handdator

Visa fullständig version : Ni som kan hundar


sundvall
2011-07-22, 17:52
När vår gråhund var lite mer än 1 år gammal så skaffade vi en pappilion till familjen, detta funkade hur bra som helst. Många år senare (3 veckor sen) blev gråhunden sjuk och tvungen att avlivas. Pappilionen är nu 8 och kommer troligtvis leva rätt många år till, då mindre hundar har en tendens att kunna bli rätt gamla. Hur som helst så funderar vi på att skaffa en ny gråhund, frågan är dock hur den kommer gå ihop med den hund vi redan har? Jag menar, en pappilion är inte stor alls, och en gråhundsvalp utan något riktigt förstånd kanske inte förstår vilken skada den verkligen kan göra om den vill leka, när den andra hunden är så pass mycket lättare.

Vad skulle hända? Skulle pappilionen sätta sån respekt i grånhunden att den inte vågade "Busa för hårt" med den? Skulle dom komma överens? Skulle vi snart komma hem till ett hus efter affären och hitta en död pappilion för att gråhunden inte förstår sin styrka och storlek jämfört med den andra? Är det något att oroa sig för öht?

Tack

Simon
2011-07-22, 18:08
Jag tror det är väldigt liten risk att en gråhund skulle råka busa ihjäl en annan hund, vänjer ni dem vid varandra redan när gråhunden är valp så ser jag ingen risk i det hela. Ni märker nog ganska fort hur dem fungerar ihop och skulle det vara så att ni är rädda att dem ska riva huset när ni är borta så är det inte svårare än att separera hundarna innan ni lämnar dem ensamma.

I stort så brukar hundar vara väldigt bra på att läsa av varandra och att det händer saker "av misstag" är nog väldigt sällsynt.

Rahf
2011-07-22, 18:11
Jag tror det är väldigt liten risk att en gråhund skulle råka busa ihjäl en annan hund, vänjer ni dem vid varandra redan när gråhunden är valp så ser jag ingen risk i det hela. Ni märker nog ganska fort hur dem fungerar ihop och skulle det vara så att ni är rädda att dem ska riva huset när ni är borta så är det inte svårare än att separera hundarna innan ni lämnar dem ensamma.

I stort så brukar hundar vara väldigt bra på att läsa av varandra och att det händer saker "av misstag" är nog väldigt sällsynt.

För att inte tala om vuxna hundars förmåga att säga ifrån när de har fått nog. En valp lyssnar, oavsett storlek på den som ger en åthutning. Detta förutsätter ju då att eran papillon förblir den dominanta hunden i familjen och inte bara faller åt sidan när det kommer en valp. Var noga med att bibehålla relationen med den äldre! De kan bli svartsjuka om man helt plötsligt glömmer bort dem för att en valp dykt upp ;).

krellik
2011-07-22, 18:56
Med fostran bör det inte vara några problem.

pialia
2011-07-22, 20:14
Med fostran bör det inte vara några problem.

Precis.

Om det skulle vara så att eran papillion är undergiven och inte vågar säga ifrån när det blir för mycket så måste ni lära valpen att respektera er första hund. Oftast så blir den äldre hunden en typ av fadder till den unga valpen, och valpen snappar väldigt snabbt upp information om vad som är tillåtet(kontakt, bitande, lek, osv.)

sundvall
2011-07-22, 20:20
Precis.

Om det skulle vara så att eran papillion är undergiven och inte vågar säga ifrån när det blir för mycket så måste ni lära valpen att respektera er första hund. Oftast så blir den äldre hunden en typ av fadder till den unga valpen, och valpen snappar väldigt snabbt upp information om vad som är tillåtet(kontakt, bitande, lek, osv.)

Tack för alla svar!

Papillionen är allt annat än en "undergiven hund", styrde och ställde totalt över våran äldre gråhund förut så.

spange
2011-07-22, 21:04
Bör ej vara problem, den vuxna hunden bör ha en sådan pondus att valpen vet sin plats.

De gånger det kan bli problem när man introducerar nya hundar för varandra är oftast när hundarna är jämngamla och av samma kön och/eller storlek.

martikainen
2011-07-22, 23:26
Vi har en 5månaders Boston terrier valp just nu, om man vänder på steken så har alla andra äldre hundar oavsett storlek, kunnat säga ifrån, när vår valp blivit för "på", samtidigt kan vår valp säga ifrån om de större hundarna är för hårdhänta, och då tar dom ner buset några steg.

Men det vet vill jag säga det som många redan sagt, hundarna kommer fostra varandra, er pappillion kommer garanterat att läxa upp den nya hunden mer än en gång innan den fattat ;)