handdator

Visa fullständig version : Koka mat tillsammans med aluminiumfolie


Larsson85
2011-07-22, 19:55
Jag har precis gjort världens upptäckt. Jag fick ett tips om att köpa laxfileer, linda in den/de i aluminiumfolie och lägga i en gryta tillsammans med potatisen som jag ska ha till. När potatisen är klara så är även laxen klar.

Jag kryddade laxen lite lätt med salt och peppar.

Det blev SKITGOTT, och minimalt med ansträngning krävdes. Till detta hade jag lite smält smör.

Dock frångick jag receptet lite och gjorde laxen i en egen gryta eftersom jag var lite osäker på hur bra det är att koka mat tillsammans med metall. Sker det någon reaktion när man koker aluminiumfolie, eller är det ofarligt att göra allt i samma gryta? Jag kunde se att aluminiumet hade reagerat på undersidan när jag tog upp laxen, men det kan mycket väl ha hänt efteråt när jag hällde ut vattnet och foliet fick kontakt med botten som förmodligen var varmare än vattnet.

Det jag undrar är alltså vad som händer när man kokar aluminiumfolie, sker det någon reaktion som är obra?

Jag ser fantastiska möjligheter här. Gör allt i samma gryta och släng i skivade morötter, gröna ärter och haricot vert så har man en måltid som skulle passa en kung, samtidigt som det bara behöver övervakas lite sporadiskt under tillagningen.

Tolkia
2011-07-22, 20:40
Det enda som händer är väl att fisken blir "instängd" i folien och kokar i sin egen juice, så att inget lakas ur i kokvattnet. Du borde kunna få ungefär samma resultat i ett vanligt kokkärl om det är tätt och du har väldigt lite vatten.

Att koka lax i aluminiumfolie är inga problem, däremot skulle jag avråda från att göra samma sak med sura livsmedel, precis som det inte är så lämpligt att koka sura livsmedel i aluminiumkastruller p.g.a. att aluminium löses ut när pH är lågt.