handdator

Visa fullständig version : vänt dygnet


jonteeo
2011-07-25, 01:47
Nu på sommarlovet händer det att man lägger sig väldigt sent och äter sent på dagen och sent på kvällen och natten, spelar detta någon roll om man får i sig det man behöver för optimal muskeltillväxt eller är det bättre att äta under de normala tiderna?

Ponitus
2011-07-25, 01:50
Kroppen har inte klocka, och vet därför inte vilken tid du stoppar i dig mat. Så det blir ingen skillnad.
Förutsatt att du då äter "som du ska" bara att tiderna inte riktigt "stämmer".

jonteeo
2011-07-25, 01:54
Kroppen har inte klocka, och vet därför inte vilken tid du stoppar i dig mat. Så det blir ingen skillnad.
Förutsatt att du då äter "som du ska" bara att tiderna inte riktigt "stämmer".

Okej vad bra, tack :)

mpjby
2011-07-25, 04:44
Var dock noga så att du fortfarande får ~8 timmars sömn varje natt så att du inte börjar slarva med det :)

Jobbar själv natt och märker inga problem med det förutom med kosten då jag äter middag innan jag tränar eftersom jag sticker direkt från gymmet till jobbet. Men det är sånt man får leva med antar jag.

King Grub
2011-07-25, 08:47
Kroppen kan klockan, och det är mycket sämre för hälsan och för kroppssammansättningen (man blir fetare) av att vända på dygnet och äta på natten i stället för dagen. Det behöver inte innebära att det är skadligt på sikt för en ung, frisk person att temporärt göra det, men att säga "det blir ingen skillnad" är tokfel.

Hamsterkakan
2011-07-25, 10:37
Kroppen kan klockan, och det är mycket sämre för hälsan och för kroppssammansättningen (man blir fetare) av att vända på dygnet och äta på natten i stället för dagen. Det behöver inte innebära att det är skadligt på sikt för en ung, frisk person att temporärt göra det, men att säga "det blir ingen skillnad" är tokfel.

Hur fungerar det här? Blir jag fetare om jag bor i Australien?

Morrris
2011-07-25, 10:41
Hur fungerar det här? Blir jag fetare om jag bor i Australien?

Nej du blir fetare av att inte följa den lokala dygnsrytmen.

Eddie Vedder
2011-07-25, 10:48
Hur fungerar det här? Blir jag fetare om jag bor i Australien?

Du anpassar dig naturligtvis. Men planerar du ett ständigt liv i jetlag med konstant resande tvärs över jordklotet kanske det är en hälsomässig nackdel för dig.

Faktum är att man observerat en skillnad i förekomst av hjärtinfarkter runt ändringarna av sommartid/vintertid i Sverige. Kan ju såklart vara fullständigt slumpmässiga observationer men ändå lite intressant kuriosa. :)

Hamsterkakan
2011-07-25, 10:51
Så sov när det är natt, vaken när det är dag = Biwinning?

Kimkay
2011-07-25, 11:28
Faktum är att man observerat en skillnad i förekomst av hjärtinfarkter runt ändringarna av sommartid/vintertid i Sverige.

"Älskling, vrider du tillbaka klock...*THUD*"

Ondskapelsen
2011-07-25, 11:38
Oavsett vilken dygnsrytm du väljer så gör det ingenting så länge du är konsekvent. Right?

King Grub
2011-07-25, 11:57
Jo, det spelar stor roll. Det är just att vara uppe och äta på natten som är skadligt. Det är väldigt välstuderat, och det ökar risken för alla sorters hjärt- och kärlsjukdomar och övervikt att t ex vända på dygnet genom att arbeta natt, både skiftarbete eller permanent nattarbete, då man äter på natten i stället för på dagen.

StarkaUlf
2011-07-25, 12:35
Jo, det spelar stor roll. Det är just att vara uppe och äta på natten som är skadligt. Det är väldigt välstuderat, och det ökar risken för alla sorters hjärt- och kärlsjukdomar och övervikt att t ex vända på dygnet genom att arbeta natt, både skiftarbete eller permanent nattarbete, då man äter på natten i stället för på dagen.

Nästa gång det blir att jobba natt ska jag kräva risktillägg :thumbup:

tossefar
2011-07-25, 15:07
Jag gillar hur folk gissar sina svar. Tänk om trådskaparen läst de första svaren, acceperat det som fakta och sedan glömmer tråden. Hilarity ensues.

jonteeo
2011-07-25, 15:26
Jag äter mitt första mål (ingen frukost utan mat) vid 14.00, sedan något litet innan träning. Mat efter träning runt kl 21-22. Sedan något mindre en timma efter banan och protein-shake. Sedan något lätt som 2 mackor och mjölk och en protein shake vid 2 tiden på natten innan jag lägger mig. Ungefär så ser det ut.

beckman88
2011-07-25, 15:30
Jo, det spelar stor roll. Det är just att vara uppe och äta på natten som är skadligt. Det är väldigt välstuderat, och det ökar risken för alla sorters hjärt- och kärlsjukdomar och övervikt att t ex vända på dygnet genom att arbeta natt, både skiftarbete eller permanent nattarbete, då man äter på natten i stället för på dagen.

Skulle detta vara sant för en person som varit vaken nattetid och sovit på dagen hela livet? Har melatonin någonting med detta att göra?

Mvh

Ponitus
2011-07-25, 15:35
Ber om ursäkt att jag skrev som jag skrev.
Har nämligen en kompis som varit på nån "hälso-kurs" och då hade detta tagits upp, och det var av honom jag fick höra detta. Han kanske misstolkade det han hörde. Eller så var det ingen bra kurs.

StampChamp
2011-07-25, 15:48
Jag tror inte kroppen kan klockan, den går mer efter ljus/mörker. Jag äter ungefär 60 % av all energi mellan 20-01.00 nu under sommaren och det fungerar kanon för mig.

limenka
2011-07-25, 15:54
Jag tror inte kroppen kan klockan, den går mer efter ljus/mörker. Jag äter ungefär 60 % av all energi mellan 20-01.00 nu under sommaren och det fungerar kanon för mig.

Vad du tror spelar egentligen ingen roll om Grub säger annorlunda.

StampChamp
2011-07-25, 15:57
Vad du tror spelar egentligen ingen roll om Grub säger annorlunda.

Så länge det fungerar bra för mig så bryr jag mig inte om vad någon annan säger. Hur ska kroppen kunna ha koll på klockan? Den anpassar sig nog rätt bra och går mer efter ljus/mörker, som man gjorde förr i tiden.

Tror skillnaden är rätt liten, och det är ju inga extremt sena tider jag äter.. sitter ju inte uppe 03-06.00 och trycker i mig godis och chips!

beckman88
2011-07-25, 15:59
Vad du tror spelar egentligen ingen roll om Grub säger annorlunda.

Blinded by the light!

Ponitus
2011-07-25, 16:08
Vad du tror spelar egentligen ingen roll om Grub säger annorlunda.

+1
Haha.

Eddie Vedder
2011-07-25, 16:19
Jag tror inte kroppen kan klockan, den går mer efter ljus/mörker. Jag äter ungefär 60 % av all energi mellan 20-01.00 nu under sommaren och det fungerar kanon för mig.

Naturligtvis pratar ingen om klockan på väggen. "Klockan" i sammanhanget är den cirkadiska dygnsrytmen. Grub menar inte att man kan vrida klockan till 17:00 om klocka är 03.00 för att d helt ställa om sin metabolism.

C.E.J.
2011-07-25, 16:37
Så länge det fungerar bra för mig

Vad pratar du om? King Grub sa att risken för hjärt-/kärlsjukdomar ökar när man vänder på dygnet etc, så när du säger att det fungerar bra för dig menar du alltså att du regelbundet kollar olika markörer för sagda sjukdomar? Antagligen inte. Vidare säger inte studier att något gäller för alla personer alla gånger, så det är inte särskilt intressant att nattmackor "fungerar bra för dig".

Ondskapelsen
2011-07-25, 18:35
Vad pratar du om? King Grub sa att risken för hjärt-/kärlsjukdomar ökar när man vänder på dygnet etc, så när du säger att det fungerar bra för dig menar du alltså att du regelbundet kollar olika markörer för sagda sjukdomar? Antagligen inte. Vidare säger inte studier att något gäller för alla personer alla gånger, så det är inte särskilt intressant att nattmackor "fungerar bra för dig".

Jag dör hellre vid 45 i hjärtinfarkt med ett liv bakom mig där jag gjort som jag vill än vid 85 efter en strikt 7-16 arbetsdag med exakt 8 timmars sömn varje natt.
Men det kanske bara är jag.

King Grub
2011-07-25, 18:39
Så kommer du inte att tänka när du är 44.

C.E.J.
2011-07-25, 20:32
Jag dör hellre vid 45 i hjärtinfarkt med ett liv bakom mig där jag gjort som jag vill än vid 85 efter en strikt 7-16 arbetsdag med exakt 8 timmars sömn varje natt.
Men det kanske bara är jag.

Vad har "göra vad man vill" med arbetstider att göra? F.ö. är det vanligare att man får "göra vad man vill" om man jobbar kontorstider.

edit: Just ja, det du skrev har inget att göra med vad jag skrev.

StampChamp
2011-07-25, 20:58
Naturligtvis pratar ingen om klockan på väggen. "Klockan" i sammanhanget är den cirkadiska dygnsrytmen. Grub menar inte att man kan vrida klockan till 17:00 om klocka är 03.00 för att d helt ställa om sin metabolism.

Jag pratar inte heller om klockan på väggen. Kroppen borde väl anpassa sig, precis som den gör när man reser?

King Grub
2011-07-25, 21:05
Nej, det handlar om den biologiska cirkadiska rytmen. Natt och dag. Natt blir inte dag bara för att du sitter uppe hela natten under en längre tid. Det här har observerats och studerats väldigt mycket, och det är snarare så att problemen förvärras ju längre det pågår. Personer som jobbat skiftarbete och arbetat mycket på natten, eller som har permanent nattarbete, har mycket större frekvens av hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och övervikt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=14574346&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=14964617&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=14564912&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=12783235&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=11871855&dopt=Abstract

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=16379673

Skiftarbete, men det gäller även permanent nattarbete.

Night and shift work might be risk factors for metabolic and cardiovascular disorders due to interference with diet, circadian metabolic rhythms, and lifestyle. The relationship between permanent night work and metabolic and cardiovascular risk factors was explored in a retrospective longitudinal study

As a whole, night workers... had significantly higher BMI, serum total cholesterol, and triglycerides than day workers. Both the inter-individual comparison between day and night workers and the intra-individual comparison among the workers, who were day workers at the beginning of their employment and later became night workers, showed a significant increase in BMI, total cholesterol, and tryglicerides associated with night work.

Chronobiol Int. 2008 Apr;25(2):443-54.

Hundratals studieobjekt över mer än 30 års tid.

Det finns inga tvivel om att det innebär negativa konsekvenser att vända på dygnet.

Ondskapelsen
2011-07-25, 21:36
Om jag vill ta en nattmacka så gör jag det.
Om jag vill vända på dygnet under semestern så gör jag det.
Ser inga problem med det.

Livet är inte en tävling om att leva längst.

tossefar
2011-07-25, 21:52
Om jag vill ta en nattmacka så gör jag det.
Om jag vill vända på dygnet under semestern så gör jag det.
Ser inga problem med det.

Livet är inte en tävling om att leva längst.

Kan du inte, eller vägrar du helt enkelt att läsa det som skrivs? Ens när det är fetmarkerat? :/

Inge Enveten
2011-07-25, 21:57
Om jag vill ta en nattmacka så gör jag det.
Om jag vill vända på dygnet under semestern så gör jag det.
Ser inga problem med det.

Livet är inte en tävling om att leva längst.

Jag gillar Pokemon.

Vad det har med tråden att göra vet jag inte, lika lite vad gäller innehållet i ditt inlägg.

Crocker
2011-07-25, 22:08
Om jag vill ta en nattmacka så gör jag det.
Om jag vill vända på dygnet under semestern så gör jag det.
Ser inga problem med det.

Livet är inte en tävling om att leva längst.
Gör så du.

kajjm
2011-07-26, 02:48
Hade funkat för mig, bor 20meter ifrån ett 24/7 gym ;D

Rahf
2011-07-26, 03:37
Om jag vill ta en nattmacka så gör jag det.
Om jag vill vända på dygnet under semestern så gör jag det.
Ser inga problem med det.

Livet är inte en tävling om att leva längst.

Gör så, men det vore bättre för dig rent fysiskt om du inte gjorde det. Poängen med tråden är att belysa det faktum att folk som är uppe på natten har större risk för vissa problem, p.g.a. påverkade biologiska faktorer i kroppen.

Hade teorin om natt och dag varit en överhängande faktor så hade vi svenskar och alla andra som lever nära den arktiska cirkeln varit så gott som rökta under vintern. Det är illa nog som det är.

pectoralis
2011-07-27, 05:42
Kanske skulle läst detta innan man valde natttjänsten före dagtjänsten ZZzzzZZzzzz

C.E.J.
2011-07-27, 12:25
Kanske skulle läst detta innan man valde natttjänsten före dagtjänsten ZZzzzZZzzzz

Pengar är inte helt fel dock. Du måste ju ha en inkomst för att kunna köpa gymkort och proteinpulver ;)

wimpy
2011-07-27, 15:17
hur gør dom som bor længst upp i norr da? kan dom æta dygnet runt å vara vaken 24/7på sommarn å aldrig æta på vintern å sova prick hela tiden? om man nu ska gå efter natt/dag klockan?

paatrik
2011-07-27, 16:42
Beror det på vår kultur? Dvs. på det faktum att man levt efter en viss dygnsrytm under hela sin uppväxt för att sedan (kanske efter tonåren) få en tjänst på natten? Nu förstår jag att man inte har eller för den delen kan studera människor som fötts in i en annorlunda dygnsrytm, men vilket som, tar kroppen skada av en såpass stor omställning p.g.a. tidigare vanor? Eller är orsakerna sociala? Relaterade till ljuset? Ska läsa lite i de studier som länkats men ni som är insatta får gärna fylla på.

Eddie Vedder
2011-07-27, 17:05
Beror det på vår kultur? Dvs. på det faktum att man levt efter en viss dygnsrytm under hela sin uppväxt för att sedan (kanske efter tonåren) få en tjänst på natten? Nu förstår jag att man inte har eller för den delen kan studera människor som fötts in i en annorlunda dygnsrytm, men vilket som, tar kroppen skada av en såpass stor omställning p.g.a. tidigare vanor? Eller är orsakerna sociala? Relaterade till ljuset? Ska läsa lite i de studier som länkats men ni som är insatta får gärna fylla på.

Hypotesen om den cirkadiska dygnsrytmen sträcker sig längre tillbaka än bara en social konstruktion (tack för att jag fick chansen att använda det begreppet:D) utan bygger på biologi. Så har människans dygnsrytm sett ut sedan Hedenhös och inget tyder på att den förändrats.

Angående Norrland så är det ju de facto så att prevalens av exempelvis depressioner och hjärt- kärlsjukdom är större men om deras speciella ljusförhållanden påverkar (och i så fall hur lite/mycket) utöver de mer självklara sakerna som arv och livsstil vet jag inte. Har inte läst - och orkar inte leta efter - någon forskning om det.

paatrik
2011-07-27, 20:44
Hypotesen om den cirkadiska dygnsrytmen sträcker sig längre tillbaka än bara en social konstruktion (tack för att jag fick chansen att använda det begreppet:D)

Du får studera lite genus så får du säkert diskutera könet som social konstruktion både en och två gånger ;)

Men ok, det är snarare evolution? Något djupt inrotat som knappast låter sig ändras så lätt?

Eddie Vedder
2011-07-27, 20:50
Du får studera lite genus så får du säkert diskutera könet som social konstruktion både en och två gånger ;)

Jag går ju samhällsvetenskapliga masterprogrammet så det har redan förekommit en del. Plus att jag läser massa sånt flumflum mycket för egen del. Men det är off topic. :)

Men ok, det är snarare evolution? Något djupt inrotat som knappast låter sig ändras så lätt?

Ja precis. Kanske kan vi anpassa oss till helt omvänd dygnsrytm men det har i alla fall inte skett till den grad att man ser det på befolkningsnivå. Och tillräckligt många med rubbad dygnsrytm har sannolikt andra negativa livsstilsvanor som svårligen kan kontrolleras till hundra procent.

Och att tvinga människor till omvänd dygnsrytm länge nog för att kroniska sjukdomar ska hinna tillkomma är ju naturligtvis helt ogenomförbart. Både praktiskt och etiskt.:)

Hemi
2011-07-28, 09:35
När det gäller polcirkeln och ljus så är det en stor skildnad på att jobba utomhus och inomhus, man får faktiskt en hel del ljus om man ständigt vistas utomhus även under vintern istället för att ha ett kontorsjobb. Snön lyser upp en del också och hjälper till psykologiskt. Den här skildnaden inne-ute är förhållandelsevis ny i historien.

qaws
2011-07-28, 12:23
Har det gjorts studier på folk som flyttat mellan tidszoner med stora skillnader?

Landström
2011-07-28, 22:39
Min far jobbade skift och åt dålig mat och oregelbundet. Han avled av pulsåderbråck endast 61 år gammal.

Jag jobbar själv skift men inser att det nog inte är så bra sen när man börjar komma upp i åren... Det slet hårt på farsan. Dock äter jag betydligt nyttigare än vad han gjorde.

vicarious
2011-07-29, 19:50
Om jag vill ta en nattmacka så gör jag det.
Om jag vill vända på dygnet under semestern så gör jag det.
Ser inga problem med det.

Livet är inte en tävling om att leva längst.

Ok.

Frågor på detta?

PRound
2011-07-30, 08:55
Jag har argumenterat mot min flickvän att man inte lägger på sig om man äter mycket innan man ska gå och lägga sig. Vem har rätt?
Hon säger att förbränningen går ned för att alla organen vilar när man sover, och maten lägger sig på direkt. Jag har läst till mig att det är en myt, men jag har också läst att nattätande har kopplingar med övervikt och ohälsa. Sen om man kan jämföra nattätande med kvällsmat är ju en annan sak. Även om metabolismen skulle sänkas under natten, så skulle den ju alltid göra det, och då spelar det ju ingen roll.

vicarious
2011-07-30, 10:04
Jag har argumenterat mot min flickvän att man inte lägger på sig om man äter mycket innan man ska gå och lägga sig. Vem har rätt?
Hon säger att förbränningen går ned för att alla organen vilar när man sover, och maten lägger sig på direkt. Jag har läst till mig att det är en myt, men jag har också läst att nattätande har kopplingar med övervikt och ohälsa. Sen om man kan jämföra nattätande med kvällsmat är ju en annan sak. Även om metabolismen skulle sänkas under natten, så skulle den ju alltid göra det, och då spelar det ju ingen roll.

Det beror på kaloribalansen.

Landström
2011-07-30, 13:34
Jag har argumenterat mot min flickvän att man inte lägger på sig om man äter mycket innan man ska gå och lägga sig. Vem har rätt?
Hon säger att förbränningen går ned för att alla organen vilar när man sover, och maten lägger sig på direkt. Jag har läst till mig att det är en myt, men jag har också läst att nattätande har kopplingar med övervikt och ohälsa. Sen om man kan jämföra nattätande med kvällsmat är ju en annan sak. Även om metabolismen skulle sänkas under natten, så skulle den ju alltid göra det, och då spelar det ju ingen roll.

Har ingen aning om vad studierna om nattätande säger eller hur de är utformade men en kvalificerad gissning är att en stor bov till att nattätande är kopplad till övervikt är för att de som äter på nätter helt enkelt trycker i sig mer kalorier sett över hela dygnet.

Jag har deffat ner mig ca 25 kg på 11 månader genom att till mycket stor del äta sent på kvällar/nätter. Oftast har jag mina största måltider innan läggdags efter midnatt.

Eddie Vedder
2011-07-30, 14:07
Har ingen aning om vad studierna om nattätande säger eller hur de är utformade men en kvalificerad gissning är att en stor bov till att nattätande är kopplad till övervikt är för att de som äter på nätter helt enkelt trycker i sig mer kalorier sett över hela dygnet.

Sök på andra trådar i ämnet och kolla in länkarna i den här tråden. Då hittar du till slut den typen av studier som gjorts.

Landström
2011-07-30, 20:14
Sök på andra trådar i ämnet och kolla in länkarna i den här tråden. Då hittar du till slut den typen av studier som gjorts.

Se där..! Tack för det! :)

Stefan J
2011-07-30, 21:18
Skulle detta vara sant för en person som varit vaken nattetid och sovit på dagen hela livet? Har melatonin någonting med detta att göra?

Mvh

Ja, folk som jobbar permanent natt lever kortare och har sämre fysisk hälsa än folk med vanlig dygnsrytm. Har hört siffror upp mot en förkortning av livet med 10 år. Exakta värden går säkert inte att fastslå, men det har en stor betydelse. Nu menar jag inte en enstaka natt då och då utan folk som större delen av arbetslivet jobbat natt. Det är väldigt ohälsosamt med nattarbete eller om man permanent vänder på dygnet. Det är faktiskt så ohälsosamt att det borde förbjudas.

lirberr
2011-07-30, 21:27
Jag borde med andra ord gå och lägga mig ganska snart?

Crocker
2011-07-30, 21:31
Jag borde med andra ord gå och lägga mig ganska snart?
Ja..

Landström
2011-07-30, 21:43
Det är faktiskt så ohälsosamt att det borde förbjudas.

Då skulle vi verkligen snacka om en lavinartad ökning av dödligheten... Om ingen fick jobba på natten som t ex läkare eller poliser. Eller som jag själv som jobbar inom räddningstjänsten. ;)

PRound
2011-07-30, 21:43
Det beror på kaloribalansen.

Självklart, men utöver den. Blir en person fetare om den äter samma mängd kalorier innan den ska lägga sig, som om den gjorde det på dagen?

joasimo
2011-07-30, 21:45
Självklart, men utöver den. Blir en person fetare om den äter samma mängd kalorier innan den ska lägga sig, som om den gjorde det på dagen?

Nej, det är de totala mängden kalorier totalt sett över dygnet som är avgörande. 2000kcal är alltid 2000kcal, även om 1000 av dom skulle intas på kvällen.

Jag har deffat och tappat 10kg genom att äta det mesta av min mat efter kl 21.

King Grub
2011-07-30, 21:45
Tror inte det finns några kontrollerade långtidsstudier på den saken.

King Grub
2011-07-30, 21:48
Nej, det är de totala mängden kalorier totalt sett över dygnet som är avgörande. 2000kcal är alltid 2000kcal, även om 1000 av dom skulle intas på kvällen.

Förvisso, men kaloribalansen är en sak, men den säger inget om vad kalorierna används till. Man kan tänka sig situationer där mer av energiintaget går till fettinlagring och mindre till annat, även om kaloribalansen är identisk.

Nu vet jag inte om kvällsätning påverkar kroppsfettbalansen nämnvärt eller ens mätbart (jag äter alltid mitt största mål på kvällen, och min kroppsfettmängd påverkas inte vad jag vet) jämfört med att äta samma kalorimängd totalt med tidigarelägga sista måltiden, men kalori in minus kalori är absolut inte allt, alltid. Som sagt säger den ekvationen inte ett dugg om vad energin kommer att användas till.

Stefan J
2011-07-30, 22:43
Då skulle vi verkligen snacka om en lavinartad ökning av dödligheten... Om ingen fick jobba på natten som t ex läkare eller poliser. Eller som jag själv som jobbar inom räddningstjänsten. ;)

Hahahaha.

Ja det finns minst sagt luckor i vad jag sade där :) Men jag antar att ett par få måste offra sig för the greater good!

Landström
2011-07-31, 02:31
Hahahaha.

Ja det finns minst sagt luckor i vad jag sade där :) Men jag antar att ett par få måste offra sig för the greater good!

Vi som jobbar nätter är vardagshjältar helt enkelt... :D Nu ska jag äta..! ;)

Eddie Vedder
2011-07-31, 08:33
Då skulle vi verkligen snacka om en lavinartad ökning av dödligheten... Om ingen fick jobba på natten som t ex läkare eller poliser. Eller som jag själv som jobbar inom räddningstjänsten. ;)

Nej man skulle inte se någon lavinartad ökning. Den lär ju ligga ganska konstant eftersom de jobben, så vitt jag vet, inte ökat lavinartat. Och om man rent hypotetiskt minskar sitt liv med x antal år vid ett arbetsliv av nattarbete kontra dagarbete kommer ju det naturligtvis inte heller visa sig "lavinartat". Vem kan säga om en 85-årings död att "Hade det inte varit för jobbet skulle hon ha blivit 90!"?

Stefan J
2011-07-31, 08:56
Nej man skulle inte se någon lavinartad ökning. Den lär ju ligga ganska konstant eftersom de jobben, så vitt jag vet, inte ökat lavinartat. Och om man rent hypotetiskt minskar sitt liv med x antal år vid ett arbetsliv av nattarbete kontra dagarbete kommer ju det naturligtvis inte heller visa sig "lavinartat". Vem kan säga om en 85-årings död att "Hade det inte varit för jobbet skulle hon ha blivit 90!"?

Han menar att om räddningstjänst, läkare, sjukvård i allmänhet och andra livräddande instanser inte jobbat natt hade många dött pga utebliven hjälp.

Eddie Vedder
2011-07-31, 08:57
Han menar att om räddningstjänst, läkare, sjukvård i allmänhet och andra livräddande instanser inte jobbat natt hade många dött pga utebliven hjälp.

Jaha okej. :D

Landström
2011-08-01, 11:43
Nej man skulle inte se någon lavinartad ökning. Den lär ju ligga ganska konstant eftersom de jobben, så vitt jag vet, inte ökat lavinartat. Och om man rent hypotetiskt minskar sitt liv med x antal år vid ett arbetsliv av nattarbete kontra dagarbete kommer ju det naturligtvis inte heller visa sig "lavinartat". Vem kan säga om en 85-årings död att "Hade det inte varit för jobbet skulle hon ha blivit 90!"?

Angående nattjobb så tycker jag inte att det är själva skiften som är jobbiga, utan snarare alla skiftbyten där man vissa dagar måste återanpassa sig till dagtid. De dagarna har man ena foten i graven.

Förhoppningsvis så är det ändå nyttigare att jobba nätter än att supa hela nätterna, som många gör. ;)

Han menar att om räddningstjänst, läkare, sjukvård i allmänhet och andra livräddande instanser inte jobbat natt hade många dött pga utebliven hjälp.

:thumbup: