handdator

Visa fullständig version : En snabbkoll!


fredder8
2011-07-21, 22:43
Tjena, ville bara checka med er om jag har fattat det rätt :)
En typisk dag för mig när jag gymmar:

Frukost : Mycket flingor med mjölk, några mackor och mjölk till dricka.
Mellanmål : Ett äpple eller någon liknande frukt
Lunch : Mycket pasta med något tillbehör, kanske kyckling eller bacon
Mellanmål : Målet innan jag gymmar, äter mer pasta och dricker mjölk
*Gym*
Äter banan på gymmet, direkt när jag kommer hem tar jag en proteindrink eller dricker runt 4-5 glas mjölk.
Äter antingen pasta eller ris med kött eller liknande.
Senare på kvällen brukar jag ta en skål flingor eller något liknande.

Är detta tillräckligt, för mycket, eller för lite, eller helt enkelt fel väg att äta?
Tacksam för alla tips!

begt
2011-07-22, 00:32
Det beror helt på vad du håller på med. Om du löptränar eller på annat vis har väldigt hög förbränning är det nog ok. Mellanmål nr 2 har jag lite synpunkter på; varför äta pasta igen och just då innan du ska gymma? 4-5 glas mjölk efter gymmet är väldigt mycket för jag antar att ett glas är 2 dl minst. Flingor är nog inte det nyttigaste, skulle nog äta ett ägg eller två istället eftersom du äter några mackor och mjölk vid frukosten. Du får redan i dig mycket kolhydrater av all pasta.

Ronn
2011-07-22, 04:55
Det här säger absolut ingenting, fattat rätt gällande vad? Deff? Muskeluppbyggning?

Vad du äter säger inte så mycket om du inte vet hur mycket energi och vilken makrofördelning det har.

Läs deffguiden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

DANNE1988
2011-07-22, 06:47
Tjena, ville bara checka med er om jag har fattat det rätt :)
En typisk dag för mig när jag gymmar:

Frukost : Mycket flingor med mjölk, några mackor och mjölk till dricka.
Mellanmål : Ett äpple eller någon liknande frukt
Lunch : Mycket pasta med något tillbehör, kanske kyckling eller bacon
Mellanmål : Målet innan jag gymmar, äter mer pasta och dricker mjölk
*Gym*
Äter banan på gymmet, direkt när jag kommer hem tar jag en proteindrink eller dricker runt 4-5 glas mjölk.
Äter antingen pasta eller ris med kött eller liknande.
Senare på kvällen brukar jag ta en skål flingor eller något liknande.

Är detta tillräckligt, för mycket, eller för lite, eller helt enkelt fel väg att äta?
Tacksam för alla tips!

Beror helt och hållet på hur du vill träna, vad du vill uppnå.
Mitt tips är att ta proteindrinken direkt efter träningen tillsammans med en banan istället, sen äter du en rejäl måltid när du kommer hem. Och sen vet jag inte hur du tränar dagen efter men en kolhydrats rik måltid innan läggdags är ingen favorit hos mig iallafall. (flingorna alltså) Jag brukar alltid dricka nån mjölk eller käka kvarg. Det är godare. ;D Resten ser väl rätt hyfsat ut, i mitt tycke iaf.

vicarious
2011-07-22, 10:30
Tjena, ville bara checka med er om jag har fattat det rätt :)
En typisk dag för mig när jag gymmar:

Frukost : Mycket flingor med mjölk, några mackor och mjölk till dricka.
Mellanmål : Ett äpple eller någon liknande frukt
Lunch : Mycket pasta med något tillbehör, kanske kyckling eller bacon
Mellanmål : Målet innan jag gymmar, äter mer pasta och dricker mjölk
*Gym*
Äter banan på gymmet, direkt när jag kommer hem tar jag en proteindrink eller dricker runt 4-5 glas mjölk.
Äter antingen pasta eller ris med kött eller liknande.
Senare på kvällen brukar jag ta en skål flingor eller något liknande.

Är detta tillräckligt, för mycket, eller för lite, eller helt enkelt fel väg att äta?
Tacksam för alla tips!

Om du har möjlighet så ta proteindrinken direkt efter träningen.

Det är omöjligt att svara på om du äter tillräckligt då du inte anger några mängder.

Går du upp i vikt så äter du tillräckligt, eller mer än tillräckligt. Står du stilla i vikt äter du ungefär så mycket som du förbrukar. Att öka i vikter på gymmet är en rätt bra måttstock i början.

fredder8
2011-07-22, 12:07
Just nu, är mitt mål att först att gå upp till 70kg i vikt (väger 68kg för tillfället) och samtidigt bygga upp muskler. Jag var väldigt lättviktig innan och vägde ca. 58 kg innan jag började gymma.
Så, gå upp i vikt och samtidigt bygga muskler =)

fredder8
2011-07-22, 12:09
Det beror helt på vad du håller på med. Om du löptränar eller på annat vis har väldigt hög förbränning är det nog ok. Mellanmål nr 2 har jag lite synpunkter på; varför äta pasta igen och just då innan du ska gymma? 4-5 glas mjölk efter gymmet är väldigt mycket för jag antar att ett glas är 2 dl minst. Flingor är nog inte det nyttigaste, skulle nog äta ett ägg eller två istället eftersom du äter några mackor och mjölk vid frukosten. Du får redan i dig mycket kolhydrater av all pasta.

Tackar för svar!
Jag äter flingor helt enkelt för jag har svårt att få i mig mat på morgonen, det vill säga ingen aptit direkt =) ägg kanske kan vara ett nytt val dock :)

begt
2011-07-22, 20:47
Ägg är helt fantastiskt mättande och bra, det mättar minst lika bra som 300 kcal müsli enligt min erfarenhet. 100 kcal/st ca och innehåller en massa vitaminer och proteiner (äggvitan). Riktigt billigt är det ju också. Ägg och mjölk är de bästa och mest prisvärda livsmedlen som jag ser det. Kör just nu mycket sånt och så tonfisk (proteinrikt) jag köpt billigt på konserv.