handdator

Visa fullständig version : Hur tränar man mittre ryggen?


TheBigBlueberry
2011-07-21, 22:27
Tjena, vill träna min mittre rygg, för när jag sitter på en pall utan ryggstöd så är det någon muskel i mitten av ryggen som inte är stark nog att hålla mig rak. Blir ofta att jag ser ut som en hösäck, vet ni hur man tränar den muskeln jag pratar om?

Thornblom
2011-07-21, 22:30
Marklyft, Roddar och Knäböj!

Ponitus
2011-07-21, 22:47
Är det spinal erectors du syftar på?

Som Thornblom säger - Mark, Böj och Rodd ska fixa biffen :)

mattilainen
2011-07-21, 22:48
rodd och mark :=)

TheBigBlueberry
2011-07-21, 22:54
Rodd har vi ju faktiskt maskiner till här i V-ås så det provar jag imorrn =)

Thornblom
2011-07-21, 22:55
Rodd har vi ju faktiskt maskiner till här i V-ås så det provar jag imorrn =)

:smash:

T-bar. hantelrodd och stångrodd. Jag gillar inte dessa förbaskade maskiner.

Ponitus
2011-07-21, 22:56
Rodd har vi ju faktiskt maskiner till här i V-ås så det provar jag imorrn =)

Skivstångsrodd! Inga maskiner.

..tycker jag då.

Thornblom
2011-07-21, 22:58
Skivstångsrodd! Inga maskiner.

..tycker jag då.

I said it first! *slap*

TheBigBlueberry
2011-07-21, 23:09
:smash:

T-bar. hantelrodd och stångrodd. Jag gillar inte dessa förbaskade maskiner.

:S, Vet dock inget ställe i Västerås som kör med något annat gym i Västerås som kör med nått annat än maskiner, har iofs bara vart på två.

Thornblom
2011-07-21, 23:14
:S, Vet dock inget ställe i Västerås som kör med något annat gym i Västerås som kör med nått annat än maskiner, har iofs bara vart på två.

Du kan inte kalla det gym om de inte har fria vikter...
Ärligt talat: Hitta ett gym med fria vikter, det finns garanterat i Västerås!

krubkungen
2011-07-21, 23:38
verkar som om du tränar i värsta skynet gymmet, bara maskiner.*gah!*

ONT: Mark!

bustz0rz
2011-07-21, 23:46
:S, Vet dock inget ställe i Västerås som kör med något annat gym i Västerås som kör med nått annat än maskiner, har iofs bara vart på två.

Det måste väl finnas minst EN skivstång? Det kan ju omöjligt BARA finnas maskiner.

TheBigBlueberry
2011-07-21, 23:53
Det måste väl finnas minst EN skivstång? Det kan ju omöjligt BARA finnas maskiner.

Finns väll nån enstaka, är dock 90 % maskiner där, Är inte en själ där som kör det vad jag sett hittills, hantlar är det dock många som kör, men man skulle nog se lite konstig ut om man körde skivstänger där, that's my point...

limenka
2011-07-21, 23:58
Finns väll nån enstaka, är dock 90 % maskiner där, Är inte en själ där som kör det vad jag sett hittills, hantlar är det dock många som kör, men man skulle nog se lite konstig ut om man körde skivstänger där, that's my point...

troll?

TheBigBlueberry
2011-07-22, 00:04
troll?

......varför frågar alla mig det för? P_P

Kischen
2011-07-22, 00:29
ont: Mark!

+1

TheBigBlueberry
2011-07-22, 00:37
Skivstångsrodd! Inga maskiner.

..tycker jag då.

Jag förstår inte varför alla säger att fria vikter alltid är bättre, för det mesta så säger folk liksom "Det är bättre...". Är det bevisat att man får bättre träning med fria vikter? Jag menar, om jag ska köra knäböj med en skivstång på axlarna, och det finns en maskin för det som man gör exakt samma rörelse i, bara det att den är kopplat via vajer till vikter. Blir det då inte samma träning? För några saker kan jag erkänna är skönare att köra med fria vikter, såsom axlar och biceps. Men att köra knäböj med en stång på axlarna är bland det drygaste jag vart med om imo.

Namehere
2011-07-22, 00:55
Jag förstår inte varför alla säger att fria vikter alltid är bättre, för det mesta så säger folk liksom "Det är bättre...". Är det bevisat att man får bättre träning med fria vikter? Jag menar, om jag ska köra knäböj med en skivstång på axlarna, och det finns en maskin för det som man gör exakt samma rörelse i, bara det att den är kopplat via vajer till vikter. Blir det då inte samma träning? För några saker kan jag erkänna är skönare att köra med fria vikter, såsom axlar och biceps. Men att köra knäböj med en stång på axlarna är bland det drygaste jag vart med om imo.

Mest för att det blir en naturlig rörelse och (jag tror) flera muskler involveras.

TheBigBlueberry
2011-07-22, 01:01
Mest för att det blir en naturlig rörelse och (jag tror) flera muskler involveras.

Ok, förstår förstår, men om vi bortser från att det blir naturligare, är maskiner dåligt?

Thornblom
2011-07-22, 01:58
Ok, förstår förstår, men om vi bortser från att det blir naturligare, är maskiner dåligt?

Med fria vikter får du med alla mindre ballansmuskler osv. Vanliga Knäböj och Marklyft är kanske de bästa övningarna som finns, då de involverar nästa alla små muskler i hela kroppen som du knappast kan få med via maskiner.
Men om du bara vill bygga de stora muskelgrupperna för att få en snygg kropp, shoot.

Rahf
2011-07-22, 03:43
Ok, förstår förstår, men om vi bortser från att det blir naturligare, är maskiner dåligt?

Maskiner är inte dåliga eller onda på något sätt, men att arbeta motoriken i flera leder, samt med den höga belastningen som fria vikter tillåter är ett bättre alternativ för utvecklingen av kroppen. Maskiner är säkert jättebra som komplementsträning.

För att dra en jämförelse på din fråga angående knäböj: Vad gynnar dig bäst i längden? Att cykla med stödhjul, eller utan? Den ena är svårare, men utvecklar delar av din balans och motorik desto bättre, medan den andra är enklare att använda direkt. Fördröjda resultat eller omedelbar tillfredsställelse?

rooz
2011-07-22, 05:52
Maskiner används till att showa med. Tränar gör jag med fria vikter.

feyin
2011-07-22, 06:20
Roddar med squeeeeze. Inte för tunga vikter

Loke
2011-07-22, 06:40
Jag förstår inte varför alla säger att fria vikter alltid är bättre, för det mesta så säger folk liksom "Det är bättre...". Är det bevisat att man får bättre träning med fria vikter? Jag menar, om jag ska köra knäböj med en skivstång på axlarna, och det finns en maskin för det som man gör exakt samma rörelse i, bara det att den är kopplat via vajer till vikter. Blir det då inte samma träning? För några saker kan jag erkänna är skönare att köra med fria vikter, såsom axlar och biceps. Men att köra knäböj med en stång på axlarna är bland det drygaste jag vart med om imo.

Ja, och den drygheten kallas träning. Det är väldigt få som gillar knäböj första gången, det är precis därför det tjatas så mycket av den typen av övningar här. Man måste träna ett tag och känna hur drygheten går över till ren jobbighet och sedan till eufori.

Ditt problem som du tar upp är verkligen ett perfekt exempel på varför det är så viktigt att träna med vikter. Att inte palla att hålla ryggen rak när den är obelastad handlar säkerligen inte om ren muskelstyrka, det handlar istället om motorik. Den motoriken får du kanske av en maskin, men av riktiga knäböj eller marklyft kommer den garanterat. Det är ju därför de för många är så dryga, motoriken pressas till det yttersta.

z_bumbi
2011-07-22, 07:37
Det låter mer som en fråga om hållning och att stärka hela bålen än att träna en liten specifik del av ryggen. Så tänk på hållningen och träna mycket bålträning utöver den vanliga styrketräningen.

Awesomeous Prime
2011-07-22, 08:04
Maskiner används till att showa med. Tränar gör jag med fria vikter.
Hur showar man med maskiner?

Sniggel
2011-07-22, 08:41
Ja, och den drygheten kallas träning. Det är väldigt få som gillar knäböj första gången, det är precis därför det tjatas så mycket av den typen av övningar här. Man måste träna ett tag och känna hur drygheten går över till ren jobbighet och sedan till eufori.

Ditt problem som du tar upp är verkligen ett perfekt exempel på varför det är så viktigt att träna med vikter. Att inte palla att hålla ryggen rak när den är obelastad handlar säkerligen inte om ren muskelstyrka, det handlar istället om motorik. Den motoriken får du kanske av en maskin, men av riktiga knäböj eller marklyft kommer den garanterat. Det är ju därför de för många är så dryga, motoriken pressas till det yttersta.

Huvudet på spiken!

Det låter mer som en fråga om hållning och att stärka hela bålen än att träna en liten specifik del av ryggen. Så tänk på hållningen och träna mycket bålträning utöver den vanliga styrketräningen.

+1 på båda.

Tänkte precis säga att det handlar om bristande kroppskontroll. Rygglyft utan vikt i en ställning hade nog kunnat vara en bra övning för att "lära känna" ryggraden.

filmjölk
2011-07-22, 08:49
roddar med armbågarna högt, framåtlutande sidolyft, facepulls, bakåtlutade latsdrag, utåtrotationer med gummiband, pull-aparts, djupa armhävningar med pushup-bars är bra för din hållning.

Kim1003
2011-07-22, 10:02
T-bar med dropset

Rusk
2011-07-22, 11:58
Do it -> http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/836

Jonny_88
2011-07-22, 14:30
Det är rätt simpelt, vad är manligast? Köra i några jävla maskiner eller köra riktiga lyft?

TheBigBlueberry
2011-07-22, 15:14
Det låter mer som en fråga om hållning och att stärka hela bålen än att träna en liten specifik del av ryggen. Så tänk på hållningen och träna mycket bålträning utöver den vanliga styrketräningen.

Ja, och den drygheten kallas träning. Det är väldigt få som gillar knäböj första gången, det är precis därför det tjatas så mycket av den typen av övningar här. Man måste träna ett tag och känna hur drygheten går över till ren jobbighet och sedan till eufori.

Ditt problem som du tar upp är verkligen ett perfekt exempel på varför det är så viktigt att träna med vikter. Att inte palla att hålla ryggen rak när den är obelastad handlar säkerligen inte om ren muskelstyrka, det handlar istället om motorik. Den motoriken får du kanske av en maskin, men av riktiga knäböj eller marklyft kommer den garanterat. Det är ju därför de för många är så dryga, motoriken pressas till det yttersta.

Med fria vikter får du med alla mindre ballansmuskler osv. Vanliga Knäböj och Marklyft är kanske de bästa övningarna som finns, då de involverar nästa alla små muskler i hela kroppen som du knappast kan få med via maskiner.
Men om du bara vill bygga de stora muskelgrupperna för att få en snygg kropp, shoot.

Aja, tack för så många bra svar iaf. Idag försökte jag att köra ett pass helt utan maskiner, prövade bänkpress fast med två hantlar, var ganska najs. Prövade lite med stången för att köra marklyft med fick då ont runt svanskotan, och knäböj är jag inte så vass på hur man kör heller, men det gick iaf (om jag nu gjorde rätt vet jag ej) =/.

Jag skulle vilja ha lite hjälp av er att sätta ihop ett träningsprogra uppdelat på 4 dagar som ska vara något såhär

Dag 1: Träna (Fyll med vad som vore bra)
Dag 2: Vila + Grippers
Dag 3: Träna något annat (fyll med något med...)
Dag 4: Vila + Handleds-curls

Och så loopar jag detta. Så jag skulle vilja splita min träning på två dagar såhär för jag o polaren drar varannan dag. Och skicka gärna massa videolänkar med info om hur man kör alla dom här knäböj, marklyft o allt vad det är.

Thornblom
2011-07-22, 15:27
Pass 1:
Knäböj
Bänkpress
Stångrodd
Triceps extraktion

Pass 2:
Knäböj
Militärpress
Marklyft
Stångcurls

Kör alla övningar 5x5 förutom Triceps och Curlen då du kör 3x8.

Kan inte länka videor nu, är på telefonen.

Saber
2011-07-22, 15:28
Ett tips gällande videolänkar; du kan också själv via youtube hitta en hel del klipp på övningar och utförande (alltifrån tutorial-klipp till proffsens egna träningsvideos).

Använd dig av både engelska och svenska namn för övningarna för att få fler träffar!

TheBigBlueberry
2011-07-22, 15:29
Pass 1:
Knäböj
Bänkpress
Stångrodd
Triceps extraktion

Pass 2:
Knäböj
Militärpress
Marklyft
Stångcurls

Kör alla övningar 5x5 förutom Triceps och Curlen då du kör 3x8.

Kan inte länka videor nu, är på telefonen.

Ser bra ut, ok du kan skicka dom när du kommer hem lr nått =)

Thornblom
2011-07-22, 15:39
Ser bra ut, ok du kan skicka dom när du kommer hem lr nått =)

Japp. Ska köra ett pass nu bara :)

TheBigBlueberry
2011-07-22, 16:20
Ett tips gällande videolänkar; du kan också själv via youtube hitta en hel del klipp på övningar och utförande (alltifrån tutorial-klipp till proffsens egna träningsvideos).

Använd dig av både engelska och svenska namn för övningarna för att få fler träffar!

Har kollat lite faktiskt, men folk säger olika, vet inte vilken som har rätt, ni har ju antagligen kört dom här övningarna ett tag så ni vet ju hur det ska vara.

Saber
2011-07-22, 17:06
Ok, jag förstår dig! Det är ju tyvärr inte alltid lätt att veta vad som är rätt eller ej, dock så kanske man kan ändå få en viss uppfattning (dvs ett mönster som uppstår där majoriteten av klippen är snarlika varandra och visar på samma sak), om hur diverse övningar ska utföras. Imitera sedan rörelserna antingen med jättelätta- eller inga vikter alls för att bara testa på och känna efter hur det känns. Visserligen ska jag vara lite försiktig med att rekommendera detta men det kan vara värt ett försök! ;)

Det absolut bästa vore självklart om du kunde ta hjälp av någon kunnig/utbildad instruktör på ditt gym som fysiskt både kan visa och förklara på plats samt ev. svara på frågeställningar som kan tänkas dyka upp.

TheBigBlueberry
2011-07-22, 17:17
Ok, jag förstår dig! Det är ju tyvärr inte alltid lätt att veta vad som är rätt eller ej, dock så kanske man kan ändå få en viss uppfattning (dvs ett mönster som uppstår där majoriteten av klippen är snarlika varandra och visar på samma sak), om hur diverse övningar ska utföras. Imitera sedan rörelserna antingen med jättelätta- eller inga vikter alls för att bara testa på och känna efter hur det känns. Visserligen ska jag vara lite försiktig med att rekommendera detta men det kan vara värt ett försök! ;)

Det absolut bästa vore självklart om du kunde ta hjälp av någon kunnig/utbildad instruktör på ditt gym som fysiskt både kan visa och förklara på plats samt ev. svara på frågeställningar som kan tänkas dyka upp.

Lite det som är problemet, har inge sådan person. =/

Saber
2011-07-22, 17:32
Aj då! Du har inget annat gym i närheten då som du kan börja träna på? (Tror att den frågan var uppe tidigare)...

Om inget annat, försök dig på det jag nämnde för i slutändan så kommer du att behöva pröva på det själv oavsett videoklipp du tittar på - iaktta dock försiktighet.

z_bumbi
2011-07-22, 17:43
Om du vill ha in nya övningar så ändra inte allt på en gång utan byt ut något i taget. Speciellt om du inte har någon som instruerar.
Det föreslagna schemat gör ju inte heller så mycket åt det problem som tråden verkar handla om (hållning och svag bål) utom möjligen indirekt så skriv hellre ner hur du tränar så kan du få förslag på vad du kan lägga till för att stärka bålen.

TheBigBlueberry
2011-07-22, 17:43
Aj då! Du har inget annat gym i närheten då som du kan börja träna på? (Tror att den frågan var uppe tidigare)...

Om inget annat, försök dig på det jag nämnde för i slutändan så kommer du att behöva pröva på det själv oavsett videoklipp du tittar på - iaktta dock försiktighet.

Jo det finns det nog, fast har precis betalat ett halvår på Friskis o
Svettis så vill gärna köra ut det först. Ja, klart jag måste pröva'T =P.

solari
2011-07-22, 17:46
F&K måste väl ha instruktörer?

TheBigBlueberry
2011-07-22, 17:48
F&K måste väl ha instruktörer?

Yay, förkortnigar =P, vad är F&K? menar du FAQ kanske?

TheBigBlueberry
2011-07-23, 00:40
Om du vill ha in nya övningar så ändra inte allt på en gång utan byt ut något i taget. Speciellt om du inte har någon som instruerar.
Det föreslagna schemat gör ju inte heller så mycket åt det problem som tråden verkar handla om (hållning och svag bål) utom möjligen indirekt så skriv hellre ner hur du tränar så kan du få förslag på vad du kan lägga till för att stärka bålen.

Det har jag gjort också, i en annan tråd, det här e vad jag skrev:

1. Rygg, dra en stång som är kopplad i vikter från en halv meter ovanför mitt huvud ner till mina axlar, om och om igen...
2. Bröst, maskin där man utför en kramrörelse men vikter ofc.
3. Samma maskin som 2. fast baklänges, för att träna den där lilla muskel som sitter på sidan av axeln.
4. Axlar, kör hantlar, börjar med hantlar hängandes längst med, sedan drar jag upp dom helt horisontelt.
5. Vanliga hantlar biceps träning.
6. Triceps i maskin, trycka ut sina armar från 90 graders vinkel till helt raka.
7. Vanliga Situps, för jag gillar inte att köra dessa i maskin :S.
8. Ryggmaskin för nedre ryggmuskler och lite röv.
9. Rövmaskin , trycka två plattor ifrån varandra i sitandes ställning.
10. Varierar mellan olika maskiner för tillfället, ibland bara tryckar ifrån sig en platta med vikter på(med benen), annars kör jag en scuat-maskin som är i princip samma sak som att göra det med stång.
11. Baksida lår, börja med raka ben, dra vikten upp mot röven.
12. Vader i maskin (samma maskin i 10:an, första maskinen alltså)

Och så har jag kört fram till nu.

paatrik
2011-07-23, 08:08
Mitten rygg är den enda muskel jag vill få in mer. Har inte riktigt fått det att fungera i sittande rodd men kör bland annat knäböj och funderar på att lägga till mark. Hur tar hantelrodd på mitten? Eller bör jag satsa på stående rodd? Böj och mark kanske räcker för att stimulera denna del?

rooz
2011-07-23, 08:14
Mitten rygg är den enda muskel jag vill få in mer. Har inte riktigt fått det att fungera i sittande rodd men kör bland annat knäböj och funderar på att lägga till mark. Hur tar hantelrodd på mitten? Eller bör jag satsa på stående rodd? Böj och mark kanske räcker för att stimulera denna del?

Mitten av ryggen? Mig veterligen är det fler än 1 muskel där.

Om jag tolkar dig rätt, satsa på mark.

Jorgen
2011-07-23, 08:42
:smash:

T-bar. hantelrodd och stångrodd. Jag gillar inte dessa förbaskade maskiner.

T-bar är oftast en maskin. http://shop.powerfitness.se/images/115_T-bar.jpg

Bara för att du inte gillar maskiner är det inte lika med att dom är dåliga. ;)

Jorgen
2011-07-23, 08:44
Maskiner används till att showa med. Tränar gör jag med fria vikter.

Trams.

mikaelj
2011-07-23, 08:45
BigBlueberry: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Be någon visa dig övningsutförande.

Maskiner används till att showa med. Tränar gör jag med fria vikter.

Sittande maskinrodd är bra för att träna rhomboid. Tycker att den är svår att träna på något annat vis.

TheBigBlueberry
2011-07-23, 11:36
BigBlueberry: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Be någon visa dig övningsutförande.



Sittande maskinrodd är bra för att träna rhomboid. Tycker att den är svår att träna på något annat vis.

Det finns väldigt ont om instruktörer på Friskis, dom kommer bara korta tider, dom som är gratis alltså, http://web.friskissvettis.se/instruktionstider___7935.aspx

Alla gula bars är tider då det finns instruktörer tillgängliga, annars måste jag hyra en P_P...

Crocker
2011-07-23, 11:38
Måste inte vara en instruktör.

solari
2011-07-23, 12:08
Yay, förkortnigar =P, vad är F&K? menar du FAQ kanske?

Skrev fel i hastigheten F&S skulle det varit (friskis & svettis givetvis).

TheBigBlueberry
2011-07-23, 14:15
Skrev fel i hastigheten F&S skulle det varit (friskis & svettis givetvis).

Aja, ja men man måste ju som sagt hyra en om inte man gå mellan typ 10-11 och 18-19, sämsta tiderna för min del :(

Crocker
2011-07-23, 14:17
Men fråga någon som kan hur man gör knäböj?!

TheBigBlueberry
2011-07-23, 14:20
Men fråga någon som kan hur man gör knäböj?!

Nu trollar jag INTE, det finns INGEN på gymmet jag sett som kör knäböj/marklyft...

Jorgen
2011-07-23, 14:35
Nu trollar jag INTE, det finns INGEN på gymmet jag sett som kör knäböj/marklyft...

Man måste inte köra knäböj.

Vissa här tror att böj är botemedlet mot allt.

TheBigBlueberry
2011-07-23, 14:51
Man måste inte köra knäböj.

Vissa här tror att böj är botemedlet mot allt.

Det låter ju som om den är extremt effektiv så...

Jorgen
2011-07-23, 14:55
Det låter ju som om den är extremt effektiv så...

Absolut, det är en kanonövning och en av mina favoritövningar.
Men på vissa här låter det som att böj löser alla problem och det är naturligtvis inte så att det är den enda övningen man behöver köra (eller mark/bänk för den delen) utan det finns fler.

Men bor du i Västerås finns det ju andra gym än F&S att träna på, där folk faktiskt kör knäböj. Varför inte börja träna på ett sådant och få hjälp. Det tar tid att lära sig böja bra.

Adama
2011-07-23, 14:59
Jag tränar på Ironsport Gym (på hälla), där finns det bra utrymme och möjligheter för marklyft och knäböj.

Vi är ett par koloiter där med och alla kör mycket böj, mark och bänk.

TheBigBlueberry
2011-07-23, 16:00
Jag tränar på Ironsport Gym (på hälla), där finns det bra utrymme och möjligheter för marklyft och knäböj.

Vi är ett par koloiter där med och alla kör mycket böj, mark och bänk.

Jo, det vet jag var det ligger =), min polare bor dock precis bredvid Friskis så vet inte om han skulle uppskatta det =/, har dessutom precis betalat ett halvår på Friskis.

TheBigBlueberry
2011-07-23, 17:20
Men jag skulle vilja pröva marklyft och knäböj imorgon, skulle ni kunna länka lite video på hur man utför dom bra? har ingen instruktör. :(

Jorgen
2011-07-23, 17:34
Men jag skulle vilja pröva marklyft och knäböj imorgon, skulle ni kunna länka lite video på hur man utför dom bra? har ingen instruktör. :(

Övningsguiden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

Men du kommer inte att kunna lära dig bra teknik i dom övningarna via filmer på internet. :)

TheBigBlueberry
2011-07-23, 17:47
Övningsguiden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

Men du kommer inte att kunna lära dig bra teknik i dom övningarna via filmer på internet. :)

Nej, förstått det :(

krappen
2011-07-23, 18:46
Det behöver inte vara rocket-science att lära sig knäböja rätt, visst du kanske inte har felfri teknik i början men använder du relativt låga vikter så får du utrymme att själv lära dig via empiri, sök på youtube och kolla filmer på utförande.
Man skall inte vara rädd för att lära sig själv men jag säger inte att man skall vara dum i huvudet och slänga på för mycket vikt heller, testa dig fram.

TheBigBlueberry
2011-07-23, 19:51
BigBlueberry: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Be någon visa dig övningsutförande.



Sittande maskinrodd är bra för att träna rhomboid. Tycker att den är svår att träna på något annat vis.

Tror jag börjar köra Upplägg 1 och lägger till ett par maskiner bara, så täcker jag hela kroppen.

Crocker
2011-07-23, 19:52
Vad är det du inte täcker då?

TheBigBlueberry
2011-07-23, 20:09
Vad är det du inte täcker då?

Rå biceps, hantlar alltså, har ingen övning som är sån, ska nog lägga till triceps extraktioner.

Har youtubat lite också, är den här killen korrekt på hur man kör Knäböj?
http://www.youtube.com/watch?v=6Z3bVYEzB_M

En tjej som kör såhär också, går det lika bra? o.O'
http://www.youtube.com/watch?v=64PFHtq5XO8

Och Marklyft såhär?
http://www.youtube.com/watch?v=cs-wOHN5tdw

Också något jag inte förstår är varför man bara ska köra 1x5 på Marklyft, det är ju ingenting O_O http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Crocker
2011-07-23, 20:14
Böjen var ok, något djupare kanske men det funkar. Tjejens övning kan du också köra, men inte lika ofta.

Och jo biceps tränas av dragövningar.

TheBigBlueberry
2011-07-23, 20:26
Böjen var ok, något djupare kanske men det funkar. Tjejens övning kan du också köra, men inte lika ofta.

Och jo biceps tränas av dragövningar.

Najs!, då är jag set to go för morgondagens träning =D, ska köra:

Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5

Men det blir mest utan vikter antar jag =/

sedan nästa pass...

Pass B:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5 (Ett set, fem repetitioner.)

Men vad är anledningen att man bara kör 5 reps på marklyft o inge mer reps? Det är ju inget!
och
Går det bra att köra bänkpress fast med hantlar istället?

Crocker
2011-07-23, 20:40
Jo det är något med 1x5, du ska se att det räcker. ;)

Det är ett schema, vill du följa det så följ det.
Såklart går det bra, men då tränar du inte schemat.

TheBigBlueberry
2011-07-23, 20:48
Jo det är något med 1x5, du ska se att det räcker. ;)

Det är ett schema, vill du följa det så följ det.
Såklart går det bra, men då tränar du inte schemat.

Ajj fan glömde nästan, Stångrodd:
http://www.youtube.com/watch?v=5LY6eogGNA4

Är det en sådan jag ska köra eller ska jag köra den såhär?
http://www.youtube.com/watch?v=jd2R1sYbtK8

Isf tar den inte ganska mycket på nedre ryggen? Jag menar om du kört Knäböj och är väldigt slutkörd i i nedre rygg, ska man då inte kanske ta och byta ordningen på pass A?

Alltså typ:
1. StångRodd
2. Knäböj
3. Bänkpress

Crocker
2011-07-23, 21:25
Nej, du borde inte mixa med schemat sådär.

Och det är andra du ska köra, det står ju t.om i namnet på videorna. T-bar och stångrodd.

TheBigBlueberry
2011-07-23, 21:27
Nej, du borde inte mixa med schemat sådär.

Och det är andra du ska köra, det står ju t.om i namnet på videorna. T-bar och stångrodd.

Jaha, kan du länka mig hur han gör "andra"? Och ja, jag vet vad titel är, frågade bara om det var rätt eftersom det verkar finnas flera olika...

Crocker
2011-07-23, 21:30
Vad menar du. Du frågade vilken som var stångrodd, jag svarade att det var den där det var stångrodd, vad är problemet?

TheBigBlueberry
2011-07-23, 21:34
Vad menar du. Du frågade vilken som var stångrodd, jag svarade att det var den där det var stångrodd, vad är problemet?

Missförstod din fråga när du sa, "Och det är andra du ska köra", vilka andra?, menar du att jag ska köra T-bar eller Stångrodd? Och så undrade jag om så han körde var korrekt.

Crocker
2011-07-23, 21:35
Stångrodd, andra filmen som du länkade menade jag. :)
Ja, hans teknik är OK.

TheBigBlueberry
2011-07-23, 21:36
Stångrodd, andra filmen som du länkade menade jag. :)
Ja, hans teknik är OK.

Bara ok? :O hur är Bra då?

Crocker
2011-07-23, 21:41
Men den är godkänd, beror på hur mycket teknik fascist man är. Lite ryck är det, där delas åsikterna om det ska vara striktare eller inte.

TheBigBlueberry
2011-07-23, 21:42
Men den är godkänd, beror på hur mycket teknik fascist man är. Lite ryck är det, där delas åsikterna om det ska vara striktare eller inte.

Så en mjukare rörelse vore alltså att föredra? *flex* taggad till morgondagen

Crocker
2011-07-23, 21:42
Nja, jag tycker den är perfekt för att hantera vikt. Men det är delade åsikter som sagt, men något liknande blir bra. Så stor roll lär det inte spela, kör hårt nu! ;)

TheBigBlueberry
2011-07-23, 21:45
Thx m8 :D skriver igen om jag får nåh mer probs ;) (Y)

TheBigBlueberry
2011-07-26, 16:26
Nja, jag tycker den är perfekt för att hantera vikt. Men det är delade åsikter som sagt, men något liknande blir bra. Så stor roll lär det inte spela, kör hårt nu! ;)

Hallå igen, körde pass B av Upplägg 1 idag och jag måste erkänna att det gick åt helvete med mina knäböj, jag fick skitont på axlarna när jag började lägga på vikter, mina muskler blir så intryckta så det är inte sant och nån muskel bakom axeln gjorde skitont, plus att jag fick ont i fötterna efteråt. Militärpressen gick bra och marklyft gick OK. Har bokat en instruktör vilket jag förns idag fick reda på "Fans" på Friskis, så ska få en redig genomgång på det här, och så ska vi sätta upp lite mål o schema och sånt. Ska tills dess bara köra Bänkpress/Militärpress och det mesta i överkroppen med fria vikter, resten kör jag i maskiner tills jag fått en bra genomgång.

Crocker
2011-07-26, 18:43
Det gäller att hitta vart du ska lägga den helt enkelt, tänk att den ska vila lätt på skuldrorna. Och vad har du för skor?
Rapportera om mötet med instruktören, mvh.

TheBigBlueberry
2011-07-31, 18:25
Det gäller att hitta vart du ska lägga den helt enkelt, tänk att den ska vila lätt på skuldrorna. Och vad har du för skor?
Rapportera om mötet med instruktören, mvh.

Idag har jag fått min instruktion på Friskis, då gick vi igenom Knäböj, Stångrodd, Militärpress, Marklyft och Bänkpress. Det gick bra, nu vet jag hur jag SKA köra, behöver dock öva in det lite mer, men jag kommer iallafall köra på samma upplägg. Och jag har ett par nike's köpta för ett par år sen för 4-500 tror jag det var.

Crocker
2011-07-31, 18:35
Härligt, kör hårt!

nmanradnävna
2011-07-31, 18:59
BigBlueberry: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Be någon visa dig övningsutförande.



Sittande maskinrodd är bra för att träna rhomboid. Tycker att den är svår att träna på något annat vis.

Intressant att du säger det.
Stämmer den här bilden överens bra med var rhomboidsen sitter? http://www.physioadvisor.com.au/8292950/rhomboids-exercises-rhomboid-strengthening-exerc.htm

Jag har haft en helt okej utveckling på ryggen, speciellt latsen men just området som pilen i bilden pekar på är det riktigt, riktigt dåligt. Som om det inte finns något alls där nästan...

Har kört mycket roddar i försök att lösa det. Har kört väldigt mycket stångroddar med både supinerat, pronerat och hammergrepp utan större resultat på just det området. Har kört väldigt strikta roddar men även mindre strikta för att få lite mer vikt i rörelse. Jag har legat på energiöverskott, resten av kroppen har utvecklats bra och allt sånt där.. men det går oerhört långsamt med rhomboidsen och nu börjar jag bli less på't!!

Så det är maskinrodden man ska kötta med, har du några tips på utförande?
Finns det någon övning man kan köra med hantlar för att få fart på skiten, oimvända flyes eller dylikt?

willtjam
2011-07-31, 19:03
Intressant att du säger det.
Stämmer den här bilden överens bra med var rhomboidsen sitter? http://www.physioadvisor.com.au/8292950/rhomboids-exercises-rhomboid-strengthening-exerc.htm

Jag har haft en helt okej utveckling på ryggen, speciellt latsen men just området som pilen i bilden pekar på är det riktigt, riktigt dåligt. Som om det inte finns något alls där nästan...

Har kört mycket roddar i försök att lösa det. Har kört väldigt mycket stångroddar med både supinerat, pronerat och hammergrepp utan större resultat på just det området. Har kört väldigt strikta roddar men även mindre strikta för att få lite mer vikt i rörelse. Jag har legat på energiöverskott, resten av kroppen har utvecklats bra och allt sånt där.. men det går oerhört långsamt med rhomboidsen och nu börjar jag bli less på't!!

Så det är maskinrodden man ska kötta med, har du några tips på utförande?
Finns det någon övning man kan köra med hantlar för att få fart på skiten, oimvända flyes eller dylikt?

Omvända flyes tränar rhomboids ja, men är mest för baksida axlar.
Du kan ju alltid köra hantelrodd?

nmanradnävna
2011-07-31, 19:17
Omvända flyes tränar rhomboids ja, men är mest för baksida axlar.
Du kan ju alltid köra hantelrodd?

Har kört lite hantelrodd den senaste tiden faktiskt, mest för att hantlar är det enda jag har tillgång till.. Får det mest att kännas i latsen tyvärr (kör utan bänk så det blir lite olika lutningar varje gång typ..) Undrar om jag kan ha för starka lats i jämförelse med resten av ryggen, kanske ska testa att trötta ut latsen med pullover eller något för att tvinga resten av ryggen att jobba lite mer innan roddarna.