handdator

Visa fullständig version : MP3-spelare (liten, lång batteritid) sökes


Carolinew
2011-07-21, 22:36
Min trogna Mp3-spelare tackade för sig idag efter 3 års tid då två knappar slutade fungera (*cry*) så nu är jag på jakt efter en likvärdig ersättare.

Jag håller dock på att bli galen för antingen är de för stora (vem fan vill ha en tegelsten till mp3-spelare) eller så är batteritiden för kass. Min nuvarande är en iAudio 8GB med måtten 75mm x 35mm och en batteritid på ca 20h. Någon som vet var en liknande finns? Har kollat Elgiganten, NetonNet osv men inte hittat nåt :/

Edit: Inga iPods tack.

perrsa
2011-07-21, 22:41
Jag har en Ipod Shuffle och är helnöjd.
Sjukt liten och jättelång batteritid.

Grotesk
2011-07-21, 22:42
Jag har en Ipod Shuffle och är helnöjd.
Sjukt liten och jättelång batteritid.

Fail-tips. :D

Snobbe
2011-07-21, 22:47
Iaudio är ju cowon som gjort, kolla in deras nyare modeller t.ex. cowon C2 (googlade lite och såg nice reviews och ser liten ut). Deras J3 ska ocks åvara riktigt bra man den är tyvärr lite större.

Annars har jag hört väääldigt mycket bra om sansa clip, du behöver dock köpa till flashminne för den har typ ingenting från början vad jag vet.

Tips är att kolla in www.head-fi.org om du vill få det "bästa" ljudet du kan hitta för priset för där har du alla audiofiler på nätet typ.

Mental
2011-07-21, 22:50
Jag hade en Creative ZEN Stone, men den är så liten att jag tappade bort den :(

J.V
2011-07-21, 22:52
Jag har en Sansa Clip och den är alldeles utmärkt! Typ som en tändsticksask med en litn clip för att fästa spelaren i tröjan, brallorna eller whatevs. Går att ha playlists, spela upp bara en viss artist, ett specifikt album eller alltihop, med eller utan shuffle.

Bra batteritid är det också.

Carolinew
2011-07-21, 22:53
Iaudio är ju cowon som gjort, kolla in deras nyare modeller t.ex. cowon C2 (googlade lite och såg nice reviews och ser liten ut). Deras J3 ska ocks åvara riktigt bra man den är tyvärr lite större.

Annars har jag hört väääldigt mycket bra om sansa clip, du behöver dock köpa till flashminne för den har typ ingenting från början vad jag vet.

Tips är att kolla in www.head-fi.org om du vill få det "bästa" ljudet du kan hitta för priset för där har du alla audiofiler på nätet typ.

Jag hade en Cowon även innan nuvarande och jag har älskat båda två (har bara bytt för att de gått sönder, annars hade jag nog haft dem resten av livet båda två) så jag fortsätter gärna med Cowon. Dock verkar det som att enbart Pixmania säljer dem numera? :confused: Dessutom verkar iAudio 9 vara lite större än 7:an som jag har nu och jag vill helst inte ha större. Skall kolla in dina tips :)

Snobbe
2011-07-21, 22:59
Jag hade en Cowon även innan nuvarande och jag har älskat båda två (har bara bytt för att de gått sönder, annars hade jag nog haft dem resten av livet båda två) så jag fortsätter gärna med Cowon. Dock verkar det som att enbart Pixmania säljer dem numera? :confused: Dessutom verkar iAudio 9 vara lite större än 7:an som jag har nu och jag vill helst inte ha större. Skall kolla in dina tips :)

Komplett hade förut Cowon S9 iaf, köpte min därifrån. De ser tyvärr inte ut att ha dom längre. Dustinhome.se verkar ha flera modeller av cowon. Tyvärr så är dom inte direkt billiga och iaudio serien har jag ingen koll på alls. Problemet med mp3 spelare numera är att tillverkarna verkar tro att folk vill ha en spelare som man kan lyssna på mp3 men samtidigt spela upp hd filmer på den vilket ja ginte förstår.

Vill du ha en extremt slimmad mp3 spelare så gå för sansa den spelar upp låtar med en playlist och har flashminne som du får köpa extra för nån hundring och det är allt men den är väldigt liten och har bra ljud.

Carolinew
2011-07-21, 23:09
Komplett hade förut Cowon S9 iaf, köpte min därifrån. De ser tyvärr inte ut att ha dom längre. Dustinhome.se verkar ha flera modeller av cowon. Tyvärr så är dom inte direkt billiga och iaudio serien har jag ingen koll på alls. Problemet med mp3 spelare numera är att tillverkarna verkar tro att folk vill ha en spelare som man kan lyssna på mp3 men samtidigt spela upp hd filmer på den vilket ja ginte förstår.

Vill du ha en extremt slimmad mp3 spelare så gå för sansa den spelar upp låtar med en playlist och har flashminne som du får köpa extra för nån hundring och det är allt men den är väldigt liten och har bra ljud.

S9:an är för stor för mig och jag vill inte handla från Dustin heller då jag hört en del illa från dem. Det verkar dessutom som att Pixmania är den enda butiken öht som säljer Cowon numera :confused: *gah!*

Sansa känns lite för liten dock. Förstår inte heller hur det kommer sig att tillverkarna bara gör stora tegelstenar för filmvisning eller pyttesmå plektrum som man tappar bort innan man hunnit testa dem. Vart tog de hederliga gamla mp3-spelarna vägen? :confused:

Viktor_Balck
2011-07-22, 00:25
Jag har en Sansa Clip och den är alldeles utmärkt! Typ som en tändsticksask med en litn clip för att fästa spelaren i tröjan, brallorna eller whatevs. Går att ha playlists, spela upp bara en viss artist, ett specifikt album eller alltihop, med eller utan shuffle.

Bra batteritid är det också.

Har den också, är schysst tycker jag.

PowPow
2011-07-22, 07:17
Varför ingen ipod?

Akerhage
2011-07-22, 07:27
Bra tråd, också ute efter en mp3spelare, men vill ha en liten display på ifall man kör ljudbok, så man ser var man är. Så om det är okay för Carolinew tar jag gärna också emot tips här. Vill inte spendera mer än 500kr på den, så ipod går ju bort. =)

Kabuto
2011-07-22, 07:51
Inte handla från Dustin? Det är lätt en av dom bästa nätbutikerna.

kettlebellGuden
2011-07-22, 10:20
Har med en sansa clip. Lagom storlek, men tyvärr inge vidare batteritid.


Förstår inte heller vad det skulle vara för fel på dustin. Lätt en av de mest välrenomerade i branchen.

Carolinew
2011-07-22, 21:15
Varför ingen ipod?

Orka hålla på med specialprogram etc. för att lägga över musik... Har ingen större koll på hur det funkar men har hört många som klagat. Dessutom är jag lite anti-Apple.

Inte handla från Dustin? Det är lätt en av dom bästa nätbutikerna.

Har hört om en del fall där kundservice inte funkat alls när deras vara varit sönder.

Helst vill jag ju köpa i en fysisk butik. Åker nog till MediaMarkt på söndag och hoppas på att de har det som ingen annan har :Virro

mikaelj
2011-07-22, 21:16
Jag är också helnöjd med Sansa Clip+. Dessutom kan man stoppa in ett extra minneskort på max 32GB i.

Carolinew
2011-07-24, 16:50
Blev en sån här Philips GoGear Vibe 16 GB från MediaMarkt. Fick utställningsexet så 200 kr billigare, = 889 kr. Får hoppas att jag blir nöjd... Men den var lagom liten, hyfsad design och bra batteritid (24 h enligt MediaMarkt, får se om det stämmer).

http://www.productwiki.com/upload/images/philips_gogear_vibe.jpg

Carolinew
2011-07-24, 17:02
Woho, grymt ljud ju! :D

Dock går nån jobbig skärmsläckare på efter ett tag. Hoppas man kan ta bort den.

Edit: Det kunde man förstås.

MasterChief
2011-07-24, 17:03
Antar att du lade några hundra på nya hörlurar också (eller att du redan besitter ett bättre par än skräpet som följer med).

Bahir
2011-07-24, 17:06
Creative ZEN 32 GB har jag haft i flera år: forfarande otrolig batteritid och i övrigt bra som fan. Stor som några kreditkort staplade på varandra.

Carolinew
2011-07-24, 18:36
Antar att du lade några hundra på nya hörlurar också (eller att du redan besitter ett bättre par än skräpet som följer med).

Har ett par sedan innan som jag hade till den förra spelaren :) Har inte ens bemödat mig att testa det medföljande skräpet ;)

MasterChief
2011-07-24, 18:50
Har ett par sedan innan som jag hade till den förra spelaren :) Har inte ens bemödat mig att testa det medföljande skräpet ;)

Duktig kicka!

(Allt för vanligt med tjejer som inte bryr sig om bra ljud. Det är faktiskt riktigt oroväckande).

Snobbe
2011-07-24, 19:03
Duktig kicka!

(Allt för vanligt med tjejer som inte bryr sig om bra ljud. Det är faktiskt riktigt oroväckande).

Ingen bryr sig... Åker tunnelbana till jobbet varje dag 8/10 har apples lurar resten av dom har AKGs budget budget variant eller dom där kassa koss lurarna....

Tacka vet jag mina Monster Turbine <3

Fredszky
2011-07-24, 19:07
Ingen bryr sig... Åker tunnelbana till jobbet varje dag 8/10 har apples lurar resten av dom har AKGs budget budget variant eller dom där kassa koss lurarna....

Tacka vet jag mina Monster Turbine <3

koss tycker jag är riktigt bra, aldrig stött på någon i den storleken som slår koss, dessutom med livsgaranti. men sen är jag ju ingen direkt audiofil heller.

please enlighten me!

Carolinew
2011-07-24, 22:49
Två nackdelar har jag hittat på spelaren hittills.

1. Låg volym, maxvolymen är inte speciellt hög... men det får funka.

2. Inget skydd för USB-ingången. Lär samlas en jäkla massa skit där efter ett tag, någon som vet ifall det finns någon plugg av något slag som man kan köpa för att skydda den?

Snobbe
2011-07-24, 23:25
Två nackdelar har jag hittat på spelaren hittills.

1. Låg volym, maxvolymen är inte speciellt hög... men det får funka.

2. Inget skydd för USB-ingången. Lär samlas en jäkla massa skit där efter ett tag, någon som vet ifall det finns någon plugg av något slag som man kan köpa för att skydda den?

Jag är besviken efter alla tips från mig och flera andra så går du o köper philips! Inte godkänt någonstans.

Angående pluggen för usb stället så känns det som något ganska specifikt för spelaren beroende på vad den har för USB kontakt. Iphones har ju inget skydd heller men det samlas inget för mig där iaf.

Låga volymen går att fixa genom förstärkare men då förstörs hela grejjen med att ha en liten mp3 spelare:)

Carolinew
2011-07-24, 23:41
Jag är besviken efter alla tips från mig och flera andra så går du o köper philips! Inte godkänt någonstans.

Angående pluggen för usb stället så känns det som något ganska specifikt för spelaren beroende på vad den har för USB kontakt. Iphones har ju inget skydd heller men det samlas inget för mig där iaf.

Låga volymen går att fixa genom förstärkare men då förstörs hela grejjen med att ha en liten mp3 spelare:)

Det var den enda spelaren med hyfsad design, lagom storlek och lång batteritid som gick att hitta, och jag var i akut behov av en ny spelare eftersom min andra dödde... Då har man inte tid att leta i veckor efter nåt nytt, kan ju inte träna utan musik :P

Förstärkare? Jag använder ju inte spelaren när jag är hemma direkt... :)

Det är ju bara en helt vanlig USB-port, de ser väl likadana ut överallt?

Snobbe
2011-07-25, 05:34
Det var den enda spelaren med hyfsad design, lagom storlek och lång batteritid som gick att hitta, och jag var i akut behov av en ny spelare eftersom min andra dödde... Då har man inte tid att leta i veckor efter nåt nytt, kan ju inte träna utan musik :P

Förstärkare? Jag använder ju inte spelaren när jag är hemma direkt... :)

Det är ju bara en helt vanlig USB-port, de ser väl likadana ut överallt?

Finns Mobila förstärkare som inte typ lika små som själva spelarna. Inget jag använder men för de extrema audiofilerna så är det alternativ för bättre ljud:)

Jag antog att det var USB porten som sitter på spelaren? Det är väl inte en vanlig USB där? Utan t.ex. ipod har ju en sån kass apple anslutning där.

MasterChief
2011-07-25, 07:11
Nu är Philips MP3-spelare totalt okända för mig; men "låg volym" är ett relativt vanligt fenomen är i Europa eftersom maxvoymen är reglerad av EU.
Ibland går det att ordna genom att ladda ner andra drivrutiner från tillverkarens sajt (ämmade för annan marknad än EU).

http://www.usa.philips.com/c/mp3-media-player/gogear-vibe-4gb-sa1vbe04k_17/prd/en/;jsessionid=A34E03B041B7FD75E0D1EFA938676ABD.app10 1-drp3?t=support

(OBS, gör det på egen risk!)


Här är nya lagkravet:
http://ec.europa.eu/news/environment/090928_sv.htm

Annars går det att testa lite olika lurar. Vissa mer lågohmiga varianter levererar ett högre ljudtryck.

Carolinew
2011-07-25, 11:49
Finns Mobila förstärkare som inte typ lika små som själva spelarna. Inget jag använder men för de extrema audiofilerna så är det alternativ för bättre ljud:)

Jag antog att det var USB porten som sitter på spelaren? Det är väl inte en vanlig USB där? Utan t.ex. ipod har ju en sån kass apple anslutning där.

Vet inte om den heter något annat men de flesta USB-sladdar har ju en stor och en liten ände och det är den lilla som sitter på spelaren. Dvs. en helt vanlig standard USB-ingång. (En stor anledning till varför jag bojkottar Apple, de skall ha sina egna grejer på allting så man inte kan använda standardutrustning utan måste skaffa deras specialspecial...)

Nu är Philips MP3-spelare totalt okända för mig; men "låg volym" är ett relativt vanligt fenomen är i Europa eftersom maxvoymen är reglerad av EU.
Ibland går det att ordna genom att ladda ner andra drivrutiner från tillverkarens sajt (ämmade för annan marknad än EU).

http://www.usa.philips.com/c/mp3-media-player/gogear-vibe-4gb-sa1vbe04k_17/prd/en/;jsessionid=A34E03B041B7FD75E0D1EFA938676ABD.app10 1-drp3?t=support

(OBS, gör det på egen risk!)


Här är nya lagkravet:
http://ec.europa.eu/news/environment/090928_sv.htm

Annars går det att testa lite olika lurar. Vissa mer lågohmiga varianter levererar ett högre ljudtryck.

Jag hade för mig att det var nåt sånt ja, dum regel...

hidden
2011-07-25, 12:11
Nu är Philips MP3-spelare totalt okända för mig; men "låg volym" är ett relativt vanligt fenomen är i Europa eftersom maxvoymen är reglerad av EU.
Ibland går det att ordna genom att ladda ner andra drivrutiner från tillverkarens sajt (ämmade för annan marknad än EU).

http://www.usa.philips.com/c/mp3-media-player/gogear-vibe-4gb-sa1vbe04k_17/prd/en/;jsessionid=A34E03B041B7FD75E0D1EFA938676ABD.app10 1-drp3?t=support

(OBS, gör det på egen risk!)


Här är nya lagkravet:
http://ec.europa.eu/news/environment/090928_sv.htm

Annars går det att testa lite olika lurar. Vissa mer lågohmiga varianter levererar ett högre ljudtryck.


Gäller lagen mobiltelefoner? Tur att man har en utländsk ^^

Viktor_Balck
2011-07-25, 12:29
16 gig utrymme känns lite overkill om du nu enbart skall ha musik på den men det skadar ju aldrig, hoppas du är nöjd med köpet.

Carolinew
2011-07-25, 12:35
16 gig utrymme känns lite overkill om du nu enbart skall ha musik på den men det skadar ju aldrig, hoppas du är nöjd med köpet.

Jag hade 8GB på min förra och den var nästan full nu. Jag lyssnar mycket på trance där filerna oftast ligger kring 50-100 MB så då fyller man utrymmet rätt fort :) Är faktiskt mycket nöjd hittills, gillar den mer och mer.

Kabuto
2011-07-25, 12:44
Det är väl för vanligt att folk har på skadligt hög volym i sina snäckor och in-ear. Tinnitus är nog det sista jag skulle vilja ha.

King Grub
2011-07-25, 12:45
Jag hade för mig att det var nåt sånt ja, dum regel...

Snarare dumt att frivilligt stoppa in något i öronen som åstadkommer högre volym än gränsvärdena där risken för permanenta hörselskador ökar kraftigt.

Viktor_Balck
2011-07-25, 12:56
Snarare dumt att frivilligt stoppa in något i öronen som åstadkommer högre volym än gränsvärdena där risken för permanenta hörselskador ökar kraftigt.

Stort +1 på den.

Carolinew
2011-07-25, 12:58
Snarare dumt att frivilligt stoppa in något i öronen som åstadkommer högre volym än gränsvärdena där risken för permanenta hörselskador ökar kraftigt.

De förra spelarna jag haft hade ingen sådan gräns och de har jag använt flitigt under 6 års tid utan att ha fått någon nedsatt hörsel. Dessutom tycker jag man borde få bestämma över sådant själv, för hur mycket dubbelmoral är det då inte att tillåta rökning, snus och alkohol? Det är nog en aning farligare än mp3-spelare.

Snobbe
2011-07-25, 13:01
Saken är att den där regeln gör typ inget för det beror inte bara på spelaren utan det beror på hörlurarna du använder också... Som någon skrev innan har du lurar som kräver högre ohm så blir volymen lägre och kanske tom mycket lägre än gränsvärderna från EU. Medans andra kanske har så lågt så att du kan komma över gränsen iaf?

Sen så skulle jag rekommendera bra lurar som isolerar för då behöver man inte ha extremt hög volym som förstör hörseln. Det som är problemet med t.ex. apples skitlurar dom isolerar inget så då höjjer man mer för att få bort bakgrundsljudet vilket inte är en direkt smart väg att gå...

Om ni som lyssnar på elektroniskmusik mycket och älskar bra bas (inte sån skit bas som bara låter) så rekommenderar jag verkligen Monster Turbine, dom är rätt balanserade men fokuserar mycket på bas ändå. De kostar närmare 1.6k men det är svårt att förstå skillnaden innan man testar själv.

King Grub
2011-07-25, 13:04
Har vi åldersgränser på MP3-spelare? Om inte, hur kan du göra en sådan jämförelse mellan MP3-spelare och sådana substanser?

Hursomhelst är det skadligt för hörseln att använda lurar/spelare med för hög volym. Och om det är speciellt klyftigt att ändå göra det... ja, tycker man det och inte bryr sig, visst. Att kalla en regel som förhindrar hörselskador "dum" låter dock inte speciellt genomtänkt.

Carolinew
2011-07-25, 20:10
Har vi åldersgränser på MP3-spelare? Om inte, hur kan du göra en sådan jämförelse mellan MP3-spelare och sådana substanser?

Hursomhelst är det skadligt för hörseln att använda lurar/spelare med för hög volym. Och om det är speciellt klyftigt att ändå göra det... ja, tycker man det och inte bryr sig, visst. Att kalla en regel som förhindrar hörselskador "dum" låter dock inte speciellt genomtänkt.

Om du nu vill hävda att skillnaden ligger i åldersgränsen, tycker du inte då att det rimligtvis borde gå att köpa mp3-spelare utan volymgräns för myndiga personer? Löjligt i mina ögon, men visst.

Jag vill nog fortfarande påstå att de som dricker alkohol och sedan slår ner folk (jag behöver väl knappast upplysa dig om att många våldsbrott beror på alkohol), eller folk som röker och utsätter t.ex. sina barn för passiv rökning, begår betydligt större misstag än de som för sitt eget nöjes skull lyssnar på mp3-spelare med lite högre volym.

Viktor_Balck
2011-07-25, 21:00
Men jag förstår inte hur du kan argumentera mot det som Grub skriver, tycker du på fullt allvar att det är dumt att ha en volymspärr som nu säkerligen hindrar ett flertal individer att få bestående hörselskador? Du kan ju komma runt den om du verkligen vill.

Carolinew
2011-07-25, 21:10
Men jag förstår inte hur du kan argumentera mot det som Grub skriver, tycker du på fullt allvar att det är dumt att ha en volymspärr som nu säkerligen hindrar ett flertal individer att få bestående hörselskador? Du kan ju komma runt den om du verkligen vill.

Jag tycker bara att det är lite löjligt att man förbjuder folk att lyssna på musik som de vill, när man samtidigt fortsätter låta folk roa sig med tobak och alkohol som är extremt skadligt och dessutom dödligt både för brukarna själva och dess omgivning. Hela argumentet med att man vill "skydda" individen från eventuella hörselskador (jag har då inte hört en endaste en som råkat ut för detta) faller ju lite när man kör med denna extrema dubbelmoral. Personligen tycker jag att folk skall få bestämma över deras egna liv, så länge deras val inte går ut över/skadar någon annan.

Viktor_Balck
2011-07-25, 21:13
Ja så länge du inte har hört talats om någon som fått det så är det lugnt. Vi borde skippa bilbälten också när vi ändå är i farten. Alla korkade regler som finns.

Carolinew
2011-07-25, 21:20
Ja så länge du inte har hört talats om någon som fått det så är det lugnt. Vi borde skippa bilbälten också när vi ändå är i farten. Alla korkade regler som finns.

Du totalmissade visst budskapet här *rolleyes*

Men visst, hörselskador från en musikspelare är ju otroligt mycket hemskare än folk som dör pga alkohol och tobak! Att oskyldiga dör/får fysiska och psykiska men för livet pga alkoholpåverkade är ju en riktig bagatell jämfört med Kalles något nedsatta hörsel på vänsterörat pga att han lyssnat för mycket på sin favoritmusik på väg till jobbet. Vem kan tycka något annat? :)

Viktor_Balck
2011-07-25, 21:26
Du har uppenbarligen inte någon som helst insikt i vad hörselskador kan göra. Det kanske inte enbart blir lite nedsatt hörsel utan det vara helt livsförändrande. Hursomhelst så kan jag inte förstå att du anser att en regel som skyddar folk att få hörselskador är dum, bara för att du tycker andra regler exempelvis gällande alkohol osv är dåliga så ska man ta bort andra, ingen logik nånstan om du frågar mig.

Carolinew
2011-07-25, 21:36
Du har uppenbarligen inte någon som helst insikt i vad hörselskador kan göra. Det kanske inte enbart blir lite nedsatt hörsel utan det vara helt livsförändrande. Hursomhelst så kan jag inte förstå att du anser att en regel som skyddar folk att få hörselskador är dum, bara för att du tycker andra regler exempelvis gällande alkohol osv är dåliga så ska man ta bort andra, ingen logik nånstan om du frågar mig.

Jag håller fast vid min åsikt att varje individ skall få bestämma över sitt eget liv så länge det inte går ut över någon annan oskyldig. Så länge folk är medvetna om riskerna så ser jag inte problemet. Varningstexter finns i mp3-spelarnas manualer om för hög volym (samt att en del varnar automatiskt när man höjer till en viss volym), precis som det står på cigarettpaket att nikotin är farligt för hälsan. Varför inte låta det stanna där och sedan låta individen göra sitt eget val?

Om EU/staten vill leka föräldrar över vuxna människor så kan de väl börja med att förbjuda de saker som faktiskt dödar människor, inkl. oskyldiga. Jag vill fortfarande hävda att det är allvarligare än hörselskador.

Viktor_Balck
2011-07-25, 21:42
Vi kan enas om att vi är oeniga iaf :)