handdator

Visa fullständig version : kan jag äta mer efter deff men ändå ligga kvar på samma vikt?


collieweed
2011-07-21, 10:18
Jag har för någon 6-7 veckor sen avslutat en deff. Jag åt inte speciellt mycket i slutet när jag var nere på 75-76, vägde runt 90-91 när jag startade. Men när jag kände mig nöjd så tänkte jag ändå att nu blir det nog balans kanske tom lite plus kalorier för att njuta lita av sommaren så att säga.
Saken är den att jag fortfarande ligger kvar på 75-76 kg men helt ärligt så känns det nu som att jag kan äta nästan hur mycket som helst utan att gå upp igen. Är det mentalt eller ställer kroppen om på något sätt?

Eddie Vedder
2011-07-21, 10:26
Du kan ju äta mer än du åt för att gå ner i vikt. Men du måste äta mindre än du gjorde på din tidigare vikt. Om det nu inte är så att du med din lättare kropp orkar vara mer aktiv. Vilket ju inte är ett dugg konstigt.

Ola Wallengren
2011-07-21, 10:30
Till största del mentalt skulle jag säga. Ibland sänks energiförbrukningen lite (kanske 10%) under en "deff". Börjar man äta mer så ökar energiförbrukningen till det normala igen. Det som är "normalt" i detta fallet är för dig när du väger 75-76, vilket i alla händelser är mindre än när du vägde 90-91.
Har du under tiden ökat något på din fysiska aktivitet och dessutm ändrat matvanor så kan det mycket väl bli så att du i "mängd mat" äter mer nu än tidigare.

En anna sak som kan påverkar upplevelsen är att om man är överviktig och utvecklat lite leptinresistens (t.ex., det kan finns fler aptithormoner som påverkas) så kan ett energiunderskott och viktnedgång (speciellt ihop med öad fysisk aktivitet) göra att kroppen återfår leptinkänsligheten och på så sätt ger kroppen en återställare vad gäller aptitregleringen. Det som talar emot detta är att det vanligaste är att man efter en tid av energiunderskott blir hungrigare och överkompenserar kraftigt och äter en massa. Skillnaden i dessa senario är troligtvis tiden det tar att introducera mer liberala matvanor och ökat energintag.

collieweed
2011-07-21, 11:13
Tackar för svaren!

collieweed
2011-07-21, 17:04
Ursäkta om jag tjatar vidare om samma sak men jag begriper inte riktigt...
Jag låg på ett o samma låga kaloriintag ganska länge men kom inte ner mer än till 75-76 kg(vilket jag antar betyder att jag tillslut låg på kaloribalans). Så långt är jag med.... Men sen började jag äta ganska så mycket mer mat men har ändå inte gått upp ett gram(vilket då egentligen borde vara +kalorier) . Är inte det skumt då?

Reaper123
2011-07-22, 06:53
Ursäkta om jag tjatar vidare om samma sak men jag begriper inte riktigt...
Jag låg på ett o samma låga kaloriintag ganska länge men kom inte ner mer än till 75-76 kg(vilket jag antar betyder att jag tillslut låg på kaloribalans). Så långt är jag med.... Men sen började jag äta ganska så mycket mer mat men har ändå inte gått upp ett gram(vilket då egentligen borde vara +kalorier) . Är inte det skumt då?Borde? Låter som att du inte har en jävla aning!? Räknat på ditt intag med noggrannhet?

Om du åt tex 2000 kcal och låg still på 75-76 kg och numera äter 2500 kcal och ligger kvar så är det skumt om du har exakt samma aktivitets nivå. Sen kan du lika gärna vara något aktivare än innan utan att ens tänka på det, men håll koll på kcal in för att bekräfta dina misstankar!

Kroppen går inte efter en exakt linjär linje utan kan spela spratt med vätskenivåer, hormoner och allt möjligt i perioder som kan stå för en varians (som i detta fall får linjen att bli helt plan)

Eddie Vedder
2011-07-22, 07:06
Ursäkta om jag tjatar vidare om samma sak men jag begriper inte riktigt...
Jag låg på ett o samma låga kaloriintag ganska länge men kom inte ner mer än till 75-76 kg(vilket jag antar betyder att jag tillslut låg på kaloribalans). Så långt är jag med.... Men sen började jag äta ganska så mycket mer mat men har ändå inte gått upp ett gram(vilket då egentligen borde vara +kalorier) . Är inte det skumt då?

Jag la ju fram min hypotes i alla fall.

Om det nu inte är så att du med din lättare kropp orkar vara mer aktiv. Vilket ju inte är ett dugg konstigt.

collieweed
2011-07-22, 10:47
möjligt att hypotesen stämmer...... borde ju vara så iaf ;)