handdator

Visa fullständig version : En gång för alla: Orsakar protein finnar?


Micke1990
2011-07-23, 13:49
Det finns säkert massvis med trådar, ja. Det är dock så flummigt med 100tals svar från personer som skriver 90% skit. Kan någon bara bekräfta om protein i form av whey, kasein eller vassle orsakar akne. Min hud är riktigt kass nu och jag lackar sönder och min enda teori bygger på Advanced Whey som jag tar 2-3 gånger om dagen.


Snälla, ge mig svar...! =/

King Grub
2011-07-23, 13:50
Ja, hormonpåverkan från proteiner, mjölkproteiner i synnerhet, kan vara aknepåverkande för personer som har läggning för det.

Micke1990
2011-07-23, 13:56
Det är otroligt jobbigt att få svar från dig för du verkar kunna för mycket. Vad ska jag ta mig till då? Ersätta protein med vaddå? Mer mat?



Herregud, min period som bodybuilder är över ;(

King Grub
2011-07-23, 14:00
Prova att under en tid sluta helt med proteinpulvret och ersätt proteinmängden med samma mängd protein från andra källor, icke-mjölkbaserade. Kött, fisk, fågel, ägg, t ex. Försvinner akneproblemen, så kan du utgå från att det är pulvret som orsakar dom. Kvarstår problemen, får du söka orsaker någon annanstans.

Micke1990
2011-07-23, 14:24
Jag hade egentligen inte behövt starta denna tråd, eftersom allt du skrivit är vad jag trott och tänkt göra. Slutar med proteinet nu, ska knarka lite Vitamin B5 och jag återkommer om 2 månader.

Tack King <333

Sniggel
2011-07-23, 14:30
Fast om du börjar ta vitamin b5 samtidigt som du slutar ta vassle, hur vet du då sen vad det var som gav effekt ifall det hjälper? Tänk om det räcker med att enbart ta vit b5 eller att uteslutning av vassle gör största skillnaden?

Micke1990
2011-07-23, 14:44
Fast om du börjar ta vitamin b5 samtidigt som du slutar ta vassle, hur vet du då sen vad det var som gav effekt ifall det hjälper? Tänk om det räcker med att enbart ta vit b5 eller att uteslutning av vassle gör största skillnaden?

Ytterligare en snilleblixt. Jag vet faktiskt om det, men jag måste göra nått iallafall. Det har kommit som en allergisk chock och jag behöver motarbeta detta på nått sätt.

Sniggel
2011-07-23, 14:50
Jaja, bara du är medveten om det ifall dina ändringar fungerar. Så kan du testa det separat längre in i framtiden.

Micke1990
2011-07-23, 15:42
Sedan är det inte ens säkert om det är proteinet överhuvudtaget. Jag har käkat den i 3-5 månader nu. Detta började för 4 veckor sedan.

Vad har jag gjort annorlunda? Det enda jag kan komma på är att jag öka dramatiskt konsumtion av havregryn, jag köpte en gainer för några veckor sedan och jag har solat solarium kanske aningen mer än vanligt. Men då borde ju finnarna sluta komma vid det här laget? Men nej, det är torrt och jag får utslag.



Häng mig, tack.

Squatordie
2011-07-23, 16:35
Jag misstänker att jag får finnar av mjölk. Går på antibiotika mot finnar men det hjälper inte. Ska sluta dricka vassle och mjölk, men måste jag skippa min kära Milbona kvarg med? och vad ska jag välja som kalciumkälla istället? Kan jag äta ost?

mikaelj
2011-07-23, 17:17
Jag misstänker att jag får finnar av mjölk. Går på antibiotika mot finnar men det hjälper inte. Ska sluta dricka vassle och mjölk, men måste jag skippa min kära Milbona kvarg med? och vad ska jag välja som kalciumkälla istället? Kan jag äta ost?

Vassledrink = 100% vassle
Mjölk = 80% kaseinprotein, 20% vassleprotein
Kvarg = 100% kasein
Ost = 100% kasein

Sniggel
2011-07-23, 17:20
Sedan är det inte ens säkert om det är proteinet överhuvudtaget. Jag har käkat den i 3-5 månader nu. Detta började för 4 veckor sedan.

Vad har jag gjort annorlunda? Det enda jag kan komma på är att jag öka dramatiskt konsumtion av havregryn, jag köpte en gainer för några veckor sedan och jag har solat solarium kanske aningen mer än vanligt. Men då borde ju finnarna sluta komma vid det här laget? Men nej, det är torrt och jag får utslag.



Häng mig, tack.

Tror där är ett samband mellan frekventa, höga insulinpåslag och mer finnar. Därför kan jag förstå om du misstänker havregryn eller ffa, din gainer.

Squatordie
2011-07-23, 23:29
Vassledrink = 100% vassle
Mjölk = 80% kaseinprotein, 20% vassleprotein
Kvarg = 100% kasein
Ost = 100% kasein

Är kasein lugnt då?

Sniggel
2011-07-23, 23:47
Är kasein lugnt då?

Om det är kaseinet i mjölk du får finnar av så bör du ju inte äta kvarg heller (men vasslepulver går bra).
Om det är vasslet är det ju dock lugnt med kvarg.
Sen kan det ju vara båda eller inget av det...

Om det är något av det kanske det räcker med att skära ner på mängden enbart.

dondimpen
2011-07-24, 00:36
Finns det några negativa bieefekter av ett ökat intag vitamin B5?

Själv hade jag mycket finnar innan, sedan slutade jag konsumera mjölkprodukter vilket fungerade bra. När jag sedan lät bli alla sötsaker och saker med hög fetthallt försvann ännu fler finnar. Idag har jag också en medicin som heter tetralysal som fungerar ganska så bra, den är en av två lättare att få utskriven och har NÄSTAN negativa bieffekter, man kan dock räkna med halsbränna eller magont inbland.

ChrisDEFC
2011-07-24, 10:36
Skrivit det förrut men det kan va värt att prova med Zink (ca 30-50mg/dag) det har hjälpt för mig. Äter 2-4vassledrinkar om dagen och har knappt några finnar alls längre och hade rätt mycket innan jag börja käka zinktillskott. Har slutat med det i perioder och då har jag märkt en ökning av finnar. B5 funka inte för mig, testat det åxå.

King Grub
2011-07-24, 11:36
Finns det några negativa bieefekter av ett ökat intag vitamin B5?

Det finns inga kända toxiska effekter. Den värsta bieffekten är magbesvär, av typen sura uppstötningar och diarré. Det är dock inga farliga bieffekter, och heller inte något som smyger sig på eller ger framtida problem, utan man märker ju om man drabbas.

Micke1990
2011-08-06, 10:58
Jag tänkte komma med en liten uppdatering om hur det har gått.

Alla finnar är i princip borta sedan jag slutat helt med protein/gainer och allt det där. ALLT är väck. Jag har dessutom tryckt i mig Vitamin B5 vilket verkar ha gett mig effekt :)

Jag får börja ta protein i väldigt små mängder. Komma dock växa mindre nu ;(

Tollesson
2011-08-06, 11:34
Jag tänkte komma med en liten uppdatering om hur det har gått.

Alla finnar är i princip borta sedan jag slutat helt med protein/gainer och allt det där. ALLT är väck. Jag har dessutom tryckt i mig Vitamin B5 vilket verkar ha gett mig effekt :)

Jag får börja ta protein i väldigt små mängder. Komma dock växa mindre nu ;(

Förlita dig inte på tillskotten så mycket, det är du som bygger, inte vassledrinkarna. Testa på något soja eller eggprotein? Finns mängder med alternativ.

King Grub
2011-08-06, 13:17
Jag får börja ta protein i väldigt små mängder. Komma dock växa mindre nu ;(

Ät mer proteinmat?

Micke1990
2011-08-06, 17:10
Ät mer proteinmat?

Jag tyckte att proteinet gjorde så att jag växte en del! :(

Men nåja, får helt enkelt köra på mer proteinmat.

Kul att jag iallafall fick reda på vad som orsakade det! :)

xOr
2011-08-10, 01:55
Hur vet du att protein-pulvret var det som gjorde att du växte?

King Grub
2011-08-10, 07:42
Jag tyckte att proteinet gjorde så att jag växte en del! :(

Visst, det var det kanske, men inte mer än samma mängd protein från andra källor. Det är ju bara vanligt mjölkprotein.

maqan
2011-08-10, 08:19
Jag har normalt sett inga problem med akne men äter jag större mängder ost, keso, kvarg eller andra kaseinrika livsmedel så börjar det ploppa upp finnar både på axlar, rygg och i ansiktet. Vassle har jag dock inga problem med som tur är.

ensesne
2011-08-11, 12:45
Jag har haft problem med finnar i cirka 3 år och har inte märkt att de blir värre av protien. Däremot gör kreatine det värre men vad som ger en mer finnar varierar från person till person.
Och de ända sättet att bli av med finnar som funkat för mig är vitamin B5, som jag tar samtidigt som protien pulvret och de funkar utmärkt:P Ända bi-effekten jag har hört att man kan få av de är att min dålig i magen om man tar för mycket.
Även din kost kan påverka huden så om du verkligen inte vill ha finnar ska du nog tänka dig för vad du stoppar i dig;>

Apollon
2011-08-22, 19:19
Jag tänkte komma med en liten uppdatering om hur det har gått.

Alla finnar är i princip borta sedan jag slutat helt med protein/gainer och allt det där. ALLT är väck. Jag har dessutom tryckt i mig Vitamin B5 vilket verkar ha gett mig effekt :)

Jag får börja ta protein i väldigt små mängder. Komma dock växa mindre nu ;(

Då jag också har problem med akne, har tanken på vitamin B5 slagit mig flera gånger. Nu när jag läser det här känner jag verkligen att det är dags att ge det ett försök.

Någon som kan svara på var man enkelt kan få tag i Vitamin B5?