handdator

Visa fullständig version : Varför ger man religiösa samfund pengar?


Baluu
2011-07-20, 19:21
Tycker ni att skattepengar ska gå till religion och kultur? Mer än 11 miljarder gick åt förra året till "Kultur, medier, trossamfund och fritid".

Alkro
2011-07-20, 19:23
Tycker ni att skattepengar ska gå till religion och kultur? Mer än 11 miljarder gick åt förra året till "Kultur, medier, trossamfund och fritid".

Då jag inte är religiös själv faller religion in under kategorin "kultur" för mig. Så visst kan de få pengar precis som att någon dassig lokalteater får pengar.

Dock tycker jag inte att man ska ta särskild hänsyn till religioner vid lagstiftning etc.

Baluu
2011-07-20, 19:32
Då jag inte är religiös själv faller religion in under kategorin "kultur" för mig. Så visst kan de få pengar precis som att någon dassig lokalteater får pengar.

Dock tycker jag inte att man ska ta särskild hänsyn till religioner vid lagstiftning etc.
Varför ska en dassig lokalteater få pengar? Kan de inte locka till sig betalande kunder på egen hand? Om de misslyckas, är det då skattebetalarnas ansvar att betala för något som uppenbarligen folk inte vill ha?

Alkro
2011-07-20, 19:38
Varför ska en dassig lokalteater få pengar? Kan de inte locka till sig betalande kunder på egen hand? Om de misslyckas, är det då skattebetalarnas ansvar att betala för något som uppenbarligen folk inte vill ha?

Det finns mycket som jag tycker att skattepengarna inte borde gå till och kulturstöd är en minimal del av dessa :)

Ondskapelsen
2011-07-20, 21:01
Låt marknadsekonomin sköta sitt. Om folk nu vill se teater så kommer branschen att blomstra. De gör den dock inte :).

Mitosis
2011-07-20, 21:09
Låt teater och musikaler självdö, jag kommer inte sakna dem :D

stridis
2011-07-20, 21:43
Varför ska en dassig lokalteater få pengar? Kan de inte locka till sig betalande kunder på egen hand? Om de misslyckas, är det då skattebetalarnas ansvar att betala för något som uppenbarligen folk inte vill ha?

Vissa saker är ju mer nischade. Om vi tar en tv-analogi: Om pöbeln bara vill se på big brother exempelvis... Därför vi har Public service tv som SVT (ok låt oss inte gå in på hur väl de sköter det uppdraget det är en lite annan diskussion).

Kulturbarbari skulle vara billigare visst, men visst behöver man betala för att det skall finnas ett rikt utbud?

Sheogorath
2011-07-20, 21:51
Jag tror inte Beethoven fick kulturbidrag. Kulturen måste överleva för egen maskin och den som är så smal att den inte kan stå på egna ben lever bäst som fritidssysselsättning hos annars normalt arbetande folk.

Baluu
2011-07-20, 21:51
Vissa saker är ju mer nischade. Om vi tar en tv-analogi: Om pöbeln bara vill se på big brother exempelvis... Därför vi har Public service tv som SVT (ok låt oss inte gå in på hur väl de sköter det uppdraget det är en lite annan diskussion).

Kulturbarbari skulle vara billigare visst, men visst behöver man betala för att det skall finnas ett rikt utbud?
Men är det rimligt att hela Sverige betalar för att ett fåtal personer tycker antikrundan är finkultur?

young_george
2011-07-20, 21:58
Jag tror inte Beethoven fick kulturbidrag. Kulturen måste överleva för egen maskin och den som är så smal att den inte kan stå på egna ben lever bäst som fritidssysselsättning hos annars normalt arbetande folk.

You said it.

stridis
2011-07-20, 22:04
Jag tror inte Beethoven fick kulturbidrag. Kulturen måste överleva för egen maskin och den som är så smal att den inte kan stå på egna ben lever bäst som fritidssysselsättning hos annars normalt arbetande folk.

Men tycker du utgiften är så förbannat stor då? Politiker tar ju beslut från rövhålet jämnt och ständigt för sådana belopp, vissa blir ju mer belysta än andra(Som Hallandsåsen, herrejävlar!)
.
Annars så brukar ju vissa andra tycka väldigt illa om mainstreamifieringen, men inte du uppenbarligen. Det är en avvägningsfråga tycker jag, att stödja alternativa eller inte så alternativa men inte så lönsamma verksamheter så att vi kan ha ett kulturutbud- som inte bara är av bästsäljartypen.

Nu är jag inte någon typ som personligen är begiestrad i vare sig operor eller religiösa samfund, men det finns nog något för rätt många som får stöd.

feyin
2011-07-20, 22:06
För att kunna höja skatten så privatpersoner inte blir rik nog att ta över Sverige.

stridis
2011-07-20, 22:11
För att kunna höja skatten så privatpersoner inte blir rik nog att ta över Sverige.

Foliehatten åkte på ser jag. M har förvisso en inte så fräsch agenda som styr dem, men skattehöjningar är inte utmärkande för dem.

Sheogorath
2011-07-20, 22:11
Men tycker du utgiften är så förbannat stor då? Politiker tar ju beslut från rövhålet jämnt och ständigt för sådana belopp, vissa blir ju mer belysta än andra(Som Hallandsåsen, herrejävlar!)
.
Annars så brukar ju vissa andra tycka väldigt illa om mainstreamifieringen, men inte du uppenbarligen. Det är en avvägningsfråga tycker jag, att stödja alternativa eller inte så alternativa men inte så lönsamma verksamheter så att vi kan ha ett kulturutbud- som inte bara är av bästsäljartypen.

Nu är jag inte någon typ som personligen är begiestrad i vare sig operor eller religiösa samfund, men det finns nog något för rätt många som får stöd.

Jag gillar elektronisk musik som är skapligt smal och tvivlar på att producenterna får kulturbidrag. Eldsjälar kommer alltid skapa smalkultur för att de brinner för det och vi som uppskattar deras verkar kommer veta var vi ska leta för att kunna ta del. Att politiker drar pengar ur våra arslen för diverse dumheter X rättfärdigar inte att man gör det för andra dumheter Y. Förmodligen tycker jag som jag gör för att jag ser de som lever på bidrag för att producera smalkultur som sådana personer som känner att de måste upplysa den grå, stumma, dumma Big Brother-sittande massan om vad som faktiskt är "äkta konst". Att dessa näsan-upp-i-vädret-snobbar går i sank motiverar mig nog mer än det fåtal kronor som kan sparas till egen ficka. Det är mer en ideologisk fråga än en ekonomisk.

stridis
2011-07-20, 22:20
Sheo: Ja, det har jag en förståelse för. Lite av "snobbismen" skulle gärna få försvinna, men det är inte jag som styr över just vilka som får och inte får. Jag landar dock i ståndpunkten att det får kosta som idag.

pragmatist
2011-07-20, 22:21
Stöd till trossamfund utgör 50 miljoner av de där 11 miljarderna, kan man påpeka. De största posterna är stöd till folkbildning (3,2 miljarder) d.v.s. vuxenutbildning av olika slag (varför detta hamnar här och inte i utbildningsbudgeten är för mig okänt) och stöd till idrotten (1,2 miljarder).

http://www.regeringen.se/content/1/c6/13/17/16/ccc7795e.pdf

Sheogorath
2011-07-20, 22:21
Sheo: Ja, det har jag en förståelse för. Lite av "snobbismen" skulle gärna få försvinna, men det är inte jag som styr över just vilka som får och inte får. Jag landar dock i ståndpunkten att det får kosta som idag.

Ja, läget idag är inte precis något jag kommer ligga sömnlös över heller. Det finns viktigare saker på agendan.

Herr Oberst
2011-07-20, 22:25
Religion skall bekämpas, inte uppmuntras

Barstar
2011-07-20, 22:30
Jag har svårt att tro att någon teater, opera, idrottsförening eller mindre tidning skulle överleva utan statligt stöd. En sådan lösning skulle utarma vår idrottsrörelse (som förmodligen får lika mycket pengar som kulturen, källa saknas), vårt kulturutbud, vårt medielandskap och så vidare. Jag antar att det gäller att bestämma sig om man tycker att det är värt pengarna, och det tycker jag att det är.

C.E.J.
2011-07-20, 23:55
Jag tror inte Beethoven fick kulturbidrag. Kulturen måste överleva för egen maskin och den som är så smal att den inte kan stå på egna ben lever bäst som fritidssysselsättning hos annars normalt arbetande folk.

Jag gillar detta.

Loke
2011-07-21, 00:16
Jag tror inte Beethoven fick kulturbidrag. Kulturen måste överleva för egen maskin och den som är så smal att den inte kan stå på egna ben lever bäst som fritidssysselsättning hos annars normalt arbetande folk.

Jag blev tvungen att kolla på wikipedia, för jag är helt säker på att du har fel. Konstnärer av olika slag har fått massor av stöd från monarker i historien. Lite hittade jag, även om jag misstänker att det kan ha funnits mycket mer:

"Some of his early patrons, including Prince Lobkowitz and Prince Lichnowsky, gave him annual stipends in addition to commissioning works and purchasing published works."

Stipendier från prinsar tycker jag gott motsvarar dagens statliga bidrag.

Tolkia
2011-07-21, 00:53
Men är det rimligt att hela Sverige betalar för att ett fåtal personer tycker antikrundan är finkultur?
Lite OT, men Antikrundan är ffs inte finkultur, det är mainstream i samma klass som Allsång på Skansen.

dupper
2011-07-21, 02:05
Jag gillar elektronisk musik som är skapligt smal och tvivlar på att producenterna får kulturbidrag. Eldsjälar kommer alltid skapa smalkultur för att de brinner för det och vi som uppskattar deras verkar kommer veta var vi ska leta för att kunna ta del.

Men är det inte bra, tycker du, att det finns bidrag att hämta för dessa?

Sheogorath
2011-07-21, 05:42
Jag blev tvungen att kolla på wikipedia, för jag är helt säker på att du har fel. Konstnärer av olika slag har fått massor av stöd från monarker i historien. Lite hittade jag, även om jag misstänker att det kan ha funnits mycket mer:

"Some of his early patrons, including Prince Lobkowitz and Prince Lichnowsky, gave him annual stipends in addition to commissioning works and purchasing published works."

Stipendier från prinsar tycker jag gott motsvarar dagens statliga bidrag.

Jag ville bara ha en catchig punch-line ;) Man kan ju ändå fråga sig om det var rätt. "Stipendierna" gavs sannolikt av högst personliga skäl ("Jag gillar Beethoven, ju!") men pengarna kom som alltid från plundring antingen av andra folk eller den egna befolkningen.

Sheogorath
2011-07-21, 05:43
Men är det inte bra, tycker du, att det finns bidrag att hämta för dessa?

Varför ska du behöva betala för min musik?

feyin
2011-07-21, 06:20
Foliehatten åkte på ser jag. M har förvisso en inte så fräsch agenda som styr dem, men skattehöjningar är inte utmärkande för dem.
Den enda logiska förklaringen varför man ger pengar till religiösa samfund .

stridis
2011-07-21, 09:42
Jag ville bara ha en catchig punch-line ;)

Den blev jävligt catchig faktiskt, men...

Den enda logiska förklaringen varför man ger pengar till religiösa samfund .

Politiker är ett gäng gammla gubbar mest, att de vill se statligt stöd för kyrkor är ganska givet, och i rättvisans namn så får det ju gå till allsköns samfund. Snälla ta av foliehatten.

Eddie Vedder
2011-07-21, 10:03
Jag tror inte Beethoven fick kulturbidrag.

Beethoven kanske var kass i jämförelse med massor av andra kompositörer som aldrig fick chansen på grund av ekonomin? ;)

Skämt åsido så är jag kluven. Jag är ju själv lite av en "kulturfjolla" och tycker kulturen är viktig men jag tycker samtidigt inte att man kan ge pengar till allt som knappt någon vill ha heller. Det blir lite som Saabdiskussionen nästan. Hur långt ska staten gå för att hålla liv i något som nästan ingen vill ha?

Jag är som sagt kluven.

young_george
2011-07-21, 10:13
Om man vill ta andras pengar för att skapa kultur kan man ju göra det med lite stil iallafall.

Schysst uzi
http://wwwc.aftonbladet.se/noje/9909/02/02s30liam67.jpg