handdator

Visa fullständig version : Sura uppstötningar och illamående av EAA?


seriegubben
2011-07-20, 18:43
Hej alla på kolozzeum!

Jo, jag har lidit av sura uppstötningar och illamående i mer än en vecka nu. Min livssituation erbjuder ingen stress, och jag äter enligt sjukrådgivningens rekommendationer för att minska besvären.

Det enda jag kan tänka mig som har avvikit från min tidigare kost, och som skulle kunna ha startat det hela, är att jag för sedan ca 3 veckor började med EAA. Det och att jag äter laktosfri kvarg till mellanmål (är laktosintolerant). Jag tar en skopa EAA innan träningen och en efter.

Finns det något som talar för att EAA skulle kunna ge dessa besvär, generellt sett, och är det värt att avstå från EAA ett tag för att se om det blir bättre tycker ni?

Tack på förhand!

Vunnis
2011-07-20, 18:54
Det finns dom som får sura uppstötningar av EAA, ja. Provat att skölja ner det med mer vatten? Håller det i länge?

exevision
2011-07-20, 18:58
Har själv haft en problem mage och är laktosintolerant. Började med prolaktas (finns på apoteken) och problemen är borta. Körde dock aldrig med EAA innan jag började med prolaktas. Man blir dock lite rörig i magen de första dagarna när man börjar med prolaktas.

seriegubben
2011-07-20, 19:26
Det finns dom som får sura uppstötningar av EAA, ja. Provat att skölja ner det med mer vatten? Håller det i länge?

Jag sköljer ju ner det med 1/2 liter vatten ungefär. Jag tränar styrketräning 3 ggr i veckan, så det blir ju 6 doser EAA per vecka. Jag började med EAA för ca 3-2 veckor sedan, och sedan lite mer än en vecka sedan har jag haft konstanta sura uppstötningar, 24/7. Konstant illamående följer dessvärre med detta, som sagt.

Har själv haft en problem mage och är laktosintolerant. Började med prolaktas (finns på apoteken) och problemen är borta. Körde dock aldrig med EAA innan jag började med prolaktas. Man blir dock lite rörig i magen de första dagarna när man börjar med prolaktas.

Tack för tipset, men så vitt jag vet så innehåller väl EAA ingen laktos? Annars håller jag mig till laktosfria livsmedel och preparat :)

exevision
2011-07-20, 19:46
Tack för tipset, men så vitt jag vet så innehåller väl EAA ingen laktos? Annars håller jag mig till laktosfria livsmedel och preparat :)

Nä, men rent allmänt fick jag mindre problem med magen. Vet inte om samma sak skulle gälla dig dock.

seriegubben
2011-07-21, 14:17
Bump! :(

Är det verkligen så att vissa upplever långvariga sura uppstötningar av EAA?

Vunnis
2011-07-21, 14:19
Nä, men rent allmänt fick jag mindre problem med magen. Vet inte om samma sak skulle gälla dig dock.
Han har ingen användning för prolaktas så länge han håller sig ifrån laktos.

Bump! :(

Är det verkligen så att vissa upplever långvariga sura uppstötningar av EAA?
Långvariga har jag nog inte läst någonting om, så jag skulle gissa på att det beror på någonting annat.

seriegubben
2011-07-21, 16:59
Långvariga har jag nog inte läst någonting om, så jag skulle gissa på att det beror på någonting annat.
Det är ju absolut det mest rimliga att utgå från, men det är bara det att jag verkligen inte kan se någonting annat i min vardag som kan ha utlöst det. Jga har haft magkatarr förr, som ett resultat av ofantlig stress, men för tillfället är jag inte ens i närheten av att vara utsatt för en sådan stressfaktor som jag var förut. På det hela taget är min vardag lugn och harmonisk, förutom det här med uppstötningarna då.

När du säger att EAA kan ge upphov till sura uppstötningar, under vilket tidsspann då menar du ungefär?