handdator

Visa fullständig version : Svårare att bygga som ung?


x9000
2011-07-24, 13:22
Hej!
Är det svårare att bygga om man är 15-16 år jämfört med om man är 25+? Och isåfall varför? Jag antar att det beror på hur långt man kommit i puberteten men skulle ändå vilja se vad ni har att säga.


Mvh

Jorgen
2011-07-24, 13:27
Nej, det tror jag inte.
Det svåra i ung ålder ligger nog snarare på det mentala planet.

KalleTeodor
2011-07-24, 13:56
Nej, det tror jag inte.
Det svåra i ung ålder ligger nog snarare på det mentala planet.

Vad menar du?

Niwah
2011-07-24, 13:59
Svårt med kosthållning. Då man inte själv är den som handlar maten eller tillagar. Att få i sig tillräckligt med protein tycker jag kan vara lite problematiskt och då lagar jag all mat själv och är 25 år gammal.

Crocker
2011-07-24, 14:12
Som sagt så är det nog kosten som sätter käppar i hjulet hos vissa, men jag vet inte heller. Man har ju iaf lägre testo-nivåer, och får naturliga gains utan att träna. Men om träningen är sämre vet jag inte.

filmjölk
2011-07-24, 15:28
Tror snarare det är tvärtom. När man är ung har man en tendens att verkligen gå in för saker man är intresserad av med själ och hjärta, inte bara se det som en rolig hobby. De flesta tappar den ungdomliga entusiasmen runt 25 nånstans.

Spartansk
2011-07-24, 15:33
Vad menar du?

Sämre disciplin, man byter intressen oftare, mer känslomässiga problem, osv...

Jorgen
2011-07-24, 15:37
Vad menar du?

Det finns mycket annat som lockar i den åldern.
Inte många är mogna för att lägga ner den tiden som krävs, vilket är helt förståeligt.

Nu pratar jag förvisso om att satsa helhjärtat.
Lägga sig i bänkpressen och maxa vart pass följt av hantelcurl och lite mage kan ju vilken tonåring som helst.

Ondskapelsen
2011-07-24, 15:51
Har själv noterat att många blir smått fanatiska under ingångsperiod där det går väldigt bra med resultat varpå dem sedan tröttnar när ökningarna kommer mer sällan.
Ska man bara titta på fysiska förutsättningar så är det väl aldrig man har så bra chans o bygga som i tonåren?

Zorban
2011-07-24, 15:56
Ska man bara titta på fysiska förutsättningar så är det väl aldrig man har så bra chans o bygga som i tonåren?
Man har väl bäst förutsättningar för muskeluppbyggnad (från träning) i 25-årsåldern?

krellik
2011-07-24, 16:14
Vad jag inbillar mig är att så länge man växer på längden är det lite trögare att packa på sig massa men att sen precis efter det går det väldigt lätt.

Ronn
2011-07-24, 16:55
Jag tror det är tvärt om, växer man på längden har man även lätt att bygga muskler, om man nu lyckas äta tillräckligt för att uppfylla båda.

Crocker
2011-07-24, 16:55
Varför då?

King Grub
2011-07-24, 16:57
Man har väl bäst förutsättningar för muskeluppbyggnad (från träning) i 25-årsåldern?

Korrekt. Om vi ser till själva styrketräningens effekter, inte naturlig tillväxt.

Ondskapelsen
2011-07-24, 17:20
Ska frysa mitt gymkort o börja träna igen när man fyllt 25!

Ondskapelsen
2011-07-24, 17:21
Korrekt. Om vi ser till själva styrketräningens effekter, inte naturlig tillväxt.

Följdfråga:
Finns det klarlagt när denna "peak" avtar, och även: finns det klarlagt när det är absolut sämst att bygga?

oddyboll
2011-07-24, 19:24
förmodligen då dina testosteronnivåer börjar sjunka. någon gång efter 30?

Machop
2011-07-24, 19:33
Jag är 15 bast, på 170cm, och enligt läkarstudier ska jag beräknas växa ca 15cm inom loppet av kommande två år.

Jag har gymmat i ett halvår och tränar seriöst, äter seriöst osv.

Men nu till frågan:

Tror ni, att under tiden jag växer dessa 15cm, att jag utseéndemässigt kommer bli:
A) Spinkigare
B) "Biffigare"
C) Ingen större skillnad


Vad jag menar är att om de muskler jag har kommer "spridas ut" på (enligt beräkningar) 185cm, om jag kommer öka i så pass mycket muskler att jag därmed ser mer muskulös ut, eller om det inte kommer vara någon större visuell skillnad, mer än att jag är längre men muskelmassan fördelat ungefär detsamma som nu.


Rätt konstig fråga, jag vet. Men glad om någon kunde försöka besvara den

Ronn
2011-07-24, 19:35
Varför då?

Tänker väl mer att det är hormonellt betingat att kroppen generellt är inställd på tillväxt, fast det är bara spekulation.

HulkH
2011-07-24, 19:38
Om man växer 15 cm efter 15 år, är man väl sen in i puberteten, låter rätt mycket enligt mig. Tänkte mest på att 15 cm e rätt mkt inom loppet av två år. Fast det kanske låter mer än det är också.
Vad är det för läkarstudier?



(Inget illa menat, bara nyfiken.)

Ondskapelsen
2011-07-24, 19:44
Jag är 15 bast, på 170cm, och enligt läkarstudier ska jag beräknas växa ca 15cm inom loppet av kommande två år.

Jag har gymmat i ett halvår och tränar seriöst, äter seriöst osv.

Men nu till frågan:

Tror ni, att under tiden jag växer dessa 15cm, att jag utseéndemässigt kommer bli:
A) Spinkigare
B) "Biffigare"
C) Ingen större skillnad


Vad jag menar är att om de muskler jag har kommer "spridas ut" på (enligt beräkningar) 185cm, om jag kommer öka i så pass mycket muskler att jag därmed ser mer muskulös ut, eller om det inte kommer vara någon större visuell skillnad, mer än att jag är längre men muskelmassan fördelat ungefär detsamma som nu.


Rätt konstig fråga, jag vet. Men glad om någon kunde försöka besvara den

Är detta en "uppskattning" utifrån den växtkurva du haft hittills?
Hursomhelst skulle jag inte lita på den allt för hårt ;).

KalleTeodor
2011-07-24, 19:48
Om man växer 15 cm efter 15 år, är man väl sen in i puberteten, låter rätt mycket enligt mig. Tänkte mest på att 15 cm e rätt mkt inom loppet av två år. Fast det kanske låter mer än det är också.
Vad är det för läkarstudier?



(Inget illa menat, bara nyfiken.)

Mycket och mycket, det är fullt möjligt. från årskurs 7-9 så växte ja 10 cm varje år.. De va grejjer... Vikten hängde inte direkt med xD

Machop
2011-07-24, 20:11
Min växtkurva, och sen mina två storebröder har växt 15-20cm mellan början av åttan till första året på gymnasiet.

Men till frågan. Vad tror ni?

King Grub
2011-07-24, 20:14
Följdfråga:
Finns det klarlagt när denna "peak" avtar, och även: finns det klarlagt när det är absolut sämst att bygga?

Generellt är man som mest träningsbar vid 25, så efter det då. Men man är inte som bäst vid 25, eftersom det tar många år till att nå maximal massa. Men uppbyggnaden per tidsenhet är som störst då.

difeddy
2011-07-24, 20:15
Jag tror inte du blir spinkigare, det tror jag verkligen inte. Om du verkligen går in för det och har bra anlag så blir du väl grövre. Men det är en omöjlig fråga att svara på. :)

Ondskapelsen
2011-07-24, 21:36
Generellt är man som mest träningsbar vid 25, så efter det då. Men man är inte som bäst vid 25, eftersom det tar många år till att nå maximal massa. Men uppbyggnaden per tidsenhet är som störst då.

Tacka fan att ja har mina bästa år framför mig då!

Rusk
2011-07-24, 21:55
Jag som trodde det var i tonåren man kunde lägga på sig som mest.

Ondskapelsen
2011-07-24, 22:15
Jag som trodde det var i tonåren man kunde lägga på sig som mest.

I tonåren lär man lägga på sig mest muskelmassa naturligt, men i ~25årsåldern verkar man svara bäst på styrketräning så som jag förstår det.

King Grub
2011-07-25, 10:58
Givetvis med andra faktorer som inte är direkt relaterade till åldern likvärdiga i jämförelsen. T ex hur länge man tränat. 19-åringen som tränat ett år ökar självklart mer än 25-åringen som redan tränat i tio år.

130kg finsk sisu
2011-07-25, 12:10
Personligen är jag av den uppfattningen att mellan 14-18 år är den bästa tiden att gymma. Puberteten medför väldigt gynsamma faktorer för att bli stark. Själv körde jag och mina kamrater 8-12 tunga bänkpass i veckan då jag var 14-16 åring. Ökade som en gud. Och lägg då till jordbruksjobb, fotboll, 20-40km cykel och brännvin på helgerna på detta och inga kosttillskott så förstår ni att puberteten är något som är mycket gynsamt för lyftningen. Skulle jag försöka mig på samma sak nu skulle jag troligtvis vara utan axlar redan efter en halv vecka.

Slartibartfast
2011-07-25, 12:33
Personligen är jag av den uppfattningen att mellan 14-18 år är den bästa tiden att gymma. Puberteten medför väldigt gynsamma faktorer för att bli stark. Själv körde jag och mina kamrater 8-12 tunga bänkpass i veckan då jag var 14-16 åring. Ökade som en gud. Och lägg då till jordbruksjobb, fotboll, 20-40km cykel och brännvin på helgerna på detta och inga kosttillskott så förstår ni att puberteten är något som är mycket gynsamt för lyftningen. Skulle jag försöka mig på samma sak nu skulle jag troligtvis vara utan axlar redan efter en halv vecka.

Jag ångrar idag bittert att jag inte styrketränade under puberteten, utan bara simmade/sprang. Det får man sota för idag.

Redhaad
2011-07-25, 14:54
Det känns som att det inte finns något som speciellt talar för att du skall skita i att träna bara för att peaken vetensklapligt sett finns vid 25-års åldern.

Träna hårt, Träna rent, ät mycket och ha lite glädje i det känns som bästa medlet för att bli så stor som möjligt.

Finns det vetenskapliga studier på denna peak i 25-års åldern ?, bara nyfiken :)

StampChamp
2011-07-25, 15:01
Personligen är jag av den uppfattningen att mellan 14-18 år är den bästa tiden att gymma. Puberteten medför väldigt gynsamma faktorer för att bli stark. Själv körde jag och mina kamrater 8-12 tunga bänkpass i veckan då jag var 14-16 åring. Ökade som en gud. Och lägg då till jordbruksjobb, fotboll, 20-40km cykel och brännvin på helgerna på detta och inga kosttillskott så förstår ni att puberteten är något som är mycket gynsamt för lyftningen. Skulle jag försöka mig på samma sak nu skulle jag troligtvis vara utan axlar redan efter en halv vecka.

Jag tycker att min träning är vansinnesträning, varje dag och igenom kroppen 2-3ggr i veckan.. men 8-12 tunga bänkpass låter extremt mycket. Hur såg din träning ut i övrigt när du körde så mycket bänk?

Men man har mycket att tjäna på senare att börja gymma tidigt!

alva
2011-07-25, 15:07
Jag upplever att jag hade lättare att bygga muskler som 16-åring än nu när jag är 23. Kanske bara är inbillning, men jag kan inte minnas att jag behövde träna så här hårt då, för samma resultat.

Stefan J
2011-07-25, 15:16
Personligen är jag av den uppfattningen att mellan 14-18 år är den bästa tiden att gymma. Puberteten medför väldigt gynsamma faktorer för att bli stark. Själv körde jag och mina kamrater 8-12 tunga bänkpass i veckan då jag var 14-16 åring. Ökade som en gud. Och lägg då till jordbruksjobb, fotboll, 20-40km cykel och brännvin på helgerna på detta och inga kosttillskott så förstår ni att puberteten är något som är mycket gynsamt för lyftningen. Skulle jag försöka mig på samma sak nu skulle jag troligtvis vara utan axlar redan efter en halv vecka.

Haha, jag känner igen mig. Nu tränade jag inte lika ofta, men det var ju rena marathonpassen istället.

Mån-Ons-Fre såg ut såhär:

Bänkpress 5 set till fail, givetvis maxningar ovanpå det varje vecka för att se hur stark man hade blivit
Lutande bänkpress 5 set till fail
Hantelbänk 5 set till fail
Lutande hantelbänk 5 set till fail
Bröstpress i maskin 5 set till fail
Pec Dec 5 set till fail
Militärpress 5 set till fail
Sittande press med hantlar 5 set till fail
Pushdowns 5 set till fail
+ nåt bicepstrams.

Detta gjordes 3ggr vecka och jag fick enorma snabba ökningar. 2 veckor sådan träning nu och jag hade varit färdig för akuten.

StampChamp
2011-07-25, 15:17
Jag upplever att jag hade lättare att bygga muskler som 16-åring än nu när jag är 23. Kanske bara är inbillning, men jag kan inte minnas att jag behövde träna så här hårt då, för samma resultat.

Det är ju inte så konstigt heller, du kan ju inte bygga lika mycket muskler hela tiden. Jag antar att du var ny i gemet när du var 16 år, som nybörjar bygger man ju alltid bra oavsett ålder.

alva
2011-07-25, 15:25
Det är ju inte så konstigt heller, du kan ju inte bygga lika mycket muskler hela tiden. Jag antar att du var ny i gemet när du var 16 år, som nybörjar bygger man ju alltid bra oavsett ålder.

Mja fast jag hade hållt på med träning ett bra tag innan jag var 16 i och med att jag dansade många år, så under min dansperiod var jag riktigt vältränad. Pga fotskada fick jag sluta dansa helt och började då på gym istället, och då jäklar byggde jag muskler :)

Andreas Guiance
2011-07-25, 16:29
Detta gjordes 3ggr vecka och jag fick enorma snabba ökningar. 2 veckor sådan träning nu och jag hade varit färdig för akuten.

Man får tänka på att du troligtvis är lite starkare nu också?;) Jag gissar att du hade klarat av liknande pass idag också, förutsatt att du körde samma vikter nu som då?

Jag körde själv bänk i tid och otid som 15-åring, men eftersom jag maxade 77,5 (och var riktigt nöjd med det för övrigt:D) blev ju inte vikterna så sjukt slitsamma. Jag hade nog kunnat köra de bänkpassen nu också utan att bli sliten – två gånger per dag tom:hbang:

130kg finsk sisu
2011-07-25, 16:40
Hur passen såg ut?
Nu har jag inte skrivit upp nåt men drar man sig till minnes var det:
Oftast en pyramid 7-5-3-1-fail och så en avslutande 8-12 pumpare i bänkpress
3 set press bakom nacken
pushdown 3 set
3 set bicepscurl
3 set latsdrag med extrem fusk
3 set benspark
3 set mage

Detta minst 1 gång dagligen. Men rätt vanligt var att man körde 1 pass före fotbollsträningen och 1 pass efter fotbollsträningen. Fotbollsträningen var 2-5 ggr i veckan. Lägg då till att man cyklade överallt och då bor man på ett ställe som är stort till ytan men utan egentligt centrum så det blev lätt 20-40km per dag. På vintern spelade man hockey och fotboll. Lägg då till att man jobbade med farsan hemma på gården. Och fördelningen var alltid att brorsan och farsan gjorde det som krävde hjärna medans jag och farfar gjorde det som krävde fysik och styrka.
Som sagt, detta skulle man inte klara av idag på något sätt. För lat, för fet och för gammal.

Ondskapelsen
2011-07-25, 18:37
Hur passen såg ut?
Nu har jag inte skrivit upp nåt men drar man sig till minnes var det:
Oftast en pyramid 7-5-3-1-fail och så en avslutande 8-12 pumpare i bänkpress
3 set press bakom nacken
pushdown 3 set
3 set bicepscurl
3 set latsdrag med extrem fusk
3 set benspark
3 set mage

Detta minst 1 gång dagligen. Men rätt vanligt var att man körde 1 pass före fotbollsträningen och 1 pass efter fotbollsträningen. Fotbollsträningen var 2-5 ggr i veckan. Lägg då till att man cyklade överallt och då bor man på ett ställe som är stort till ytan men utan egentligt centrum så det blev lätt 20-40km per dag. På vintern spelade man hockey och fotboll. Lägg då till att man jobbade med farsan hemma på gården. Och fördelningen var alltid att brorsan och farsan gjorde det som krävde hjärna medans jag och farfar gjorde det som krävde fysik och styrka.
Som sagt, detta skulle man inte klara av idag på något sätt. För lat, för fet och för gammal.

Ungdomsåren var fiiina (även om mina inte är riktigt över).

17.00 Fotbollsträning
19.00 Gymträning
20.00 Innebandyträning
22.00 Springa hem

Och sen kom World of Warcraft.

130kg finsk sisu
2011-07-25, 19:41
Ljuvliga ungdom!

Crocker
2011-07-25, 20:12
Jag håller inte med om att man kan träna så mycket i puberteten, jag är själv 15 och min kropp skulle max orka 2-3 bänkpresspass till fail varje vecka vid kcal+. Det är nog mer individuellt.

Jorgen
2011-07-25, 20:18
Jag håller inte med om att man kan träna så mycket i puberteten, jag är själv 15 och min kropp skulle max orka 2-3 bänkpresspass till fail varje vecka vid kcal+. Det är nog mer individuellt.

Man kan träna mer än bänkpress. :)

Crocker
2011-07-25, 20:19
Vad har det med saken att göra då?

CharlieBB
2011-07-25, 20:20
Man kan träna mer än bänkpress. :)

Han tog ju bänkpress som ett exempel, det är väl inget att haka upp sig på?

Jorgen
2011-07-25, 20:21
Vad har det med saken att göra då?

Att man kan träna mer än bänkpress.
Och klara av att träna mer och oftare.

Något som faktiskt är lättare när man är yngre.

Jorgen
2011-07-25, 20:22
Han tog ju bänkpress som ett exempel, det är väl inget att haka upp sig på?
Absolut inte, men vem hakar upp sig?

Crocker
2011-07-25, 21:16
Att man kan träna mer än bänkpress.
Och klara av att träna mer och oftare.

Något som faktiskt är lättare när man är yngre.
Såklart tränar jag mer, men kändes jobbigt att skriva:
Jag tränade 3 helkroppspass per vecka med 7 övningar per pass, och det mesta var bänkpress,tuttar. Jag blev utpumpad på 4 veckor och ökade inte mer än 2.5 kg.

Jorgen
2011-07-25, 21:20
Såklart tränar jag mer, men kändes jobbigt att skriva:
Jag tränade 3 helkroppspass per vecka med 7 övningar per pass, och det mesta var bänkpress,tuttar. Jag blev utpumpad på 4 veckor och ökade inte mer än 2.5 kg.

:confused:

Nåja.