handdator

Visa fullständig version : Öka i muskelmassa och därmed i vikt!


Strand93
2011-07-23, 21:54
Hej! Jag är en kille på 17 år som fyller 18 i slutet på sommaren (augusti). Jag har under flera månaders tid styrketränat hyfsat seriöst och gått upp i vikt med några kilon. Man har också sett en del resultat på armar, bröst osv.

Jag kommer fortsätta träna ganska lätt resten av sommaren för att till hösten börja köra mer seriöst. Lat som man är vill jag ju givetvis att resultatet ska komma så fort som möjligt och jag undrar därför vad för kosttillskott man ska satsa på - det är ju rena djungeln där ute!

Jag har tidigare tränat för att må bra och för att ha en bra grundfysik. Men nu är målet med träningen att bli stor. Jag känner mig inte nöjd med hur jag ser ut och vill helt enkelt biffa till mig, så enkelt är är det. Därför vänder jag mig till er med mer erfarenhet om råd...

Jag har ett bra träningsschema samt bra matvanor. Det jag vill ha hjälp med är då ganska naturligt kring kosttillskott eftersom tråden är i detta forum. Vad kan jag inhandla för att öka i muskelmassa/vikt så snabbt som möjligt? Jag ska hårdträna i 3 månader, dvs september - oktober - november för att sedan väga mig och kolla resultat. Pengar är inte direkt några problem men jag vill inte lägga ut allt för mycket pengar på diverse grejjer.

Saker jag har: För tillfället har jag inhandlat Kreatin 500g, Proteinpulver (Whey-80) 1 kg samt Gainer Pro 4kg.

Vad mer ska jag köpa? Jag funderar på antioxidanter samt olika typer av aminosyrer och vitamin/mineral tillskott. Är detta att rekommendera, går man snabbare upp i vikt/muskler av att käka vitaminer/mineraler/aminosyrer eller är dessa främst för att ha ett bra immunförsvar och må bra? Självklart är det alltid bra med dessa saker men målet är ju som sagt att bli mer biff. :) Jag har också spanat in gymgrossistens "muskelökning"-sida och känner mig ganska konfunderad. Funkar verkligen dessa grejjer eller är det rent skit? Är måltidsersättare något att ta mellan måltiderna för att få i mer energi, eller funkar det kanske inte då man får en mättnadskänsla?

Kort fakta:
Ålder: 17, snart 18
Längd: ca 174 cm
Vikt: ca 61 kg

Simma lugnt!

Crocker
2011-07-23, 21:58
Gainer+mat.

Wennström
2011-07-23, 22:05
vanlig mat för de mesta men du kan ju köra med gainer eller serious mass, Men glöm inte bort att kosttillskott ej ska ersätta din vanliga kost om du vill gå upp i vikt! :)

Knaz
2011-07-23, 22:30
vanlig mat för de mesta men du kan ju köra med gainer eller serious mass, Men glöm inte bort att kosttillskott ej ska ersätta din vanliga kost om du vill gå upp i vikt! :)

Kosttillskott ska väl aldrig ersätta den vanliga kosten ..

Crocker
2011-07-23, 22:48
Kan man väl göra, vissa gånger. Men då ska man veta vad man håller på med.

Wennström
2011-07-23, 22:50
Kosttillskott ska väl aldrig ersätta den vanliga kosten ..

Hollsten lyckades ju då med det så de är ju ingen omöjlighet... Men man om man ej vet vad man gör så är de bara spola det! :)

Sniggel
2011-07-23, 23:00
Kommentarer i rött!

Hej! Jag är en kille på 17 år som fyller 18 i slutet på sommaren (augusti). Jag har under flera månaders tid styrketränat hyfsat seriöst och gått upp i vikt med några kilon. Man har också sett en del resultat på armar, bröst osv.

Jag kommer fortsätta träna ganska lätt resten av sommaren för att till hösten börja köra mer seriöst. Lat som man är vill jag ju givetvis att resultatet ska komma så fort som möjligt och jag undrar därför vad för kosttillskott man ska satsa på - det är ju rena djungeln där ute!
Du menar att eftersom du ska köra lätt i sommar så vill du kompensera genom att ta kostillskott? Det funkar inte så. Du kommer att få sämre resultat om du tränar lättare oavsett hur mycket kostillskott du än tar.

Jag har tidigare tränat för att må bra och för att ha en bra grundfysik. Men nu är målet med träningen att bli stor. Jag känner mig inte nöjd med hur jag ser ut och vill helt enkelt biffa till mig, så enkelt är är det. Därför vänder jag mig till er med mer erfarenhet om råd...

Jag har ett bra träningsschema samt bra matvanor. Det jag vill ha hjälp med är då ganska naturligt kring kosttillskott eftersom tråden är i detta forum. Vad kan jag inhandla för att öka i muskelmassa/vikt så snabbt som möjligt? Jag ska hårdträna i 3 månader, dvs september - oktober - november för att sedan väga mig och kolla resultat.
Jag antar att de 3 månaderna är en "start" för att sedan efterföljas av fortsatt seriös träning?
Pengar är inte direkt några problem men jag vill inte lägga ut allt för mycket pengar på diverse grejjer.

Saker jag har: För tillfället har jag inhandlat Kreatin 500g, Proteinpulver (Whey-80) 1 kg samt Gainer Pro 4kg.

Vad mer ska jag köpa?
För de mål du nämner behöver du inget mer. Gainern är t om något jag inte tycker man ska köpa i första hand, utan enbart om man är desperat och inte lyckas gå upp i vikt trots långt och idogt kämpande med att konstant få i sig mat. Det enda jag kan tänka mig som eventuellt kan hjälpa till att bygga lite mer muskler är fiskolja

Jag funderar på antioxidanter samt olika typer av aminosyrer och vitamin/mineral tillskott. Är detta att rekommendera
Nej, ät en bra kost och använd pengarna på annat istället. EAA kan du iofs använda efter träning men det går säkert lika bra med proteinpulver

, går man snabbare upp i vikt/muskler av att käka vitaminer/mineraler/aminosyrer
Nej inte om du inte har någon allvarlig brist

eller är dessa främst för att ha ett bra immunförsvar och må bra?
Om du inte har brist så hjälper de inte dig att må bra heller

Självklart är det alltid bra med dessa saker
Nej, vitaminer kan ge negativa effekter om man får i sig för mycket

men målet är ju som sagt att bli mer biff. :) Jag har också spanat in gymgrossistens "muskelökning"-sida och känner mig ganska konfunderad. Funkar verkligen dessa grejjer eller är det rent skit?
Där är mycket produkter där med tveksam verkan för allt för mycket pengar och som dessutom kan göra att du klassas som dopad och även riskerar okända bieffekter. Jag rekommenderar att du struntar i den sektionen och fokuserar din energi på träningen och maten. Samt då tar kreatin och supplementerar med proteinpulvret du köpt. Att börja ödsla energi på att leta fler kosttillskott för att öka muskelmassan kan vara kontraproduktivt.

Är måltidsersättare något att ta mellan måltiderna för att få i mer energi, eller funkar det kanske inte då man får en mättnadskänsla?
Beror på. Jag anser att det inte är prisvärt nog att användas. Du tjänar inget på dessa jämfört med att äta mer mat eller att ta en extra proteindrink med extra kolhydrater från valfri källa i princip.

Kort fakta:
Ålder: 17, snart 18
Längd: ca 174 cm
Vikt: ca 61 kg

Simma lugnt!

Summering:

Fokusera på träningen och att äta mer mat än vad du gör nu. Använd proteinpulver efter träningen och om du vill vid flera tillfällen. Ta 5g kreatin om dagen, förslagsvis direkt efter träning de dagar du tränar. Köp inga multivitaminer utan ät bra mat istället. Fördelen med proteinrik mat är att den ofta är packad med näring också. Kompletterar du med bra grönsaker så täcker du i princip lätt upp hela spektrat av vitaminer och mineraler med råge.
Ett ägg t ex innehåller i princip allt du behöver förutom c-vitamin (och c-vitamin brukar vara väldigt lätt att å i sig) och har dessutom väldigt bra proteinkvalitet.
Så om du äter lite av varje av animaliska livsmedel, ägg, kött, fisk och mjölk/ost och även en del bra grönsaker så behöver du inga vitamintillskott. Med all pasta, bröd, ris, potatis eller vad du nu har till din mat får du mer välbehövliga kalorier för att prestera bra och kunna upp i vikt (givetvis innehåller dessa livsmedel också vitaminer och mineraler). Lägg till feta såser till maten för att ytterligare öka kalorierna och även se till att få i sig ännu mer kalorier så smakar maten bättre och blir dessutom nyttigare (bättre upptag av fettlösliga vitaminer, samt tillskott av olika fettsyror t ex).

Strand93
2011-07-24, 00:10
Låter riktigt bra faktiskt. Skönt att det jag har fungerar bra då. Undrar dock lite över en sak. Ska man ta Kreatinet innan man tränar eller gör det skitsamma? Och hur är det med PWOs, ska man köra på det eller är det främst för folk som behöver en motivationsboost?

Förresten så är det precis som du säger Sniggel - de tre månaderna blir givetvis starten på den "seriösa" träningen.

Sniggel
2011-07-24, 09:49
Upptaget ska tydligen vara bäst efter träning. Nu vet jag inte om du kör en uppladdningsperiod eller redan har genomgått en. Men man brukar ta mer den första veckan, 20g om dagen utspritt i 4 doser eller så.
Jag tror inte det är superviktigt när man tar kreatinet, men jag tror att efter träning är bäst.

Nej man ska inte köra PWO. Man kan men personligen tycker jag att man ska kunna tagga sig tillräckligt bra själv utan en massa stimulantia. Risken som jag ser det är att man blir lite beroende av att "ta något" för att orka träna. Man kanske äter dåligt och känner att "jag måste ta en PWO" och så funkar det rätt bra ändå. Så döljer man problemet istället för att ta itu med det. Jag tycker det känns helt klart fel att man ska behöva ta något uppiggande för att man precis kommit igång och börja träna. Är det inte lite meningen också att man tränar för att bli piggare och orka mer?

Du får själv avgöra om du vill ta någon PWO. Jag bara ventilerar min personliga syn på det hela.
Kreatin förbättrar bevisligen resultaten, men uppiggande PWO är mer något som får dig att känna dig piggare/mer taggad och effekten kan avta och man kan även riskera att behöva ta en PWO enbart för att komma upp till normal pigghet om man brukar/missbrukar det länge. Givetvis är det skillnad på PWO och PWO, men de flesta innehåller ämnen som piggar upp och fungerar som motivationsboost. Effekten på resultaten är oftast minimal eller tillfällig imo.
Samt att det ofta kostar mycket i förhållande till vad det ger. De pengarna (5-10 kr per dos?) kan läggas på t ex 3-5 extra ägg, 100-200g extra fläskkarré, 100-200g kycklingfilé osv...
Kreatin är tusen ggr mer prisvärt.

Strand93
2011-07-24, 20:05
Upptaget ska tydligen vara bäst efter träning. Nu vet jag inte om du kör en uppladdningsperiod eller redan har genomgått en. Men man brukar ta mer den första veckan, 20g om dagen utspritt i 4 doser eller så.
Jag tror inte det är superviktigt när man tar kreatinet, men jag tror att efter träning är bäst.

Nej man ska inte köra PWO. Man kan men personligen tycker jag att man ska kunna tagga sig tillräckligt bra själv utan en massa stimulantia. Risken som jag ser det är att man blir lite beroende av att "ta något" för att orka träna. Man kanske äter dåligt och känner att "jag måste ta en PWO" och så funkar det rätt bra ändå. Så döljer man problemet istället för att ta itu med det. Jag tycker det känns helt klart fel att man ska behöva ta något uppiggande för att man precis kommit igång och börja träna. Är det inte lite meningen också att man tränar för att bli piggare och orka mer?

Du får själv avgöra om du vill ta någon PWO. Jag bara ventilerar min personliga syn på det hela.
Kreatin förbättrar bevisligen resultaten, men uppiggande PWO är mer något som får dig att känna dig piggare/mer taggad och effekten kan avta och man kan även riskera att behöva ta en PWO enbart för att komma upp till normal pigghet om man brukar/missbrukar det länge. Givetvis är det skillnad på PWO och PWO, men de flesta innehåller ämnen som piggar upp och fungerar som motivationsboost. Effekten på resultaten är oftast minimal eller tillfällig imo.
Samt att det ofta kostar mycket i förhållande till vad det ger. De pengarna (5-10 kr per dos?) kan läggas på t ex 3-5 extra ägg, 100-200g extra fläskkarré, 100-200g kycklingfilé osv...
Kreatin är tusen ggr mer prisvärt.

Bra post, och jag håller nog med dig om PWO. Aldrig känt behovet men alla i min närvaro (både utanför och på nätet) använder det, så jag ville bara ha klart för mig hur man ska ställa in sig mot det. PWO blir det alltså inte för min del, har som sagt inte behovet. Glömde förresten säga att jag även har Omega 3-kapslar samt Night Pro i min samling - med andra ord har jag mer än väl under hösten/vintern!

Skulle dock vilja få klart för mig hur jag ska ta alla grejjer både under träningsdagar och vilodagar. Om jag tränar 3-4 ggr i veckan blir det alltså varannan dag jag styrketränar. På det ska jag då ta Whey-80, Gainer Pro samt Kreatin. Hur ska jag fördela doseringen under tränings- och vilodagar?

Whey-80 innan träning och Gainer Pro + Kreatin efter träning? Har nämligen hört att intaget av Kreatin blir bättre om man blandar det med en gainer. Blir det för mycket att sedan ta Night Pro på kvällen innan sömn? 4 drinkar per dag är kanske lite väl? Iofs är det ju inget dåligt av det man tar, jag menar protein behövs ju alltid liksom. Vad tros?