handdator

Visa fullständig version : Deffa utan att styrketräna?


jizzinmypants
2011-07-25, 18:39
Skulle vilja gå ner 4-5 kg och behålla så mycket muskler som möjligt, men kommer inte träna på gym eller styrketräna under tiden jag gör det. Kommer däremot träna thaiboxning 3 dagar i veckan och då ingår det ju en viss fysträning.

Äter mycket protein men ligger på ett litet underskott. Kommer det funka att deffa utan styrketräning eller kommer jag att förlora en massa muskler?

Zorban
2011-07-25, 18:44
Beror på hur tjock du är, hur mycket muskler du har, hur hård din fysträning är och hur stort underskott du ligger på... :)

Eddie Vedder
2011-07-25, 18:46
Kommer det funka att deffa utan styrketräning eller kommer jag att förlora en massa muskler?

Nej utan styrketräning är det ingen deff. Att deffa innebär per definition att du kombinerar med styrketräning för att behålla maximalt med muskelmassa. Helst öka den naturligtvis men det är ju inget att räkna med.

Skippar du styrketräningen är det en helt vanlig bantning.

jizzinmypants
2011-07-25, 19:01
Nej utan styrketräning är det ingen deff. Att deffa innebär per definition att du kombinerar med styrketräning för att behålla maximalt med muskelmassa. Helst öka den naturligtvis men det är ju inget att räkna med.

Skippar du styrketräningen är det en helt vanlig bantning.

Okej, men kommer det att funka att "banta" då, och behålla min muskelmassa eller kommer jag att förlora en massa? Om jag går ner 5 kg hur stor del av det kan man räkna med vara fett? Förstår att det är svårt att säga men på ett ungefär.

Sheogorath
2011-07-25, 19:12
Jag låter min sambo svara på din tråd-titel:

"Då heter det tantbanting".

On the serious side: har du byggt dina muskler med styrketräning eller thaiboxning?

jizzinmypants
2011-07-25, 19:19
Jag låter min sambo svara på din tråd-titel:

"Då heter det tantbanting".

On the serious side: har du byggt dina muskler med styrketräning eller thaiboxning?

Styrketräning.

daloatf
2011-07-25, 19:21
Och om du vill behålla muskler, vad tränar man då? Styrketräning. Kör 1-2 pass på gymmet i veckan tillsammans med kickboxningen så blir det nog bra

Sheogorath
2011-07-25, 19:22
Styrketräning.

Då kommer du garanterat förlora muskelmassa om du slutar med det, vare sig du går ner i vikt eller inte. Hur mycket kan ingen svara på.

krellik
2011-07-25, 20:28
Såhär..

Bröst, axlar, triceps - strikta enarmade armhävningar, handstående armhävningar samt dips om du hittar något att köra det från.
Övre rygg, biceps - Pullups, chins, bodyrows
Mage - hjulet, hängande ben/knälyft
Hamstring = Finnen
Lår = pistols, splitsquats, utfall, backsprint

Vikta vid behov med en ryggsäck fyld med sand/skrot/sten

Samt för att få den där "lyfta något tungt från marken stimulansen" - bygg en tung sandsäck, lyft den till axlarna alternerande.

Lika bra som ett perfekt utrustat gym? Möjligen inte.
Men det lär vara bättre än att inte styrketräna alls. Samt är din kropp byggd av typisk "byggar" gym träning så kan det ju faktiskt vara en stimulans som din kropp inte är van vid.

krellik
2011-07-25, 20:33
Eller du har möjlighet att träna på gym?
Tyckte du skrev att du inte hade möjlighet till det men nu ser jag inte det, har du nu det så ignorera överstående.

Ronn
2011-07-25, 20:37
Hur är det om man ligger på överskott utan att träna, är det mer muskelbesparande? Med tanke på att överskott alltid bildar både fett och muskler?

Sheogorath
2011-07-25, 20:39
Hur är det om man ligger på överskott utan att träna, är det mer muskelbesparande? Med tanke på att överskott alltid bildar både fett och muskler?

Ja, såklart. Inte så att det kan kompensera för att man slutar träna, men definitivt bättre än både "balans" och underskott utan träning.