handdator

Visa fullständig version : I mitt vardagsrum...


natethegreat
2011-07-21, 20:57
Hej!

Jag skapar denna journal för att hålla koll på mig själv och hoppas samtidigt på att bli motiverad. Tidigare har jag i mina mått mätt varit relativt vältränad då jag regelbundet både sprang och styrketränade. Och här kommer då mitt stora MEN...efter en graviditet som jag måste erkänna varit väldigt skonsam mot mig vad gäller viktuppgång (6kg) så ser jag inte riktigt ut som förut.

Mitt mål är att jag ska komma igång med träningen igen och känna att det är roligt, samt att få bort det där lilla extra på magen. Jag väger i nuläget 55-57kg fördelat på 172cm, så jag skulle aldrig kalla mig själv för särskilt stor. Det jag vill ha ut av träningen är alltså att få magen fastare igen.

Hur jag har tänkt att gå till väga:
-Träna 3-4ggr per vecka.
-Sluta äta godis och fika flera gånger i veckan.
-Äta lagom mycket mat (har en tendens att äta en portion extra bara för att det är så otroligt gott *popcorn*).

Den träning jag främst kommer ägna mig åt är diverse gymastiska övningar i mitt vardagsrum så som enbensböj, olika typer av armhävningar, handstående, olika övningar på parallettes och en hel del kettlebellsvingar. Så länge vädret tillåter kommer jag även köra crossfitinspirerad fysträning utomhus tillsammans med min sambo som även kommer att fungera som min personliga coach.

natethegreat
2011-07-21, 21:09
Dags att fylla i de första passen då :)

Tisdag:
3 x max reps enbensböj, supersetat med max reps armhävningar
3x30s plankan

10 set av:
15s kb sving, 16kg
15s vila
totalt 90st+20st som uppvärmning

Torsdag:
6 x 20s tucked sit på parallettes

15 set av
15s kb sving, 16kg
15s vila
totalt 135st+20st som uppvärmning

Jag hade sån fruktansvärd träningsvärk idag från tisdagens pass att jag knappt kunde sätta mig ned men det var ingen ursäkt för att missa dagens pass. Träningsvärken hånlog mot mig i början av passet men efter att ha kört en stund mjuknade kroppen lite och det kändes bättre. Alex "råkade" fylla i 15 set istället för 10 vilket kändes sådär när jag började men när jag var på 8 så kände jag att det här kommer jag fixa. Nu ska jag komma igång igen!

natethegreat
2011-07-23, 19:19
3 varv på tid:
400m löpning
15 boxjumps
15 wallballs 3kg

Min tid blev: 16:55 min

Det kändes otroligt jobbigt. Solen låg på och det var riktigt varmt ute plus att det kändes som att jag vägde 50kg mer än vad jag gör. Ett tag kände jag mig nästan yr. Kan säga att det roligaste med dagens pass var när det var ÖVER! Det som kunde gjorts bättre idag är löpningen, jag höll inte särskilt högt tempo. Intervaller kan vara en god idé för att få upp såväl konditionen som tempot. Boxjumpsen skulle kunnat göras snabbare men det var svårt för mig då bänken var så hög.

natethegreat
2011-07-25, 21:02
Måndag:

Enbensböj 3 set x max
L-sit progression 6 set x max
Push-up runs 10min

Det kändes bra, jag är nöjd med dagens korta pass. Hade dock gärna kört lite mer övningar bara jag hade haft tid. Men med en liten son som ska nattas och tårtor som ska bakas inför kalas så räckte inte tiden till mer ikväll.

natethegreat
2011-07-27, 09:21
Onsdag:

amrap 20min, vikt 5,5kg medicinboll
10 overhead lunges
5 bearwalks
10 russian twist
5 thrusters
5 burpees

Blev 6 varv + påbörjat 7:e varv, hann med mina 10 russian twists innan klockan ringde. Det störde mig att jag var så nära mitt sjunde varv så jag gjorde mina sista 5 thrusters och 5 burpees ändå :)

Passet gick riktigt bra. Jag höll bra tempo och körde på fast det blev varmt och jobbigt. Tillät inte mig själv att ta några pauser. Jag kände ett måste med att hinna med 6 varv så jag kände mig väldigt nöjd när jag påbörjade mitt 7:e. Det kändes roligt att träna :)

natethegreat
2011-08-01, 19:23
Lördag:

Var bortrest tor-lör och tränade därför inget under dessa dagar. Det blev en långpromenad på 70min på lördagen, bättre än inget :)

Måndag:

L-sit progressions, 5 x max
Handstand wallruns, max reps på 10min
Kettlebellsvingar, 5 x max

natethegreat
2011-08-02, 19:36
Tisdag:

5 varv på tid:
14 overhead lunges med medicinboll på 5,5kg
15 burpees

Min tid: 15:07min

Det var riktigt jobbigt och svettigt. Jag behöver träna på att hålla armarna helt raka under mina oh lunges. Burpeesarna höll på att ta död på mig. Jag tänkte hela tiden på att jag kom närmre slutet efter varje rep vilket nog var det enda som fick mig att fortsätta idag. När jag väl var färdig kändes det bra, då var jag glad att jag hade kört färdigt hela passet. Man kan tro eller tycka att sådana här korta pass inte är jobbiga eller att de inte ger resultat men jag kan säga att det gör de. I börjar kände jag mig själv ganska skeptisk till så korta pass men sanningen är att många gånger är jag mycket mer slutkörd av sådana pass än pass på 1h. Det är det intensiva som gör det, inga platser för vila och du tränar både kondition och styrka samtidigt. Perfekt för mig :) Träningsvärk får jag också kan jag säga. Känns så otroligt skönt att jag har börjat komma igång igen. Nu gäller det bara att hålla i det också.

natethegreat
2011-08-05, 21:01
Torsdag:

Tog en promenad på 90min i det fina vädret.

natethegreat
2011-08-06, 15:01
Lördag:

10x5 knäböj, vikt 16kg
L-sit progressions, 6 x max
10x3 armhävningar
Handstand wallruns, max reps på 10min

Får så fruktansvärt ont i handlederna när jag gör armhävningar och handstand wallruns, ja allt som involverar att lägga tyngd på handlederna. Har haft problem med detta i flera år och vet inte hur jag ska få det att bli bättre. Förutom smärtan i handlederna gick dagens lilla pass bra. Hade dåligt med energi när jag startade och ont i huvudet men nu efteråt känns det skönt. Det känns som att jag börjar klara av mina L-sit progressions bättre nu än första gångerna jag provade. Börjar sakta men säkert kunna räta ut benen mer och mer. Nu behöver jag träna på att få upp dem högre.

natethegreat
2011-08-08, 11:23
Måndag:

5 varv:
Kettlebellsvingar, max reps, vikt 16kg
5 bearwalks
10 russian twists, vikt 10kg medicinboll

Glömde tyvärr starta klockan så jag fick ingen tid men det kändes bra. Hade gärna kört lite annat efteråt men min son hade andra planer så det fick räcka där. Tar kanske en promenad lite senare. Imorse när jag gick upp hade jag känslan av att magen börjat minska lite. Den kändes fastare på något sätt :) Vet att det är alldeles för tidigt än för resultat men det sker väl lite, lite i taget så om några veckor har jag faktiskt hopp om att vara där jag vill vara. Men måste erkänna att det känns väldigt svårt att dra ner mitt fika- och godisätande till en dag i veckan när jag är van med var och varannan dag. Men det är såklart vad som måste göras. Igår var jag otroligt sugen på något men tackade nej när jag blev bjuden på fika. Kändes väldigt bra efteråt för jag trodde ett tag att jag skulle svika mig själv. Inte tänkt att jag ska tacka nej till allt fika i framtiden...bara det att jag själv känner att jag måste dra en tydlig gräns för mig själv såhär i början och tillåter därför bara gott i form av fika och godis en dag i veckan i lagom mängd. Jag har alltid vart en person som kan äta hur mycket sånt där som helst utan att gå upp. Jag kan fortfarande göra det, står liksom still där jag är hela tiden...men för att få bort det sista från gravidmagen har jag insett att jag måste ändra lite på det här och dra ner på det tills jag är där jag vill vara igen :)

natethegreat
2011-08-16, 21:22
Fredag:
L-sit 5 x max
goblet squat, 24kg kb 3x5
Handstående progression, 10min inkl vila
+ En promenad

Söndag:
Promenad

Tisdag:
Pistol progressions 3x3
Negativa armhävningar 3x3
L-sit 5 x max
Kb svingar, 5 x max 16kg

natethegreat
2011-08-17, 22:01
Onsdag:

20 set av:
15s kb sving, 16kg
15s vila
totalt 180 svingar

Det gick bra, kunde nog ha kört några set till. Får nog öka lite till nästa gång.

Spunken
2011-08-18, 20:19
Det gick bra, kunde nog ha kört några set till. Får nog öka lite till nästa gång.

Jag håller helt med! Nu slutar vi larva oss och lägger i en högre växel! :hbang:

natethegreat
2011-08-20, 18:56
Pistol progressions 3x3
Negativa armhävningar 3x3
L-sit 5 x max
Drag med gummiband 3x10
Kb svingar, 5 x max 16kg
"Handstående" 10min inkl vila

natethegreat
2011-08-22, 07:38
Söndag:

5 varv på tid:
14 overhead lunges med medicinboll på 5,5kg
15 burpees

Min tid: 13:12min

Det gick riktigt bra, förbättrade min tid med nästan precis 2min. Det var jobbigt och mina armar och axlar värkte men det var bara köra på. Behöver utveckla en bättre teknik när jag gör mina burpees så de går lättare. I nuläget "håller jag emot" mig på nervägen istället för att bara slänga mig ner på mage vilket både tar mer energi och tid. Kämpar fortfarande med att räta ut armarna så mycket det bara går under mina oh lunges men jag är inte riktigt där än.

natethegreat
2011-08-23, 21:13
Tisdag:

Pistol progressions 3x3
Negativa armhävningar 3x3
L-sit 5 x max
Drag med gummiband 3x10
Kb svingar, 5 x max 16kg

natethegreat
2011-08-25, 20:28
Torsdag:

Negativa armhävningar 5x3
Drag med gummiband 5x5
Tuck-sit 5 x max

+ lite handledsövningar