handdator

Visa fullständig version : Hur lära katt?


willtjam
2011-07-26, 06:29
Min katt är 4 månader gammal och gnager på kablarna bakom teven!

När vi hämtade honom var han 8 veckor gammal och världens busfrö. Då gick han väldigt ofta bakom datorn och gnagde på kablarna där, men då skvätte jag vatten på honom vilket gjorde att han lärde sig väldigt tidigt att inte gå dit. Han går fortfarande inte dit.

Han får inte hoppa upp i vissa fönster eftersom han käkar upp blommorna, och han vet precis vilka fönster. Inga problem där.

Däremot måste tvbänken vara otroligt spännande. Jag tror vi har prövat allt för att få bort honom därifrån: sprutat vatten, väst och visat tänderna, dra i nackskinnet, verbal utskällning, en dusch osv.
Inatt satte jag curry (!) runt bänken eftersom han hatar den lukten, men liks förbannat ser jag nu att det är curryspår runt hela bänken.
HDMI-kabeln har säkert 50 små hål i sig plus att det är massa skitiga tassavtryck mot plasman (inte från curryn, dom var där tidigare). Kattjäveln får inte vara där!
Det värsta är att han vet om det och bara hoppar upp när vi inte ser eller är i närheten. Ibland brukar jag slå på hög musik och smyga mig in i vardagsrummet men när han hör golvet knarra så hoppar han ner fort som fan.

Vi brukar busa med honom väldigt mycket och han har väldigt många leksaker.

Hur fan ska han lära sig? *gah!*

Jorgen
2011-07-26, 06:42
Dubbelhäftande tejp skall funka sägs det. Katterna gillar inte ytan direkt.
Jag har inte testat själv dock, vår katt har lärt sig var han får och inte får vara med blomsprutan.

willtjam
2011-07-26, 06:56
Jag prövade sätta maskeringstejp upp och ner en gång men jag antar att det hade för dåligt klister. Ska pröva dubbelhäftande. Tack ska du ha!

Onigiri
2011-07-26, 07:01
Har du visat tänderna för din katt? :D

Fungerade en metod en gång kommer den säkerligen fungera igen fast det tar lite olika tid, så fram med blomsprutan igen och upprepa, det är du som bestämmer! Det är ju lite av en maktkamp nu när han närmar sig halvåret. Han försöker göra dig till sin bitch. :)

willtjam
2011-07-26, 07:10
Dom visar ju tänderna när dom är arga, så varför inte härma kattens beteende? ;)

Jag börjar märka det. Är ju som att ha en unge i trotsåldern.

Onigiri
2011-07-26, 07:16
Haha fortsätt med det du, du roar bara katten ytterligare ;)

Katter reagerar annars starkt på ljud, alla mina katter har jag disciplinerat väl med en knäpp i fingret samtidigt som jag gör som dog whisperer "PSCHT!" så högt jag kan. Då har mina tre fattat att vad dom just då pysslar med är inte okej och de avbryter och kapitulerar omgående och blänger förtvivlat på mig. :D

shadowfire kan väl sluta vara så slö i sitt lilla hus och komma in i tråden med lite proffs-tips då hans katt verkar vara djävligt bångstyrig.

willtjam
2011-07-26, 07:20
På varenda ställe jag läser om kattuppfostran så står det att man ska härma katters beteende. Damnit! Tänk om han har gått och skrattat bakom min rygg hela den här tiden?!

Är jag i vardagsrummet när han är på väg upp så brukar jag säga nej och då avbryter han bordningen, men det är ju rätt svårt när man inte kan vara i det rummet dygnet runt.

Rahf
2011-07-26, 07:26
På varenda ställe jag läser om kattuppfostran så står det att man ska härma katters beteende. Damnit! Tänk om han har gått och skrattat bakom min rygg hela den här tiden?!

Är jag i vardagsrummet när han är på väg upp så brukar jag säga nej och då avbryter han bordningen, men det är ju rätt svårt när man inte kan vara i det rummet dygnet runt.

Skippa uttalade ord. Betoningen och ditt beteende är det viktiga. Katter som inte vill ha någon i närheten visar gaddarna, ger ifrån sig varningsljud och slår ut mot den andre. Katter som inte vill ha ett annat djur på en viss plats kommer fysiskt jaga bort denne och bestämt visa att det inte är ok att vistas där. Så fort katten är borta, återgå till det normala. Det viktiga är att katten specifikt kopplar en viss plats eller handling till din reaktion, fortsätter åthutningen så suddas det sakta bort.

Gjorde det med rumskamratens hund; kroppsspråk, väldigt betonade ord och om det inte hjälpte; utschasning. Han lärde sig snabbt vilka rum som inte var ok att gå in i.

willtjam
2011-07-26, 07:36
Direkt jag kommer in i rummet och ser han där så brukar jag väsa och jaga ner han, men inte fasiken lär han sig för det.

Granatgiraffen
2011-07-26, 07:44
Direkt jag kommer in i rummet och ser han där så brukar jag väsa och jaga ner han, men inte fasiken lär han sig för det.

Sådan är en kompis katt också. Han tycker snarare det är kul och spännande att gå till dom platserna som han blir bortjagad från. Smyger dit och så fort han blir bortjagad så springer han iväg och sen går han med svansen upp i vädret och är nöjd med sig själv.

willtjam
2011-07-26, 07:51
Det måste vara så! Vilken jävel. Hur ska man lösa det månntro?

Mental
2011-07-26, 08:10
Supersoaker vattengevär och bakhåll.

willtjam
2011-07-26, 08:57
Nu har jag satt upp en övervakningscentral med hjälp av en bärbar dator och en webcam. Direkt jag ser att han är på väg upp så kommer blomsprutan fram. Mouhahaha! :devil:

Juxta
2011-07-26, 09:04
Nu har jag satt upp en övervakningscentral med hjälp av en bärbar dator och en webcam. Direkt jag ser att han är på väg upp så kommer blomsprutan fram. Mouhahaha! :devil:

Kan du inte rigga en vattenspruta som reagerar på rörelse då också? ;)

willtjam
2011-07-26, 09:06
It would be so awesome!

Zorban
2011-07-26, 09:19
Har typ samma problem med vår bengal, han vill alltid in bakom TV:n. Det sätt som funkat bäst är att ta typ några gamla strumpor och spruta stark parfym på och lägga på bänken.

willtjam
2011-07-26, 09:22
Mycket bra idé! Skall genast testas.

Nigle
2011-07-26, 09:28
http://www.youtube.com/watch?v=zow-zLZqBIk

Problemet löst.. :-D

DanielF
2011-07-26, 09:48
Har aldrig sett en katt försvinna så fort som när jag råkade ge den en liten dusch från ett apelsinskal när jag skalade en apelsin. Det kan du testa.

Novaindex
2011-07-26, 10:00
Apelsinskal eller citronskal i närheten kan hjälpa.. dom gillar oftast inte den lukten heller .. funkar fint i blomkrukor iaf :P Annars är de bara att vara tjurigare än dom .. tjöta tjöta o tjöta .. är ju värsta trotsåldern.. har en sån hemma nu med men han e rätt lättlärd.. MEN TJURIG .. så de syns om han vet att han gör något han inte får ^^

shadowfire
2011-07-26, 10:34
Ättika och citron brukar vara mindre poppis. Går att spraya lite ättika där, men annars är det att i den mån det går försöka ta katten på bar gärning. Även om den hinner hoppa ner/springa därifrån så vet den fortfarande om att den inte får/ska vara där.

Katter reagerar på höjd röst och ändrat tonläge i stämman, likaså intensiv blick... bäst är om du får tag på katten precis efter den varit där, lägger ner den på sidan på typ golvet och lägger en hand kvar samtidigt som du ger ett bestämt "NEJ". Sedan håller du kvar trycket på katten en stund då det oftast är bus/lek fortfarande för den ett par sekunder... sedan tycker den inte det är lika kul att ligga på sidan.

Då känner den dels att det var fel och att du är den som bestämmer. Det måste dock vara så färskt det bara kan bli, har det gått 5-10 minuter så är det försent då katten redan har hunnit glömma den händelsen och är fullt upptagen med nya äventyr.

LadyG
2011-07-26, 10:39
Ge den något annat spännande att göra, en sysslolös katt kommer aldrig att lyssna om den tycker sladdarna är det roligaste i hela lägenheten. I värsta fall lär du den bara att det är förbjudet när du ser, men helt ok när du är och handlar, pissar eller sover och sen har du en död katt.

shadowfire
2011-07-26, 10:40
det går alldeles utmärkt att dressera och fostra katter... jag lyckades få min fyrbenting att sova så länge jag sover. Först var han uppe o jamade o skrek som fan om att han ville ha mat, sedan var det att han ville bli utsläppt ut på altanen. Numera kan han gå upp o gå en runda tyst o fint, sedan lägger han sig och sover/vilar fram till att jag kliver upp. Kvittar om jag sover till 12. :)

Jag hade ständigt vattensprutan vid sängen och så fort han började jama, så klev jag upp (han hörde på stegen att det var dags o fly fältet) och tippade ner honom på sidan med ett "NEJ". Behöver numera inte göra mer än att visa honom vattensprutan dessutom, när han ser den så vet han att han gjort något dumt. Fick köra samma visa 10-12 ggr, sedan dess har han inte gått upp o jamat en enda gång ;)

willtjam
2011-07-26, 10:50
Att lägga honom på sidan lät intressant. Återstår att se om det fungerar.

LadyG
2011-07-26, 10:50
Mina uppför sig utan några sådana tilltag, den enda bataljen vi har haft är huruvida skrivbordsstolen är min eller kattens och där är vi inte riktigt klara med debatten än kan man väl säga. :)

De har 4 eller 5 olika sovplatser, både centralt i lägenheten med god utsikt och några undanskymda. Flera klätter- och klösmöjligheter, egna lådor och flera olika leksaker. Vi är sambo, katterna och jag. Jag satsade helhjärtat på att göra delar av lägenheten så kattvänliga och roliga att andra delar inte skulle vara lika spännande helt ekelt, och det fungerade väldigt bra för oss i alla fall.

Kan vara så att blandiskatterna jag har är av ett mildare lynne än andra, det vet jag inget om. Jag har aldrig haft raskatt, men alla mina blandisar har varit snälla och rara iaf och inte behövt fostras nämnvärt för att uppföra sig.

shadowfire
2011-07-26, 11:06
Så är det ju, precis som ladyg säger. Det är lätt att förbjuda en katt från att hoppa upp i fönster, men ge katten ett fönster som är tillåtet så får den ändå sina behov tillfredsställda. Ställ dit en klätterställning eller vad som. Då är det "kattens fönster" och där får den bestämma. :) .. win-win situation. ;)

Förbjuder man allt så blir det för tråkigt för missen.

Det enda jag inte har lyckats dressera min till är att ge fan i o knuffa ut mig från sängen om nätterna. Jag vaknar med halva kroppen utanför sängen och ryggskott, men fanskapet till katt ligger mitt i sängen, givetvis på tvären och snarkar....

LadyG
2011-07-26, 11:11
Det enda jag inte har lyckats dressera min till är att ge fan i o knuffa ut mig från sängen om nätterna. Jag vaknar med halva kroppen utanför sängen och ryggskott, men fanskapet till katt ligger mitt i sängen, givetvis på tvären och snarkar....

:laugh: :laugh:

Min ena snor kudden, alltid väldigt diskret och jag vaknar inte när hon gör det. Men jag blir lika förvånad varje gång jag vaknar nedanför kudden med katten sovandes på min kudde på morgonen.

Jag försökte ge henne en egen kudde, hon har nu två stycken, men det är min hon ska ha. Oavsett vilken jag väljer att somna på. :)

willtjam
2011-07-26, 11:30
Katter är verkligen onda varelser. ;)

LadyG
2011-07-26, 11:33
Katter är verkligen onda varelser. ;)

Ja, särskilt när de hoppar upp i knäet när man tittar på film, ligger och spinner så där mysigt så man slappnar av, kliar katten bakom örat och rätt vad det är sover man som en gris och missar halva filmen :)

Matsa
2011-07-26, 11:42
:laugh: :laugh:

Min ena snor kudden, alltid väldigt diskret och jag vaknar inte när hon gör det. Men jag blir lika förvånad varje gång jag vaknar nedanför kudden med katten sovandes på min kudde på morgonen.

Jag försökte ge henne en egen kudde, hon har nu två stycken, men det är min hon ska ha. Oavsett vilken jag väljer att somna på. :)

Naaww vad gulligt! Jag kommer att tänka på mina föräldrars gamla katt som fick för sig att dricka vatten ur farsans glas på kvällen. Det blev en ritual som han vägrade att sluta med så han fick ett eget glas på nattduksbordet. Om farsan någon kväll glömde sig och endast ställde dit ett glas blev det ett jäkla liv och klagande på katten. :D

Det finns spray som är avsett att verka avskräckande på katter men det är lite olika hur de reagerar på det. Min katt bryr sig inte så mycket om det.

Nykropp
2011-07-26, 11:44
Supersoaker vattengevär och bakhåll.

Vattenspruta is the shit vid kattproblem. :)

willtjam
2011-07-26, 11:49
Vattenspruta is the shit vid kattproblem. :)

Jag tror han har börjat tycka om vatten, eller i alla fall acceptera det. Det fungerade bäst i början när han var ny och rädd i lägenheten.

LadyG
2011-07-26, 12:09
Naaww vad gulligt! Jag kommer att tänka på mina föräldrars gamla katt som fick för sig att dricka vatten ur farsans glas på kvällen. Det blev en ritual som han vägrade att sluta med så han fick ett eget glas på nattduksbordet. Om farsan någon kväll glömde sig och endast ställde dit ett glas blev det ett jäkla liv och klagande på katten. :D

Det finns spray som är avsett att verka avskräckande på katter men det är lite olika hur de reagerar på det. Min katt bryr sig inte så mycket om det.

Oo tack för påminnelsen, jag har ju faktiskt använt en sprey (Piss off tror jag den hette) som luktade kraftigt citrus.
Fast den jagade bort katterna från hela rummet, inte bara just den platsen så det fungerade väl... så där. Jag kanske överdoserade lite :)

Nu när det varit så varmt har jag lurat katterna att dricka genom att ställa ut vattenskålar på olika ställen. De tycker det är jättespännande att dricka på nya platser, de knepiga på små djuren. Obegripligt att de kan välja ljummet skål-vatten framför svalt vatten från kattfontänen..?

Onigiri
2011-07-26, 14:05
skuggan: Jag hade bekymmer med min kisse som också tryckte ut mig från sängen jämt. Jag har ägt henne rejält nu genom att byta säng till en lite mindre och ställt in den i en avlång klädgarderob som är 121cm bred och min säng är 120cm så den sitter riktigt jävla kilat, vet inte om jag ens kan få ut den igen :D Snacka om vad platt hon blev i ansiktet och ögonen när jag ställde henne i sängen och hon såg att det var väggar åt alla håll. Jag vann den här rundan men än är striden inte över...

Har ni någon ultimat bot mot katters klivande på tangentbordet på laptopen och deras envisa försök att ligga i datorstolen bakom mig när jag sitter och kör intensiva matcher i SC2 (det sker naturligtvis endast när jag gör något viktigt vid datorn). Min katt blir direkt asförbannad om jag försöker ta bort henne när hon hoppar upp där och försöker mota mig ur stolen. Som om att det vore hennes stol liksom.

shut teh face
2011-07-26, 14:09
Har ni någon ultimat bot mot katters klivande på tangentbordet på laptopen och deras envisa försök att ligga i datorstolen bakom mig när jag sitter och kör intensiva matcher i SC2 (det sker naturligtvis endast när jag gör något viktigt vid datorn). Min katt blir direkt asförbannad om jag försöker ta bort henne när hon hoppar upp där och försöker mota mig ur stolen. Som om att det vore hennes stol liksom.

Har samma problem med katterna, båda datorstolarna är helt ägda utav dem.

Jag brukar blåsa på katterna i ansiktet när de gör saker de inte får, de sticker de direkt. Men sen gör de ju om det nån gång senare såklart ... inte stört mig tillräckligt för att göra någonting åt det. Man kan sätta på dammsugaren en stund då ligger de rädda under sängen nån timme. :D

willtjam
2011-07-26, 14:14
skuggan: Jag hade bekymmer med min kisse som också tryckte ut mig från sängen jämt. Jag har ägt henne rejält nu genom att byta säng till en lite mindre och ställt in den i en avlång klädgarderob som är 121cm bred och min säng är 120cm så den sitter riktigt jävla kilat, vet inte om jag ens kan få ut den igen :D Snacka om vad platt hon blev i ansiktet och ögonen när jag ställde henne i sängen och hon såg att det var väggar åt alla håll. Jag vann den här rundan men än är striden inte över...

Har ni någon ultimat bot mot katters klivande på tangentbordet på laptopen och deras envisa försök att ligga i datorstolen bakom mig när jag sitter och kör intensiva matcher i SC2 (det sker naturligtvis endast när jag gör något viktigt vid datorn). Min katt blir direkt asförbannad om jag försöker ta bort henne när hon hoppar upp där och försöker mota mig ur stolen. Som om att det vore hennes stol liksom.

Jag hade sleep och power off-knappar på mitt tangentbord men efter att kattjäveln klivit på dom så fick jag ta bort dom. :D Nu har ju inte jag en laptop, men nu vet du i alla fall att det finns fler än du som lider!

Doctor Snuggles
2011-07-26, 14:38
Ja, särskilt när de hoppar upp i knäet när man tittar på film, ligger och spinner så där mysigt så man slappnar av, kliar katten bakom örat och rätt vad det är sover man som en gris och missar halva filmen :)

...och sedan får ett allergianfall så man tror att en geting stuckit en i båda ögonen.

Ikari
2011-07-26, 14:52
När vi hämtade honom var han 8 veckor gammal och världens busfrö.

Dude, det är olagligt att skilja kattungar från sin kattmamma innan de är 12 veckor gamla! Ofta är de avvanda vid 8 veckor men de behöver några veckors övande i social skills av sin mor och ev. kullsyskon, annars ökar risken dramatiskt för att de blir "knäppa i huvudet". Kan vara därför som han har svårt att ta till sig dina tillsägelser, han har inte fått lära sig det här med gränsdragning och sociala koder riktigt.

F.ö. så är dubbelhäftande tejp bra skit, annars finns Fy-sprayer i olika varianter hos närmsta djuraffär. Sen kanske ni ska släppa på några regler, okej att TVn och sladdar är off-limits men katten måste ju vara nånstans?! Ju fler regler man har desto svårare blir det att få dem att följa alla.
Sen börjar det bli dags att tänka på att kastrera det lilla (o)djuret, hormonerna gör dem vilda(re). Vissa kastrerar redan vid 12 veckors ålder, vanligast runt 6 månader men man bör inte vänta längre än 8-9 månader.

shut teh face
2011-07-26, 14:55
Dude, det är olagligt att skilja kattungar från sin kattmamma innan de är 12 veckor gamla! Ofta är de avvanda vid 8 veckor men de behöver några veckors övande i social skills av sin mor och ev. kullsyskon, annars ökar risken dramatiskt för att de blir "knäppa i huvudet". Kan vara därför som han har svårt att ta till sig dina tillsägelser, han har inte fått lära sig det här med gränsdragning och sociala koder riktigt.


Det där med 12 veckor är bra men ofta är det jävligt dum regel. Våra katter hade ingen morsa alls och hade blivit avlivade om vi inte tagit dem vid 10 veckor (när de som hittade dem lessna). Lagen hade hellre sätt att vi inte tagit dem och låtit de bli avlivade. Visst begår "säljaren" ett brott men det är bättre att det brottet begås och katterna överlivet - enligt mig.

Ikari
2011-07-26, 15:05
Det där med 12 veckor är bra men ofta är det jävligt dum regel. Våra katter hade ingen morsa alls och hade blivit avlivade om vi inte tagit dem vid 10 veckor (när de som hittade dem lessna). Lagen hade hellre sätt att vi inte tagit dem och låtit de bli avlivade. Visst begår "säljaren" ett brott men det är bättre att det brottet begås och katterna överlivet - enligt mig.

Om katterna blitt av med sin mor före 12 veckor är det inte så mycket att göra åt, det bästa då är att låta dem flytta till ett hem med befintlig vuxen katt. Men det allra bästa är att ungarna stannar med sin familj i de fall det finns. Lagen finns till av en anledning.

Mental
2011-07-26, 15:21
Dude, det är olagligt att skilja kattungar från sin kattmamma innan de är 12 veckor gamla!

Olagligt? Vem har lurat dig? Därimot kanske det är riktigt olämpligt.

shut teh face
2011-07-26, 15:22
Om katterna blitt av med sin mor före 12 veckor är det inte så mycket att göra åt, det bästa då är att låta dem flytta till ett hem med befintlig vuxen katt. Men det allra bästa är att ungarna stannar med sin familj i de fall det finns. Lagen finns till av en anledning.
Förstår du inte att allt detta krångel kommer göra att de flesta (eller iaf många) hellre avlivar dem istället för att hålla på hitta något hem med en vuxen katt (vilket oftast inte heller funkar bra utan måste testa flera olika troligtvis).

Det är inte många som värderar katter speciellt högt, då ska det vara så lätt som möjligt för folk som oss att ta emot katterna. Vi hade t.ex. inte tagit dem om vi inte visste att de skulle bli avlivade, jag tror många resonerar såhär när man skaffar katt från första början.

willtjam
2011-07-26, 15:24
Dude, det är olagligt att skilja kattungar från sin kattmamma innan de är 12 veckor gamla! Ofta är de avvanda vid 8 veckor men de behöver några veckors övande i social skills av sin mor och ev. kullsyskon, annars ökar risken dramatiskt för att de blir "knäppa i huvudet". Kan vara därför som han har svårt att ta till sig dina tillsägelser, han har inte fått lära sig det här med gränsdragning och sociala koder riktigt.

F.ö. så är dubbelhäftande tejp bra skit, annars finns Fy-sprayer i olika varianter hos närmsta djuraffär. Sen kanske ni ska släppa på några regler, okej att TVn och sladdar är off-limits men katten måste ju vara nånstans?! Ju fler regler man har desto svårare blir det att få dem att följa alla.
Sen börjar det bli dags att tänka på att kastrera det lilla (o)djuret, hormonerna gör dem vilda(re). Vissa kastrerar redan vid 12 veckors ålder, vanligast runt 6 månader men man bör inte vänta längre än 8-9 månader.

Jag vet. Däremot visste inte jag och min sambo det när vi bestämde oss för att skaffa katt. Vi gjorde misstaget att rådfråga våra föräldrar (som är vana djurägare) när en katt kunde hämtas, och eftersom det var 8 v förr så körde vi på vad våra föräldrar sa. Vi fick reda på det samma dag som vi hämtade katten då en polare sa det. Försäljaren var alltså inte så seriös.
Det är absolut inget fel på katten på något sätt, utan han vill bara vara bakom teven. Han attackerar inte folk, käkar och dricker bra, går på låda, busar, biter inte på några andra kablar, käkar inte blommor, sover i sängen med oss m.m..

Vi bor på 60 kvm, och han får inte vara på två fönsterbrädor eller på/bakom TV-bänken. Det tycker inte jag är särskilt snålt. Och ja, han har ett klätterträd.

Kastrering blir av. Tror till och med att vi har bokat en tid när han blir 6 mån.

Doctor Snuggles
2011-07-26, 15:26
Varför buntar du bara inte ihop kablarna och sätter ngt slags skydd på dem, typ ett stort hårdplaströr, och hänger dem en bit ovanför marken, eller ngt?

willtjam
2011-07-26, 15:28
Olagligt? Vem har lurat dig? Därimot kanske det är riktigt olämpligt.

Det är olagligt.

SJVFS 2008:5

3 kap – Särskilda bestämmelser för hållande av katt

§9 Så länge kattungarna behöver mjölk och omvårdnad från sin mamma får de inte skiljas från henne annat än tillfälligt och över huvudtaget inte innan de är tolv veckor gamla. Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid tolv veckors ålder om det inte finns särskilda skäl.”

Varför buntar du bara inte ihop kablarna och sätter ngt slags skydd på dem, typ ett stort hårdplaströr, och hänger dem en bit ovanför marken, eller ngt?

Därför det är ganska många kablar, och vissa är riktigt korta. Till teven går det: xbox, wii, dvd, bredbands-TV. Sen ska alla dom där grejerna ha el också.

z_bumbi
2011-07-26, 15:30
Olagligt? Vem har lurat dig? Därimot kanske det är riktigt olämpligt.

Djurskyddsbestämmelser, Katt

"Kattungar
Så länge kattungarna behöver mölk och omvårdnad från modern
får de inte skiljas från henne annat än tillfälligt, dock tidigast
vid 12 veckors ålder. Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren
förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte det finns särskilda
skäl. Det är inte lämpligt att kattungar under 6 månader sitter i
karantän."

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_3.pdf

shut teh face
2011-07-26, 15:31
Det är olagligt.

SJVFS 2008:5

3 kap – Särskilda bestämmelser för hållande av katt

§9 Så länge kattungarna behöver mjölk och omvårdnad från sin mamma får de inte skiljas från henne annat än tillfälligt och över huvudtaget inte innan de är tolv veckor gamla. Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid tolv veckors ålder om det inte finns särskilda skäl. Om ovanstående krav ej kan tillfredsställas är det lämpligaste att katten i fråga avlivas.”




Fixade, avlivning är ju som bekant helt lagligt!

Mental
2011-07-26, 15:32
Vad straffas man enligt för lag om man bryter mot det där? För det tycks folk göra hela tiden, och jag har än aldrig hört om någon som dömts? Är det djurplågeri?

willtjam
2011-07-26, 15:37
Vad straffas man enligt för lag om man bryter mot det där? För det tycks folk göra hela tiden, och jag har än aldrig hört om någon som dömts? Är det djurplågeri?

Det är tyvärr otroligt många som skiter i den lagen. Hade vi vetat om det så hade vi ju såklart aldrig hämtat katten. Försäljaren sa att hans son hade blivit allergisk så han kunde inte ha några katter längre, så att åka tillbaka med katten gick inte.
Som tur är har han inte blivit knäpp av det, vilket vi har fått höra av flera vana kattägare då dom har hälsat på.

z_bumbi
2011-07-26, 15:43
Mental: Om ingen anmäler det så sker det självklart ingen påföljd. Sen ska man antagligen inte direkt vänta sig att det utfärdas ett djurförbud pga att några ungar som är någon vecka för unga lämnas iväg då det inte direkt är något grovt brott men exakt vad som händer har jag inte koll på.

shut teh face: Fundera på vad som menas med texten innan du börjar ändra.

Ikari
2011-07-26, 18:44
Jag vet. Däremot visste inte jag och min sambo det när vi bestämde oss för att skaffa katt. Vi gjorde misstaget att rådfråga våra föräldrar (som är vana djurägare) när en katt kunde hämtas, och eftersom det var 8 v förr så körde vi på vad våra föräldrar sa. Vi fick reda på det samma dag som vi hämtade katten då en polare sa det. Försäljaren var alltså inte så seriös.
Det är absolut inget fel på katten på något sätt, utan han vill bara vara bakom teven. Han attackerar inte folk, käkar och dricker bra, går på låda, busar, biter inte på några andra kablar, käkar inte blommor, sover i sängen med oss m.m..

Vi bor på 60 kvm, och han får inte vara på två fönsterbrädor eller på/bakom TV-bänken. Det tycker inte jag är särskilt snålt. Och ja, han har ett klätterträd.

Kastrering blir av. Tror till och med att vi har bokat en tid när han blir 6 mån.

Fint! Synd att ni inte fick veta det tidigare bara, men ni låter ansvarsfulla. Förlåt att jag gick på lite hårt men jag har jobbat med katter tidigare och stångat mig blodig mot all den okunskap som finns när det gäller katter, folk behandlar dem som slit-o-släng och det gör mig så ledsen. Så många verkar leva kvar i det gamla bondesamhället när det kommer till katter och de har så låg status hos många.

Förstår du inte att allt detta krångel kommer göra att de flesta (eller iaf många) hellre avlivar dem istället för att hålla på hitta något hem med en vuxen katt (vilket oftast inte heller funkar bra utan måste testa flera olika troligtvis).

Det är inte många som värderar katter speciellt högt, då ska det vara så lätt som möjligt för folk som oss att ta emot katterna. Vi hade t.ex. inte tagit dem om vi inte visste att de skulle bli avlivade, jag tror många resonerar såhär när man skaffar katt från första början.
Ser det helt tvärtom. Man måste se till att lagarna efterföljs och ligga på och anmäla de bakgårdsuppfödare som slarvar så att de endera ger upp eller fogar in sig i det lagliga ledet. Endast om lagarna följs och om katterna föds upp mer likt hundarna görs idag med vet.besiktningar, id-märkning, vaccineringar etc. så att priserna drivs upp - då först kommer kattens status stiga. För man slarvar inte bort något som kostar flera tusen att införskaffa. Se på raskatterna, de enda katter som har något som liknar status, du hittar nästan inga såna löst springande ute, okastrerade eller övergivna. Dit måste vi komma med alla katter!

mangemani
2011-07-26, 19:26
våran lilla kisse är i tonåren just nu,mycket trotsig,busig och nyfiken.
jobbig kombination då han ska vara på ALLT som han vet att han INTE får vara på.
men vi försöker med allt,spruta vatten,ta tag i nackskinnet och göra en massa läten så han ska bli skrämd,vi ger ej upp,men dock inte han heller=/.
speciellt jobbigt är det nu när han lyckades göra en wesley snipes ut genom vårat badrums fönster(trodde aldrig han skulle nå upp samt att vi inte ens visste om att han var i badrummet då) så nu försöker han verkligen att smyga förbi en då man har öppet ett fönster,måste vakta hela tiden.
men iaf,det är bara att tukta och tukta,lära och lära,printa in och printa in,till slut så måste han ju lära sig.