handdator

Visa fullständig version : Underskott på vardag, överskott på helgen


Tobbis
2011-07-23, 11:59
Om man ligger på 2500 kcal underskott på vardagen (5 dagar) och men sedan ligger på 2500 kcal överskott under helgen (2 dagar), förlorar man inget fett då? (eller går man inte ner i vikt?) kanske konstigt formulerat men hoppas ni förstår.

King Grub
2011-07-23, 12:06
Ett dygn är bara en praktisk mätperiod. Det händer inget vid midnatt som nollställer alla kalkyleringar. Tar du en mätperiod på en vecka i stället ser du att 2500x5 är större än 2500x2 och underskottet sett över en vecka blir 12500 kcal och du förlorar vikt därefter.

Sedan är 2500 i underskott väl ett för stort underskott att hålla, om du inte är väldigt överviktigt, men exemplet stämmer.

sandstorm
2011-07-23, 12:08
Eftersom du då ligger på kaloribalans över en vecka så borde du stå still i vikt. Fördelningen fett/muskler kommer att bero på hur du sätter samman maten, och hur du tränar.

Edit: Antar att du menar 2500 kcal totalt i veckan och 2500 kcal totalt på helgen. Om du ligger på monsterunderskottet 2500 per DAG istället blir det såklart ett underskott totalt.

Tobbis
2011-07-23, 12:10
Vad jag menar är att under 5 dagars tid hamnar man på 2500 underskott (-500/dag) och under 2 dagars tid hamnar man 2500 överskott (+1250/dag).

King Grub
2011-07-23, 12:10
Jaha, ja då står du still. Det kommer inte att vara exakt fettbalans eftersom överskott kommer att lagras som glykogen, osv, men det är inte problem som sådant att kompensera och lagra in 1250 kcal extra per dag som kroppsfett om så behövs.

Tobbis
2011-07-23, 12:14
Tack för svaren :)

koffein_beroende
2011-07-23, 12:16
Jag har tänkt på det där med mätperiod, förut när jag läste om bulk/diet på träningsdagar/träningsfria dagar så påstods det att det var för lite tid för att man skulle kunna lägga på sig fettfri massa på en överskottsdag, det stämmer alltså inte?

Man kan alltså köra bulk/diet på en och samma vecka? Det kanske skulle vara något att testa, kan vara bra för den som är rädd att lägga på sig för mycket fett :)

daloatf
2011-07-23, 12:28
Cykla kalorierna.

Underskott vilodagar, överskott träningsdagar. I slutändan = balans eller litet överskott

Fugly
2011-07-23, 12:49
Ett dygn är bara en praktisk mätperiod. Det händer inget vid midnatt som nollställer alla kalkyleringar. Tar du en mätperiod på en vecka i stället ser du att 2500x5 är större än 2500x2 och underskottet sett över en vecka blir 12500 kcal och du förlorar vikt därefter.

Sedan är 2500 i underskott väl ett för stort underskott att hålla, om du inte är väldigt överviktigt, men exemplet stämmer.


Sa om jag har en forbranning pa 2500 kcal/dag och ater 12500 kcal var femte dag sa blir det lika som om jag skulle ata 2500 kcal/dag med tanke pa muskler etc etc?

King Grub
2011-07-23, 12:53
Extremexempel. Aldrig undersökt. Troligtvis nej. Fettvävnad kan syntetiseras i stora mängder över en kort tidsperiod, men inte muskelprotein.

Fredrik_S
2011-07-23, 12:55
Sa om jag har en forbranning pa 2500 kcal/dag och ater 12500 kcal var femte dag sa blir det lika som om jag skulle ata 2500 kcal/dag med tanke pa muskler etc etc?

Extrema varianter går inte att förutspå då andra faktorer kommer spela in. Diareer kräkningar magproblem tarmbesvär osv osv

Fugly
2011-07-23, 13:04
Ok tack for svar.

Sniggel
2011-07-23, 14:48
Jag har tänkt på det där med mätperiod, förut när jag läste om bulk/diet på träningsdagar/träningsfria dagar så påstods det att det var för lite tid för att man skulle kunna lägga på sig fettfri massa på en överskottsdag, det stämmer alltså inte?

Man kan alltså köra bulk/diet på en och samma vecka? Det kanske skulle vara något att testa, kan vara bra för den som är rädd att lägga på sig för mycket fett :)

Vissa kan ha menat att det inte är något man kan märka på så kort tid.
Det kan också vara svårt att utvärdera en sådan typ av deff/bulk i jämförelse med en typisk "gå-upp-12-kg-på-9-månader-deffa-12-kg-på-3-månader".
Men det är ju klart att man kan testa ett sådant upplägg och mäta midjeomfång och ta bilder så kan man ju efter en viss tid räkna ut om det funkar.

Jonas N
2011-07-23, 14:59
på tal om korta bulk/deff-perioder:

Skulle det vara möjligt att ligga på överskott 48h efter ett benpass och deffa resterande dagar och på så sätt tappa fett överlag men samtidigt bygga benmuskler? Hade nämligen dilemmat tidigare i sommar att jag ville tappa fett men samtidigt bygga ben. Slutade med en satsning inför beach 2012 istället =D

Ronn
2011-07-23, 15:19
på tal om korta bulk/deff-perioder:

Skulle det vara möjligt att ligga på överskott 48h efter ett benpass och deffa resterande dagar och på så sätt tappa fett överlag men samtidigt bygga benmuskler? Hade nämligen dilemmat tidigare i sommar att jag ville tappa fett men samtidigt bygga ben. Slutade med en satsning inför beach 2012 istället =D

Visst skulle du kunna göra så.

Tobbis
2011-07-23, 18:21
En fråga ang. kondis under deffen. När ska man ta det? Efter eller före styrkepass?

Ristretto
2011-07-23, 18:36
En fråga ang. kondis under deffen. När ska man ta det? Efter eller före styrkepass?

Så långt ifrån som möjligt. Efter är sämsta tillfället.

WHITEFOLKS
2011-07-23, 19:11
Jag tror före är sämsta tillfället.

Tobbis
2011-07-26, 10:58
När ska jag ta kondisen då..? Före eller efter styrketräningen?

Ronn
2011-07-26, 11:12
Om du nödväntigtvis ska köra kondis samma dag är väl efter bättre? Tanken är väl att det annars kan gå ut över prestationen på styrketräningen som jag förstått det.

King Grub
2011-07-26, 11:39
Det handlar inte främst om prestation, utan om att konditionsträning sänder signaler som mer eller mindre stänger av styrketräningens muskeluppbyggnade effekter. Direkt före är nog sämsta tillfället att lägga konditionträningen, direkt efter näst sämsta.

Slartibartfast
2011-07-26, 12:06
Att cykla kalorier tror jag är ett effektivt sätt att göra sig själv lönnfet på, om man inte har järnkoll på både intag och förbrukning. Vilket man inte har.

Såhär ser jag det:

Håller man på och sågar fram och tillbaka kring energibalans, så kommer man i slutändan ha ökat sin procentuella fettprocent, eftersom proteinsyntesen är begränsad, men fettinlagringen är obegränsad.

Försöker man inte hålla ett jämt intag i förhållande till förbrukningen, och därmed hela tiden försöka minimera fettinlagringen och maximera proteinsyntesen, blir man bara lönnig. Att "köra på känsla" funkar inte. Speciellt inte om man gör stora kast i sin dagliga kost, och följaktligen inte har någon större insikt i exakt hur mycket energi man får i sig i förhållande till förbrukningen.

Crocker
2011-07-26, 12:08
Är det inte KettleBellguden eller vad han heter som kört ett cykliskt upplägg med kanonb resultat?