handdator

Visa fullständig version : Plyometrisk träning - Jump & stick video, gör jag rätt?


Gosti123
2011-07-21, 21:12
Ni som sysslar med plyometrisk träning (explosivitet, spänst), hur ser mina jump & stick ut? Vad ska jag ändra på? Är detta en bra övning för explosivitet/spänst?

0D3gR4KDKYI

Ponitus
2011-07-21, 21:16
Det enda jag reagerar på är att du inte går så djupt.
Känns som det skulle vara skonsammare för t ex knäna om du har mer "fjädring" så du går ner som i en squat.

..fast sen håller inte jag på med såntdär. Så jag kanske har helt fel.

Gosti123
2011-07-21, 21:25
Tror inte man behövde gå speciellt djupt, men jag är inte säker. Någon som sysslar med detta får gärna fylla in!

MilkmaN
2011-07-21, 21:31
Vad är jump and stick? Upphopp? Hoppa isf "hårdare", dvs så jäkla högt du kan hela tiden.

Gosti123
2011-07-21, 21:37
Upphopp fast med stopp på marken en kort stund mellan varje hopp.

MilkmaN
2011-07-21, 21:39
Upphopp fast med stopp på marken en kort stund mellan varje hopp.

Jag har då aldrig gjort upphopp med stopp. I sådana fall, hoppa högre, och använd armarna i upphoppet. I alla sporter används armarna vid upphoppet, träna med dem också.

Gosti123
2011-07-21, 21:41
Okej. Det är för fotbollen jag kör denna övningen om någon undrar.

ceejay
2011-07-21, 21:50
fokusera på knäböj så kommer du hoppa högre och springa fortare :)

Gosti123
2011-07-21, 21:57
fokusera på knäböj så kommer du hoppa högre och springa fortare :)

Kör knäböj två gånger i veckan, så den träningen blir av med. Jag tycker inte att endast styrkeövningar räcker för explosiviteten/snabbheten.

ceejay
2011-07-21, 21:58
det räcker gott och väl för att bli explosiv, sen spelar ju du fotboll utöver styrketräningen också så då får du snabba fötter :)

Fredrik_S
2011-07-21, 22:03
Det enda jag reagerar på är att du inte går så djupt.
Känns som det skulle vara skonsammare för t ex knäna om du har mer "fjädring" så du går ner som i en squat.

..fast sen håller inte jag på med såntdär. Så jag kanske har helt fel.

Ja du har helt Fel

Meningen är att man ska landa så stumt man kan och stoppa fallet på så kort sträcka som möjligt med så lite böjning i knä höft och fotled som möjligt. Fast inte med raka knän låst fot eller låst höft förståss.

En superövning är att hoppa ner från högre höjder med samma regler...

redbrigade
2011-07-21, 22:11
fokusera på knäböj så kommer du hoppa högre och springa fortare :)

Det krävs mer än benböj för att bli snabb, det hjälper helt klart men man måste självklart komplettera med annat. Snabba fötter är det ingen garanti att man får om tränar fotboll i sverige, skulle helt klart kolla upp ett snabbhetsprogram och följa det.

Ondskapelsen
2011-07-21, 22:15
Ja du har helt Fel

Meningen är att man ska landa så stumt man kan och stoppa fallet på så kort sträcka som möjligt med så lite böjning i knä höft och fotled som möjligt. Fast inte med raka knän låst fot eller låst höft förståss.

En superövning är att hoppa ner från högre höjder med samma regler...

Känns som en superövning om man vill förstöra sina knän om man är otränad :D.

Annars: Använd armarna i hoppet för lite extra kraft.

Gosti123
2011-07-21, 22:22
Det krävs mer än benböj för att bli snabb, det hjälper helt klart men man måste självklart komplettera med annat. Snabba fötter är det ingen garanti att man får om tränar fotboll i sverige, skulle helt klart kolla upp ett snabbhetsprogram och följa det.

Vet du var jag kan hitta ett sånt program?

redbrigade
2011-07-21, 22:30
Tror jag har ett liggandes någonstans, kan se om jag hittar det.

Gosti123
2011-07-21, 22:32
Grymt schyst!

pialia
2011-07-21, 22:37
Vet du var jag kan hitta ett sånt program?

http://www.youtube.com/user/joedefranco

Där borde du kunna hitta väldigt många tips och trix gällande snabba fötter. NFL killarna han tränar är inte direkt långsamma.

http://www.defrancostraining.com/ask-joe.html

Om du vill veta mer om teorin bakom träningen.

Gosti123
2011-07-21, 23:00
Ja, där fanns sannerligen mycket nyttiga grejer. Problemet jag har är dock att lägga upp ett program med antal set/reps vilka dagar i veckan samt vilka övningar jag ska köra, jag vet inte hur ofta man kan köra eller hur länge.

Myopic
2011-07-22, 04:40
Prova P90X Plyometrics, finns att ladda hem. Sjukt tungt pass, fick mig att bränna nästan 900kcal på 55min :) Bra för explosiviteten.
För övrigt borde du gå djupare