera på att vara rik i andras ögon.

Ett av mina mål är att slippa tänka på den 25e och pengar i allmänhet. En bra liknelse är om du inte har tillgång till mat. Då kommer tanken av mat och hur du ska skaffa den ta upp väldigt stor del av din tid. Jag tror man kan frisätta väldigt mycket av sin tankekapacitet genom att skapa ett litet mellanrum.

För mig är det inga stora summor alls som jag först trodde utan mer ett par tiotusen i buffert och ett regelbundet sparande av ett mindre belopp.

Och jag tycker allas mål borde vara att göra det man själv vill och valt.

Frågan är vad du skulle göra när du bara är? :)

stahlberg
2011-07-27, 17:39
Alla människor är inte speciellt målinriktade, och också de som är det har oftast bara ett fåtal stora mål de strävar efter.

(Det för de flesta orealistiska) målet "Att se ut som Brad Pitt" är inget konkret mål utan en vision. En vision är alltså ett mycket högt mål man drömmer om att nå någon gång i framtiden. De flesta människor har visioner. Men de människor som har en vision är inte alltid beredda att göra de uppoffringar som behövs för att nå ända fram (elller också anser de visionen vara blott och bart en dröm).

Den som har en vision som de verkligen vill arbeta hårt för att nå är väl de människor som berörs av råden i en sådan här tråd. Den som vill nå sin vision måste vara ytterst motiverad, för det kommer att finnas många djupa diken och farthinder på vägen.

Om man har en vision som man är mycket motiverad att nå i framtiden kan det vara skäl att sätta upp en plan för hur man ska nå den. Det lönar sig att nå den efterhand, via delmål, därför att visionen oftast är så avlägsen att den är omöjlig att nå då man befinner sig i startläget.

Målen leder alltså slutligen fram till ett slutmål (visionen). För de flesta mål gäller väl samma principer som för resultatmålen i idrott. Tidsmässigt indelas målen i långtidsmål, mellantidsmål och korttidsmål. För alla dessa mål gäller att de ska vara 1) tidsbestämda, 2) höga men realistiska, 3) så exakta som möjligt, 4) medvetandegjorda samt 5) mentalt accepterade.

Sedan gäller det att göra upp en plan för hur man ska nå deltidmålen. Planen är noggrannare ju närmare i tid målet ligger. Efter varje steg i palnen utvärderar man situationen och gör de förändringar såväl i målsättning som i metoder som man anser nödvändiga.

Jag vet inte om jag kom med några synpunkter som inte fanns i första inlägget. Men inom idrott är målsättningar och planering på inget sätt en främmande tanke. Det svåra är att verkligen kunna genomföra sin plan.

shadowfire
2011-07-27, 17:45
Det finns en del sidokopplingar och fallgropar till målsättning också som är värda att belysa. Inom träning och särskilt nu med tanke på hur internetiserat allt är, så är Optinoja en sådan.