handdator

Visa fullständig version : Cannabisrökning


Mental
2011-07-24, 19:53
Här räknar vi in både grönt och brunt, men inte syntetiskt som ex spice eller förskrivet som läkemedel

Har du provat osv. Se poll som kommer strax

Exdiaq
2011-07-24, 19:54
Det var ju en sjuhelvetes massa cannabis-trådar det börjar bli nu.

Mental
2011-07-24, 19:55
Ja, detta är en öppen omröstning gott folk.

Mental
2011-07-24, 19:56
Om man har använt det förr men slutat så välj alternativ 3

kettlebellGuden
2011-07-24, 19:56
Risken att jag svarar på den här när alla kan se vad jag svarar är inte jättestor ;)

130kg finsk sisu
2011-07-24, 19:57
Nej och vill inte göra det. Ser cannabisrökning som en dålig ursäkt för att inte klara bakfyllan. Samt att min personliga moral och rättsuppfattning strider mot att pröva.

Sheogorath
2011-07-24, 19:59
Nej och vill inte göra det. Ser cannabisrökning som en dålig ursäkt för att inte klara bakfyllan. Samt att min personliga moral och rättsuppfattning strider mot att pröva.

Jag ser din rättsuppfattning som en dålig ursäkt för att slippa tänka.

Mental
2011-07-24, 20:04
Risken att jag svarar på den här när alla kan se vad jag svarar är inte jättestor ;)

Tja, det får stå för dig. Själv har jag provat och det kan jag stå för.

Mr.Cosybear
2011-07-24, 20:05
Risken att jag svarar på den här när alla kan se vad jag svarar är inte jättestor ;)

Svårt att gissa nu *rolleyes* ;)

Sheogorath
2011-07-24, 20:08
Det här är en få gånger som någon faktiskt lyckats skapa en poll med relevanta och intäckande svarsalternativ här på Kolo. Good job!

just me
2011-07-24, 20:11
Har faktiskt bara kommit i kontakt med röka en gång. Var på en resa till Thailand o jag träffade ett par tyskar som jag festade lite med... Var på en liten ö som det röktes på rätt ordentligt på... Blev erbjuden att prova men är inte det minsta intresserad av att prova det... Men kan säga att kläderna luktade inte gott dagen efter... Jag nöjde mej gott o väl med några Chang ist...

Yes
2011-07-24, 20:12
Det här är en få gånger som någon faktiskt lyckats skapa en poll med relevanta och intäckande svarsalternativ här på Kolo. Good job!
Alternativet "wille005" saknas dock, fast han är bannad så det kan vi ju ha överseende med.

Sheogorath
2011-07-24, 20:13
Alternativet "wille005" saknas dock, fast han är bannad så det kan vi ju ha överseende med.

True. "Albatross", "Hårdrockare" och "Handlar på Lidl" är vi dock glada att slippa. I den här pollen är det no way out, om man inte ska ljuga vill säga.

hurril
2011-07-24, 20:14
True. "Albatross", "Hårdrockare" och "Handlar på Lidl" är vi dock glada att slippa. I den här pollen är det no way out, om man inte ska ljuga vill säga.

Eller... inte svara.

Sheogorath
2011-07-24, 20:16
Eller... inte svara.

Förstås. :em:

kettlebellGuden
2011-07-24, 20:17
Äsch jag ångrade mig å svarade ändå.

Pudzianovski
2011-07-24, 20:17
Har ej provat och vill inte prova. Har inte provat snus heller och vill inte prova det heller.

hurril
2011-07-24, 20:18
Äsch jag ångrade mig å svarade ändå.

En uthållighet i flera minuter inför beslutet om att berätta för hela världen det den redan visste. Fantastiskt.

kettlebellGuden
2011-07-24, 20:19
En uthållighet i flera minuter

Nu låter du precis som min sambo!


Kan väl tillägga att "regelbundet" är rätt lustigt begrepp i sammanhanget. 1 gång vartannat år är ju regelbundet.

hurril
2011-07-24, 20:19
Nu låter du precis som min sambo!

En klok man eller kvinna!

Sheogorath
2011-07-24, 20:21
Nu låter du precis som min sambo!


:laugh:

Sheogorath
2011-07-24, 20:21
En klok man eller kvinna!

En frustrerad man eller kvinna! :thumbup:

Yes
2011-07-24, 20:21
True. "Albatross", "Hårdrockare" och "Handlar på Lidl" är vi dock glada att slippa. I den här pollen är det no way out, om man inte ska ljuga vill säga.
De alternativen hade jag å andra sidan tolkat som... "svamp", "meskalin" och "Jehovas Vittnen".

Åsberg
2011-07-24, 20:24
Ligger någonstans imellan feströker/regelbundet.

young_george
2011-07-24, 20:25
Narkotikum!? I'd never!

Sheogorath
2011-07-24, 20:26
Är det ett ironikum att jag nu tog fram en B&J "Half Baked" att avnjuta framför tråden?

young_george
2011-07-24, 20:30
Är det ett ironikum att jag nu tog fram en B&J "Half Baked" att avnjuta framför tråden?

Ironi är för knarkare och du bör inte stödja produkter som marknadsför till denna grupp.

Yes
2011-07-24, 20:33
Är det ett ironikum att jag nu tog fram en B&J "Half Baked" att avnjuta framför tråden?
Beror på. Har du käkat upp den än?

Mental
2011-07-24, 20:35
Nu låter du precis som min sambo!


Kan väl tillägga att "regelbundet" är rätt lustigt begrepp i sammanhanget. 1 gång vartannat år är ju regelbundet.

Man kan tolka det så om man vill, jag menar sex den första lördagskvällen var fjärde månad är regelbundet som en klocka, men att säga att man har ett regelbundet sexliv brukar indikera på en något större aktivitet.
Jag tror de flesta, även stoners, kan tolka alternativen i pollen på rätt sätt.

Jag övervägde även alternativ som "jag anser mig missbruka" och "jag försöker sluta" Men jag tror de som finns nu täcker in rätt många i alla fall.

kettlebellGuden
2011-07-24, 20:38
Man kan tolka det så om man vill, jag menar sex den första lördagskvällen var fjärde månad är regelbundet som en klocka, men att säga att man har ett regelbundet sexliv brukar indikera på en något större aktivitet.
Jag tror de flesta, även stoners, kan tolka alternativen i pollen på rätt sätt.


Ah ok. Då har jag tolkat alternativen helt fel. För mig är regelbundenhet... något som sker regelbundet som en klocka :( Hur ändrar man vad man röstat?

qwerty1
2011-07-24, 20:39
Hur fortsätter man att prova?

kettlebellGuden
2011-07-24, 20:44
Ni 3 då som inte har provat men vill.. vad hindrar er?

Sebbe_H
2011-07-24, 20:46
Testat, inget för mig, så fortsätter inte.

Morrris
2011-07-24, 20:47
Ni 3 då som inte har provat men vill.. vad hindrar er?

Tillgång naturligtvis.

Mr.Cosybear
2011-07-24, 20:47
Ni 3 då som inte har provat men vill.. vad hindrar er?

Haha? Ja det är ju bara dra ner till ica och köpa :D

hurril
2011-07-24, 20:49
Ni 3 då som inte har provat men vill.. vad hindrar er?

Vad hindrar dig från horse?

kettlebellGuden
2011-07-24, 20:51
Tillgång naturligtvis.

Haha? Ja det är ju bara dra ner till ica och köpa :D

Jag vet inte hur det är i andra städer i Sverige, men i Malmö och det mesta jag har besökt av Skåne/Sverige så är det ju inte precis dålig tillgång eller mycket svårare än att gå och köpa räkor på ICA.

Vad hindrar dig från horse?

Att jag har noll intresse av att prova det.

stevebc
2011-07-24, 20:52
Gött att inte ha den anonym :)

Morrris
2011-07-24, 20:54
Jag vet inte hur det är i andra städer i Sverige, men i Malmö och det mesta jag har besökt av Skåne/Sverige så är det ju inte precis dålig tillgång eller mycket svårare än att gå och köpa räkor på ICA.

Det har nog att göra med i vilka kretsar du rör dig/var du bor.

Rahf
2011-07-24, 20:54
Japp, jag har rökt både hasch och marijuana ett antal gånger. Har inga planer på att någonsin göra det igen. Tycker inte om apatin, slöheten och de facto att det tar udden på mitt känsloliv.

Prez
2011-07-24, 20:58
Jag vet inte hur det är i andra städer i Sverige, men i Malmö och det mesta jag har besökt av Skåne/Sverige så är det ju inte precis dålig tillgång eller mycket svårare än att gå och köpa räkor på ICA.

Instämmer.

Onigiri
2011-07-24, 21:04
Alternativet "wille005" saknas dock, fast han är bannad så det kan vi ju ha överseende med.Men åh :( han var ju helskön för sjutton.

Prez
2011-07-24, 21:14
Vi får räkna med att det finns en okänd andel personer som röker men inte vill rösta, och att den andelen troligen är större än andelen som inte röker och inte vill svara.

stridis
2011-07-24, 22:34
Har ej provat och vill inte prova. Har inte provat snus heller och vill inte prova det heller.

Är lite åt det här hållet. Men jag har testat snus, och personligen tror jag inte chilldroger är speciellt för mig. Men lite nyfiken; vad är grejen? Så jag svarade nej, men vill. Mitt intresse sträcker sig inte till att aktivt söka upp det dock, och har nada koll på hur man smidigt får tag i det.

Spinkis
2011-07-24, 22:46
Testat och tyckte det var värdelöst, tar hellre några öl då det är:
1. godare
2.trevligare rus
3. luktar inte
4. passar bättre till mat :D
5. är lagligt

Rahf
2011-07-24, 22:49
Lukten är så jäkla vidrig!! Speciellt starkare grejer.

limenka
2011-07-24, 22:50
Börjar bli riktigt flashbackit här.

Doctor Snuggles
2011-07-24, 22:57
Börjar bli riktigt flashbackit här.

Så du menar att kollo börjar krylla av nazister, pedofiler, kriminella, tunga droganvändare och fjortisar med kärleksproblem? Ok.

limenka
2011-07-24, 23:00
Så du menar att kollo börjar krylla av nazister, pedofiler, kriminella, tunga droganvändare och fjortisar med kärleksproblem? Ok.

Ja exakt. Kunde inte ha sagt det bättre själv.

edit: pedos och kriminella ej.

Doctor Snuggles
2011-07-24, 23:07
Ja exakt. Kunde inte ha sagt det bättre själv.

edit: pedos och kriminella ej.

Jag tror inte du har varit på flashback särskilt mycket, om du håller med om det uttalandet.

Vunnis
2011-07-24, 23:31
Ja exakt. Kunde inte ha sagt det bättre själv.

edit: pedos och kriminella ej.

Hade vi inga kriminella här men vi hade folk som rökte på regelbundet...? *jorgen*

SiSenior
2011-07-25, 07:27
Aldrig testat och är då inte sugen på att göra de heller.

Ondskapelsen
2011-07-25, 07:44
Saknar alternativet: "Föredetta frekvent rökare, nu slutat."

Mental
2011-07-25, 08:06
Saknar alternativet: "Föredetta frekvent rökare, nu slutat."

Mm, det är alternativ tre för dig. Du har prövat (rejält) men vill inte fortsätta.

dmjardell
2011-07-25, 08:13
Öppen omröstning, tss; värdelöst. Som att göra en öppen omröstning och fråga vilka på kolozzeum som är gay. Vissa kan vara helt öppna med det men dem som inte är det skapar en statistisk avvikelse mellan de som röstar ja och nej respektive; och alltid, skulle jag vilja påstå, mot det alternativ som anses vara i normen.

Duran
2011-07-25, 08:16
Har lagt av för psykutredningar men kommer antagligen börja om. Rätt trist i längden men ett effektivt sätt att få tiden att gå.

Mental
2011-07-25, 08:27
Öppen omröstning, tss; värdelöst. Som att göra en öppen omröstning och fråga vilka på kolozzeum som är gay. Vissa kan vara helt öppna med det men dem som inte är det skapar en statistisk avvikelse mellan de som röstar ja och nej respektive; och alltid, skulle jag vilja påstå, mot det alternativ som anses vara i normen.

Och en dold omröstning gör att många larvar sig. Det är pest eller kolera egentligen, men jag tror att merparten står för sitt bruk. Du ser ju redan nu att det är rätt många som står för att de provat, vill prova eller röker regelbundet.

snej
2011-07-25, 10:02
Jag har rökt ett flertal gånger, skulle väl kunna tänka mej att ta några bloss igen, men tycker inte om ruset särskilt mycket blir för trött, och vill inte heller riskera att bli av med körkört, jobb osv. finns ju alltid en liten risk. Men jag har ingenting alls emot det, folk blir lugna och harmoniska.

hultman
2011-07-25, 10:15
I vissa perioder passar det inte. I andra blir det relativt regelbundet. Är inte beroende av något, ej heller lagboken.

Morrris
2011-07-25, 10:23
I vissa perioder passar det inte. I andra blir det relativt regelbundet. Är inte beroende av något, ej heller lagboken.

Du påstod ju att cannabis var en skitdrog i en liknande tråd för inte så länge sedan.

Doctor Snuggles
2011-07-25, 11:25
Hade vi inga kriminella här men vi hade folk som rökte på regelbundet...? *jorgen*

Ska du verkligen spela besserwisser?

Beethoven
2011-07-25, 12:35
Ja jag har provat och jag fortsätter oregelbundet att prova.

Mestadels i Holland, några gånger i Sverige. Rökt en gång i år, inga gånger förra året, så inte särskilt ofta. Hade rökt oftare om det var lika socialt accepterat som alkohol.

Fidde_Mannen
2011-07-25, 14:22
Aldrig provat och känner inget behov av att göra det heller. Men jag tycker inte det är värre med folk som röker på än som dricker sprit.

Morrris
2011-07-25, 14:40
Vill höra TS definition på "regelbundet bruk".

Robbmeister
2011-07-25, 14:43
Har provat det en gång bara för att göra det , kommer aldrig att göra det igen.

Mental
2011-07-25, 14:54
Vill höra TS definition på "regelbundet bruk".

I min värld är det när man gör det till vardags, softar efter jobbet osv. Dvs mer än bara helg/feströka, när det är ett regelbundet inslag i vardagen. Men då det är det sista svarsalternativet så ingår även de som röker flera gånger varje dag, börjar med en wake 'n' bake osv.

Edit: Jag vet att någon ville få ett regelbundet men mycket glest bruk till den kategorin, och jag har en jobbarkompis som anser sig motionera regelbundet då hon joggar blodomloppet en gång varje år. Och visst, regelbunden som en klocka, men inte vad jag i dagligt tal menar när jag pratar om någon som motionerar regelbundet.

Morrris
2011-07-25, 14:56
I min värld är det när man gör det till vardags, softar efter jobbet osv. Dvs mer än bara helg/feströka, när det är ett regelbundet inslag i vardagen. Men då det är det sista svarsalternativet så ingår även de som röker flera gånger varje dag, börjar med en wake 'n' bake osv.

Uppfattat. Frågade mest av nyfikenhet.

MAXX
2011-07-25, 15:04
Så du menar att kollo börjar krylla av nazister, pedofiler, kriminella, tunga droganvändare och fjortisar med kärleksproblem? Ok.

way to generalisera.

finns många olika sektioner på flashback. man väljer själv var man vill hänga. King Grub hänger på flashback är han pedofil, nazist, kriminell, droganvändare osv?

MAXX
2011-07-25, 15:07
Vi får räkna med att det finns en okänd andel personer som röker men inte vill rösta, och att den andelen troligen är större än andelen som inte röker och inte vill svara.

Sen får man inte glömma att det säkerligen finns ett flertal som väljer ett pollsvar för att dom tror att det är "coolt" att röka på. *rolleyes*

Doctor Snuggles
2011-07-25, 15:11
way to generalisera.

finns många olika sektioner på flashback. man väljer själv var man vill hänga. King Grub hänger på flashback är han pedofil, nazist, kriminell, droganvändare osv?

I made funny. Y u no understand?

MAXX
2011-07-25, 15:14
I made funny. Y u no understand?

lol så går det när man skummar igenom text. skulle ha citerat limenka istället kanske :S

kettlebellGuden
2011-07-25, 15:14
Vill bara påpeka att klockan är 4:14 så ni kan börja förbereda.

Vunnis
2011-07-25, 15:14
Ska du verkligen spela besserwisser?

Vet man inte bättre än så så tänkter jag göra det, ja. Du tyckte inte det var konstigt när han (mer eller mindre) sa att det inte finns några kriminella på kolozzeum i en tråd där folk erkänner att de brukar?

Morrris
2011-07-25, 15:15
Vill bara påpeka att klockan är 4:14 så ni kan börja förbereda.

Fnizz.

wessmen
2011-07-25, 15:42
Nej usch, efter att Sparven från Minsk informerade mig om denna dötsdrogen med hjälp av sin information från tullens och polisens experter så vågar jag inte röka mer.

Jag kanske blir schizofren, eller jag kanske redan är!?!

SKALA INTE MIG. *cry*

Doctor Snuggles
2011-07-25, 15:53
Vet man inte bättre än så så tänkter jag göra det, ja. Du tyckte inte det var konstigt när han (mer eller mindre) sa att det inte finns några kriminella på kolozzeum i en tråd där folk erkänner att de brukar?

Ja, för att när man generellt tänker på kriminella så tänker man på folk som röker en holk.

Vunnis
2011-07-25, 16:03
Ja, för att när man generellt tänker på kriminella så tänker man på folk som röker en holk.

Ursäkta mig så mycket. Var går gränsen för kriminell då, du som vet?

stevebc
2011-07-25, 16:07
Om man röker på är man kriminell. Alltså: röker du på så blir du kriminell. Klart det ska vara olagligt då. Annars röker ju folk på och blir kriminella. Så kan vi inte ha det.

Doctor Snuggles
2011-07-25, 16:44
Ursäkta mig så mycket. Var går gränsen för kriminell då, du som vet?

Gränsen går någonstans mellan [valfri invandrarförort] och innerstan.
Denna post goes out to all ya'll SD kids. Reprazent.

Jag pratade om generaliseringar. Du försöker göra dig viktig.

Spinkis
2011-07-25, 16:46
Gränsen går någonstans mellan [valfri invandrarförort] och innerstan.
Denna post goes out to all ya'll SD kids. Reprazent.

Är det inte där man röker cannabis också? :O

Doctor Snuggles
2011-07-25, 16:47
Är det inte där man röker cannabis också? :O

Tydligen röks det på friskast bland läkarstudenter.

Trance
2011-07-25, 16:47
Ursäkta mig så mycket. Var går gränsen för kriminell då, du som vet?

Så fort man någonsin kör för fort eller laddar hem en film/tv-serie man inte köpt. Efter det så kan man räknas som kriminell.

kettlebellGuden
2011-07-25, 16:48
Är det inte så att man är oskyldig tills man är dömd?

Spinkis
2011-07-25, 16:50
Är det inte så att man är oskyldig tills man är dömd?

Nej man är oskyldig tills man flyr från sitt land! Men det är en annan tråd! *slap*

Biceps
2011-07-25, 16:50
Glöm inte bort felparkering, göra lite för mkt avdrag på deklarationen, onani osv.

Vunnis
2011-07-25, 16:52
Jag pratade om generaliseringar. Du försöker göra dig viktig.
Inte alls. Jag anser både dig och mig och ytterst oviktiga.
Däremot tycker jag, som jag tidigare sa, att det är lite roligt att det inte finns några kriminella på forumet trots att folk erkänner att dom röker olagliga prylar.

Är det inte så att man är oskyldig tills man är dömd?
Det var en ganska bra poäng också. Då är man kriminell först efter att man är dömd då? Men då blir en bankrånare och mördare som kommer undan inte kriminell..?

hultman
2011-07-25, 16:55
Du påstod ju att cannabis var en skitdrog i en liknande tråd för inte så länge sedan.

Ja, och det vidhåller jag. Beror förvisso på övriga omständigheter men jag tycker inte cannabis är så fantastiskt. Finns annat som är betydligt mer stimulerande, och jag finner ingen större nytta i effekterna av cannabis.

Doctor Snuggles
2011-07-25, 17:00
Inte alls. Jag anser både dig och mig och ytterst oviktiga.
Däremot tycker jag, som jag tidigare sa, att det är lite roligt att det inte finns några kriminella på forumet trots att folk erkänner att dom röker olagliga prylar.


Du märker fortfarande ord, känns det som.
Med kriminell menas oftast någon som begått ett ordentligt brott, typ bankrån. Inte någon som pårökt torrentat ner senaste Lady Gaga skivan. That is all.

Vunnis
2011-07-25, 17:03
Tyckte du att jag hakade upp mig på "viktig" nu istället för att förstå vad det var du ville? Det är inte lätt när du inte skriver så mycket annat. Du skrev nått blaj om SDare och nått på förortsskånska också, men jag tyckte inte det verkade så viktigt. :)

Mental
2011-07-25, 17:05
Ni tycker inte ni glidit en smula OT nu? ;) Fortsätt gärna i blablabla eller liknande tråd.

Vunnis
2011-07-25, 17:07
Ni tycker inte ni glidit en smula OT nu? ;) Fortsätt gärna i blablabla eller liknande tråd.

Den ska inte skräpas ner med sådant här. Då slutar vi istället.

kettlebellGuden
2011-07-25, 17:07
Det var en ganska bra poäng också. Då är man kriminell först efter att man är dömd då? Men då blir en bankrånare och mördare som kommer undan inte kriminell..?

Jag vet faktiskt inte. Iaf är man inte skyldig så länge man inte är dömd, så mycket vet jag.

wiktionary säger att en kriminell är en som ägnar sig åt olagliga handlingar. Personligen har jag alltid sett alla lagbrott (från fortkörning till massmord) som något som gör en till kriminell.

Prez
2011-07-25, 17:13
Per definition är en kriminell en person som ägnar sig åt olagliga handlingar.

Men det är nog inte så svart och vit i praktiken då vi har olika grader av kriminalitet.
Är en person som kör 51 kmh på 50-väg kriminell?
Är 60 kmh på 50-väg kriminellt?
Vad säger ni om 130 kmh på 50-väg då?
Är det OK att köra 130 kmh på 50-väg om man har en svårt skadad person i bilen och man är på väg till sjukhuset?

För mig är nog en kriminell person någon som utsätter andra för onödig skada. Skadan kan vara fysiskt, psykiskt, finansiellt, osv.

Sen är ju inte heller alla lagar logiska, rättvisa eller uppdaterade. Så det går att argumentera väldigt mycket kring detta.

Doctor Snuggles
2011-07-25, 17:27
Tyckte du att jag hakade upp mig på "viktig" nu istället för att förstå vad det var du ville? Det är inte lätt när du inte skriver så mycket annat. Du skrev nått blaj om SDare och nått på förortsskånska också, men jag tyckte inte det verkade så viktigt. :)

Humor är svårt.
Skulle du röka på lite så blir det lättare.

Morrris
2011-07-25, 17:41
Ja, och det vidhåller jag. Beror förvisso på övriga omständigheter men jag tycker inte cannabis är så fantastiskt. Finns annat som är betydligt mer stimulerande, och jag finner ingen större nytta i effekterna av cannabis.

Tycker det finns alternativ mellan "skitdrog" och "inte så fantastiskt", men det är väl ordklyveri.

Ni tycker inte ni glidit en smula OT nu? ;) Fortsätt gärna i blablabla eller liknande tråd.

Fast vad är OnT i en omröstningstråd som behandlar cannabisbruk?

Vunnis
2011-07-25, 17:43
Jag vet faktiskt inte. Iaf är man inte skyldig så länge man inte är dömd, så mycket vet jag.

wiktionary säger att en kriminell är en som ägnar sig åt olagliga handlingar. Personligen har jag alltid sett alla lagbrott (från fortkörning till massmord) som något som gör en till kriminell.
Sedär. Vi verkar tycka ganska så samma =)

Humor är svårt.
Skulle du röka på lite så blir det lättare.

Man får nog vara bra jävla pårökt för att man skulle tycka att det var roligt :)

Doctor Snuggles
2011-07-25, 17:46
Man får nog vara bra jävla pårökt för att man skulle tycka att det var roligt :)

Är du hårdrockare eller?

Vunnis
2011-07-25, 17:47
Är du hårdrockare eller?

Ja. Är det dåligt?

kettlebellGuden
2011-07-25, 18:17
Per definition är en kriminell en person som ägnar sig åt olagliga handlingar.

Men det är nog inte så svart och vit i praktiken då vi har olika grader av kriminalitet.
Är en person som kör 51 kmh på 50-väg kriminell?
Är 60 kmh på 50-väg kriminellt?
Vad säger ni om 130 kmh på 50-väg då?
Är det OK att köra 130 kmh på 50-väg om man har en svårt skadad person i bilen och man är på väg till sjukhuset?

För mig är nog en kriminell person någon som utsätter andra för onödig skada. Skadan kan vara fysiskt, psykiskt, finansiellt, osv.

Sen är ju inte heller alla lagar logiska, rättvisa eller uppdaterade. Så det går att argumentera väldigt mycket kring detta.

För mig är iaf en som kör 111 på en 110-väg kriminell.

Fishtank
2011-07-25, 18:29
Men du röker på och ser dig inte som kriminell?

Prövat en gång i danmark
Ser ingrn poäng i det

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

King Grub
2011-07-25, 18:30
Aldrig, kommer aldrig att göra.

kettlebellGuden
2011-07-25, 18:31
Men du röker på och ser dig inte som kriminell?


Vem frågar du?


Själv ser jag mig definitivt som kriminell. Sysslar även med illegal fildelning imellanåt.

qwerty1
2011-07-25, 18:42
Jag kryssa i frekvent, men röker inte varje dag. Har uppehåll ibland på 2-3 veckor och röker efter jobb, dvs kvällstid. Right now as we speak kanske... :D händer att det blir wake n bake också, men då har jag inget att göra på dagen och jag kan njuta av en ledig dag.

Tycker ändå att det är frekvent. Därför tog jag det alternativet. Kommer jag sluta?

Njä, aldrig. Men kommer nog inte kunna ha möjligheten att röka såhär mycket om 2 år. Så jag njuter varje dag jag kan! När jag är i 30-60 så kommer det nog bara bli en pipa någon gång per år. 65+ -> hängmatta och pipa.

Doctor Snuggles
2011-07-25, 19:45
Ja. Är det dåligt?

Flyger en albatross?

qwerty1
2011-07-25, 19:46
Flyger en albatross?

Var det en kuggis?

Morrris
2011-07-26, 10:16
Haahahahaha....

Wait. Wut?

Spinkis
2011-08-15, 12:42
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/cannabis-gor-dig-kanslomassigt-urholkad

ceejay
2011-08-15, 12:47
vilken hat-artikel det där var

Spinkis
2011-08-15, 12:50
Verkligen vinklad men vad vet jag mycket kanske stämmer?

hurril
2011-08-15, 12:51
Bemöt den gärna.

Spinkis
2011-08-15, 12:57
Jag är intresserad av att höra vad Dr Snuggles har att säga! Det fanns ju i princip inga nackdelar med cannabis enligt honom.

thunder
2011-08-15, 13:39
Han tyckte iallafall samma sak för tio år sedan http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/haschrokare-tanker-samre

Har något ändrats inom forskningen dessa tio år?

ceejay
2011-08-15, 13:42
haha, det är ju typ en kopia på artikeln som trycktes nu

hurril
2011-08-15, 13:43
haha, det är ju typ en kopia på artikeln som trycktes nu

Skulle du vilja bemöta dess innehåll?

Doctor Snuggles
2011-08-15, 13:45
Artikeln hade inga referenser, lustigt nog, men
ok, ska se hur mycket jag orkar:

"Cannabis hindrar den neurologiska omstruktureringen av tonårshjärnan till en vuxenhjärna, Man stannar av och utvecklas helt enkelt inte som individ."
- Mig veterligen finns det bara musstudier i ämnet angående effekten på "tonårshjärnor". Men det är ingen som säger att man borde inta psykotropiska substanser i stora mängder när man är tonåring.

"Att alkohol beskrivs som farligare beror på att det är fler som dricker. Om lika många rökte cannabis skulle det ses som ännu farligare. "
- Dummaste jag läst, och pinsamt när det kommer från en docent., och en sk expert på cannabis. För det första är det ett argumentationsfel. Det blir inte mer eller mindre farligt beroende på antal användare. För själva farligheten är det bara att googla "long term effects of alcohol" och jämföra det med "long term effects of cannabis".

"Men cannabinoiderna (de verksamma beståndsdelarna) har en förödande effekt på på tanke*förmågan, visar ny forskning. "
- Ja, under ruset. På liknande sätt som alkohol eller många andra droger har. Finns ingen forskning som tyder på att förändringarna skulle vara permanenta, hos människor. Använda ord som "förödande" är löjlig skrämselretorik dessutom.

"Dessutom urholkar cannabis dig som känslomässig individ, säger Thomas Lundqvist. Tar du cannabis befäster du inte de fina ögonblicken i livet, det blir ingen omsorgsfull bearbetning av intrycken. Du får en ”teflonhjärna”.
Att man blir ”dum i huvudet” av att röka hasch var det många som upptäckte redan under 60-talets hippievåg, när drogen blev populär. Nya amerikanska studier bekräftar nu att cannabis kan ge bestående skador i de kognitiva (tankemässiga) förmågorna."
- Lol, teflonhjärna. Återigen, inga referenser som man kan bemöta.
"Dum i huvudet" myten är en myt, baserat på att man kan bli "pundig" när man röker. Det finns också politiska skäl till varför antietablissemang-gräsrökande hippies fick dåligt rykte, och antagligen delvis varför drogen fortfarande har så dålig renommé.

"De flesta som röker hasch slutar just för att de upptäcker att de blir korkade, enligt Thomas Lundqvist.
De upptäcker att de håller på att förlora kontrollen över sina intellekt."
- Jaså? Återigen lösa anekdotiska påståenden utan referens. Att man dessutom upplever sig själv "trögare" om man är hög hela tiden är inte så konstigt. Jämför med att gå omkring full hela tiden.
Det finns visserligen vissa belägg för att storrökare kan bli dummare iom att under ruset så är förmågan för inlärning nedsatt. Röker man då på flera jointar om dagen under många, många år, så är det kanske inte så konstigt att man blir dummare, eller iaf inte smartare. Eventuell risk för storrökare har jag redan pratat om förut dock. Ingenting som är entydigt påvisat vetenskapligt dock.

Resten av artikeln är typ en upprepning på ovanstående punkter. Att man inte ska använda någon form av drog när man utför viktiga jobbuppgifter är väl ganska givet, och har inget med drogen i sig att göra. Att dekriminalisering skulle öka bruket i dessa sammanhang är ett löjligt påstående. Vi ser en massa nedsupna människor på alla jobb runt om i landet, eller?

young_george
2011-08-15, 14:56
Skulle du vilja bemöta dess innehåll?

Han kommer bara med substanslösa påståenden och det finns ingen hänvisan till de påstådda studierna, så vad finns det att bemöta?

Kunde lika gärna skrivit: Cannabis ger dig gälar.

hurril
2011-08-15, 14:58
Han kommer bara med substanslösa påståenden och det finns ingen hänvisan till de påstådda studierna, så vad finns det att bemöta?

Kunde lika gärna skrivit: Cannabis ger dig gälar.

Hur många av dina påståenden om Cannabis har du gjort som inte varit substanslösa på exakt samma vis?

young_george
2011-08-15, 15:00
Hur många av dina påståenden om Cannabis har du gjort som inte varit substanslösa på exakt samma vis?

Vet inte, du kanske håller räkningen? Hänvisa gärna till några du vill ha klarhet i.

Om jag hade planer på att publiceras i DN så hade jag givetvis källhänvisat bättre än på ett träningsforum.

hurril
2011-08-15, 15:02
Vet inte, du kanske håller räkningen? Hänvisa gärna till några du vill ha klarhet i.

Om jag hade planer på att publiceras i DN så hade jag givetvis källhänvisat bättre än på ett träningsforum.

Inser du att allt du säger här är precis lika mycket värt som det du dissade om det är just referenser till studier vi ska ha som kvalitetsmått?

young_george
2011-08-15, 15:06
Inser du att allt du säger här är precis lika mycket värt som det du dissade om det är just referenser till studier vi ska ha som kvalitetsmått?

Hade jag haft samma kvalitskrav på ett inlägg som kanske läses av 5 personer som på en artikel som skrivs på en sveriges största morgontidning så hade jag givetvis dissat varje inlägg som skrev på detta forumet, men det har jag inte.

Har du?

Doctor Snuggles
2011-08-15, 15:06
Inser du att allt du säger här är precis lika mycket värt som det du dissade om det är just referenser till studier vi ska ha som kvalitetsmått?

Jag får intrycket av att du nu är polemisk bara för sakens skull.

mikaelj
2011-08-15, 16:49
Jag får intrycket av att du nu är polemisk bara för sakens skull.

Det vore inte likt hurril att göra nå't sånt.

z_bumbi
2011-08-15, 16:51
Sedan när började dagstidningar lägga med referenser?

Doctor Snuggles
2011-08-15, 16:52
Det vore inte likt hurril att göra nå't sånt.

Vilket var varför jag påpekade det.

Spinkis
2011-08-15, 16:54
Sedan när började dagstidningar lägga med referenser?

+1 referenserna finns antagligen(får man hoppas) då han uttalar sig i egenskap av expert. Men det är klart, dissar man allt som inte talar för sin egen åsikt så är det svårt att bli motbevisad(gäller båda sidor).

Doctor Snuggles
2011-08-15, 17:23
+1 referenserna finns antagligen(får man hoppas) då han uttalar sig i egenskap av expert. Men det är klart, dissar man allt som inte talar för sin egen åsikt så är det svårt att bli motbevisad(gäller båda sidor).

Det intressanta är dock att det låter som samma "fakta" som man fått höra från politiskt håll sen 20-30 år tillbaka (kanske en aning nedtonat, brukar inte propageras för att man får livslång psykos efter ett bloss längre, t.ex). Eftersom det står var och en fri, och det är inte särskilt svårt numer, att hitta data i ämnet så framstår bara hans påståenden som löjeväckande.
Exemplet om cannabis generella farlighet är nog det bästa. Att likställa det med alkohol torde t.o.m. den minst kunniga personen i världen i ämnet förstå är helt orimligt.

Ska man dessutom diskutera hans slutsatser dragna från påstådda studier, blir det ju svårt utan själva studierna i fråga, utan att det blir "he said, she said".

Spinkis
2011-08-15, 17:31
Ska man dessutom diskutera hans slutsatser dragna från påstådda studier, blir det ju svårt utan själva studierna i fråga, utan att det blir "he said, she said".

Du tycker inte att hans uttalanden har lite mer tyngd än en googlehjälte?

Dreas
2011-08-15, 17:33
Du tycker inte att hans uttalanden har lite mer tyngd än en googlehjälte?Jag kan också kalla mig expert och komma med felaktiga påståenden.

young_george
2011-08-15, 17:35
Du tycker inte att hans uttalanden har lite mer tyngd än en googlehjälte?

Varför skulle man ställa hans information mot en "googlehjältes"?

Spinkis
2011-08-15, 17:36
Jag kan också kalla mig expert och komma med felaktiga påståenden.

Javisst kan du säga att du har behandlat missbrukare i 20år och kommit på ett erkänt haschavvänjningsprogram samt bedrivit forskning på området men då ljuger du.

Varför skulle man ställa hans information mot en "googlehjältes"?

Är det inte det som görs här i tråden?

frong
2011-08-15, 17:38
Nej och vill inte göra det. Ser cannabisrökning som en dålig ursäkt för att inte klara bakfyllan. Samt att min personliga moral och rättsuppfattning strider mot att pröva.

Vad "har din moral emot" cannabisrökning?

(Kunde inte formulera det bättre...)

young_george
2011-08-15, 17:40
Är det inte det som görs här i tråden?

Så vad som än skrivs här, hur faktamässigt och korrekt det än må vara (om det nu, rent hypotetiskt skulle vara så), så är det mindre värt än det han skriver?

Dreas
2011-08-15, 17:40
Javisst kan du säga att du har behandlat missbrukare i 20år och kommit på ett erkänt haschavvänjningsprogram samt bedrivit forskning på området men då ljuger du.
Det gör ju han med, så vad är problemet?

Doctor Snuggles
2011-08-15, 17:47
Javisst kan du säga att du har behandlat missbrukare i 20år och kommit på ett erkänt haschavvänjningsprogram samt bedrivit forskning på området men då ljuger du.


Det finns ett otal experter i ämnet runt om i världen. Det finns en massa klåpare och människor med olika agendor också. Det går faktiskt att googla källkritiskt om du inte visste det.

Spinkis
2011-08-15, 17:47
Så vad som än skrivs här, hur faktamässigt och korrekt det än må vara (om det nu, rent hypotetiskt skulle vara så), så är det mindre värt än det han skriver?

Nej men att det skulle handla om "he said she said" tycker jag är konstigt, den ena forskar i ämnet och kan inte försvara sina åsikter, den andre kan googla tills fingrarna blöder. Lite orättvist kan jag tycka.

Spinkis
2011-08-15, 17:48
Det gör ju han med, så vad är problemet?

Om sin karriär?

Dreas
2011-08-15, 17:53
Om sin karriär?Expert är väl inte en skyddad yrkestitel?

Och med tanke på hur hans karriär sett ut är det lite skrämmande att han uttalar sig så som han gör.


Nej men att det skulle handla om "he said she said" tycker jag är konstigt, den ena forskar i ämnet och kan inte försvara sina åsikter, den andre kan googla tills fingrarna blöder. Lite orättvist kan jag tycka.Håller man sig till korrekta fakta och inte tar i ifrån tårna för att överdriva så behöver man inte försvara sina uttalanden. Men just nu verkar det vara just åsikter som spys ut, inte fakta.

Doctor Snuggles
2011-08-15, 18:06
Särskilt som han själv har skrivit andra saker förut:
http://www.droginfo.com/pdf/publicerade_artiklar/Alkohol_vs_Hasch.pdf

Där finns också denna rad:
"Alkoholen påverkar människors upplevelser generellt och ger därför liknande rus som cannabis, men inte de förstärkningar av inre och yttre upplevelser och den utdragna
eftereffekten på flera dagar som är typisk för cannabis. "

Så den första satsen säger; man blir påverkad av droger. Fantastiskt.
I övrigt så stämmer det inte alls. Rusen kan möjligen båda vara sederande, men på helt olika sätt. Att ett cannabisrus i övrigt markant skiljer sig från ett alkoholrus vet t.o.m. första bästa idiot. Det är dessutom snarare alkohol som har en (iaf funktionellt nedsättande) eftereffekt på en eller flera dagar. Det kallas bakfylla.

Jag är ledsen, men hur han väljer att porträtteras i media verkar vara ren och skär propaganda.

Doctor Snuggles
2011-08-15, 18:12
Här är en studie som säger emot hans påståenden (som dessutom finansierades av regeringen i USA):
"Veterans Affairs scientists looked at whether heavy marijuana use as a young adult caused long-term problems later, studying identical twins in which one twin had been a heavy marijuana user for a year or longer but had stopped at least one month before the study, while the second twin had used marijuana no more than five times ever. Marijuana use had no significant impact on physical or mental health care utilization, health-related quality of life, or current socio-demographic characteristics. Eisen SE et al. Does Marijuana Use Have Residual Adverse Effects on Self-Reported Health Measures, Socio-Demographics or Quality of Life? A Monozygotic Co-Twin Control Study in Men. Addiction. Vol. 97 No. 9. p.1083-1086. Sept.
1997"

Doctor Snuggles
2011-08-15, 18:18
Här är en intressant jämförelse (som jag inte vet hur komplett den är) mellan studieresultat:

http://medicalmarijuana.procon.org/view.resource.php?resourceID=000884

Kolla särskilt på "Double-Blind Human Studies", som är de mest intressanta eftersom de har högst bevisvärde. Drygt 90% av studierna fann antagligen positiva eller neutrala resultat av cannabisbruk.

Googlestålmannen räddar dagen!

Doctor Snuggles
2011-08-15, 18:44
En meta-studie rapport:
"This document presents the summary and recommendations of an expert group set up by INSERM (Institut national de la santé et de la recherche médicale; French institute of health and medical research)"
... Over 1,200 articles were selected after searching through international bibliographic databases (MEDLINE, EMBASE, Toxibase, PsycINFO, and PASCAL). "

Resultat:
"The search for persistent cognitive effects in chronic users has not provided any very convincing results to date. "
"This level of consumption can lead to an increased risk of dependency (according to DSM-IV criteria). This kind of dependency is generally considered not to be accompanied by physiological dependency, although a phenomenon of tolerance is observed in chronic users and a weak withdrawal syndrome is also described.
American studies estimate the proportion of subjects in the general population presenting a risk of cannabis dependency to be about 5%, as testified by the presence of a specified number of dependency criteria defined by DSM-IV. "
"...association between the occurrence of bronchopulmonary or upper airway cancer and cannabis consumption with or without that of tobacco. "

Så den enda negativa kroniska effekten man kunde hitta efter att ha kollat på 1200 (!) artiklar, var en liten ökad risk för luftrörscancer, och det är om man röker cannabis vilket isf sannolikt har att göra med att man inhalerar förbränt material. Renheten i cannabisen som folk röker är heller inte undersökt i epidemiologiska studier, så det kan mycket väl finnas cancerogena ämnen som man späder ut cannabisen med för att få högre vikt (det är ett inte helt ovanligt problem).

Japp, vår käre svenske expert låter mer och mer trovärdig, eller hur?

Trance
2011-08-15, 18:48
Här är en intressant jämförelse (som jag inte vet hur komplett den är) mellan studieresultat:

http://medicalmarijuana.procon.org/view.resource.php?resourceID=000884

Kolla särskilt på "Double-Blind Human Studies", som är de mest intressanta eftersom de har högst bevisvärde. Drygt 90% av studierna fann antagligen positiva eller neutrala resultat av cannabisbruk.

Googlestålmannen räddar dagen!

Googlestålmannen behöver nog kontrollera vad han googlar upp. I detta fallet så handlar det om användandet av cannabis som medicin mot olika åkommor.

Vilket inte är relevant i detta fallet om vi fortfarande är inne på Thomas Lundqvists artikel.

Trance
2011-08-15, 18:51
Här är en studie som säger emot hans påståenden (som dessutom finansierades av regeringen i USA):
"Veterans Affairs scientists looked at whether heavy marijuana use as a young adult caused long-term problems later, studying identical twins in which one twin had been a heavy marijuana user for a year or longer but had stopped at least one month before the study, while the second twin had used marijuana no more than five times ever. Marijuana use had no significant impact on physical or mental health care utilization, health-related quality of life, or current socio-demographic characteristics. Eisen SE et al. Does Marijuana Use Have Residual Adverse Effects on Self-Reported Health Measures, Socio-Demographics or Quality of Life? A Monozygotic Co-Twin Control Study in Men. Addiction. Vol. 97 No. 9. p.1083-1086. Sept.
1997"

Den säger inte heller emot hans påståenden då det är en studie som är baserad på självrapporterade skador och vilken vård man sökt. Det är intressant då man förmodligen kan peka på att cannabis inte är dödsgift men det säger ingenting om artikeln i fråga.

Doctor Snuggles
2011-08-15, 19:00
Googlestålmannen behöver nog kontrollera vad han googlar upp. I detta fallet så handlar det om användandet av cannabis som medicin mot olika åkommor.

Vilket inte är relevant i detta fallet om vi fortfarande är inne på Thomas Lundqvists artikel.

Visserligen. Det som jag postade inlägget efter är mer relevant. Men helt irrelevant är det inte. Titta närmre på många av abstrakten.
"Efficacy, Safety and Tolerability of an Orally Administered Cannabis Extract in the Treatment of Spasticity"
"Efficacy, Safety, and Tolerability of THC:CBD Extract and THC Extract in Patients With Intractable Cancer-Related Pain,"
"Cannabinoids in Multiple Sclerosis (CAMS) Study: Safety and Efficacy Data for 12 Months Follow Up" "
"Cannabinoids Promote Embryonic and Adult Hippocampus Neurogenesis and Produce Anxiolytic- and Antidepressant-like Effects"

Doctor Snuggles
2011-08-15, 19:03
Den säger inte heller emot hans påståenden då det är en studie som är baserad på självrapporterade skador och vilken vård man sökt. Det är intressant då man förmodligen kan peka på att cannabis inte är dödsgift men det säger ingenting om artikeln i fråga.

Jo, det säger emot hans påståenden om kroniska effekter. Att det är en epidemiologisk/fall studie ändrar inte på det faktumet.
Det viktigaste som jag bestrider överlag är dock hans generella hållning i den artikeln som tyder på att han anser att cannabis skulle vara lika farligt som alkohol.

Trance
2011-08-15, 19:08
– Cannabis hindrar den neuro*logiska omstruktureringen av tonårshjärnan till en vuxenhjärna, säger Thomas Lundqvist, docent i psykologi och en av landets främsta experter på effekterna av cannabis. Man stannar av och utvecklas helt enkelt inte som individ.


Jag har gått igenom en presentation av Thomas (från 2009) och försökt hitta varenda jäkla studie men hittar verkligen inget som stödjer detta uttalandet. Jag har även försökt söka på pubmed/google scholar/microsoft academic research om just det ämnet.

Jag hittar stöd för att vissa delar av hjärnan eventuellt kan utvecklas annorlunda när unga röker fast det är svårt att veta om dessa är permanenta. Även hos de vars mammor rökte cannabis när de var gravida hade någon viss ändring i hjärnan men ingen förändring i kognitiv förmåga.

Men jag är väldigt nyfiken på vad han hämtar det påståendet ifrån då jag inte kan hitta något som stödjer det.

Trance
2011-08-15, 19:09
Jo, det säger emot hans påståenden om kroniska effekter. Att det är en epidemiologisk/fall studie ändrar inte på det faktumet.

Nej det gör det inte. Nedsatt kognitiv förmåga skulle inte fångas upp i en sådan studie.

Doctor Snuggles
2011-08-15, 19:12
Nej det gör det inte. Nedsatt kognitiv förmåga skulle inte fångas upp i en sådan studie.

Jo, indirekt. " health-related quality of life"
Det var f.ö. inte det enda han påstod.

Doctor Snuggles
2011-08-15, 19:17
Jag har gått igenom en presentation av Thomas (från 2009) och försökt hitta varenda jäkla studie men hittar verkligen inget som stödjer detta uttalandet. Jag har även försökt söka på pubmed/google scholar/microsoft academic research om just det ämnet.

Jag hittar stöd för att vissa delar av hjärnan eventuellt kan utvecklas annorlunda när unga röker fast det är svårt att veta om dessa är permanenta. Även hos de vars mammor rökte cannabis när de var gravida hade någon viss ändring i hjärnan men ingen förändring i kognitiv förmåga.

Men jag är väldigt nyfiken på vad han hämtar det påståendet ifrån då jag inte kan hitta något som stödjer det.

Jag har för mig att det finns en musstudie som jag såg nämnas i vetenskapens värld eller dyl, där man testade hur väl möss kom ihåg vägen till en osynlig plattform i ett vattenfyllt kar, om de hade eller inte hade "rökt" cannabis i för möss motsvarande tonårsålder. Det är det enda jag känner till.

Jag skulle vilja se studien på de avvikande funktionsnivåer man har efter en månad.

Trance
2011-08-15, 19:26
Cortical growth and remodeling continues from birth through youth and adolescence to stable adult levels changing slowly into senescence. There are critical periods of cortical development when specific experiences drive major synaptic rearrangements and learning that only occur during the critical period. For example, visual cortex is characterized by a critical period of plasticity involved in establishing visual acuity. Adolescence is defined by characteristic behaviors that include high levels of risk taking, exploration, novelty and sensation seeking, social interaction and play behaviors. In addition, adolescence is the final period of development of the adult during which talents, reasoning and complex adult behaviors mature. This maturation of behaviors corresponds with periods of marked changes in neurogenesis, cortical synaptic remodeling, neurotransmitter receptors and transporters, as well as major changes in hormones. Frontal cortical development is later in adolescence and likely contributes to refinement of reasoning, goal and priority setting, impulse control and evaluating long and short term rewards. Adolescent humans have high levels of binge drinking and experimentation with other drugs. This review presents findings supporting adolescence as a critical period of cortical development important for establishing life long adult characteristics that are disrupted by alcohol and drug use.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S009130570600400X

Kanske hittade den han syftar på. Fast det där med att man stannar av och inte utvecklas som individ låter fortfarande förbannat dumt.

Är det någon som har tillgång till sciencedirekt och kan se hela?

Doctor Snuggles
2011-08-15, 20:08
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S009130570600400X

Kanske hittade den han syftar på. Fast det där med att man stannar av och inte utvecklas som individ låter fortfarande förbannat dumt.

Är det någon som har tillgång till sciencedirekt och kan se hela?

Märkligt isf. Även om fullängdaren nämner cannabis specifikt, så säger han mao "du kan påverka din hjärna permanent om du använder droger i ung ålder". Känns lite "doh!" på det.

-squat-
2011-08-15, 20:54
Lyssna vid 27:20 på Lars Terenius som är proffessor i klinisk neurovetenskap vid KI.
http://lyssnaigen.sr.se/Autorec/P1/Kropp_o_sjal/SRP1_2011-08-09_100259_3422_a96.m4a

Doctor Snuggles
2011-08-15, 21:06
Lyssna vid 27:20 på Lars Terenius som är proffessor i klinisk neurovetenskap vid KI.
http://lyssnaigen.sr.se/Autorec/P1/Kropp_o_sjal/SRP1_2011-08-09_100259_3422_a96.m4a

Äsch det går ju inte att spola.
EDIT: jaha, m4a, laddar ner då

hurril
2011-08-15, 21:13
Lyssna vid 27:20 på Lars Terenius som är proffessor i klinisk neurovetenskap vid KI.
http://lyssnaigen.sr.se/Autorec/P1/Kropp_o_sjal/SRP1_2011-08-09_100259_3422_a96.m4a

Intressant!

young_george
2011-08-15, 21:14
Finns även som mp3, så man kan streama och spola.

http://static.sr.se/Laddahem/Podradio/p1_kroppochsjal/SR_p1_kroppochsjal_110809_e5dc04.mp3

Trance
2011-08-15, 21:17
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S009130570600400X

Kanske hittade den han syftar på. Fast det där med att man stannar av och inte utvecklas som individ låter fortfarande förbannat dumt.

Är det någon som har tillgång till sciencedirekt och kan se hela?

Tack vara snäll en Koloit fick jag tillgång till studien. Den innehöll vad jag kan se ingenting om cannabis utan bara alkohol.

bapeee
2011-08-15, 21:24
Ui4yQrarGZI

130kg finsk sisu
2011-08-16, 14:11
Vad "har din moral emot" cannabisrökning?

(Kunde inte formulera det bättre...)

Jag är uppfostrad att inte ta olagliga droger. Att det skapar problem både för mej själv och andra.

Smml
2011-08-16, 14:29
Jag är uppfostrad att inte ta olagliga droger. Att det skapar problem både för mej själv och andra.

Handlar det enbart om dess legala status för dig?

ceejay
2011-08-16, 14:50
Handlar det enbart om dess legala status för dig?

Vissa bygger sin moral kring lagen, vissa gör det inte...

Alzie
2011-08-16, 15:53
Någon som sett dokumentären The union som handlar om marijuana, och har någon synpunkt på dokumentären?

Känns inte som att den är väldigt objektiv pga att den typ inte nämner några negativa effekter av marijuanamissbruk, och förklarar den som en helt ofarlig drog. Eller så stämmer det helt enkelt, att det är en ofarlig drog men ändå olaglig pga andra anledningar, vet inte vad jag ska tro faktiskt.

Vad tror ni?

Morrris
2011-08-16, 15:56
Någon som sett dokumentären The union som handlar om marijuana, och har någon synpunkt på dokumentären?

Känns inte som att den är väldigt objektiv pga att den typ inte nämner några negativa effekter av marijuanamissbruk, och förklarar den som en helt ofarlig drog. Eller så stämmer det helt enkelt, att det är en ofarlig drog men ändå olaglig pga andra anledningar, vet inte vad jag ska tro faktiskt.

Vad tror ni?

Länk (http://topdocumentaryfilms.com/the-union-the-business-behind-getting-high/)om man är nyfiken.

Doctor Snuggles
2011-08-16, 16:01
Någon som sett dokumentären The union som handlar om marijuana, och har någon synpunkt på dokumentären?

Känns inte som att den är väldigt objektiv pga att den typ inte nämner några negativa effekter av marijuanamissbruk, och förklarar den som en helt ofarlig drog. Eller så stämmer det helt enkelt, att det är en ofarlig drog men ändå olaglig pga andra anledningar, vet inte vad jag ska tro faktiskt.

Vad tror ni?

Jämfört med de flesta andra droger så är den förhållandevis ofarlig. Den ligger alltid på den nedre halvan av listor som jämför drogers farlighet, och bör oftast ligga ännu längre ner (t.ex. har jag sett cannabis listas som farligare än GHB och mephedrone, vilket är bara löjligt och helt världsfrånvänt). Finns det potentiella risker? Ja, men de är inte klarlagda och isf väldigt små.

130kg finsk sisu
2011-08-16, 17:40
Handlar det enbart om dess legala status för dig?

I princip JA.
Men så skräms jag även av de erfarenheter jag har av dem som missbrukat cannabis för mycket. Jag uppfattar dem som tröga och "blåsta" och då menar jag inte att vara elak. Ni som förespråkar cannabis måste väl även tillstå att de som rökt på riktigt mycket så har tappat en hel del skärpa. Detta kan väl iofs tillskrivas alkoholister eller vilka missbrukare som helst.

Doctor Snuggles
2011-08-16, 18:00
I princip JA.
Men så skräms jag även av de erfarenheter jag har av dem som missbrukat cannabis för mycket. Jag uppfattar dem som tröga och "blåsta" och då menar jag inte att vara elak. Ni som förespråkar cannabis måste väl även tillstå att de som rökt på riktigt mycket så har tappat en hel del skärpa. Detta kan väl iofs tillskrivas alkoholister eller vilka missbrukare som helst.

Inte i min erfarenhet. Är de storrökare och röker dagligen så kan de förstås verka avtrubbade under den tiden. När de drar ner på bruket eller slutar så blir de som vanligt. Vissa blir dessutom snarare hyper och mer snacksaliga och aktiva när de röker. Vissa märker man knappt någon skillnad på alls. Det är olika, och beror delvis på vad för cannabis man röker.

frong
2011-08-17, 18:58
Jag är uppfostrad att inte ta olagliga droger. Att det skapar problem både för mej själv och andra.

Om det skulle vart lagligt skulle du därmed inte haft något emot det, så du skulle alltså använt AAS om det var lagligt...?

Spinkis
2011-08-17, 23:49
Om det skulle vart lagligt skulle du därmed inte haft något emot det, så du skulle alltså använt AAS om det var lagligt...?

Hur avgör du vad som är okej att stoppa i sig? Hur ställer du dig till mediciner av olika slag som du stoppat i dig vid olika tillfällen(ipren, nässpray etc), kollar du upp vad de kan ha för konsekvenser eller litar du på att det är lugnt för att det är lagligt? Just asking :)

Sparven från Minsk
2011-08-18, 00:25
Hur avgör du vad som är okej att stoppa i sig? Hur ställer du dig till mediciner av olika slag som du stoppat i dig vid olika tillfällen(ipren, nässpray etc), kollar du upp vad de kan ha för konsekvenser eller litar du på att det är lugnt för att det är lagligt? Just asking :)

Kanske därför vi har ett läkemedelsverk bestående av forskare och experter som via forskning och utvärderingar samt experiment kan avgöra vad som är ett säkert och därmed lagligt preparat eller ej. Just saying!

Doctor Snuggles
2011-08-18, 00:45
Kanske därför vi har ett läkemedelsverk bestående av forskare och experter som via forskning och utvärderingar samt experiment kan avgöra vad som är ett säkert och därmed lagligt preparat eller ej. Just saying!

Haha, lol.

Sparven från Minsk
2011-08-18, 00:46
Haha, lol.

Bra argument där :thumbup:

Doctor Snuggles
2011-08-18, 00:47
Bra argument där :thumbup:

Behövs det ens ett argument?

nmanradnävna
2011-08-18, 00:58
Är inte alls säker på huruvida Sparven är ironisk eller inte :s

Nitrometan
2011-08-18, 06:50
Haha, lol.

Tja, jag antar att de är kompetenta och gör ett bra jobb.

Nu har de tydligen hittat en bra MS-medicin som de vill ska bli godkänd i Sverige:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/cannabis-kan-bli-godkant-lakemedel

Drabbade av multipel skleros kan få recept på cannabis. Läkemedelsverket är nära att godkänna ett preparat – en munspray med en cannabissubstans – som kan lindra MS-symptom som stelhet och kramper i muskler, uppger Ekot i SR.

Nitrometan
2011-08-18, 07:49
Cannabusiness?

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/cannabusiness

I Kalifornien uppfanns Twitter, Apple, Hells Angels, Kalle Anka, skateboarden, Facebook, Google och McDonald’s. Kommer nästa idé som sveper över världen att bli kommersialiserad marijuana? Omöjligt är det inte, menar Johan Anderberg i boken ”Cannabusiness, om konsten att legalisera en drog”.

En ekonomisk kris kan skapa många nya tankar, och det handlar om mycket pengar. En Harvardekonom har räknat ut att USA skulle få in 8,7 miljarder dollar i ökade skatteintäkter, och spara lika mycket i utgifter för polis och rättsväsendet, om marijuana blir lagligt.

Intressant resonemang.

ceejay
2011-08-18, 09:43
Ngn som har siffror på vad holland drar in på cannabisförsäljning och om det finns något missbruk?

Spinkis
2011-08-18, 09:47
Ngn som har siffror på vad holland drar in på cannabisförsäljning och om det finns något missbruk?

Holländska staten kämpar nu för att turister inte ska få köpa cannabis, så det finns nog tro det eller ej en baksida! :O

ceejay
2011-08-18, 09:47
Hum, någon tanke bakom det? Det borde ju dra in en del cash med tanke på hur många som åker till amsterdam bara för cannabis, och sedan spenderar pengar på andra saker också.

Xtronal
2011-08-18, 09:49
Albatross

Dreas
2011-08-18, 09:54
Hum, någon tanke bakom det? Det borde ju dra in en del cash med tanke på hur många som åker till amsterdam bara för cannabis, och sedan spenderar pengar på andra saker också.Tanken bakom det är att få ner försäljningen av tyngre droger som jag förstått det. Turister med pengar drar till sig oönskade personer som säljer olagliga grejor.

Om jag förstått det rätt så är bruket lägre i Holland hos dess befolkning än t.ex. här i Sverige.

Pengar har jag ingen aning om, tyvärr.

Smml
2011-08-18, 10:08
Kanske därför vi har ett läkemedelsverk bestående av forskare och experter som via forskning och utvärderingar samt experiment kan avgöra vad som är ett säkert och därmed lagligt preparat eller ej. Just saying!

:laugh:

Du är väl inte på riktigt....?

elo_
2011-08-18, 10:23
Jag har aldrig testat och kommer aldrig testa. Noll intresse.

thunder
2011-08-18, 12:08
Holländska staten kämpar nu för att turister inte ska få köpa cannabis, så det finns nog tro det eller ej en baksida! :O

Det finns givetvis dumma politiker överallt.

Doctor Snuggles
2011-08-18, 12:10
Holländska staten kämpar nu för att turister inte ska få köpa cannabis, så det finns nog tro det eller ej en baksida! :O

Sluta trolla. Det är den holländska högern som vill det, och argumenten för det är minst sagt befängda. Det är osannolikt att det går igenom med tanke på de stora monetära förluster det skulle innebära.

Doctor Snuggles
2011-08-18, 12:20
Tja, jag antar att de är kompetenta och gör ett bra jobb.

Nu har de tydligen hittat en bra MS-medicin som de vill ska bli godkänd i Sverige:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/cannabis-kan-bli-godkant-lakemedel

Ja, det är väl bra, iaf. Även om de har hållt på o klåpa sig med en massa annat i många år (melatonin/cirkadin, t.ex.).
Fortfarande löjligt, som det är formulerat i artikeln, att någon skulle vara rädd för att folk får en "kick". Kan man inte få en "kick" av alla opiater som finns på medicinmarknaden, eller benzos? Jo, och alla de kan dessutom leda till SVÅR fysisk beroendeproblematik, för att inte nämna att man kan överdosera på dem.
Som sagt, löjligt.

Doctor Snuggles
2011-08-18, 12:24
Ngn som har siffror på vad holland drar in på cannabisförsäljning och om det finns något missbruk?

Det finns redogivet i denna, eller den andra tråden. Leta.
Annars så är det inte så svårt att googla fram.
Siffrorna på bruk är en av de lägre i Europa, och bruket av tyngre droger är ännu lägre.

Spinkis
2011-08-18, 12:46
Sluta trolla. Det är den holländska högern som vill det, och argumenten för det är minst sagt befängda. Det är osannolikt att det går igenom med tanke på de stora monetära förluster det skulle innebära.

Fast det är ju dem som har makten. Troll? Sen tror jag snarare att anledningen till att det inte går igenom är att det vore diskriminering av utlänningar.

Doctor Snuggles
2011-08-18, 12:55
Fast det är ju dem som har makten. Troll? Sen tror jag snarare att anledningen till att det inte går igenom är att det vore diskriminering av utlänningar.

I vilket fall så är det ett idiotiskt beslut, om det blir genomfört. Det enda det kommer göra, är att förlägga handeln till gatan igen, med alla problem och inkomstförluster det innebär. Bl a så kommer antagligen bruket av tyngre droger öka igen, eftersom samma dealer som kommer sälja MJ kommer att ha tyngre droger. Det är ju inte särskilt svårt att få tag på tyngre droger i Amsterdam som det är nu eftersom det kryllar av langare i red light district, men eftersom man inte behöver ha kontakt med dem för att få tag på röka, så, ja...

frong
2011-08-18, 17:55
Hur avgör du vad som är okej att stoppa i sig? Hur ställer du dig till mediciner av olika slag som du stoppat i dig vid olika tillfällen(ipren, nässpray etc), kollar du upp vad de kan ha för konsekvenser eller litar du på att det är lugnt för att det är lagligt? Just asking :)

Ja, allt som är lagligt är ofarligt, alkohol och tobak är ju lagligt det måste vara ofarligt!
:smash:

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/298301_10150748709995471_789725470_20197956_725259 9_n.jpg

Spinkis
2011-08-18, 18:02
Ja, allt som är lagligt är ofarligt, alkohol och tobak är ju lagligt det måste vara ofarligt!
:smash:



Vad menar du? Jag ställde en fråga, varför inte svara på den?

Sheogorath
2011-08-18, 18:05
Fan, cannabis verkar ju bättre än knäböj t.o.m. Vi vet ju att knäböj botar cancer, men cannabis VÄXER HJÄRNCELLER OCKSÅ. Coolio!

(Låtom oss bruka droger utan att tillskriva dem egenskaper de inte har. Att de är undergörare för välmåendet är gott nog.)

nmanradnävna
2011-08-18, 18:13
Fan, cannabis verkar ju bättre än knäböj t.o.m. Vi vet ju att knäböj botar cancer, men cannabis VÄXER HJÄRNCELLER OCKSÅ. Coolio!

(Låtom oss bruka droger utan att tillskriva dem egenskaper de inte har. Att de är undergörare för välmåendet är gott nog.)

Det är därför det är så gudomligt att knäböja bäng.

Sheogorath
2011-08-18, 18:24
Det är därför det är så gudomligt att knäböja bäng.

:thumbup:

(jag har bara knäböjt full, som en duktig proletär. det var sämst)

Doctor Snuggles
2011-08-18, 18:44
Ja, allt som är lagligt är ofarligt, alkohol och tobak är ju lagligt det måste vara ofarligt!
:smash:

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/298301_10150748709995471_789725470_20197956_725259 9_n.jpg

Det där är nog pyttelite vinklat, på båda sidor.

Eddie Vedder
2011-08-18, 19:52
http://playrapport.se/#/video/2505568

frong
2011-08-18, 21:20
Det där är nog pyttelite vinklat, på båda sidor.

Ja, men i helhet är det ju sant.

Vad menar du? Jag ställde en fråga, varför inte svara på den?

Vad exakt menar du? Om jag är orolig när jag tar ipren t.ex.?

Eddie Vedder
2011-08-18, 21:24
Vad exakt menar du? Om jag är orolig när jag tar ipren t.ex.?

Om du funderar ordentligt över biverkningar av alla de godkända läkemedel du nyttjar (och kanske kommer nyttja i framtiden). De är lagliga och testade men knappast utan negativa sidor. Men risken för missbruk är ju såklart lägre när det är något receptbelagt.

Doctor Snuggles
2011-08-18, 21:42
Mjo, man kan ju dö av en överdos av aspirin t.ex.
Fascinerande att staten tillåter en sådan dötsmedicin vara receptfri. ;)

Spinkis
2011-08-18, 22:26
Ja, men i helhet är det ju sant.



Vad exakt menar du? Om jag är orolig när jag tar ipren t.ex.?

Om du funderar ordentligt över biverkningar av alla de godkända läkemedel du nyttjar (och kanske kommer nyttja i framtiden). De är lagliga och testade men knappast utan negativa sidor. Men risken för missbruk är ju såklart lägre när det är något receptbelagt.

Ja precis som EV säger. Jag tänkte att du antagligen är extra uppmärksam iom att ditt förstånd och moral verkar gå lite längre än lagar som sisu är uppfostrad att följa och lita på. Eller vad menade du med ditt inlägg?

Onåd
2011-08-18, 23:22
Ngn som har siffror på vad holland drar in på cannabisförsäljning och om det finns något missbruk?

Holländska staten kämpar nu för att turister inte ska få köpa cannabis, så det finns nog tro det eller ej en baksida! :O

Det handlar om ideologi i allmänhet och narkotikapolitik i synnerhet. Holland driver en narkotikapolitisk linje som går ut på skadereducering, medan exempelvis Sverige tillämpar en straff- och förbudslinje. Båda dessa modeller går dock ut på att behandla symptom i första hand.

I Sverige råder det så gott som partipolitisk konsensus i frågan om förhållningssätt till narkotika. Minsta antydan till nyansering och kritiskt tänkande är politiskt självmord. Både ekonomiska och hälsomässiga (och i viss mån juridiska) aspekter är underordnade Saken, dvs det narkotikafria samhället. En sådan hegemoni kan aldrig vara konstruktiv.

Jag vill slå ett slag för narkotikaforskaren Ted Goldberg som enligt mitt tycke har yttrat bland de mest fruktbara resonemangen jag har tagit del av vad gäller narkotikapolitiska frågor (t ex i boken Narkotikan avmystifierad). Självklart diskvalificerad och stigmatiserad av etablissemanget för att han inte sväljer både kroken och hela jävla fiskespöet.

Ivar
2011-08-18, 23:26
Jävligt omoget att hålla på med sånt skit.

Doctor Snuggles
2011-08-18, 23:52
Jävligt omoget att hålla på med sånt skit.

/tråd

vespa
2011-08-19, 00:06
Alla (som inte knarkar) ska med
http://liberaldemokraternasmaland.wordpress.com/2011/08/18/alla-som-inte-knarkar-ska-med/

frong
2011-08-19, 10:48
Ja precis som EV säger. Jag tänkte att du antagligen är extra uppmärksam iom att ditt förstånd och moral verkar gå lite längre än lagar som sisu är uppfostrad att följa och lita på. Eller vad menade du med ditt inlägg?

Jag stoppar inte i mig vadsomhelst bara för att det är lagligt, nej. Sedan har jag inte heller använt så mycket läkemedel, ännu.

jikajd
2011-08-19, 11:52
Utskriven medicin, men ändå:

Top 10 Weirdest Prescription Drug Side Effects

Weird Side Effect 10: Amnesia

If you have temporary amnesia from your pills, it might be hard to remember if you've even taken them.

:D

ALLA mediciner har biverkningar. Varje gång man tar en tablett bör man väga fördelar mot nackdelar. Det är min princip i alla fall, Ipren eller vad som helst annat.