handdator

Visa fullständig version : VLCD kortdeff, någon som testat ?


Andersk
2011-07-21, 22:27
Skulle påbörja en riktig 10veckors deff inför min semester resa men 5veckor in blev jag jättesjuk och detta varade 4veckor, där jag varit så dålig att jag skitit i vad allt kost heter och bara ätit på. Har exakt 3veckor idag på mig att komma i bra form inför resan så har börjat på en VLCD kortdeff med förhoppningar om bästa resultat.

Äter ca 800-900kalorier om dagen

5 nutrilett påsar ( 556kcal )

3 proteinshakes ( 300 )

På det styrketränar jag 5dagar i veckan efter Max-OT

Började idag och har glassat igenom hela, hoppas det håller alla veckor.

Men min fråga, någon som testat detta under en kortare tid? Tappade ni väldans mycket muskler eller lyckades ni bli lean iallafall ?

Själv är jag förberedd på muskelförlust men jag tror att fettförlusten kommer vara större och att jag kommer se rätt bra ut om 3veckor.

Svara på, och diskutera om dieten =)

andre314
2011-07-21, 23:08
Jag tror personligen om jag hade kört en sån här diet, så hade jag nog käkat fast föda ist för flytande eftersom att jag personligen tycker att det mättar bättre. 4-5 kesella burkar per dag med funlight och lite bär i, mums! Har aldrig kört denna diet, men tvivlar ju starkt på att den skulle hålla i längden, inte ens 3 veckor om man inte har världens bästa disciplin :)

limenka
2011-07-22, 00:05
Jag tror du kommer bli hur ful som helst inför sommaren. Varför? Jo för jag tvivlar starkt på att fett kommer stå för merparten av viktförlusten.

Mvh Limenka

Rahf
2011-07-22, 03:11
Hur mycket väger du?

Hård träning på en VLCD-diet låter inte alltför hälsosamt.

Reaper123
2011-07-22, 06:42
Om du har en slittålig kropp så kommer det gå utmärkt, om inte kommer du må förjävligt under dessa veckor! Men resulatet lär inte bli vad du hade hoppats, för när du är "färdigdeffad" är du antagligen helt tom på vätska och du kan lägga på dig allt från 2-6kg om du återgår till normal kost med kolhydrater och risken är att du blir pluffsig igen!

Du kommer tappa en del fett (1-2 kg/vecka) och kanske lite muskelmassa, men största andelen är vätska/glykogen! (jag själv kan tappa 5kg på en vecka bara av en tömning med en lågkolhydratdiet på fast föda när underskottet ligger omkring 500-1000 kcal/dag)

Hur mycket är det du behöver deffa bort uppskattar du?

tigerofsweden
2011-07-22, 06:51
5 dagars styrketräning låter inte som en speciellt bra idé om du nu att köra ditt upplägg. Håll dig till 2-3 dagar med tunga basövningar istället.

Andersk
2011-07-22, 08:42
Om du har en slittålig kropp så kommer det gå utmärkt, om inte kommer du må förjävligt under dessa veckor! Men resulatet lär inte bli vad du hade hoppats, för när du är "färdigdeffad" är du antagligen helt tom på vätska och du kan lägga på dig allt från 2-6kg om du återgår till normal kost med kolhydrater och risken är att du blir pluffsig igen!

Du kommer tappa en del fett (1-2 kg/vecka) och kanske lite muskelmassa, men största andelen är vätska/glykogen! (jag själv kan tappa 5kg på en vecka bara av en tömning med en lågkolhydratdiet på fast föda när underskottet ligger omkring 500-1000 kcal/dag)

Hur mycket är det du behöver deffa bort uppskattar du?

Jag skulle vilja hinna få bort 4kg innan jag far iväg.

Har tidigare kört en vecka på detta vis och då tappade jag ingen styrka och fick en mer slimmad kropp bara på det, i vanliga fall äter jag inte mycket kolhydrater så jag är redan hyffsat tömt, efter jag slutade med vlcd efter den gången gick jag bara upp några kg, plufsigt utseénde har jag aldrig fått iaf, hoppas det inte blir så nu haha =)

Ibland byter jag ut någon påse mot ägg eller kvarg. Men de är så simpelt att köra på shakes tycker jag, och om jag väl äter något jag gillar kan de vara svårt att hålla sig till lite, får hoppas detta håller i längden, 2veckor iaf, sen får jag känna efter om jag palla köra igenom sista. Vänta och se helt enkelt =)

Mental
2011-07-22, 08:50
Till att börja med är det inte en VLCD om du ligger på 850 kcal. Sedan tycker jag det inte är en deff utan en normal medelålderskvinnohetsbantning ;)

Men du kommer garanterat gå ned i vikt, och jag tror du kommer tappa en del fett. Men hur fet är du egentligen? Om du dessutom tränar hårt måste du vara ganska fet för att ha något att ta av, annars blir det rätt mycket muskeltapp.

Man räknar väl populärt med att fettväven släpper ca 70kcal/kg/24h. Om du tränar hårt och har en aktiv livsstil är det inga problem att ligga 2500kcal eller mer back. Det kräver då en sisådär 35kg fettväv att ta från.

Reaper123
2011-07-22, 08:55
Jag skulle vilja hinna få bort 4kg innan jag far iväg.

Har tidigare kört en vecka på detta vis och då tappade jag ingen styrka och fick en mer slimmad kropp bara på det, i vanliga fall äter jag inte mycket kolhydrater så jag är redan hyffsat tömt, efter jag slutade med vlcd efter den gången gick jag bara upp några kg, plufsigt utseénde har jag aldrig fått iaf, hoppas det inte blir så nu haha =)

Ibland byter jag ut någon påse mot ägg eller kvarg. Men de är så simpelt att köra på shakes tycker jag, och om jag väl äter något jag gillar kan de vara svårt att hålla sig till lite, får hoppas detta håller i längden, 2veckor iaf, sen får jag känna efter om jag palla köra igenom sista. Vänta och se helt enkelt =)Är det 4 kg ner du ska så kommer du utan tvekan lyckas eller åtminstone ligga väldigt nära, sen vad spegelbilden visar kan vi bara spekulera i. Så valet är ditt! ;)

Sniggel
2011-07-22, 08:58
PSMF är väl det rekommenderade om man vill panikbanta men ändå behålla så mycket muskler som möjligt.

Dvs ett väldigt högt proteinintag, 4g/kg tror jag rekommenderas men jag kanske minns fel, och så nästan inga kolhydrater och fett (grova grönsaker samt essentiella fetter)

På en sådan kost tränar man väldigt lugnt om man vill behålla muskler. Eller iaf, inte lika ofta. Tungt ska man träna men inte tungt 5 ggr i veckan, det leder förmodligen bara till:
trötthet -> tappad prestation -> lägre vikter -> lägre stimuli -> mer muskelförlust

2-3 ggr är nog lagom vid en panikbantning. Vill man göra av med mer kalorier kan man ta promenader.

daloatf
2011-07-22, 09:09
PSMF är väl det rekommenderade om man vill panikbanta men ändå behålla så mycket muskler som möjligt.

Dvs ett väldigt högt proteinintag, 4g/kg tror jag rekommenderas men jag kanske minns fel, och så nästan inga kolhydrater och fett (grova grönsaker samt essentiella fetter)

På en sådan kost tränar man väldigt lugnt om man vill behålla muskler. Eller iaf, inte lika ofta. Tungt ska man träna men inte tungt 5 ggr i veckan, det leder förmodligen bara till:
trötthet -> tappad prestation -> lägre vikter -> lägre stimuli -> mer muskelförlust

2-3 ggr är nog lagom vid en panikbantning. Vill man göra av med mer kalorier kan man ta promenader.

+1

Och enligt "The Rapid Fat Loss Handbook" så är det 1.5-2g / protein per LBM i pounds

Så om du väger 80kg och har 15% i bf så blir det alltså

80 * 0,15 = 12

80 - 12 = 68kg LBM

68 x 2.2 = 149,6 pounds

149,6 * 2 = 299,2g Protein = ca 1200kcal = 3,75g protein/kg

Andersk
2011-07-22, 15:23
Blir lite osäker på fortsätta när så många verkar övertygat på dåliga resultat i spegeln vilket jag inte vill ha. Under min tidigare test på en vecka förbättrad spegelbild:) jag kör iaf så här 5-7 dagar i taget. Ändrar om ifall jag blir väldigt mycket svagare eller om musklerna se ut att fara istället för att framhävas. Lägger upp en före och efterbild då jag är klar :)

Ronn
2011-07-22, 15:35
Blir lite osäker på fortsätta när så många verkar övertygat på dåliga resultat i spegeln vilket jag inte vill ha. Under min tidigare test på en vecka förbättrad spegelbild:) jag kör iaf så här 5-7 dagar i taget. Ändrar om ifall jag blir väldigt mycket svagare eller om musklerna se ut att fara istället för att framhävas. Lägger upp en före och efterbild då jag är klar :)

Atlså sånna här kurer är ju till för kraftigt överviktiga, om det är så att du har muskler som du ser i spegeln kanske det inte är läge att köra en sån här diet, det är ju mestadels dom du kommer tappa.

Rahf
2011-07-22, 18:02
Blir lite osäker på fortsätta när så många verkar övertygat på dåliga resultat i spegeln vilket jag inte vill ha. Under min tidigare test på en vecka förbättrad spegelbild:) jag kör iaf så här 5-7 dagar i taget. Ändrar om ifall jag blir väldigt mycket svagare eller om musklerna se ut att fara istället för att framhävas. Lägger upp en före och efterbild då jag är klar :)

Du kommer alltid luras till att tro muskler framhävs, eftersom de blir tydligare med mindre fett på kroppen. Faktum kvarstår dock att du kommer tappa mer än du skulle ha tappat på en lite mer sansad viktnedgång. Det är inte alltid lätt att ta igen den biten heller.

Andersk
2011-07-22, 19:33
Atlså sånna här kurer är ju till för kraftigt överviktiga, om det är så att du har muskler som du ser i spegeln kanske det inte är läge att köra en sån här diet, det är ju mestadels dom du kommer tappa.

Hur kommer det sig att jag kommer tappa mesta dels muskler ? Tycker jag låter lite konstigt. Mesta dels fett tror jag på, sen även muskler är givet

Andersk
2011-07-22, 19:35
Du kommer alltid luras till att tro muskler framhävs, eftersom de blir tydligare med mindre fett på kroppen. Faktum kvarstår dock att du kommer tappa mer än du skulle ha tappat på en lite mer sansad viktnedgång. Det är inte alltid lätt att ta igen den biten heller.

Är ju mindre bf% jag är ute efter och att se mer deffad ut. Jag förstår ju att jag kommer tappa muskler men jag tror inte det är så massivt på 2 max 3veckor att jag kommer tappa större delen muskler och bara se smal och konstig ut, jag tror mer på tvärtom.

phr33k
2011-07-23, 01:03
Hur kommer det sig att jag kommer tappa mesta dels muskler ? Tycker jag låter lite konstigt. Mesta dels fett tror jag på, sen även muskler är givet
En specifik faktor är t.ex. att kroppen bara klarar att frisätta maximalt ca 70kcal per kg fett och dygn. Nu vet jag dock inget om din kroppssammansättning.

Har du deffat förr? Annars kan det ju öven vara vettigt att höra vad folk som har egen erfarenhet säger, eller hur? Du kommer att tappa muskler. Mer underskott, mer muskeltapp.

Sniggel
2011-07-23, 12:54
Fast man ska nog ta den siffran med en nypa salt. Det är en riktlinje att gå efter, men där kan vara många faktorer som påverkar. Men man ska nog inte ta den bokstavligt. Det är ju t om så att om man håller sig under denna siffran så är det ingen garanti för att muskler inte stryker med också.

Andersk. Du har nog rätt i att det mestadels blir fett du tappar vid en snabb viktnedgång samt att det även kommer att bli en del muskelmassa. Det viktigaste som sagt för att undvika muskelförlust på sådana dieter så långt det går är främst styrketräning, men även ett högt proteinintag, gärna skyhögt (4g/kg). Vilket kan göra dieten väldigt tråkig (fast även mer mättande) då man måste vara extremt restriktiv med både kolhydrater och fett.

Så länge du är med på vilka nackdelar det finns och vilka möjligheter du har att motverka nackdelarna (den feta texten) så är det väl bara att köra på, om du tycker det är värt det.