handdator

Visa fullständig version : Simträning hos unga - bröst eller crawl?


Sniggel
2011-07-24, 13:37
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/brostsim-daligt-simsatt-for-barn

Det här är inte jag insatt i. Min erfarenhet är bara det att jag är dålig på crawl (har iofs inte fått träna det lika mycket som bröstsim).
Jag kan simma kanske 5-10% snabbare om jag crawlar, men det tar inte lång tid innan jag går in i väggen av ansträngning.
Jag är av uppfattningen att bröstsim är överlag bättre för att kunna simma långt och utan att behöva anstränga sig så himla mycket. Beror detta på att jag har dålig/usel teknik i crawl eller ligger det något i det?

Everest
2011-07-24, 13:41
Jag är av uppfattningen att bröstsim är överlag bättre för att kunna simma långt och utan att behöva anstränga sig så himla mycket. Beror detta på att jag har dålig/usel teknik i crawl eller ligger det något i det?

Med bra teknik är crawl utan tvekan det mest energieffektiva simsättet. Sen om det är bättre att lära ut, det vet jag inte...

Sniggel
2011-07-24, 13:43
Anser du det vara det bästa på långa distanser? Alltså om man inte är intresserad av att simma snabbt.

SiSenior
2011-07-24, 13:45
Denna diskussionen har jag hört om tidigare. Jag håller definitivt med om crawl är att föredra eftersom det går både fortare och lättare att lära sig. Jag hade inte hatat mina simskolelärare om de lärt mig crawl istället för bröstsim när jag var mindre.

Sniggel
2011-07-24, 13:50
Är det så för de flesta då?

Jag har kvar minnen från den period då jag gick på simskola och minns att vi undervisades i att simma (bröstsim) och sen simmade man. Har inga minnen av att det var klurigt att få det rätt eller så.
Senare i skolålder har jag minnen av att man på gymnastiken fick träna crawl och att det var hopplöst svårt.
Det kan kanske iofs bero på att man hade vant sig vid bröstsim och att crawl kändes onaturligt och konstlat. Möjligt att om jag fått lära mig crawl det första jag gjorde så hade det kanske varit bättre.
Eller så kanske crawl är lättare för vissa och bröstsim lättare för andra?

Yes
2011-07-24, 14:01
Jag kommer ihåg det likadant. Gick på simskola några gånger och sen kunde man bröstsim, crawl och ryggsim. Inga konstighter alls. Sen tycker jag också att crawl känns tyngre, men det har säkert med teknik att göra.

Tryman
2011-07-24, 14:34
Crawl är både mer energisnålt och snabbare. Dessutom lättare att lära ut. Jag hoppas innerligt att det ändras.

Crawl är som att springa och bröstsim är som att hoppa jämfota.

Alkro
2011-07-24, 14:41
Jag tyckte det var helt efterblivet att man var i princip tvungen att simma bröststim på skolidrotten. Min farsa hade lärt mig hur man körde crawl och jag tyckte att det var betydligt snabbare, lättare och kändes mer naturligt.

Vilka fördelar finns det med bröstsim?

Andreas Guiance
2011-07-24, 14:44
Jag håller helt med om att det bör ändras till crawl – och är bitter över att jag själv fick lära mig bröstsim från början och därmed suger.

Ondskapelsen
2011-07-24, 15:18
Crawl är både mer energisnålt och snabbare. Dessutom lättare att lära ut. Jag hoppas innerligt att det ändras.

Crawl är som att springa och bröstsim är som att hoppa jämfota.

Dagens bästa liknelse!

Jag tyckte det var helt efterblivet att man var i princip tvungen att simma bröststim på skolidrotten. Min farsa hade lärt mig hur man körde crawl och jag tyckte att det var betydligt snabbare, lättare och kändes mer naturligt.

Vilka fördelar finns det med bröstsim?

Jag undrar också, finns det några egentliga fördelar med bröstsim?
Så länge ungarna får lära sig trampa vatten och förhindra sig själv från att sjunka så är det väl bara kasst att lära ut ett oeffektivt simsätt?

Illustrerade mannen
2011-07-24, 17:13
Har simtävlat, tidigare, under stenåldern... Även varit simlärare, simtränare, badvakt mm. Visst är "crawl" det mest effektiva simsättet vad gäller såväl snabbhet som energieffektivitet, men så vitt jag förstår det och minns har vi i (präktiga) Sverige valt bröstsim eftersom det är väldigt svårt att hantera en livboj med en halvdrunknad person i om man endast kan "crawlbentag". Med vanliga bröstsimsbentag, liggandes på rygg, är hanteringen av en livboj mycket enkel... Eller åtminstone enklare...
Testa någon gång i poolen att ligga på rygg, gör bröstsimsbentag och liksidiga ryggsimsarmtag med armarna. Du kommer att kunna simma i timmar - och fort går det om du vill. Men det ger ingen vidare träning... Under simträning brukar det kallas att "bada av"...

Ondskapelsen
2011-07-24, 17:18
Har simtävlat, tidigare, under stenåldern... Även varit simlärare, simtränare, badvakt mm. Visst är "crawl" det mest effektiva simsättet vad gäller såväl snabbhet som energieffektivitet, men så vitt jag förstår det och minns har vi i (präktiga) Sverige valt bröstsim eftersom det är väldigt svårt att hantera en livboj med en halvdrunknad person i om man endast kan "crawlbentag". Med vanliga bröstsimsbentag, liggandes på rygg, är hanteringen av en livboj mycket enkel... Eller åtminstone enklare...
Testa någon gång i poolen att ligga på rygg, gör bröstsimsbentag och liksidiga ryggsimsarmtag med armarna. Du kommer att kunna simma i timmar - och fort går det om du vill. Men det ger ingen vidare träning... Under simträning brukar det kallas att "bada av"...

Så varför kan man då inte lära ut båda på ett bra sätt?

Om inte annat så vann precis "bada av" pris för årets bästa uttryck.

Spartansk
2011-07-24, 17:27
Jag undrar också, finns det några egentliga fördelar med bröstsim?


Man ser vart man är på väg.

mikaelj
2011-07-24, 17:30
Man ser vart man är på väg.

Det gör du om du tittar upp då och då när du simmar frisim. Navigering är inte särskilt svårt att lära sig.

SiSenior
2011-07-24, 17:34
Som förskolelärare kan jag uttala mig när det kommer till mina elever. Jag tror många av dessa hade mycket att vinna på crawl redan i ett tidigare stadium än efter de redan lärt sig bröstsim.

Man hör föräldrar som förtvivlat försöker få sina barn att lära sig simma och när inte detta går tillräckligt snabbt, ger föräldrarna upp och barnet förblir icke simkunnigt.

mikaelj
2011-07-24, 17:45
Skaderisken är högre i bröstsim än i frisim också. Många knän som ryker i det förra. Särskilt problematiskt är bröstsim om du redan opererat knät, tydligen.
Sedan kan du få axelproblem om du simmar för mycket frisim också, gissningsvis.

Personligen önskar jag verkligen att jag hade fått lärt mig frisim före bröstsim. Det senare är ju avancerat.

Spartansk
2011-07-24, 17:54
Skaderisken är högre i bröstsim än i frisim också. Många knän som ryker i det förra.

Hur är det med nackskador? Jag får ont i nacken om jag simmar bröstsim för länge.

mikaelj
2011-07-24, 17:56
Hur är det med nackskador? Jag får ont i nacken om jag simmar bröstsim för länge.

Ja, av någon konstig anledning lär man sig som barn en konstig form av bröstsim där man simmar omkring som en svan. Samma sak för mignär jag simmade förr, tyckte det var helt kasst eftersom jag bara fick ont i nacken.

Om man skall simma riktig bröstsim går du upp med huvudet ovanför vattnet (för att andas) när du tar armtaget, övrig tid håller du dig under vattenytan.

z_bumbi
2011-07-24, 18:40
Så varför kan man då inte lära ut båda på ett bra sätt?

Som vanligt handlar det om pengar och eftersom simundervisningen (utanför klubbarna) handlar om livräddning i mycket högre grad än att ta sig fram så fort som möjligt så har man valt bröstsim.
Det är som redan tidigare skrivits väldigt svårt att bogsera något med crawlteknik men kan man bröstsim och också lär sig ligga på rygg och använda samma/liknande bentag så kan de flesta bogsera något eller någon. Det är också det simsätt som kräver minst utrymme och det som ger bäst överblick dvs ytterligare två faktorer för att välja det ur livräddningssynpunkt.
Den sista faktorn jag kommer på är när man ska hämta upp något från djupare vatten då bröstsim är det enda som funkar under vatten.

Tittar man bara att lära sig ett simsätt så snabbt som möjligt så är det möjligt att crawl är bättre men då måste man i alla fall lära ut ett simsätt till för att klara av resten och då ökar tidsåtgången i alla fall mer än vad den gör idag så jag antar att simförbundet har avsatt mer resurser till sina simskolor för att klara av det.

simper02
2011-07-24, 20:58
Varför lär man sig att simma?
jo för att man ska kunna klara sig om man trillar eller på något sätt hammnar i vatten. Va har man på sig om man ofrivilligt trillar i vattnet jo kläder och skor (oftast). är det lätt att crawla med skor? Nej! om ni tycker det är lätt testa med kängor :Virro

Crocker
2011-07-24, 21:03
Svårt att sparka av sig skorna för att simma lättare?

Tryman
2011-07-24, 21:21
Problemet har varit att de barn som inte klarat 25 bröstsim har fått epitetet icke simkunnig av simskolelärare fastän de klarar 50 crawl. Svenska livräddningssällskapet har haft simskolan i en liten ask och styrt det med järnhand.

Varför lär man sig att simma?
jo för att man ska kunna klara sig om man trillar eller på något sätt hammnar i vatten. Va har man på sig om man ofrivilligt trillar i vattnet jo kläder och skor (oftast). är det lätt att crawla med skor? Nej! om ni tycker det är lätt testa med kängor :Virro

Är det då lättare att göra bröstsimsbentag? Du gör fortfarande av med mer energi på kortare sträcka och kortare tid. Det är något att tänka på ifall man ofrivilligt i vattnet.

Jag antar att du aldrig fått lära dig crawla.

Baske
2011-07-24, 21:34
Jag har inte läst igenom hela tråden men den enda fördelen jag kan komma på med bröstsim är i livräddningssyfte, simma under vatten samt vispen vid vattentramp.

Tycker crawl är att föredra annars som simsätt överlägset o om man upplever det jobbigt kan man ju lägga lite rygg emellanåt.

Crippa90
2011-07-24, 21:36
Som redan sagt, livräddningen är det viktigaste argumentet.

Om barn har svårt för att lära sig simma så borde man satsa mer på simundervisning istället för att gå runt problemet och byta simsätt. Vill man lära sig crawla kan man alltid börja på simning.

Tryman
2011-07-24, 21:42
Misstänker att 99 % av alla som vill ha kvar bröstsimmet inte har lärt sig crawla.


Som redan sagt, livräddningen är det viktigaste argumentet.

Om barn har svårt för att lära sig simma så borde man satsa mer på simundervisning istället för att gå runt problemet och byta simsätt. Vill man lära sig crawla kan man alltid börja på simning.

Ju fler som kan crawl, ju mindre som skulle behöva livräddas. Att lära sig bröstsim först är gammalt och förlegat.

Edit: Btw så har de inte försökt att ändra utan att det ska vara valfritt vad man vill välja.

hugok
2011-07-24, 21:58
Crawl helt klart, för livräddningssyfte kan man väl lära sej ryggsim (den varianten som påminner om bröstsim och inte ryggcrawl) så slipper man få ont i nacken.

Baske
2011-07-24, 23:07
Crawl helt klart, för livräddningssyfte kan man väl lära sej ryggsim (den varianten som påminner om bröstsim och inte ryggcrawl) så slipper man få ont i nacken.

Jag ska alltid hålla med dig för du tycker om Joddla med Siv. Ja vackert skrivet också.

Remas
2011-07-24, 23:21
I februari gick jag en utbildning för att bli simtränare, bland det första vi fick lära oss var att det är frisim man ska lära barnen just för att det är enklare och som någon sa tidigare är det mer effektivt och man tröttnar inte lika fort.

För att räknas som simkunnig bör man för övrigt klara av att simma 200m varav minst 50m på rygg. Crawl är lättare att överföra till "tävlingsryggsim" och jag måste hålla med mikaelJ om att bröstsim kan vara skadligt då jag själv lyckats få problem med ena knäet pga det.

Sniggel
2011-07-25, 06:03
Man kanske skulle försöka lära sig crawl då för att se hur det känns när man väl har bra teknik. Kanske tar lite tid nu dock när man bröstsimmat hela livet.

Rahf
2011-07-25, 06:06
Crawl är goa grejer! Det ser så lätt och enkelt ut för de som verkligen kan frisim.

Ondskapelsen
2011-07-25, 07:56
Förlåt, jag förstår inte hur man gör illa knät av bröstsim. Kan någon förklara?

SiSenior
2011-07-25, 08:00
Förlåt, jag förstår inte hur man gör illa knät av bröstsim. Kan någon förklara?

Jag kan inte förklara det men eftersom jag redan har dåliga knän får jag snabbt känningar i de under bröstsim. Under crawl däremot, då är jag mer som en evighetsmaskin.

Spartansk
2011-07-25, 08:04
Förlåt, jag förstår inte hur man gör illa knät av bröstsim. Kan någon förklara?

Man sparkar ju med benen, utan speciellt mycket motstånd. Lätt att det knäcker till i ytterläget.

Tryman
2011-07-25, 08:48
Man kanske skulle försöka lära sig crawl då för att se hur det känns när man väl har bra teknik. Kanske tar lite tid nu dock när man bröstsimmat hela livet.

Finns många crawlkurser för vuxna som man kan anmäla sig till :thumbup:



Förlåt, jag förstår inte hur man gör illa knät av bröstsim. Kan någon förklara?

Bröstsimsbentagen är en onormal rörelse för knäleden med dess vridningar. Efter min knäoperation vart jag tillsagd att inte simma bröstsimsbentag av läkaren.

Remas
2011-07-25, 09:06
Förlåt, jag förstår inte hur man gör illa knät av bröstsim. Kan någon förklara?

Trampar vatten och gör en jävla massa bröstbentag 4h om dagen under 2månader samtidigt som du redan innan har lite ont i knät

hugok
2011-07-25, 10:35
Jag ska alltid hålla med dig för du tycker om Joddla med Siv. Ja vackert skrivet också.

:thumbup: Härligt! Detta får ersätta "There is no reason to be alive if you can't do deadlift" i min signatur :)

mikaelj
2011-07-25, 10:36
Man kanske skulle försöka lära sig crawl då för att se hur det känns när man väl har bra teknik. Kanske tar lite tid nu dock när man bröstsimmat hela livet.

Nejdå, det kommer gå på ett nafs!

Kolla upp om det finns någon nybörjarkurs på din närmaste simhall eller om din lokala Triathlonklubb har en nybörjarkurs du kan gå på. Jag gick på Valhalla Simhalls nybörjarkurs i januari, tio veckor, en gång i veckan. Tycker definitivt att du skall lära dig simma frisim!

Jag har varit på simhallen några gånger genom åren och tänkt att jag skall simma. Lägga sig i motionärsbanan, huvudet upp och börja mata längder. Inte nog med att jag fick ont i nacken (eftersom de flesta simmar icke-tävlingsbröstsim) av att titta upp hela tiden, det var oerhört långsamt, ansträngande per hastighet man fick ut och allt där gjorde det oerhört tråkigt. En lite längre kortdistans(?) som 500m hade tagit mig sju svåra år att genomföra, gjort ont och fått mig att inte vilja simma mer.

Sedan jag fick ordning på andningen är 500m meter frisim en barnlek! Inte nog med att det inte gör ont någonstans, det finns många tekniska detaljer att finputsa på och experimentera med (drag, andning, rotation, ...) som gör att det inte bara går fort att simma sträckan, det blir roligare också!

/ nyfrälst

Gorilla
2011-07-25, 11:15
Jag är lite kluven till detta. Om man slänger ner en icke-simkunning människa i vatten och säger till dem att ta sig framåt, vad simmar de då? Något som mest påminner om bröstsim. Det borde därför vara mer naturligt.

Folk som är rädda för vatten (doppa huvudet, bli blöta etc) kommer även ha oerhört svårt att crawla eftersom detta innebär mer stänk och nedblötning av ögon, öron och huvud i allmänhet än det mer stillsamma bröstsimmet.

mikaelj
2011-07-25, 11:29
Jag är lite kluven till detta. Om man slänger ner en icke-simkunning människa i vatten och säger till dem att ta sig framåt, vad simmar de då? Något som mest påminner om bröstsim. Det borde därför vara mer naturligt.

Första stycket i artikeln:

– Barn som vistas i vatten börjar med något som liknar hundsim. Därifrån till crawl är steget inte långt, säger Anders Höglund, simkunnighetsansvarig på förbundet.

Tryman
2011-07-25, 11:57
Om man slänger ner en icke-simkunning människa i vatten och säger till dem att ta sig framåt, vad simmar de då? Något som mest påminner om crawl. Det borde därför vara mer naturligt.

Rättade till meningen lite.

Slänger du ner någon i vattnet kommer det INTE att ha liksidiga bentag. De kommer att röra sig som på land. Ett ben i taget, som gång/löpning. Därifrån är crawl närmast.

Doctor Snuggles
2011-07-25, 12:07
Bröstsim ftw. Extremt lätt att lära sig. Fick aldrig riktigt till crawl, eller det känns iaf inte särskilt bekvämt.

Tryman
2011-07-25, 12:09
Bröstsim ftw. Extremt lätt att lära sig. Fick aldrig riktigt till crawl, eller det känns iaf inte särskilt bekvämt.

Rätt subjektivt.

Du försökte 10 min med crawl innan du gav upp? :naughty:

Doctor Snuggles
2011-07-25, 12:11
Första stycket i artikeln:

Dummaste jag läst. Riktig crawl kräver en koordinerad rörelse med armarna runt axelpartiet, samt rätt andning. Rörelsen är biomekaniskt väldigt annorlunda.

Doctor Snuggles
2011-07-25, 12:12
Rätt subjektivt.

Du försökte 10 min med crawl innan du gav upp? :naughty:

Jag tränade simning i kanske 5-6 år, och tävlade t.o.m.
Så vad tror du själv?

Doctor Snuggles
2011-07-25, 12:15
Jag kan inte förklara det men eftersom jag redan har dåliga knän får jag snabbt känningar i de under bröstsim. Under crawl däremot, då är jag mer som en evighetsmaskin.

Intressant. Visst känner man av knät när man har problem med det under bröstsim. Men jag har alltid upplevt att det snarare läker knät snabbare (kanske genom rörelse/uppvärmning av relevanta senor o dyl).

Tack för påminnelsen, måste börja simma igen för att fixa mitt knä. :thumbup:

Tryman
2011-07-25, 12:24
Dummaste jag läst. Riktig crawl kräver en koordinerad rörelse med armarna runt axelpartiet, samt rätt andning. Rörelsen är biomekaniskt väldigt annorlunda.

Precis som bensparken i bröstsim är biomekaniskt annorlunda för knä och höft.

Jag tränade simning i kanske 5-6 år, och tävlade t.o.m.
Så vad tror du själv?

Då låter det väldigt konstigt att du inte fick till crawlen.

Doctor Snuggles
2011-07-25, 12:58
Precis som bensparken i bröstsim är biomekaniskt annorlunda för knä och höft.


Annorlunda från vad? Bensparken man gör i bröstsim är vad bäbisar gör när man slänger ner dem i vatten.


Då låter det väldigt konstigt att du inte fick till crawlen.

Alltså jag kan göra den, och bättre än de flesta antagligen. Men den känns oskön och onaturlig, jämfört med t.ex. bröstsim, och även ryggsim. Värst är dock fjäril.

Tryman
2011-07-25, 13:05
Annorlunda från vad? Bensparken man gör i bröstsim är vad bäbisar gör när man slänger ner dem i vatten.

Vridningen utåt och inåt i sidled är inte naturlig. Den vridningen gör inte bebisar.

Alltså jag kan göra den, och bättre än de flesta antagligen. Men den känns oskön och onaturlig, jämfört med t.ex. bröstsim, och även ryggsim. Värst är dock fjäril.

Intressant att du tycker så olika om bröst och fjäril, då fjärilen kommer som en subart av bröstsimmet. Jag själv är tvärtom, lätt för fjäril men svårt för bröstsim. Tycker dock att båda känns väldigt onaturliga.

Gorilla
2011-07-25, 19:05
Vridningen utåt och inåt i sidled är inte naturlig. Den vridningen gör inte bebisar.



Intressant att du tycker så olika om bröst och fjäril, då fjärilen kommer som en subart av bröstsimmet. Jag själv är tvärtom, lätt för fjäril men svårt för bröstsim. Tycker dock att båda känns väldigt onaturliga.

Fjäril är snarare en variant av frisim(crawl) skulle jag vilja påstå. Allting är samma utom armarnas synkning mellan varanra.

Och sen bestrider jag även att hundsim påminner mer om crawl än bröstsim.

Tryman
2011-07-25, 19:30
Fjäril är snarare en variant av frisim(crawl) skulle jag vilja påstå. Allting är samma utom armarnas synkning mellan varanra.

Och sen bestrider jag även att hundsim påminner mer om crawl än bröstsim.

Fjärilen kom 1933 av att man började föra fram armarna ovanför vattenytan på bröstsim. 1952 vart det ett eget simsätt med ändringen att man fick använda en delfinkick i bensparken.


Det är just liksidigheten som gör det så annorlunda jämför med crawl eller ryggsim. Det är stor skillnad på att dra armar och ben synkade eller var och en för sig.

whalle
2011-07-25, 21:30
Tycker man ska lära ungarna att simma frisim samt att bogsera en person bäst fan dom vill. Huvudsaken är inte hur det går till utan att dom klarar av det och så svårt är det inte när man väl kan simma.

Frisim är ju helt klart överlägset vad det gäller hastighet och distans som man klarar av att simma det om man behärskar alla simsätt ungefär likvärdigt. Och det finns nog ingen tävlingssimmare som skulle säga något annat, utom Doctor Snuggles då. Det finns ju en anledning till att vi tävlingssimmare kör frisim på majoriteten av våra träningspass oavsett vad vårat specialsimsätt är. Det går helt enkelt inte att ligga och köra bröstsim eller fjäril i två timmar på samma sätt som man kan med frisim.

För mig är bröstsim helt klar svårast efter över 15 år som simmare så behärskar jag ännu inte bröstsimsteknik på ett vettigt sätt, dock så klarar jag ju av simma bröstsim betydligt längre än fjäril som är det näst svåraste simsättet. Ryggsim är inte heller så avancerat egentligen, bara att hålla sig flytande och veva :p

Morty
2011-10-11, 13:29
Bumpar. Gillar tråden, helt enkelt.

Angående livräddningsdiskussionen, visst borde crawl även ha övertaget mot bröstsim i det faktum att man kommer ut snabbare och är mindre trött när man är framme hos den nödställde? Dessutom så bröstsimmar man inte in med en nödställd, utan ryggsim. Enda gången man föredrar bröstsim är ifall det är rätt hög sjö och man inte har simglasögon, och letar efter någon eller något i vattnet.

Baske
2011-10-11, 13:41
2 gånger jag kommer på du kan(observera kan) ha fördel av bröstsimsteknik.

Bentag vid livräddnign i ryggläge.

Bästa fördelen annars vattentramp. Påminnande av bröstsimsteknik med ett ben i taget.

Har man stor nytta av på Röjdykarutbildningar, vara stilla på djupt vatten, dessutom kan andra trötta individer vila i ytan om du håller dem uppe medans du trampar vatten.

Men ja frisim går snabbt det är en grym fördel.

mikaelj
2011-10-11, 13:43
Pah, om du kan frisim har du generellt mycket bättre vattenvana än någon som bara kan "bröstsim" (= livräddarsim, det man lär sig), och kommer därför att lyckas bättre än den som inte kan det.

Doctor Snuggles
2011-10-11, 13:56
Vridningen utåt och inåt i sidled är inte naturlig. Den vridningen gör inte bebisar.



Det beror delvis på hur stiliserad den är. Jag har iaf alltid upplevt bensparken i bröst som den mest naturliga, och från vad jag minns från knattesimningen så var det bröstsim som alla hade lättast för att lära sig. I princip alla tog simborgarmärket med bröstsim, t.ex.


Intressant att du tycker så olika om bröst och fjäril, då fjärilen kommer som en subart av bröstsimmet. Jag själv är tvärtom, lätt för fjäril men svårt för bröstsim. Tycker dock att båda känns väldigt onaturliga.

Subart? Baserat på vad? Det är en helt annan slags rörelse. Benrörelsen är mer lik crawl, och armarna roterar kring axelleden.

grondahl
2011-10-11, 13:59
Pah, om du kan frisim har du generellt mycket bättre vattenvana än någon som bara kan "bröstsim" (= livräddarsim, det man lär sig), och kommer därför att lyckas bättre än den som inte kan det.

Idag ja. Eftersom det är något som du har lärt utanför skolan och underhållt via träning. Om frisim blir det skolorna lär ut och det dessutom går snabbare att lära sig så kan ju konsekvensen bli ännu färre simtimmar och de som inte tränar simmning kommer ha lika dålig vattenvana oavsett.

Doctor Snuggles
2011-10-11, 14:01
Tycker man ska lära ungarna att simma frisim samt att bogsera en person bäst fan dom vill. Huvudsaken är inte hur det går till utan att dom klarar av det och så svårt är det inte när man väl kan simma.

Frisim är ju helt klart överlägset vad det gäller hastighet och distans som man klarar av att simma det om man behärskar alla simsätt ungefär likvärdigt. Och det finns nog ingen tävlingssimmare som skulle säga något annat, utom Doctor Snuggles då. Det finns ju en anledning till att vi tävlingssimmare kör frisim på majoriteten av våra träningspass oavsett vad vårat specialsimsätt är. Det går helt enkelt inte att ligga och köra bröstsim eller fjäril i två timmar på samma sätt som man kan med frisim.

För mig är bröstsim helt klar svårast efter över 15 år som simmare så behärskar jag ännu inte bröstsimsteknik på ett vettigt sätt, dock så klarar jag ju av simma bröstsim betydligt längre än fjäril som är det näst svåraste simsättet. Ryggsim är inte heller så avancerat egentligen, bara att hålla sig flytande och veva :p

Jag har väl inte sagt att bröstsim är överlägset vad gäller hastighet? Behärskar man tekniken är den mer biomekaniskt effektiv vad gäller distans också. Skilj också på perfekt optimerad bröstteknik för tävlingssimmare, och en grundläggande stil som man kan förflytta sig med.

Tryman
2011-10-11, 14:06
Det beror delvis på hur stiliserad den är. Jag har iaf alltid upplevt bensparken i bröst som den mest naturliga, och från vad jag minns från knattesimningen så var det bröstsim som alla hade lättast för att lära sig. I princip alla tog simborgarmärket med bröstsim, t.ex.



Subart? Baserat på vad? Det är en helt annan slags rörelse. Benrörelsen är mer lik crawl, och armarna roterar kring axelleden.

Anledningen till att alla tog simborgarmärket i bröstsim var att det var det enda simsätt man lärde ut. Crawl är lättare att lära sig att simma tekniskt rätt och bröstsim det absolut svåraste att få till tekniskt rätt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5184535&postcount=50




För övrigt en dåligt bump, orkar inte "tala för döva öron"...

whalle
2011-10-11, 14:30
Jag har väl inte sagt att bröstsim är överlägset vad gäller hastighet? Behärskar man tekniken är den mer biomekaniskt effektiv vad gäller distans också. Skilj också på perfekt optimerad bröstteknik för tävlingssimmare, och en grundläggande stil som man kan förflytta sig med.

Bröstsim mer biomekaniskt effektiv? Lust att utveckla det där?


Med lika många träningstimmar frisim som bröstsim så kan jag lova att vilken motionär/unge som helst skulle komma längre på frisim.

Tryman
2011-10-11, 14:33
bröstsim mer biomekaniskt effektiv? Lust att utveckla det där?


Med lika många träningstimmar frisim som bröstsim så kan jag lova att vilken motionär/unge som helst skulle komma längre på frisim.

+100

Doctor Snuggles
2011-10-11, 14:34
Bröstsim mer biomekaniskt effektiv? Lust att utveckla det där?


Med lika många träningstimmar frisim som bröstsim så kan jag lova att vilken motionär/unge som helst skulle komma längre på frisim.

Syftningsfel, jag menade crawl.

Pipharen
2011-10-11, 14:35
Om Sverige hade infört crawl istället för bröstsim hade simskolorna (som är inkompetenta) inte lärt mina simmare att man ska simma med stickfötter i bröstsim. Vi hade kunnat rädda en del knä och många slitsamma timmar för simtränare.

Doctor Snuggles
2011-10-11, 14:35
Anledningen till att alla tog simborgarmärket i bröstsim var att det var det enda simsätt man lärde ut. Crawl är lättare att lära sig att simma tekniskt rätt och bröstsim det absolut svåraste att få till tekniskt rätt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5184535&postcount=50




För övrigt en dåligt bump, orkar inte "tala för döva öron"...

Så mao lär man ut bröstsim för att det är det svåraste simsättet, och alla vet ju att det som är det mest komplicerade är bäst för nybörjare? Bra tänkt där, Sherlock.

Doctor Snuggles
2011-10-11, 14:36
Om Sverige hade infört crawl istället för bröstsim hade simskolorna (som är inkompetenta) inte lärt mina simmare att man ska simma med stickfötter i bröstsim. Vi hade kunnat rädda en del knä och många slitsamma timmar för simtränare.

Knä? Jag har aldrig hört talas om folk som får problem med knä från bröstsim. Faktum är att jag upplever bröstspark som utmärk rehab för knäna. Källa?

Hemi
2011-10-11, 14:36
Bröstsim som den första simtekniken var väl mer förr. Numera lär sig barnen alla tekniker, flickor och pojkar, även fjäril. Det är mest andningen och rytmen som är svår i början i crawl men man bör börja tidigt och inte fastna i bröstsim. Man går ju i etapper och läar ut bensparkarna och en arm åt gången osv tills crawlen sitter.

mikaelj
2011-10-11, 14:39
Idag ja. Eftersom det är något som du har lärt utanför skolan och underhållt via träning. Om frisim blir det skolorna lär ut och det dessutom går snabbare att lära sig så kan ju konsekvensen bli ännu färre simtimmar och de som inte tränar simmning kommer ha lika dålig vattenvana oavsett.

Nu pratar du helt osammanhängande smörja utan någon som helst verklighetsförankring.

Se ovanstående kommentarer om investerad tid kontra utbyte.

Knä? Jag har aldrig hört talas om folk som får problem med knä från bröstsim. Faktum är att jag upplever bröstspark som utmärk rehab för knäna. Källa?

Källa: sjukgymnaster för någon som rekomenderar det, samt närmaste triatlet-/simklubb.

Doctor Snuggles
2011-10-11, 14:40
Bröstsim som den första simtekniken var väl mer förr. Numera lär sig barnen alla tekniker, flickor och pojkar, även fjäril. Det är mest andningen och rytmen som är svår i början i crawl men man bör börja tidigt och inte fastna i bröstsim. Man går ju i etapper och läar ut bensparkarna och en arm åt gången osv tills crawlen sitter.

Minns inte exakt hur det var, men jag har för mig vi lärde oss crawl och ryggsim direkt från början. Minns också att alla hade svårt för att lära sig crawl , medan grundläggande bröstsim tätt följt av ryggsim var de enklaste.

Tryman
2011-10-11, 14:42
Så mao lär man ut bröstsim för att det är det svåraste simsättet, och alla vet ju att det som är det mest komplicerade är bäst för nybörjare? Bra tänkt där, Sherlock.

Bespara mig sånt skit *slap*


Anledningen är för att SLS har varit till grunden till beslutet att köra på bröstsim. Svenska simförbundet vill annorlunda och jag håller med dom.

Doctor Snuggles
2011-10-11, 14:47
Bröstsim som den första simtekniken var väl mer förr. Numera lär sig barnen alla tekniker, flickor och pojkar, även fjäril. Det är mest andningen och rytmen som är svår i början i crawl men man bör börja tidigt och inte fastna i bröstsim. Man går ju i etapper och läar ut bensparkarna och en arm åt gången osv tills crawlen sitter.

Jag förstår inte hur folk tänker att koordination av separat rörelse med alla lemmar skulle vara lättare och mer naturligt att lära sig. FFS, jag minns en hemkunskapslärare som inte ens kunde använda stekspaden i högerhand utan att vänstern rörde sig i motsvarande bana. I bröstsim så rör sig alla lemmar samtidigt. Man behöver inte ens tala om rörelsen i sig är mer biomekaniskt effektiv eller liknar vardagsrörelser.

mikaelj
2011-10-11, 14:49
Jag förstår inte hur folk tänker att koordination av separat rörelse med alla lemmar skulle vara lättare och mer naturligt att lära sig. FFS, jag minns en hemkunskapslärare som inte ens kunde använda stekspaden i högerhand utan att vänstern rörde sig i motsvarande bana. I bröstsim så rör sig alla lemmar samtidigt. Man behöver inte ens tala om rörelsen i sig är mer biomekaniskt effektiv eller liknar vardagsrörelser.

Doctor Snuggles på promenad:

oifIBJ5Ouuk

Doctor Snuggles
2011-10-11, 14:52
Bespara mig sånt skit *slap*


Anledningen är för att SLS har varit till grunden till beslutet att köra på bröstsim. Svenska simförbundet vill annorlunda och jag håller med dom.

Och vad grundade man beslutet att köra bröstsim på först, Einstein?

Sparven från Minsk
2011-10-11, 14:52
Riktigt crawl är lättare att lära sig än fullt tekniskt korrekt bröstsim (tävling) men bröstsim är oftast lättare för små barn då de får hålla huvudet ovan vattnet och ser vart de simmar. Men effektivast är crawl. I skolan lärs simning dock ut för överlevnad typ och då är bröstsim effektivare och kräver faktiskt mindre energi :)

Doctor Snuggles
2011-10-11, 14:53
Doctor Snuggles på promenad:

oifIBJ5Ouuk

Hundsim är inte crawl, smartrumpa. Biomekaniskt är bröstsim mer likt hundsim, återigen. Titta bara på hur lemmarna rör sig, anatomiskt sett. I frisim så sparkar man med foten, i hundsim så trampar man, i bröstsim så trampar man samtidigt som man gör en adduction. Liknande princip för armarna.

Tryman
2011-10-11, 14:55
Och vad grundade man beslutet att köra bröstsim på först, Einstein?

Vilka fina komplimanger du ger mig hela tiden :thumbup:


Det handlade mer om att SLS inte kan så mycket om simtekniker utan mer om segling och båtar. Då tog de ett simsätt där man slipper doppa huvudet för sånt är ju läskigt.


Riktigt crawl är lättare att lära sig än fullt tekniskt korrekt bröstsim (tävling) men bröstsim är oftast lättare för små barn då de får hålla huvudet ovan vattnet och ser vart de simmar. Men effektivast är crawl. I skolan lärs simning dock ut för överlevnad typ och då är bröstsim effektivare och kräver faktiskt mindre energi :)

Bröstsim är INTE effektivare och kräver MER energi.

Hemi
2011-10-11, 14:57
Jag förstår inte hur folk tänker att koordination av separat rörelse med alla lemmar skulle vara lättare och mer naturligt att lära sig. FFS, jag minns en hemkunskapslärare som inte ens kunde använda stekspaden i högerhand utan att vänstern rörde sig i motsvarande bana. I bröstsim så rör sig alla lemmar samtidigt. Man behöver inte ens tala om rörelsen i sig är mer biomekaniskt effektiv eller liknar vardagsrörelser.

Det kan tänkas att bröstsim är lättare att lära sig, jag kommer inte ihåg hur det var, vi kunde hundsim som barn sedan drillades vi av småskolelärarna och halvt om halvt simkunniga tonåringar på simträningen i bröst, bröst och bröstsim, lite ryggsim och vattentramp samt skolans dag i livräddning kanske. Men, bröstsim lär(des) ofta(st) ut FEL, faktiskt. Att göra bröstsim rätt kräver riktig träning.


Numera, efter generation Y, tränar man ju simning på klubb, i alla fall där jag bor och bott och då bär man göra allt och man tar det stegvis tills det sitter.

Jag kan tänka mig att crawl känns extra onaturligt i början då man måste doppa huvudet under vattnet i klorbasänger, men inte behöver det i bröstsim.

Doctor Snuggles
2011-10-11, 14:58
Vilka fina komplimanger du ger mig hela tiden :thumbup:


Det handlade mer om att SLS inte kan så mycket om simtekniker utan mer om segling och båtar. Då tog de ett simsätt där man slipper doppa huvudet för sånt är ju läskigt.

Så du menar på fullt allvar att en rörelse där man måste koorinera andning, huvudrörelse, alla lemmar separat, på ett sätt man naturligt inte gör det (nej, hundspark och armviftning är en annan slags rörelse), är enklare att lära sig?
Att det kanske är ett bättre simsätt vad gäller hastighet och energieffektivitet vad gäller förflyttning, är inte frågan.

Tryman
2011-10-11, 15:01
så du menar på fullt allvar att en rörelse där man måste koorinera andning, huvudrörelse, alla lemmar separat, på ett sätt man naturligt inte gör det (nej, hundspark och armviftning är en annan slags rörelse), är enklare att lära sig?

ja

Doctor Snuggles
2011-10-11, 15:05
ja

Då är det som att diskutera med någon religiös, eller konspirationsteoretiker, fruktlöst.

Tryman
2011-10-11, 15:07
Då är det som att diskutera med någon religiös, eller konspirationsteoretiker, fruktlöst.

Så du menar att de vridningar i knäna man gör i bröstben är mer naturliga?

Sniggel
2011-10-11, 15:11
Är det alltså så här det ligger till?


Crawl:
* Kommer naturligt/instinktivt och är därför lättare att lära sig (Snuggles ifrågasätter)
* Man kan simma snabbare
* Optimal teknik kräver lägre energi

Bröstsim
* Lättare att röra på alla lemmar samtidigt istället för en sida i taget (De flesta i tråden verkar dock ifrågasätta att bröstsim är lättare att lära sig än crawl)
* Man slipper doppa huvudet och därför blir det lättare att övervinna vattenskräck och man råkar inte lika ofta ut för kallsupar o dylikt. Man ser även vart man är på väg mycket lättare.
* Med hyfsad/god teknik så kräver simsättet mindre energi än crawl, om inte crawltekniken är väl utvecklad.

Har jag uppfattat argumenten rätt?

grondahl
2011-10-11, 15:14
Det främsta argumentet för bröstsimmet är väl fortfarande livräddningen. Skolan lär inte ut simning som sport.

Tryman
2011-10-11, 15:15
Är det alltså så här det ligger till?


Crawl:
* Kommer naturligt/instinktivt och är därför lättare att lära sig (Snuggles ifrågasätter)
* Man kan simma snabbare
* Ok teknik kräver lägre energi än bröstsim.


Bröstsim
* Lättare att röra på alla lemmar samtidigt istället för en sida i taget (De flesta i tråden verkar dock ifrågasätta att bröstsim är lättare att lära sig än crawl)
* Man slipper doppa huvudet och därför blir det lättare att övervinna vattenskräck och man råkar inte lika ofta ut för kallsupar o dylikt. Man ser även vart man är på väg mycket lättare.
* Med hyfsad/god teknik så kräver simsättet mindre energi än crawl, om inte crawltekniken är väl utvecklad.

Har jag uppfattat argumenten rätt?

Rättelse i fet stil

Det främsta argumentet för bröstsimmet är väl fortfarande livräddningen. Skolan lär inte ut simning som sport.

Så de lär inte ut handboll, dans, eller redskapsgymnastik?

Att kunna crawla gör nog att man skulle kunna överleva längre ute i ett kallt hav än bröstsim.

Doctor Snuggles
2011-10-11, 15:20
Så du menar att de vridningar i knäna man gör i bröstben är mer naturliga?

Är det ditt enda argument? Lite torftigt i sken av alla andra som jag gett för motsidan.

grondahl
2011-10-11, 15:21
Rättelse i fet stil



Så de lär inte ut handboll, dans, eller redskapsgymnastik?

Att kunna crawla gör nog att man skulle kunna överleva längre ute i ett kallt hav än bröstsim.

Fast skolan bedriver ju inte ordentlig standard på vare sig handboll, dans eller gymnastik heller. Det syftar ju inte till att höja elevernas förmåga att tävla (eller ens träna sporterna organiserat).

När jag gjorde livräddningen så handlade det om att rädda andra. De starka bentagen som bröstsim innehåller gör det enklare.

Doctor Snuggles
2011-10-11, 15:21
Att kunna crawla gör nog att man skulle kunna överleva längre ute i ett kallt hav än bröstsim.

Det är sannolikt mer energieffektivt med ryggsim, isf. Men jag har inte hittat några källor, så du får gärna bidra med vetenskapliga data om du känner till några.

Tryman
2011-10-11, 15:22
Är det ditt enda argument?

Nej *gah!*

Jag har även varit med på babysim och sett hur relativt nyfödda agerar i vattnet.

Bland annat.

Doctor Snuggles
2011-10-11, 15:25
Nej *gah!*

Jag har även varit med på babysim och sett hur relativt nyfödda agerar i vattnet.

Ja, och som jag redan har sagt flertalet gånger så är hundsim mer biomekaniskt likt bröstsim, i alla aspekter förutom möjligen adduktionen.
Du har fortfarande inte kommit med några övertygande argument om motsatsen.

Tryman
2011-10-11, 15:27
Varför dras jag bara in i diskussioner när jag vet att det är som att stångas mot en betongvägg...

grondahl
2011-10-11, 15:29
Det vore faktiskt fantastiskt om skolorna skulle börja lära ut crawl först, tyvärr så tror jag inte att det kommer att hända.

Med tanke på att simkunnigheten hos eleverna enligt vissa källar har sjunkit från 90% till 55% sen man själv lärde sig simma så får väl de som lyckas lära sig simma öht vara nöjda med det.

Edit. Min första källa var helt virrig. Snarare från 95 till 90.

Doctor Snuggles
2011-10-11, 15:29
Varför dras jag bara in i diskussioner när jag vet att det är som att stångas mot en betongvägg...

Det är svårt att framföra rationella argument när man inte har några, och/eller när man inte har helt rationella skäl för sina egna argument, jag vet. Eller så kanske du borde öva lite på att framföra dina argument.
Till skillnad från dig, som det verkar, så har jag inget problem med att låta mig motbevisas om jag visas ha fel.

Tryman
2011-10-11, 15:31
Det vore faktiskt fantastiskt om skolorna skulle börja lära ut crawl först, tyvärr så tror jag inte att det kommer att hända.

Med tanke på att simkunnigheten hos eleverna enligt vissa källar har sjunkit från 90% till 55% sen man själv lärde sig simma så får väl de som lyckas lära sig simma öht vara nöjda med det.

I upplands väsby har man börjat med crawl först och simkunnighet på över 90 %.

Det är svårt att framföra rationella argument när man inte har några, och/eller när man inte har helt rationella skäl för sina egna argument, jag vet. Eller så kanske du borde öva lite på att framföra dina argument.
Till skillnad från dig, som det verkar, så har jag inget problem med att låta mig motbevisas om jag visas ha fel.

Snarare tid och ork.

Morty
2011-10-11, 15:36
Det är svårt att framföra rationella argument när man inte har några, och/eller när man inte har helt rationella skäl för sina egna argument, jag vet. Eller så kanske du borde öva lite på att framföra dina argument.
Till skillnad från dig, som det verkar, så har jag inget problem med att låta mig motbevisas om jag visas ha fel.


Fast kan man verkligen se det som ett rationellt argument att du tror att bröstsim är biomekaniskt superior, energieffektivare samt lättare för barn att lära sig? Om du inte har problem att låta dig överbevisas, så låter jag Hans Chrunak, före detta förbundskapten för svenska simlandslaget, överbevisa dig med sin sakkunskap. – Jag tycker det är ett jättebra förslag. Bröstsim är motoriskt sett väldigt komplicerat, men det blir enklare att lära sig om man redan kan crawla, säger Chrunak.

Hemi
2011-10-11, 15:39
Livräddning kräver ju fler tekniker är bröstsim, även crawl kan behövas om man kan simma bra och måste vara snabb. Även den omvända bröstsimen, på rygg vad det nu heter på svenska måste användas när man bogserar. Bröstsim i nån mån kommer till pass unedr vattnet. Att rädda sig själv ur starka strömmar kan kräva hastighet och styrka.

För att underlätta crawl skall man se till att inte ha hår som hänger över ögonen, och aldrig över ansiktet. Det lägger sig över ansiktet och vatten rinner in i munnen och man ser inget. I basäng kan man använd simglasögon då klor kan vara störande.

Doctor Snuggles
2011-10-11, 15:42
Fast kan man verkligen se det som ett rationellt argument att du tror att bröstsim är biomekaniskt superior, energieffektivare samt lättare för barn att lära sig? Om du inte har problem att låta dig överbevisas, så låter jag Hans Chrunak, före detta förbundskapten för svenska simlandslaget, överbevisa dig med sin sakkunskap.

Var har jag sagt att bröstsim är biomekaniskt överlägset, eller energieffektivare (förutom syftningsfelet som jag rättade till)?
Jag ser inget i ditt citat, förutom ett auktoritetsargument.

z_bumbi
2011-10-11, 15:44
Det är betydligt lättare att bogsera en kanot eller för den delen vända på kanoten och tappa ur en del vatten om man kör bröstsim som grund.
Att simma i närheten av fisknät är inte heller så kul om man ska crawla.
Jag simmar också hellre bröstsim om jag har något stort och otympligt på mig typ en stor jacka, ett par kängor eller t o m en ryggsäck. Visst man "ska" dumpa det men innan man gjort det är det ju en fördel om man håller sig uppe. I en överlevnadssituation så kan det också vara direkt olämpligt att dumpa allt.

Doctor Snuggles
2011-10-11, 15:50
Snarare tid och ork.

Du har haft flertalet chanser, men misslyckats. Så nej.

mikaelj
2011-10-11, 16:23
Hundsim är inte crawl, smartrumpa. Biomekaniskt är bröstsim mer likt hundsim, återigen. Titta bara på hur lemmarna rör sig, anatomiskt sett. I frisim så sparkar man med foten, i hundsim så trampar man, i bröstsim så trampar man samtidigt som man gör en adduction. Liknande princip för armarna.

Jag syftar på den där passgången du säger är så naturlig. Sist jag kollade går man precis som man crawlar, varannan sida, ett steg i taget.
Postat via en mobil enhet

mikaelj
2011-10-11, 16:26
Så du menar på fullt allvar att en rörelse där man måste koorinera andning, huvudrörelse, alla lemmar separat, på ett sätt man naturligt inte gör det (nej, hundspark och armviftning är en annan slags rörelse), är enklare att lära sig?
Att det kanske är ett bättre simsätt vad gäller hastighet och energieffektivitet vad gäller förflyttning, är inte frågan.

sedan när simmar man med huvudet ovanför vattnet i bröstsim?
Postat via en mobil enhet

Poxeman
2011-10-11, 16:33
sedan när simmar man med huvudet ovanför vattnet i bröstsim?
Postat via en mobil enhet

DS pratar om den sorts bröstsim som lärs ut i skolan. (och som 90% av motionssimmare använder)

Sparven från Minsk
2011-10-11, 16:38
Bröstsim är INTE effektivare och kräver MER energi.

För barn är bröstsim effektivare i den bemärkelsen, och kräver mindre energi för framåtdrivning. Har tränat barn 0-12 år och sett hur svårt de flesta har för crawl. De kommer 15 meter sen sjunker de. Bröstsim kan de simma lättare och längre.

Sparven från Minsk
2011-10-11, 16:38
sedan när simmar man med huvudet ovanför vattnet i bröstsim?
Postat via en mobil enhet

I all bröstsim utom tävlingsbröstsim.

Doctor Snuggles
2011-10-11, 16:43
För barn är bröstsim effektivare i den bemärkelsen, och kräver mindre energi för framåtdrivning. Har tränat barn 0-12 år och sett hur svårt de flesta har för crawl. De kommer 15 meter sen sjunker de. Bröstsim kan de simma lättare och längre.

Lite lustigt att man får ett rationellt bihåll från din sida. ;)

Doctor Snuggles
2011-10-11, 16:45
Jag syftar på den där passgången du säger är så naturlig. Sist jag kollade går man precis som man crawlar, varannan sida, ett steg i taget.
Postat via en mobil enhet

Jag vet vad du syftar på, men det är inte relevant, ens ur den aspekten. I frisim arbetar armar och ben oberoende av varandra, och inte med ett 1:1 förhållande.

mikaelj
2011-10-11, 17:08
Rättelse i fet stil

Instämmer. Jag är inte särskilt bra på crawl och är superstel i överkroppen, men trots det är jag mycket snabbare på crawl än jag någonsin kommer bli i bröstsim. Framförallt har man ett helt annat fokus på vattenläge, att våga ha huvudet i vattnet snarare än det där ... ja, jag vet inte vad det är man lär sig i skolan. För det är inte bröstsim.

Att kunna crawla gör nog att man skulle kunna överleva längre ute i ett kallt hav än bröstsim.

Det tror jag också.

Doctor Snuggles: Det borde vara trivialt att göra en jämförelse mellan någon som får lära sig simma bröstsim och någon som får lära sig simma frisim hur snabba de är och hur trötta de blir?

mikaelj
2011-10-11, 17:09
Jag vet vad du syftar på, men det är inte relevant, ens ur den aspekten. I frisim arbetar armar och ben oberoende av varandra, och inte med ett 1:1 förhållande.

I bröstsim arbetar armar och ben oberoende av varandra, och inte med ett 1:1 förhållande....

Doctor Snuggles
2011-10-11, 17:51
I bröstsim arbetar armar och ben oberoende av varandra, och inte med ett 1:1 förhållande....

Kan du simma? En bröstspark, ett brösttag, repeat. Det är en 1:1 ratio.
Oberoende är det inte heller då man gör koordinerat simultana rörelser. Utsträckning med armar samtidigt som benspark. Brösttag samtidigt som indragning av ben.

Doctor Snuggles
2011-10-11, 17:52
Doctor Snuggles: Det borde vara trivialt att göra en jämförelse mellan någon som får lära sig simma bröstsim och någon som får lära sig simma frisim hur snabba de är och hur trötta de blir?

Det är inte ett särskilt pålitligt sätt att mäta effektivitet. Bättre vore att mäta syreupptagningen, muskelaktivitet, etc. Det borde ha gjorts av någon, tycker man.

Morty
2011-10-11, 18:09
Doctor snuggles, kan du simma frisim? Armar och ben är koordinerade i frisim. Väldigt tydligt på de som simmar med en tvåslagstakt på benen, rätt tydligt på de som simmar med en fyrslagstakt. Inte helt tydligt på de som kör sexslags, som är vanligast, men simmar man korrekt frisim så är det två, fyra eller sex koordinerade sparkar per armtagscykel.

Doctor Snuggles
2011-10-11, 18:56
Doctor snuggles, kan du simma frisim? Armar och ben är koordinerade i frisim. Väldigt tydligt på de som simmar med en tvåslagstakt på benen, rätt tydligt på de som simmar med en fyrslagstakt. Inte helt tydligt på de som kör sexslags, som är vanligast, men simmar man korrekt frisim så är det två, fyra eller sex koordinerade sparkar per armtagscykel.

Inte för att det är särskilt relevant, men som jag redan har sagt så simtränade jag större delen av min ungdom, och tävlade t.o.m.
Ja, optimalt är det med en cykel som är koordinerad, även om jag personligen inte reflekterar över det (eller ens minns om jag tränade någon specifik koordination - det var länge sen). Man kan även använda fler, 6 är inte någon absolut gräns. Svårare att säga om det blir lättare så, eller ej. Motionärer simmar nog sällan exakt koordinerat.

Ok, oberoende är kanske fel ord i sammanhanget, om man ska vara petig. Poängen är att det är en mer komplex rörelse, och kräver större koordination av lemmarna, då förhållandet inte är 1:1.

whalle
2011-10-11, 20:51
Om man kan simma frisim så kan man hålla sig flytande på andra sätt än att utföra just frisimsrörelser. Ni utgår ju ifrån att man kan antingen eller och inte ens håller sig flytande på annat vis. Att till exempel simma bröstsimsarmtag med frisimsbenspark är inte speciellt svårt om man nu skulle behöva det.

Morty
2011-10-11, 20:52
Men om det är det som du hänger upp dig på så kan man ju lära ut en bra tvåslagsspark. Sparken är ju till för att ge ett bra vattenläge ändå.

Jag är övertygad om att det är mycket lättare att lära sig bröstsim när man kan frisim dessutom. Det utesluter ju inte att lära sig bröstsim för att man lär sig frisim först.

Sparven från Minsk
2011-10-11, 22:03
Lite lustigt att man får ett rationellt bihåll från din sida. ;)

Haha jag har mina stunder :) tävlingssimmade i unga år, cirka 7 års tid och var på ganska hög nivå. Är utbildad simlärarkandidat samt simärarassistent via svenska simförbundet. En utbildning kvar till nationell simtränare :thumbup:
Har haft simundervisning för barn 0-12 så lite kött på benen har jag allt :)

Hemi
2011-10-12, 01:03
Om det är som står i artikeln så tycker jag att det ändå är lätt att lära alla barn innan 10 års ålder alla simsätten. Men jag kanske har fel, har dock en del med simräning att göra själv fast har själv inte tävlat eller så. Finns ingen anledning att utelämna crawl och fjärilsim.

JB12K
2011-10-12, 01:11
Om man ska vara energieffektiv så skulle jag tro att någon typ av ryggsim är effektivast. Med armarna paddlande ut efter kroppen.

Edit: Vitsen med bröstsim kan ju vara att det i simsättet ingår att man lär sig hålla huvudet ovanför vattnet utan att sjunka. Vad händer om en unge som bara kan frisim får en kallsup. Får fiska upp han från botten sen :p

Hemi
2011-10-12, 02:14
Om man ska vara energieffektiv så skulle jag tro att någon typ av ryggsim är effektivast. Med armarna paddlande ut efter kroppen.

Edit: Vitsen med bröstsim kan ju vara att det i simsättet ingår att man lär sig hålla huvudet ovanför vattnet utan att sjunka. Vad händer om en unge som bara kan frisim får en kallsup. Får fiska upp han från botten sen :p

Att ligga som en stjärna på rygg lärs ut och när de lärt sig det kan de ligga hur länge som helst nästan.

Fast varför bara lära ut ett simsätt? Vad är det för simskola. Man skall kunna ta sig upp och ned från botten också, plocka upp saker, vara van i vattnet. Simhopp skall enligt min mening ingå, lite grann i alla fall. Hoppa från 5 meter t ex. Det kunde nästan alla barn vid 6 års ålder jag var på. Men då skall det sägas att det var på klubb, som jag antydde tidiare, skolsimningen är i många länder usel eller helt obefintlig.