handdator

Visa fullständig version : Svårt att gå ner i vikt.


krebosh
2011-07-22, 12:06
Hejsan!

Har nu tränat i två månader på gym. Men det visar inga resultat alls, har fått lite mer muskler men inte mycket mer.

Kön: Man
Längd: 198cm
Vikt: 101kg
Fett: Mycket...

Såhär ser mitt veckoschema ut.

Mån: Gym - Biceps, bröst, axlar
Tis: Jogga 30-40min så mycket jag orkar.
Ons: Gym - Triceps, rygg
Tors: Jogga 30-40min
Fre: Gym - Lår, vader

När jag väl är på gymmet så kör jag även crosstrainer i 10min + 15min cykel båda i högt tempo, jag svettas verkligen ORDENTLIGT. Och blir väldigt andfodd så något bra gör det väl antar jag.

Detta äter jag;

Frukost 08:00; 1x Tallrik havregrynsgröt + mjölk
Träning 09:00 - 10:00
Efter träning; Whey Complete protein 1dl + banan
Innan lunch 11:00; Tallrik mjölk med jordgubbar + fiber flingor (ica)
Lunch 12:00; Det som bjuds på (bor hemma) ofta olika filér (kyckling,lax osv) + Whey Complete
Mellanmål 14:00; 2x mörkt bröd + tallrik filmjölk + banan
Kvällsmat 17:00; Ofta lagad mat (igår pasta + kyckling/skink röra)
+ Whey Complete innan läggdags
Brukar även ta något litet efter 17:00 frukt typ.

Dock 2010-2011 gick jag på en svältdiet i ett helt år, åt knappt något alls... (var mycket oerfaren, brydde mig inte vad jag gjorde med kroppen var mest trött på livet just då). Gick ner runt 22kg men gick sedan upp 3kg men lyckades behålla vikten sedan. Kan detta ha försvårat för mig att gå ner i vikt nu?.

Vad bör jag ändra på för att börja se resultat?. Vill inte spendera lång tid på något som inte kommer fungera, vilket man sett att släktingar/vänner har gjort för att sedan lägga av då dem inte orkar med det längre.

Mycket tacksam för seriösa svar!.

MVH

King Grub
2011-07-22, 12:09
Du äter för mycket, helt enkelt. Du förbrukar inte mer än kalorierna i maten, vilket är grundförutsättningen för viktnedgång.

krebosh
2011-07-22, 12:13
Du äter för mycket, helt enkelt. Du förbrukar inte mer än kalorierna i maten, vilket är grundförutsättningen för viktnedgång.

Okej, så detta med ämnesomsättning efter en svältdiet är en myt?. Så det är bara helt enkelt och äta mindre?... För just nu känns det som att jag är på gränsen på att äta för lite då jag får lite yrsel ibland då jag inte ätit på ett tag. Men visst ska testa äta mindre i fortsättningen.

Ponitus
2011-07-22, 12:20
Okej, så detta med ämnesomsättning efter en svältdiet är en myt?. Så det är bara helt enkelt och äta mindre?... För just nu känns det som att jag är på gränsen på att äta för lite då jag får lite yrsel ibland då jag inte ätit på ett tag. Men visst ska testa äta mindre i fortsättningen.

Försök äta mindre kalorier men ändå få i dig vitaminer och mineraler så att kroppen mår bra. Även proteinrik mat med då om du vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

Ägg är ett bra exempel på vitamin/mineral-rik mat. Rotfrukter så som broccoli och morötter är fina grejor med.

Reaper123
2011-07-22, 12:32
Utöver det grub redan påpekat skulle jag tipsa om att försöka hitta mer mättande mat om du finner dagens diet knaper.

Tex
- Kvarg som frukost/mellis (~65 kcal/100g och bra med protein!)
- Broccolli (eller liknande) som bukfylla vid vanliga målen

Sen kan jag tycka bananen är överflödig, men är såklart en smaksak!

Hur som helst så mättar protein och fett bättre än kolhydrater (dock min personliga åsikt) så skulle lägga fokus på dessa energikällor i kosten! :)

Edit: Kan tycka du äter onödigt många mål. Enklare att hålla koll på kcal-intaget på färre mål. Dock inget fel på ditt upplägg om du har kontroll på kalorierna, men bara en tanke från en som fallit pladask för PF! :D

krebosh
2011-07-22, 12:40
Utöver det grub redan påpekat skulle jag tipsa om att försöka hitta mer mättande mat om du finner dagens diet knaper.

Tex
- Kvarg som frukost/mellis (~65 kcal/100g och bra med protein!)
- Broccolli (eller liknande) som bukfylla vid vanliga målen

Sen kan jag tycka bananen är överflödig, men är såklart en smaksak!

Hur som helst så mättar protein och fett bättre än kolhydrater (dock min personliga åsikt) så skulle lägga fokus på dessa energikällor i kosten! :)

Edit: Kan tycka du äter onödigt många mål. Enklare att hålla koll på kcal-intaget på färre mål. Dock inget fel på ditt upplägg om du har kontroll på kalorierna, men bara en tanke från en som fallit pladask för PF! :D,

Hehe springa ner till närmaste ICA o handla lite :) Tack för alla svar!

Fredrik_S
2011-07-22, 12:41
och jag tycker kolhydrater i kombination med protein mättar mycket bättre och ger mycket bättre känsla över dygnet än fett och protein i samma kcal mängd

daloatf
2011-07-22, 12:54
och jag tycker kolhydrater i kombination med protein mättar mycket bättre och ger mycket bättre känsla över dygnet än fett och protein i samma kcal mängd

+1

Tycker att en protein + fettrik måltid ger ingen "instant" mättnad utan den brukar oftast komma 30min efter måltiden.

Dock en protein + kolhydratsrik måltid ger mättnad direkt vid sista tuggan.

Samma kcal mängd på båda.

krebosh
2011-07-22, 12:55
och jag tycker kolhydrater i kombination med protein mättar mycket bättre och ger mycket bättre känsla över dygnet än fett och protein i samma kcal mängd

Men alltså då jag gick på "svält" o gick ner 22kg men sedan bara tog det stopp, vad berodde det på?. Eller kan jag "svälta" ner mig i vikt nu också?, vissa pratar ju om att ämnesomsättningen måste vara i bra balans innan man går på en svältdiet/deff....

solari
2011-07-22, 13:03
Men alltså då jag gick på "svält" o gick ner 22kg men sedan bara tog det stopp, vad berodde det på?. Eller kan jag "svälta" ner mig i vikt nu också?, vissa pratar ju om att ämnesomsättningen måste vara i bra balans innan man går på en svältdiet/deff....


Allt eftersom du tappar i vikt går ditt kaloribehov ned. En lätt person kräver mindre kalorier än en tung för att utföra samma arbete...
Du har alltså hittat din kaloribalans för nuvarande vikt och ansträngningsgrad. Vill du gå ned måste du påverka en av dem (äta mindre eller röra dig mer).

Spartansk
2011-07-22, 13:04
Okej, så detta med ämnesomsättning efter en svältdiet är en myt?. Så det är bara helt enkelt och äta mindre?...

Japp! Och japp!
Du kan givetvis röra dig mer också/istället.

krebosh
2011-07-22, 13:36
Haha, oj vad dum man kan vara ibland ^^. Aja tackar! :)

Spartansk
2011-07-22, 13:37
Undertecknad har framgångsrikt deffat genom att äta två gånger om dagen. :) Det kanske är en smula extremt, men det går! Lycka till!

Eddie Vedder
2011-07-22, 15:05
Okej, så detta med ämnesomsättning efter en svältdiet är en myt?

Oavsett vilket så tror jag knappast att det är ditt problem. Du verkar ju inte ha koll på hur mycket du äter men frukt, mackor, fil och flingor och husmanskost som du inte vet vad det är. Jag tycker det ser ut som du äter mycket och dessutom mat som mättar bedrövligt dåligt.

Bort med mellanmålen helt exempelvis.

TheIsh
2011-07-22, 22:44
Tips
Räkna ut hur mycket du äter dagligen under en vecka genom att notera var enda liten matbit. Väg allt. Kan du inte väga, ge fan i att äta. Varför? Därför att när du vet exakt hur mycket du faktiskt äter per dag, i snitt, på en hel vecka kan du enkelt dra bort 500 från det veckan där på. Där efter ev. dra bort 100-250 kcal per vecka tills det börjar hända saker, och sen hålla den takten så länge det behövs. Att låta det ta sin tid är viktigare än att få vågen visa lägre varje vecka. Vågen är inte intressant. Säg att du slutar med salt i maten och minskar 4kg på en vecka. Du blir skitglad, och fokuserar helt på vad vågen säger, när du i själva verkar har förlårat 3,8kg vatten tex. Ta bilder! Varje Söndag tex, i en hel månad. Titta därefter och jämför! Men titta inte varje vecka för då kommer du tycka att det går långsamt och bara äta ohälsosamt lite som följd.

Inge lycka till från mig, det här klarar du :D

MagnusJ
2011-07-23, 14:57
Tips
Räkna ut hur mycket du äter dagligen under en vecka genom att notera var enda liten matbit. Väg allt. Kan du inte väga, ge fan i att äta. Varför? Därför att när du vet exakt hur mycket du faktiskt äter per dag, i snitt, på en hel vecka kan du enkelt dra bort 500 från det veckan där på. Där efter ev. dra bort 100-250 kcal per vecka tills det börjar hända saker, och sen hålla den takten så länge det behövs. Att låta det ta sin tid är viktigare än att få vågen visa lägre varje vecka. Vågen är inte intressant. Säg att du slutar med salt i maten och minskar 4kg på en vecka. Du blir skitglad, och fokuserar helt på vad vågen säger, när du i själva verkar har förlårat 3,8kg vatten tex. Ta bilder! Varje Söndag tex, i en hel månad. Titta därefter och jämför! Men titta inte varje vecka för då kommer du tycka att det går långsamt och bara äta ohälsosamt lite som följd.

Inge lycka till från mig, det här klarar du :D

Helt rätt. Du måste ha stenkoll hur mycket allt är "värt" i kalorier och väga maten. Att käka ute på restaurang varje dag utan att ha en aning om kaloriinnehåll går inte. Ligger du på kaloriunderskott förlorar du vikt. Jag ligger på ca 2000-2300 kcal per dag nu när jag deffar och har inget problem med det. Har själv till exempel gått ner 2,2 kg på 12 dagar, knappt kört någon cardio alls under denna tid. Men mycket styrketräning under denna period. Lycka till!!

kajjm
2011-07-23, 15:06
Mitt råd är att börja räkna kcal.....

Men det är ju svårt om du inte lagar din egna mat.
Men du verkar äta ganska mkt kolhydrater (flingor, pasta ~) vilket är nyttigt för muskeluppbyggnad, MEN mycket kcal.



TEx. om jag väl äter pasta, lassar jag på utan problem 300g vilket är 1000 kcal bara på pastan (40% av mitt kcalbehov bara på pasta hade det varit)

Prez
2011-07-23, 16:47
Som det sagts 100 gånger tidigare här...

Väg maten och räkna kalorier, Finns inga genvägar.

Kischen
2011-07-23, 17:42
och jag tycker kolhydrater i kombination med protein mättar mycket bättre och ger mycket bättre känsla över dygnet än fett och protein i samma kcal mängd

Same :thumbup:

begt
2011-07-23, 21:28
Tips nr 1 Ägg borde ingå i din frukost, tonfisk eller liknande på konserv är nyttigt och fyller magen. Som andra sagt fyller sånt som broccoli samma funktion.

Tips nr 2 Unna dig något gott men relativt nyttigt då och då. Det blir lättare att hålla sig enligt schemat då. Gärna rostat bröd med smörstekta kantareller eller liknande (istället för godis/chips), kan bli riktigt smarrigt om man har smält ost + salt och peppar.

Tips nr 3 är att dricka innan dina mål (medan du lagar mat kanske) så känner du dig inte tokhungrig och lägger på mer mat än du tänkt. Drick inte läsk eller juice överhuvudtaget. Mjölk och vatten är bra grejer.

Tips nr 4 undvik att storhandla allt för mycket. Risken är att det blir väldigt svårt att inte röra sig i riktning mot kylskåpet i jakt på något du inte bör äta.

Tips nr 5 Sen så tycker jag du borde köra mycket mer konditionsträning så att du ökar din förbränning, minska på styrketräningen helt enkelt. Det är så mycket lättare när man kan laborera med en förbränning på 4000-5000 kcal eller så istället för kanske 3000 i ditt fall. Har aldrig förstått mig på det här med bantning och hur folk kan stå ut med det. Själv skulle jag ligga på sängen och stirra i taket, då är det mycket bättre att röra på sig mer och kunna äta minst lika mycket som tidigare och ändå gå ned i vikt om det är ens mål.

Prez
2011-07-24, 02:12
Tips nr 1 Ägg borde ingå i din frukost, tonfisk eller liknande på konserv är nyttigt och fyller magen. Som andra sagt fyller sånt som broccoli samma funktion.

Tips nr 2 Unna dig något gott men relativt nyttigt då och då. Det blir lättare att hålla sig enligt schemat då. Gärna rostat bröd med smörstekta kantareller eller liknande (istället för godis/chips), kan bli riktigt smarrigt om man har smält ost + salt och peppar.

Tips nr 3 är att dricka innan dina mål (medan du lagar mat kanske) så känner du dig inte tokhungrig och lägger på mer mat än du tänkt. Drick inte läsk eller juice överhuvudtaget. Mjölk och vatten är bra grejer.

Tips nr 4 undvik att storhandla allt för mycket. Risken är att det blir väldigt svårt att inte röra sig i riktning mot kylskåpet i jakt på något du inte bör äta.

Tips nr 5 Sen så tycker jag du borde köra mycket mer konditionsträning så att du ökar din förbränning, minska på styrketräningen helt enkelt. Det är så mycket lättare när man kan laborera med en förbränning på 4000-5000 kcal eller så istället för kanske 3000 i ditt fall. Har aldrig förstått mig på det här med bantning och hur folk kan stå ut med det. Själv skulle jag ligga på sängen och stirra i taket, då är det mycket bättre att röra på sig mer och kunna äta minst lika mycket som tidigare och ändå gå ned i vikt om det är ens mål.

Härliga tips. Jag vill ge dig plus poäng, eller något.. finns ingen sådan funktion på forumet?

begt
2011-07-24, 09:59
Har några till här:

Tips nr 6 om du äter mackor, gör inte dubbelmackor. Det som brukar hända är att du äter upp dem för snabbt och vill äta mer. Ta lite tid på dig när du äter och njut av maten och försök att laga den riktigt god, särskilt om motivationen tryter.

Tips nr 7 Skippa müsli/flingor helt och hållet. Det innehåller mest snabba kolhydrater och mättar inte särskilt bra alls. Havregrynsgröt med kanel och mjölk + ägg är mycket bättre, dessutom är det väldigt billigt med tanke på vad du får för det. Müsli är dyrt helt enkelt.

Tips nr 8 Ät sallader, grönsaker, rotfrukter det fyller ut magen bra- men för det behöver du inte bli vegetarian. Ät det nån gång i veckan bara så är det ändå en förbättring (om du inte gör det redan). Man kan variera recepten väldigt mycket- det finns ju många färdigblandningar dessutom. Gjorde en fantastisk sallad med krutonger, gravad lax och lite dressing för att lyxa till det för ett tag sen. Det blev väldigt smakrikt för det fanns en del rödlök i som gav det en härlig punch tillsammans med krutongerna och den salta laxen.

Tips nr 9 Har du rätt mycket tid över så är krävande vandringar väldigt bra. Har du skapligt med övervikt behöver du inte bära något alls (utom något att dricka-dvs. vatten + salt korv om du går länge; salt är väldigt viktigt om man vandrar länge och salt korv är bland det bästa jag ätit då jag varit ute och vandrat p.g.a krafterna man får). Försök få det att likna fjällvandring. Det finns säkert nån led du kan gå där du bor eller så kan du improvisera och gå i branta sluttningar själv på skrå eller som du själv vill.

Som ett exempel kan jag ta min fjällvandring senast som var bitvis ganska krävande även för mig som vältränad. Jag vägde 68 kg och bar runt 19 kg och gick kanske i snitt 6-7 timmar om dagen (om man räknar bort pauser) i rätt högt tempo jämfört med andra vandrare. Trots att jag åt minst 4500-5000 kcal om dagen i 6 dagar som turen varade gick jag ned lite mer än ett kg. Det betyder att min förbränning måste ha legat på 6000 kcal vissa dagar, eller säg 250-300 kcal per halvtimme. Med andra ord har du tid att gå kanske en timma eller så (mer om du har tid) i obanad ganska brant terräng, kanske på skrå som jag gjorde ofta, så kan du bränna riktigt mycket. Dessutom är det fett du bränner till stor del genom sådana promenader, man sover också gott vilket är en bonus.

Tips nr 10 Har du inte en cykel skaffa en! Antingen en vanlig cykel eller motionscykel (går att få billigt om den är begagnad). Ta cykel till affären istället för bil om du kan, eller ta en cykeltur på en halvtimma-timma då och då för att få frisk luft och motion. Kanske känner du någon som bor på andra sidan stan? Ta cykeln istället för bilen, det sparar du bensinpengar på också.

Donkey Kong
2011-07-26, 13:24
Många bra tips här, jag gillar speciellt det med smörstekta kantareller!

De enda jag tillägger är att byxbältet är en rätt bra måttstock på hur det hela går, inget känns så bra som att få göra nya hål!

Nelli
2011-07-26, 13:45
med tanke på att du bara kör styrketräning 3gg i veckan hade jag inte minskat på det, styrketräningen gör att du bevarar muskel massan.

allt för mycket kondition gör att du inte orkar träna tung stryketräning, det tar massa tid och det sliter på kroppen.

edit: sen hade jag undvikit flytande kalorier såsom mjölk som inte mättar...

krebosh
2011-07-26, 16:15
Världens bästa forum!. Har fått mycket bra tips av er! som har hjälpt mig väldigt mycket. Dagen efter jag startade tråden så började jag min deff/viktnedgång seriöst. Har börjat räkna kalorier dock inte på exakt allt men det allra mesta som varit möjligt och hållit mig undan mat med mycket kolhydrater/kalorier i.

Nu vet jag inte om detta är särskilt relevant men vågen visar 98.9kg istället för 101kg dock är det säkerligen mycket vätska, men bara att leka med tanken får mig att hålla mig motiverad :).

Tack!

Nelli
2011-07-26, 19:13
Världens bästa forum!. Har fått mycket bra tips av er! som har hjälpt mig väldigt mycket. Dagen efter jag startade tråden så började jag min deff/viktnedgång seriöst. Har börjat räkna kalorier dock inte på exakt allt men det allra mesta som varit möjligt och hållit mig undan mat med mycket kolhydrater/kalorier i.

Nu vet jag inte om detta är särskilt relevant men vågen visar 98.9kg istället för 101kg dock är det säkerligen mycket vätska, men bara att leka med tanken får mig att hålla mig motiverad :).

Tack!

Bra! Kul att du får resultat! Kämpa på

GI-Joe
2011-07-26, 20:18
Världens bästa forum!. Har fått mycket bra tips av er! som har hjälpt mig väldigt mycket. Dagen efter jag startade tråden så började jag min deff/viktnedgång seriöst. Har börjat räkna kalorier dock inte på exakt allt men det allra mesta som varit möjligt och hållit mig undan mat med mycket kolhydrater/kalorier i.

Nu vet jag inte om detta är särskilt relevant men vågen visar 98.9kg istället för 101kg dock är det säkerligen mycket vätska, men bara att leka med tanken får mig att hålla mig motiverad :).

Tack!

Lycka till! Det klarar du galant

Men varför undvika kolhydrater?

Mental
2011-07-31, 10:14
Om du inte bulkar tycker jag Whey Complete protein 3 ggr om dagen är på tok för mycket. På den nivån du tränar och med dina mål hade jag helt skippat fWhey Complete protein och tränat innnan lunch eller middag så det blir vanlig mat efter träningen.

krebosh
2011-07-31, 12:10
Okej :)