handdator

Visa fullständig version : Byggare kräver mindre protein än maratonhlöpare?


TheIsh
2011-07-21, 03:24
Sitter med en pocket i hand jag fick hem i dag. Har mest bläddrat lite, men jag hittade något ganska intressant.

Direkt citat:
"Interestingly, endurance athletes need more protein than bodybuilders because apparently they use amino acids as fuel. We used to think that only fat and glucose were used for energy, but it's been shown that 5 to 10 percent of the energy needs of long-distance runners are supplied by amino acids. If they're exercising more than sixty minutes a day, their protein requirement may increase by as much as 67 percent. Weightlifters and bodybuilders need only about 12 percent more protein than people who don't exercise."

Boken i fråga är "Smart Exercise: Burning Fat, Getting Fit" av Covert Bailey.

Jag blev lite ställd, för jag blev rekomenderad boken av en kunnig person.
Jag avskyr egentligen att läsa, men han sa att det var den enda boken jag behövde läsa, så jag tänkte att jag ger den ett försök.
Så det jag undrar är: Varför sätter vi i oss så mycket protein om vi inte behöver det? Om man bara behöver äta 12% mer protein än någon som inte tränar, varför gör alla det för?

Jag orkar inte sitta här och citera hela sidor, men det står att en fullvuxen man som inte tränar behöver ungefär 30-35 gram protein om dagen till hår, naglar, hus etc. 12% påslag är ju ingenting? Vidare står det, att eftersom en pound (456 gram om jag inte missminner mig?) muskler består av 100 gram protein. Vilket skulle motsvara typ 15 gram extra om dagen.

Någon som har lust och kunskap att förklara? *gah!*

edit/ Efter att ha läst vidare står det att det är inte det extra proteinet som ger en högre grad av tillväxt utan "steroiderna" (ja det stod så) i fettet på köttet som gör det. Så jag antar att det är sant vad man hört hela livet ändå. Man kan komma långt på bara mat :p Men betyder detta då att proteintillskott är helt onödigt ur ett byggarperspektiv? Anledningen till att jag satte mig å börja blädda var för att jag inte kunde sova, men nu känns ögonlocken tunga igen så jag ska passa på att kasta mig under täcket. Vore trevligt att läsa vad ni har för erfarenheter och åsikter i alla fall :)

God natt!

Tabbe
2011-07-21, 06:06
Grub grub grub *kissass* :naughty:

Sverker
2011-07-21, 06:52
Den heta potatisen om proteinbehovet vågar inte jag röra.


Nu något helt OT.

Däremot måste Covert Bailey ha skrivit böcker redan på 1980-talet. Jag minns att han koncentrerade sig mycket kring pulsen när det gällde att bränna fett. Området var helt nytt för mig men genom att välja rätt puls skulle arbetet bli tillräckligt högt utan att det bildades mjölksyra i musklerna.
Idag kan alla med pulsklocka detta utantill men jag satt på motionscykeln och trampade i korta pass om 20 minuter 2 - 3 ggr per dag. Det gällde att för mig att hålla ca 120 slag/minut vilket betydde att jag räknade pulsen vid handleden under 15 sekunder och multiplicerad med 4 hela tiden.

King Grub
2011-07-21, 07:47
Det stämmer säkert att proteinbehovet minskar vid styrketräning och att man klarar sig på mindre protein som styrketränande än som marathonlöpare. Det betyder givetvis inte samma sak som att man optimerar muskeluppbyggnaden med det lägre proteinintaget. Proteinbehov för vad? Leva ett normalt liv eller träna för maximal muskeltillväxt?

Ett fel författaren gör är att han bara verkar tro att det är proteinet från födan som används och behövs för muskeluppbyggnaden och har helt ignorerat signalmekanismer.

Men betyder detta då att proteintillskott är helt onödigt ur ett byggarperspektiv?

Ja, det är korrrekt. Det går lika bra med protein från mat.

Sniggel
2011-07-21, 09:33
Tycker det låter logiskt att tunna maratonlöpares kroppar med förråd av fett som nästan är slut börjar leta fler energikällor än kolhydrater och fett.

Det som grub nämner om signalmekanismer antar jag har att göra med att där nog finns en del signalmekanismer efter träningspasset som gör att den förlorade muskelmassan hyfsat lätt byggs in igen om man får i sig protein (kanske?).

TheIsh
2011-07-21, 13:23
Det stämmer säkert att proteinbehovet minskar vid styrketräning och att man klarar sig på mindre protein som styrketränande än som marathonlöpare. Det betyder givetvis inte samma sak som att man optimerar muskeluppbyggnaden med det lägre proteinintaget. Proteinbehov för vad? Leva ett normalt liv eller träna för maximal muskeltillväxt?

Ett fel författaren gör är att han bara verkar tro att det är proteinet från födan som används och behövs för muskeluppbyggnaden och har helt ignorerat signalmekanismer.



Ja, det är korrrekt. Det går lika bra med protein från mat.

Han menar ju på att mängden protein finns där redan vid +12% extra protein, men att de som föder upp djuren "beefar upp dem" med något heter DES, diethylstilbestrol.

"When ranchers want to "beef up" their cattle, they put the steroid DES diethylstilbestrol, in cattle feed. Steroids, whether natural in animal products, or synthesized for black-market drugs, make muscles absorb more protein than normal ("beefing" them up) but also adds more fat."

Vilket får mig fundersam. Jag vet att USA är "addative experts", och att de skulle ha i "steroider" i mycket av köttet de producerar förvånar mig inte heller. En arketypisk Amerikan har ju breda käkar, stort huvud och är till synes stor för sin ålder. När såg man en 17 åring svensk med ett sådant utseende?
Köper man kravmärkt, eller vad det nu kallas när alla djuren mår bra (tills de dör), är väl chansen minimal att de har ett djuren fått äta någon slags belgian blue diet antar jag?

Så varför betala extra för äta "nyttigt" när man kan äta kött proppfullt med sånt som hjälper muskeltillväxten :confused:

Tycker det låter logiskt att tunna maratonlöpares kroppar med förråd av fett som nästan är slut börjar leta fler energikällor än kolhydrater och fett.

Det som grub nämner om signalmekanismer antar jag har att göra med att där nog finns en del signalmekanismer efter träningspasset som gör att den förlorade muskelmassan hyfsat lätt byggs in igen om man får i sig protein (kanske?).

Så tänkte jag också, men tydligen räcker ett halvt kilo fett för ett teoretiskt 17h maraton. Och säg en person som inte har till övers?

Sverker
2011-07-21, 14:09
Minns jag inte helt fel så verkar diethylstilbestrol mer som östrogen och saknar testosteronets egenskapor.

En snabb koll på Livsmedelsverkets sida visade att det inte funnits diethylstilbestrol i någon av de kontroller de gjort i Sverige under 2000-talet.

King Grub
2011-07-21, 14:42
Han menar ju på att mängden protein finns där redan vid +12% extra protein, men att de som föder upp djuren "beefar upp dem" med något heter DES, diethylstilbestrol.

Nu pratar jag om styrketränande människor.

TheIsh
2011-07-21, 14:46
Nu pratar jag om styrketränande människor.

Jag också?

edit/ Det Bailey verkar skriva om jag inte totalt misstolkar allt är att, RDI av protein+12% för att bygga. Att äta mer än ~12% skulle inte ge någon *ökad/snabbare* muskeltillväxt. Så tolka jag det åtminstone. Och jag antar att det var därför han tog upp DES som orsaken. Större mängd kött (protein) = större mängd DES.
Så, skulle du hålla med om att 200 gram protein/dag från pulver alltid är bättre än 100 gram från kött i muskelbyggande syfte?

snarlik
2011-07-21, 15:35
Minns jag inte helt fel så verkar diethylstilbestrol mer som östrogen och saknar testosteronets egenskapor.

En snabb koll på Livsmedelsverkets sida visade att det inte funnits diethylstilbestrol i någon av de kontroller de gjort i Sverige under 2000-talet.

Men Sverker skriver ju att det inte finns i svenskt kött (som har kontrollerats).

TheIsh
2011-07-21, 17:38
Nej, det är jag med på. Men säg så här då.
100 gram kött med det i. Eller 100 proteintillskott. Om man skulle välja. Och då ska man komma ihåg att det var fettet som innehöll det, och inte köttet, därför kan jag inte gärna säga "100 gram protein, från kött" känner jag.

Det jag undrar är helt enkelt om mängden protein skulle spela någon roll, för enligt boken gör det ju inte det. Och ändå äter alla BB's sjukt mycket protein, och har gjort åtminstone sen 70-talet.

edit/ Den slutgiltiga frågan blir ju om jag kan lita på vad som står.

King Grub
2011-07-21, 18:05
Visst spelar mängden protein roll.

It has been proposed that, once maintenance requirements are achieved, additional protein intake has no effect on 24-h whole-body protein balance, because the elevated peak during the day is balanced by a greater nadir in the evening. However, this proposed response is at odds with considerable experimental data indicating that, as protein intake increases, total amino acid retention increases, even when intake is above that required for amino acid balance.

Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S

TheIsh
2011-07-22, 22:35
Sverker@ Jag missade lite av vad du skrev. Ja, han må ha vart aktiv redan på 80-talet. Han ser ut att vara i övre femtioårsåldern åtminstone, av boken att döma.

On topic: Någon som har läst boken i fråga? Ska man "stoppa undan" boken eller?
Hela poängen med att köpa den var ju att ha korrekt information till hands när jag behövde den. Nu känns den ju inte lika pålitlig längre.