handdator

Visa fullständig version : Hur vet man när det är dags för deff?


SannaK
2011-07-22, 15:05
Är det endast en smakfråga om vad man själv tycker?

Bakgrund och mål:

Jag har tränat styrka nu i 7 månader (vet ej om det är länge eller kort i träningsvärlden)
Mitt mål är att bara vara fastare.
Jag är 1.72 och väger 64 kg.
Har senaste två månaderna börja bry mig mer om kcal intaget, varken för mycket eller för lite.
Det känns som att jag har endel underhudsfett, som tjej är det sjukt svårt att bli av med.
Jag skulle vilja bli av med det MER nu än att fortsätta bygga muskler, samtidigt som ja vill behålla styrkan.
Jag tycker att jag har lyckats tona kroppen rätt bra, så skulle ja lyckas bli av med underhudsfettet skulle ja ha den kroppen ja önskar.

Eller ska ja bara fortsätta bygga mer muskler och äta så mycket som jag behöver länge till?

Hjälp mig!!

Ronn
2011-07-22, 15:38
Det är dags när du tittar i spegeln och tycker du har lagt på dig för mycket fett, det är altså en smaksak. :)

Du kan ju deffa ett tag och sen byta tillbaka om du vill, behöver ju inte vara jättelånga perioder av deff/bulk.

Om du inte är blyg kan du lägga upp bilder för andrahandsåsikter.

SannaK
2011-07-22, 15:43
Det är dags när du tittar i spegeln och tycker du har lagt på dig för mycket fett, det är altså en smaksak. :)

Du kan ju deffa ett tag och sen byta tillbaka om du vill, behöver ju inte vara jättelånga perioder av deff/bulk.

Om du inte är blyg kan du lägga upp bilder för andrahandsåsikter.


är det bara att fortsätta med styrketräningen som vanligt om jag väljer deff?
och ska jag fortsätta äta lika mkt en träningsdag? men mindre på en vilodag eller kan jag äta mindre en träningsdag också?

jag skulle vilja deffa ett tag, men att skippa gymet en vecka är endel pengar.
men man KAN köra veckovis, bulk/deff?

häftig
2011-07-22, 15:47
Fortsätt med styrketräningen, byt ut en del kolhydrater eller fett mot protein, ligg på kcal minus. Mycket svårare än så är det faktiskt inte.

Ronn
2011-07-22, 15:49
är det bara att fortsätta med styrketräningen som vanligt om jag väljer deff?
och ska jag fortsätta äta lika mkt en träningsdag? men mindre på en vilodag eller kan jag äta mindre en träningsdag också?

jag skulle vilja deffa ett tag, men att skippa gymet en vecka är endel pengar.
men man KAN köra veckovis, bulk/deff?

Styrketräna är ett måste om du vill behålla musklerna under deffen, alternativt lägg dig på balans ett tag om du vill skippa gymmet!

SannaK
2011-07-22, 17:56
Styrketräna är ett måste om du vill behålla musklerna under deffen, alternativt lägg dig på balans ett tag om du vill skippa gymmet!

ja tänker def fortsätta styrketräna :)

SannaK
2011-07-22, 17:57
Fortsätt med styrketräningen, byt ut en del kolhydrater eller fett mot protein, ligg på kcal minus. Mycket svårare än så är det faktiskt inte.

eg skulle man nästan kunna äta endast protein. de enda man verkligen behöver.

Rahf
2011-07-22, 17:59
eg skulle man nästan kunna äta endast protein. de enda man verkligen behöver.

Fett är livsviktigt för kroppen ;). Bara kolhydrater som man kan skippa helt, de andra två är helt nödvändiga för att man ska kunna överleva.

SannaK
2011-07-22, 18:06
Fett är livsviktigt för kroppen ;). Bara kolhydrater som man kan skippa helt, de andra två är helt nödvändiga för att man ska kunna överleva.

med andra ord kan man skippa vitaminer och sådant?
det är väl därför LCHF är så bra, protein och fett, inget annat.
då blir det mindre kolhydrater, spec på vilodagar

emcalu
2011-07-22, 18:13
klart att du inte ska skippa vitaminer, finns ingen anledning till det.

jasonmago
2011-07-22, 18:20
med andra ord kan man skippa vitaminer och sådant?
det är väl därför LCHF är så bra, protein och fett, inget annat.
då blir det mindre kolhydrater, spec på vilodagar

Det är ingenting magiskt med LCHF.. Det är bara en livsstil/sätt att äta på för vissa som känner sig bekväma med det. Det som är intressant i en deff är att du ligger på kaloriminus. Jag personligen skulle aldrig någonsin sluta äta kolhydrater. Älskar spagetti, ris, potatis och för att inte tala om alla godsaker.

Inledde min andra deff i måndags och jag åt nyss 2 stycken kex choklad och kommer fortfarande ligga på kaloriminus när jag ätit min kvällsmat sen. Gjorde precis lika dant under första deffen, åt säkert godis och glass 3-4 gånger i veckan och gick ner 14kg utan problem. Tror inte jag hade klarat deffen rent psykiskt om jag inte fått äta allt "skräp".

SannaK
2011-07-22, 18:31
Det är ingenting magiskt med LCHF.. Det är bara en livsstil/sätt att äta på för vissa som känner sig bekväma med det. Det som är intressant i en deff är att du ligger på kaloriminus. Jag personligen skulle aldrig någonsin sluta äta kolhydrater. Älskar spagetti, ris, potatis och för att inte tala om alla godsaker.

Inledde min andra deff i måndags och jag åt nyss 2 stycken kex choklad och kommer fortfarande ligga på kaloriminus när jag ätit min kvällsmat sen. Gjorde precis lika dant under första deffen, åt säkert godis och glass 3-4 gånger i veckan och gick ner 14kg utan problem. Tror inte jag hade klarat deffen rent psykiskt om jag inte fått äta allt "skräp".


nej, jag tänkte inte i deffsynpunkt. utan mer att egentligen behöver inte kroppen något mer.

jag skulle heller ALDRIG klara det utan "skräp" jag är mer av en kolhydratmännska, älskar främst lösgodis, min "synd".
för några månader sedan åt jag så nyttigt som man bara kan, men gick inte ner eftersom jag inte tänkte på kalorierna.
Energi in och energi ut, är det som gäller i slutet.
trodde att det bara hade och göra med nyttigt och inte förut,så jag blev super orolig när jag ätit sötsaker på dagen och avslutat med en pizza, men dagen efter såg jag skillnad ändå, och det var ju för att det var kaloriunderskott ändå.

Springer
2011-07-22, 19:36
Inledde min andra deff i måndags och jag åt nyss 2 stycken kex choklad och kommer fortfarande ligga på kaloriminus när jag ätit min kvällsmat sen.

+1 ! Var på kondis och käkade en jättestor tårtbit som jag uppskattade till 500 kcal idag. Blir nog ändå en 500 kcal minus när kvällen är här.

Tränar du mycket kondis jason, eller käkar du bara extremt lite kalorier?

isakt
2011-07-22, 22:12
Det känns som att jag har endel underhudsfett, som tjej är det sjukt svårt att bli av med.


Blev faktiskt nyfiken på hur stor skillnad det är mellan män och kvinnor, då min flickvän säger precis samma sak. Kanske nån expert här som kan klargöra?

Tänker såklart delge min egen teori också, den kommer här nedan:

Män tappar fett fortare tack vare mer muskelmassa men behöver en lägre fettprocent för att se rippade ut och det gör att ansträngningen som två normalpersoner, den ena man och den andra kvinna således måste göra jämnar ut sig i slutändan.

Vill poängtera att jag inte har en aning om det stämmer, bara en teori som sagt.

mattilainen
2011-07-22, 22:21
när du inte tycker du är snygg eller tänker "Nu är jag väl ändå ganska fet?"

SannaK
2011-07-22, 22:23
Blev faktiskt nyfiken på hur stor skillnad det är mellan män och kvinnor, då min flickvän säger precis samma sak. Kanske nån expert här som kan klargöra?

Tänker såklart delge min egen teori också, den kommer här nedan:

Män tappar fett fortare tack vare mer muskelmassa men behöver en lägre fettprocent för att se rippade ut och det gör att ansträngningen som två normalpersoner, den ena man och den andra kvinna således måste göra jämnar ut sig i slutändan.

Vill poängtera att jag inte har en aning om det stämmer, bara en teori som sagt.

Kan tyvärr inte kommentera teorin, jag vet bara att vi har svårt att bli av med det. Kan vara för att det inte beror på mycket mat eller liknande utan för att vi är byggda så (och för att vi är byggda så kanske har i göra me nån form av skydd vid barnafödande) jag gillar det Inte i alla fall.

SannaK
2011-07-22, 22:26
när du inte tycker du är snygg eller tänker "Nu är jag väl ändå ganska fet?"

Ok.....?

mattilainen
2011-07-23, 16:40
Ok.....?

Varför alla dessa punkter?

Det jag menar är att ingen kan säga när det är dags för dig att deffa då det är Du som måste bestämma detta. Det är ju bara du som vet om du tycker att du är "tjock" eller "smal". Jag menar att om man inte tycker man själv är attraktiv eller ser sig själv som "tjock" när man vill vara mindre och fastare då är det nog dags att tänka över situationen och kanske ta tag i saken.

Förstår du nu hur jag menar?

GainoMax
2011-07-23, 16:43
Svar på topic: När personalen på donken vet i förväg vad du ska beställa.

isakt
2011-07-23, 19:14
Svar på topic: När personalen på donken vet i förväg vad du ska beställa.

När de bjuder på plusmeny för att man är stammis

Sent from my Desire HD using Tapatalk

SannaK
2011-07-23, 20:31
Varför alla dessa punkter?

Det jag menar är att ingen kan säga när det är dags för dig att deffa då det är Du som måste bestämma detta. Det är ju bara du som vet om du tycker att du är "tjock" eller "smal". Jag menar att om man inte tycker man själv är attraktiv eller ser sig själv som "tjock" när man vill vara mindre och fastare då är det nog dags att tänka över situationen och kanske ta tag i saken.

Förstår du nu hur jag menar?

Jag förstår. Men. Alla vill ju bli olika stora i muskelmassa. Om man nästan ska se 6packet innan eller om man kan göra det ändå. Jag är helt normalviktig med muskler så ser mig väl som rätt fin men man kan ju alltid bli finare.

Anders The Peak
2011-07-23, 20:42
Är det endast en smakfråga om vad man själv tycker?

Bakgrund och mål:

Jag har tränat styrka nu i 7 månader (vet ej om det är länge eller kort i träningsvärlden)
Mitt mål är att bara vara fastare.
Jag är 1.72 och väger 64 kg.
Har senaste två månaderna börja bry mig mer om kcal intaget, varken för mycket eller för lite.
Det känns som att jag har endel underhudsfett, som tjej är det sjukt svårt att bli av med.
Jag skulle vilja bli av med det MER nu än att fortsätta bygga muskler, samtidigt som ja vill behålla styrkan.
Jag tycker att jag har lyckats tona kroppen rätt bra, så skulle ja lyckas bli av med underhudsfettet skulle ja ha den kroppen ja önskar.

Eller ska ja bara fortsätta bygga mer muskler och äta så mycket som jag behöver länge till?

Hjälp mig!!

Jag tror att bästa sättet är att cruisa mellan att äta lite mer och äta lite mindre och hålla koll på fettet med tumgreppet dvs en mänsklig kaliper som du mäter av fettet på magen vilket brukar vara bästa sättet. Jag tror att du idag ligger på en fettnivå som närmast är optimal för muskelbyggning och inte för långt från en riktigt bra kropp dvs en optimalt utgångsläge för att ha bra förutsättningar för att både bygga som för att trimma till det sista.

Kischen
2011-07-23, 20:52
Hur vet man när det är dags att klippa håret?

:D

Jag tycker du fortsätter träna och äta på ungefärlig balans och utvärderar i januari.

Anders The Peak
2011-07-23, 20:57
Hur vet man när det är dags att klippa håret? :)


Genialisk liknelse

Kischen
2011-07-23, 20:57
Genialisk liknelse

Tack, funderade länge :)

SannaK
2011-07-24, 18:24
Jag tror att bästa sättet är att cruisa mellan att äta lite mer och äta lite mindre och hålla koll på fettet med tumgreppet dvs en mänsklig kaliper som du mäter av fettet på magen vilket brukar vara bästa sättet. Jag tror att du idag ligger på en fettnivå som närmast är optimal för muskelbyggning och inte för långt från en riktigt bra kropp dvs en optimalt utgångsläge för att ha bra förutsättningar för att både bygga som för att trimma till det sista.

Äta lite över balans ibland eller menar du mer men inom balans? Har tänkt på en sådan fettmätare, men vissa är ju utbildade så orolig att det skulle bli helt fel. Sen har man ju olika på olika ställen. Vad lugn jag blir av det du säger, och glad, haha. Men vad bra att få ett riktigt svar, tack!

SannaK
2011-07-24, 18:27
Hur vet man när det är dags att klippa håret?

:D

Jag tycker du fortsätter träna och äta på ungefärlig balans och utvärderar i januari.

Januari, jisses! Att fixa en snygg kropp tar inte en dag! Jag tror att fortsätter jag såhär så tar d nog inte många månader kvar. Planerar att deffa innan semestern nu, några kilo. Sen efter smestern tänkte jag fortsätta bygga och äta på balans igen.

Ronn
2011-07-24, 19:13
Låter som en plan, kör på!

Det viktigaste är att du själv vet vad du vill göra.

Sheogorath
2011-07-24, 19:52
Hur vet man när det är dags att klippa håret?


:thumbup:

cconnyw
2011-07-24, 20:04
Hur vet man när det är dags att klippa håret?

:D

Jag tycker du fortsätter träna och äta på ungefärlig balans och utvärderar i januari.
:bow:
Jag snor den och kommer använda det här svaret för all framtid! :D

SannaK
2011-07-24, 22:09
Låter som en plan, kör på!

Det viktigaste är att du själv vet vad du vill göra.

:)

Lellan
2011-07-24, 22:40
:bow:
Jag snor den och kommer använda det här svaret för all framtid! :D

Den funkar inte på tjejer m långt hår. "toppa var 8e vecka" är ju frisörsvaret..

Lychgate
2011-07-25, 08:21
När jag börjar känna att jag får tjejproblem. Det vill säga "Min mage är större än mina bröst...". Var lite fjantigt när man sa det till en tjejkompis första gången. :em: