handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk, knäböj - gracilis?


Musselbank
2011-07-24, 12:09
Jag tycker att det kan vara intressant att fundera över träningsvärkars innebörd och fördolda budskap.

Nu har jag ont i innanlåren, tror jag att man ska säga, efter knäböj. Av en blick på en anatomisk plansch på gymmet gissar jag att det kan röra sig om en muskel gracilis. Det onda sitter högt på insidan av låren, och nästan bara där.

Vad betyder det? Kommer jag att möta en lång mörk främling eller har jag måhända en falsk väninna?

Musselbank
2011-08-04, 21:59
http://neapeahh.blogg.se/images/2011/forever_alone_132094750_152580825.png

Ponitus
2011-08-04, 22:27
Gracilis, adductor magnus och annat bös innanför låren är ju muskler som aktiveras i knäböj. Så självklart är det möjligt att du får träningsvärk där.

limenka
2011-08-04, 22:40
Vad är grejen?

BonkyBo
2011-08-04, 22:42
Vad är grejen?

Forever Alone.

limenka
2011-08-04, 22:46
Forever Alone.

Jaha. Dåså.

Mjölkprotein
2011-08-05, 00:17
Vad betyder det? Kommer jag att möta en lång mörk främling eller har jag måhända en falsk väninna?

Det betyder att du kommer få HIV.

Musselbank
2011-08-05, 00:27
Typiskt.

Musselbank
2011-08-05, 00:30
Gracilis, adductor magnus och annat bös innanför låren är ju muskler som aktiveras i knäböj. Så självklart är det möjligt att du får träningsvärk där.

Jag brukar dock få på framsidan och i rumpan. Jag tänkte om denna nya värk pekar på att jag gjorde något annorlunda denna gång. Eller nåt.

Ponitus
2011-08-05, 00:31
Jag brukar dock få på framsidan och i rumpan. Jag tänkte om denna nya värk pekar på att jag gjorde något annorlunda denna gång. Eller nåt.

Samma här.

Det kan ju kanske vara så att du kanske pressat ut knäna extra mycket och överansträngt/sträckt nån muskel innanför låret. Eller så är det bara träningsvärk helt enkelt.

Musselbank
2011-08-05, 00:53
Samma här.

Det kan ju kanske vara så att du kanske pressat ut knäna extra mycket och överansträngt/sträckt nån muskel innanför låret. Eller så är det bara träningsvärk helt enkelt.

Jag var barfota vilket jag inte brukar vara, men hur skulle det påverka kan man undra.

Ponitus
2011-08-05, 01:21
Jag var barfota vilket jag inte brukar vara, men hur skulle det påverka kan man undra.

Du blir inte lika stabil kanske? Ingen ordentlig sula och inget som "håller fast" foten.
Kan säkert vara nåt som din kropp var ovan vid.

limenka
2011-08-05, 01:50
Du har väl inte råkat blanda ihop knäböj med gynstol-övningen?

Musselbank
2011-08-05, 06:50
Du blir inte lika stabil kanske? Ingen ordentlig sula och inget som "håller fast" foten.
Kan säkert vara nåt som din kropp var ovan vid.

Kanske. Men mina skor är inte så bra, och jag körde lätt.

Du har väl inte råkat blanda ihop knäböj med gynstol-övningen?

Bästa teorin hittills, men jag har dokumentation som övertygar mig om att den är grundfalsk.

Scratch89
2011-08-05, 08:42
Jag får också träningsvärk i mina adduktorer efter att ha knäböjt. Står du relativt brett med utåtroterade fötter kommer de att sträckas rejält på vägen ner, och jag antar att de jobbar på vägen upp också, då gracilis sträcker i knät.

Ondskapelsen
2011-08-05, 08:52
Jag får också träningsvärk i mina adduktorer efter att ha knäböjt. Står du relativt brett med utåtroterade fötter kommer de att sträckas rejält på vägen ner, och jag antar att de jobbar på vägen upp också, då gracilis sträcker i knät.

+1.

TS: Hade du annorlunda fotpositionering denna gång?

Baske
2011-08-05, 09:17
Jag får också träningsvärk i mina adduktorer efter att ha knäböjt. Står du relativt brett med utåtroterade fötter kommer de att sträckas rejält på vägen ner, och jag antar att de jobbar på vägen upp också, då gracilis sträcker i knät.



Normalt står många axelbrett, kanske någon cm till, med fötterna vinklade ca 20-35grader vid benböj, DÅ är det ruskigt normalt med träningsvärk i gracilis och andra adduktorer då det blir en adduktion i höftled. Innebär att benet rör sig utifrån och in mot mitten.

Musselbank
2011-08-05, 09:26
+1.

TS: Hade du annorlunda fotpositionering denna gång?

Jag tror inte det.

Det kan vara så enkelt att jag alltid får träningsvärk i innanlåren men denna gång tänkte på det eftersom jag körde lättare och just inte fick träningsvärk någon annanstans.

Sheogorath
2011-08-05, 14:03
M. adductor magnus är en viktig höftextensor oavsett om man står brett eller smalt. Det är säkert den du känner av:

http://www.sportsinjuryclinic.net/gallery/muscle/adductor_magnus220.jpg

Ps. Scratch: visst är m. gracilis en knäflexor och inte en knäextensor? Blandar du inte ihop den med m. tensor fascia latae?

Niveus
2011-08-05, 14:29
Du kanske hade lite bredare ställning med fötterna?

Musselbank
2011-08-05, 16:44
Jag tror inte att vi kommer så mycket längre med tillgängliga data! Tack för engagemanget mina herrar. :-) kanske klarnar sambanden i den framtid vi emotser med sådan iver och förtröstan.