handdator

Visa fullständig version : Slapp...


Edgar
2003-12-15, 19:56
Nu har jag minskat i vikt med nästan 30 kg... Ganska glad, med tanke på att jag bara är snart 18 år gammal. Viktminskningen syns. Ansikte, armar, ben, lår osv... men inte magen :( den är inte lika spännd som förut (misstänker att fettet spännde upp magen förut). Och huden känns lite allmänt slapp...

Min fråga är då, kommer detta lösa sej? Vill gärna tro det, med tanke på att t.ex. benen är mindre (smalare...). Hur lång tid tar det mån tro? Jag styrketränar... Nått speciellt att göra åt den slappa magen? Vanlig träning eller?

Hoppas på svar...

King Grub
2003-12-15, 20:00
30 kilo späck! Grattis! :cheers:

Tyvärr sätter en sådan viktminskning sina spår i form av överflödig hud. Och dina fettceller försvinner tyvärr inte om du varit kraftigt överviktig- de bara minskar i storlek, och finns kvar i form av sladder, vilket är otroligt svårt att bli kvitt helt på annat än kirurgisk väg.

Du har tur som bara är 17 år och fortfarande har relativt elastisk hud. Det är inte omöjligt att den drar ihop sig en hel del. Men återigen, har du varit kraftigt överviktig och har mycket överflödig hud är det mycket möjligt att du alltid kommer att få finna dig i att ha lite av det kvar.

Har du hudbristningar (striae) kommer huden att dra sig samman sämre än om du inte har dem. Åt dessa finns inget att göra.

Edgar
2003-12-15, 20:07
Överdrivet exempel:
130kg till 30kg = nästan lika stor mage ändå?

Är det så? :(

King Grub
2003-12-15, 20:13
Du minskar i fett lika mycket över hela kroppen när du går ner, men eftersom du kan ha olika stora fettdepåer, eftersom man lägger på sig fett ojämnt, så är det ofta så att t ex ben och armar blir smala, eller t o m magra, medan det fortfarande sitter en del fett kvar kring midjan, där fettdepåerna är som störst. Visst kan du komma i form - ingen tvekan om det, men om du varit riktigt överviktig, kommer du antagligen att få finna dig i att ha lite överflöd kvar, i form av fettceller och lös hud. Tyvärr är det så, att fettceller kan bli mindre, men de försvinner aldrig helt, när man en gång ätit sig till dem.

Men visst kan du se trimmad ut med vettig träning och en bra kost - absolut!

Edgar
2003-12-15, 20:14
Okej... Blev genast mycket deprimerad.... Jaja... Men tror du att jag kan få en "nästan normal"-stor mage, fast med sladder?

King Grub
2003-12-15, 20:46
Originally posted by Edgar
Okej... Blev genast mycket deprimerad.... Jaja... Men tror du att jag kan få en "nästan normal"-stor mage, fast med sladder?

Ja! Och det beror på hur kraftigt överviktig du har varit. Fast 30 kilo låter mycket. Du har fortfarande de allra flesta av de fettcellerna kvar - de har bara krympt ihop kraftigt. Det lär bli mycket svårt att få en stendeffad midja. Men - man skall aldrig ge upp hoppet. Och att se normal ut är väl mycket viktigare än att kunna riva morötter på magrutorna? En "normalperson" har inte synliga magrutor överhuvud taget.

Edgar
2003-12-15, 21:17
Det är just det att få en någorlunda "normal" mage som möjligt som är mitt främsta mål. Några rutor har jag inte räknat med... Hur lång tid tror du det tar för att det ska börja visa sej, i from av "mindre" eller "normalare" mage?

King Grub
2003-12-15, 21:20
Originally posted by Edgar
Det är just det att få en någorlunda "normal" mage som möjligt som är mitt främsta mål. Några rutor har jag inte räknat med... Hur lång tid tror du det tar för att det ska börja visa sej, i from av "mindre" eller "normalare" mage?

Tyvärr är det helt omöjligt för mig att svara på den frågan utan se den lilla maggen i fråga. :)

Edgar
2003-12-15, 21:29
hehe.. okej... har inte kamera tyvärr... måste bara säga det att du är en jävel på att svara snabbt och informativt!

tack för alla svar!

Tomten
2003-12-16, 09:11
Att få det överflödiga fettet bortskuret om några år tror jag inte är överdrivet dyrt. Den typ av ingrepp brukar man väl till och med kunna få betalat av staten? DVS om man kan understryka att det skadar dig psykiskt, och att det inte bara är ett kosmetiskt ingrepp... typ :D

å andra sidan så lär det ju bli en viss skillnad om du blir riktigt musulös, så du har ju lite att växa i! :D

Slayerized
2003-12-16, 16:22
King Grub: Vad menar du med kraftigt överviktig? Var går gränsen?

King Grub
2003-12-16, 16:28
Originally posted by Slayerized
King Grub: Vad menar du med kraftigt överviktig? Var går gränsen?

För icke-tränande går det att använda BMI, men för muskulösa, tränande individer finns det nog ingen vetenskapligt fastställd gräns. Det säger sig nog själv. 30 kilo fett är garanterat kraftig övervikt.

Det är också skillnad på att träna hårt och bulka samtidigt och på att sitta i TV-soffan och överäta. Vid det senare har man garanterat sämre insulinkänslighet och lagrar fettet i större utsträckning i form av bukfetma, medan man vid överätning kombinerad med hårdträning lägger på sig mer jämnt över kroppen, vilket är mycket lättare att få bort också.

Slayerized
2003-12-16, 16:45
OK Grub, du pratar här om att man, som kraftigt överviktig, riskerar att aldrig kunna få en riktigt deffad mage. Menar du då kraftigt överviktig med BMI-mått mätt? Dvs en person (icke tränande) som har ett BMI på 30 och över?

Jo 30 kg övervikt räknar jag också som kraftigt överviktig, det ifrågasätter jag inte :) , men när menar du att man ligger i "risk-zonen"? Det är det jag frågar efter.

Stay metal!

King Grub
2003-12-16, 17:11
Originally posted by Slayerized
OK Grub, du pratar här om att man, som kraftigt överviktig, riskerar att aldrig kunna få en riktigt deffad mage. Menar du då kraftigt överviktig med BMI-mått mätt? Dvs en person (icke tränande) som har ett BMI på 30 och över?

Ja. En anledning att aldrig fläska på sig för mycket.

Biohazard
2003-12-17, 06:56
Originally posted by Slayerized
OK Grub, du pratar här om att man, som kraftigt överviktig, riskerar att aldrig kunna få en riktigt deffad mage. Menar du då kraftigt överviktig med BMI-mått mätt? Dvs en person (icke tränande) som har ett BMI på 30 och över?

Jo 30 kg övervikt räknar jag också som kraftigt överviktig, det ifrågasätter jag inte :) , men när menar du att man ligger i "risk-zonen"? Det är det jag frågar efter.

Stay metal!

Originally posted by King Grub


Ja. En anledning att aldrig fläska på sig för mycket.

Så om man har haft en riktigt stor mage, eller högt bf% så kan man alltså inte få ett sexpack, eller bli riktigt rippad? Då kan man ju lika gärna lägga ner om man är i den situationen...

Jag har nog som mest haft runt bf% 22 iaf, så det är nog ingen fara för min del. Men jag har en polare som är i snart 30, han har inte varit fysiskt aktiv på över 10år, skulle tippa på att han har bf% på c:a 28-35 eller nåt, svårt att bedöma med ögonmått, hursomhelst stämmer han in på beskrivningen. Men jag vill iaf inte tala om för honom att han aldrig kan få ett sexpack utan kirurgi.

kharon
2003-12-17, 07:37
Originally posted by Biohazard

Så om man har haft en riktigt stor mage, eller högt bf% så kan man alltså inte få ett sexpack, eller bli riktigt rippad? Då kan man ju lika gärna lägga ner om man är i den situationen...

Jag har nog som mest haft runt bf% 22 iaf, så det är nog ingen fara för min del. Men jag har en polare som är i snart 30, han har inte varit fysiskt aktiv på över 10år, skulle tippa på att han har bf% på c:a 28-35 eller nåt, svårt att bedöma med ögonmått, hursomhelst stämmer han in på beskrivningen. Men jag vill iaf inte tala om för honom att han aldrig kan få ett sexpack utan kirurgi.

Jag gick ner 40kg. I somras hade jag sexpack fast jag hade rätt slapp hud. Jag var inte tokrippad men ändå ensiffrigt BF. Jag skymtar ännu lite av rutorna fastän jag är bulkig nu.

Jag antar att jag inte kommer att få nån tvättbredsmage för omslaget på muscle&fitness, men jag kommer definitivt att ha snyggare mage än gemene man!

King Grub
2003-12-17, 11:04
Originally posted by Biohazard




Så om man har haft en riktigt stor mage, eller högt bf% så kan man alltså inte få ett sexpack, eller bli riktigt rippad? Då kan man ju lika gärna lägga ner om man är i den situationen...

Jag har nog som mest haft runt bf% 22 iaf, så det är nog ingen fara för min del. Men jag har en polare som är i snart 30, han har inte varit fysiskt aktiv på över 10år, skulle tippa på att han har bf% på c:a 28-35 eller nåt, svårt att bedöma med ögonmått, hursomhelst stämmer han in på beskrivningen. Men jag vill iaf inte tala om för honom att han aldrig kan få ett sexpack utan kirurgi.

Magrutor? Antagligen. Tävlingsform? Knappast. Den tråkiga sanningen. Har man en gång ätit sig till fettcellerna försvinner de inte igen i någon större utsträckning, bara krymper i storlek, så även om de är små, finns de ändå där och irriterar.

Dogge
2003-12-17, 15:14
Originally posted by King Grub


Magrutor? Antagligen. Tävlingsform? Knappast. Den tråkiga sanningen. Har man en gång ätit sig till fettcellerna försvinner de inte igen i någon större utsträckning, bara krymper i storlek, så även om de är små, finns de ändå där och irriterar.

Det var en kille som tävlade nu på Lucia pokalen son hade gått ner 44 kg på ca 6mån om jag inte minns fel. Har var hård!!!

RealElwood
2003-12-18, 06:50
Antaler fettceller man har delar ju sig i puberteten. Efter det så sker det ingen nämnvärd delning. Dock kan dom dela sig om cellen blir för ansträngd. Men en fettcell kan svälla upp till 1000 ggr sin storlek så...

Finns väl oxå något som defineras som PDFG(Pre Defined Fat Growth). Alltså en nivå fett som kroppen vill ha. Överäter så ökar du sakta men säkert, och efter ett tag så stannar man på en viss vikt. Bör dock nämnas att detta gäller mer för Svensson än Bulk-Bengtsson...

Har märkt detta på båda mina föräldrar bl.a

King Grub
2003-12-18, 10:59
Originally posted by RealElwood
Antaler fettceller man har delar ju sig i puberteten. Efter det så sker det ingen nämnvärd delning. Dock kan dom dela sig om cellen blir för ansträngd. Men en fettcell kan svälla upp till 1000 ggr sin storlek så...a

Visst kan fettceller öka i antal även i vuxen ålder. Ganska lätt dessutom.

Prim Care. 2003 Jun;30(2):281-99, v-vi. Related Articles, Links


Risks of obesity.

Bray GA.

Pennington Biomedical Research Center, 6400 Perkins Road, Baton Rouge, LA 70808, USA. brayga@pbrc.edu

Obesity is a chronic disease in the same sense as hypertension and atherosclerosis. The cause of obesity is an imbalance between the energy ingested in food and the energy expended. The excess energy is stored in fat cells that enlarge or increase in number. This hyperplasia and hypertrophy of fat cells is the pathologic lesion of obesity. Enlarged fat cells produce the clinical problems that are associated with obesity, either because of the weight or mass of the extra fat or because of the increased secretion of free fatty acids and numerous peptides from enlarged fat cells.

The differentiation process may begin during maturity. Namely, as size of adipocytes can increase to a certain limit, this process can be activated after reaching a certain adipocyte volume. The differentiation process is affected by a number of hormones (insulin, glucagon, corticosteroids, somatotropin (STH), thyroid gland hormones, prolactin, testosterone), but also by some other substances (fatty acids, prostaglandins, liposoluble vitamins, butyrate, aspirin, indomethacin, metylxanthine, etc.).

aliquis
2003-12-18, 16:27
Originally posted by King Grub
Du minskar i fett lika mycket över hela kroppen när du går ner, men eftersom du kan ha olika stora fettdepåer, eftersom man lägger på sig fett ojämnt, så är det ofta så att t ex ben och armar blir smala, eller t o m magra, medan det fortfarande sitter en del fett kvar kring midjan, där fettdepåerna är som störst. Visst kan du komma i form - ingen tvekan om det, men om du varit riktigt överviktig, kommer du antagligen att få finna dig i att ha lite överflöd kvar, i form av fettceller och lös hud. Tyvärr är det så, att fettceller kan bli mindre, men de försvinner aldrig helt, när man en gång ätit sig till dem.

Men visst kan du se trimmad ut med vettig träning och en bra kost - absolut!

Kroppen bygger ju om alla celler med ca 70 dagars mellanrum eller så, ersätts verkligen gamla fettceller även om man inte har behov av dom? verkar dumt.

King Grub
2003-12-18, 17:10
Originally posted by aliquis


Kroppen bygger ju om alla celler med ca 70 dagars mellanrum eller så, ersätts verkligen gamla fettceller även om man inte har behov av dom? verkar dumt.

Du har garanterat mer behov av fettceller än t ex överflödig muskelmassa. Fettvävnad är värme och energireserver. Människan är fortfarande stenåldersmänniska och lagrar för framtida behov i form av kroppsfett.

dude
2003-12-18, 17:37
men lee priest tex han går ju nästan upp 30kg i off form, det är ju rätt mkt som är fett där men han kan ju gå in rippad(även om mr O 2003 var han i rätt kass form).

King Grub
2003-12-18, 17:48
Originally posted by dude
men lee priest tex han går ju nästan upp 30kg i off form, det är ju rätt mkt som är fett där men han kan ju gå in rippad(även om mr O 2003 var han i rätt kass form).

*host* Anabolic steroids and growth hormone plays a physiological role in the regulation of fatty acid oxidation in liver and fast twitch muscle mitochondria even in the absence of intense physical training (Guzman, Saborido, Castro, Molano, & Megias, 1991). *host*

Skillnad på Bosse nere på kvartersgymmet och proffsbyggare som är dopade upp över öronen.

dude
2003-12-18, 20:26
ok men jag tänkte på fettceller, de borde ju inte försvinna även om man använt as.

King Grub
2003-12-18, 20:50
Det är ju inte säkert att man ökar antalet fettceller när man går upp kraftigt i vikt, utan möjligt, och genetiskt betingat. De redan existerande fettcellerna har kapacitet att svälla något groteskt. Och proffsen har säkert "medel" att kontrollera insulinresistens- och känslighet, även om de bulkar hejdlöst.

aliquis
2003-12-19, 20:03
AS verkar ju asschysst, jag är snart 25 o fortfarande oskuld så vem bryr sig om vissa kroppsfunktioner pajar, bara o käka ju ;)

Eller ja... ;)

King Grub
2003-12-19, 20:09
Originally posted by aliquis
AS verkar ju asschysst, jag är snart 25 o fortfarande oskuld så vem bryr sig om vissa kroppsfunktioner pajar, bara o käka ju ;)

Eller ja... ;)

Oskuld vid 25! Sätt fart, pöjkvasker! :kinky: