handdator

Visa fullständig version : Alla styrkelyftare som vet...


NewGripper
2011-07-23, 19:34
Tjenare!
Någon som är erfaren och stark som kan ge tips och råd kring att träna med kloss i bänken?
Jag fick min farbror som är möbelsnickare att göra en kloss med tre olika dimensioner idag. 45mm, 90mm och 140mm. :thumbup:

Hur tränar man med klossar effektivast?
Vad är fördelarna?
Hur ofta ska/kan man köra med det?
Hur ser upplägget/passet ut när man väl kör?

Alla vettiga svar är välkomna! *popcorn*

pialia
2011-07-23, 20:51
Fördelarna är väl egentligen bara att den korta rörelsebanan tillåter triceps att jobba mer och att man kan lägga mer vikt på stången och därmed få lite viktvana på köpet. Hur ofta man ska köra det och hur uppläggen ser ut har jag ingen aning om, en idé som slog mig är att dom säkerligen används av styrkelyftare som ett sätt att komma över en platå och persa. D.v.s. man börjar på en stor kloss och sänker successivt ner mot de mindre klossarna och till slut ingen alls.

Mebeh?

Crocker
2011-07-23, 21:27
Fördelarna är väl egentligen bara att den korta rörelsebanan tillåter triceps att jobba mer och att man kan lägga mer vikt på stången och därmed få lite viktvana på köpet. Hur ofta man ska köra det och hur uppläggen ser ut har jag ingen aning om, en idé som slog mig är att dom säkerligen används av styrkelyftare som ett sätt att komma över en platå och persa. D.v.s. man börjar på en stor kloss och sänker successivt ner mot de mindre klossarna och till slut ingen alls.

Mebeh?
Syftar du på wave loading?

NewGripper
2011-07-23, 21:37
Syftar du på wave loading?

va e de*flex*

Crocker
2011-07-23, 21:40
Här står det, lite ner på sidan. (http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_wave_loading_manifesto;jsessionid=C76D2C0C400D 71124197A406774B0649-mcd02.hydra)

Mapa
2011-07-23, 21:42
jag är väl inte direkt någon bänkfantom.. jag antar att du vill bli stark utan bänkpresströja?? isf tycker inte jag att klossar har någon jätte effekt..

jag har alltid ökat bäst raw när jag kört stopp, långa stopp, FU, från pinnar osv.

Crocker
2011-07-23, 21:43
Pinnar?

NewGripper
2011-07-23, 22:06
Här står det, lite ner på sidan. (http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_wave_loading_manifesto;jsessionid=C76D2C0C400D 71124197A406774B0649-mcd02.hydra)

Tack, ska läsa! *flex*

NewGripper
2011-07-23, 22:07
jag är väl inte direkt någon bänkfantom.. jag antar att du vill bli stark utan bänkpresströja?? isf tycker inte jag att klossar har någon jätte effekt..

jag har alltid ökat bäst raw när jag kört stopp, långa stopp, FU, från pinnar osv.

"kört stopp, långa stopp, FU, från pinnar"?
Okok.
Japp utan groddräkt!

Awesomeous Prime
2011-07-24, 07:23
jag är väl inte direkt någon bänkfantom.. jag antar att du vill bli stark utan bänkpresströja?? isf tycker inte jag att klossar har någon jätte effekt..

jag har alltid ökat bäst raw när jag kört stopp, långa stopp, FU, från pinnar osv.

Jag håller med Mapa totalt (och jag suger för övrigt på bänk), tycker att kör man RAW så har jag alltid ökat som SÄMST i vanlig bänk under de perioder jag kört kloss... men, det är kul!:D

Tycker du ska skippa kloss som nån form av huvudsaklig träning vad gäller bänken.
Dock kan du ju för skojs skull köra kloss ibland om du vill det.

Om du vanligen kör specifik tricepsträning så kan du kanske byta ut en del av den mot klossbänkar.
Är ju kul så.

rooz
2011-07-24, 07:27
Stopp: Alltså inte en touch & Go bänk, du har ett markerat stopp i botten.
Längre stopp: Stanna längre i botten
Pinnar: Rackpress? (Döda starter)

Eller är jag och cyklar?

hugok
2011-07-24, 21:43
Stopp: Alltså inte en touch & Go bänk, du har ett markerat stopp i botten.
Längre stopp: Stanna längre i botten
Pinnar: Rackpress? (Döda starter)

Eller är jag och cyklar?

Så borde det vara ja, och FU är Fötterna Upp bänk.