handdator

Visa fullständig version : Köpa kött direkt från gård?


PowerSlize
2011-07-20, 18:38
Kom o tänka på att man kanske tjänar lite pengar på samt får riktigt gött kött om man köper kött direkt från någon gård i närheten av samhället man bor i..

Någon som gjort detta? Vad brukar priserna hamna på, samt hur mycket måste man köpa åt gången?

Eller handlar alla på Ica eller Konsum?

typ nått sånt här tänkte ja mig http://www.yansgard.se/Default.aspx?sida=kategori&id=1

StarkaUlf
2011-07-20, 18:44
Köper du en stor mängd kött så kan du säkert spara in kronor, fast jag har faktiskt ingen aning.
Vet bara att min farmor köpte ~300 kilo kött av alla dess slag av en bonde/slaktare :D det tog upp några frysar i deras garage!

tossefar
2011-07-20, 18:50
Det är ju inte så många gårdar som slaktar djur själva, så det kan bli lite krångligt.

OneManArmy
2011-07-20, 19:58
Kolla annonser osv i tidningen. Häromkring brukar det stå tex "fläskkött 50kr/kg!" men då ska man köpa typ en 20kg eller så också.

Köpte en kvarts nöt (ca 30kg eller nåt åt det hållet) fick betala typ 70kr kilot eller så men var klockrent kött. Styckat och klart och färsen jag fick med där, heeelvete vilken skillnad om man jämför med nötfärsen från ica :)

PowerSlize
2011-07-20, 20:06
Kolla annonser osv i tidningen. Häromkring brukar det stå tex "fläskkött 50kr/kg!" men då ska man köpa typ en 20kg eller så också.

Köpte en kvarts nöt (ca 30kg eller nåt åt det hållet) fick betala typ 70kr kilot eller så men var klockrent kött. Styckat och klart och färsen jag fick med där, heeelvete vilken skillnad om man jämför med nötfärsen från ica :)

låter nice de.. har googlat lite och det finns ju massa gårdar att köpa från så de borde inte va ngr problem. Dock får man ju köpa typ 20kg minst men de går ju åt ganska fort ändå.. man kan ju gå ihop två stycken också om man e lite osäker första gången eller om man ej vill ha så mycket..

Insulinus
2011-07-20, 20:17
Kolla med jaktförbund i närheten också, många jägare som säljer kött :) Dyrare med vilt iofs.

Annars är bönder och gamla eller nuvarande slaktare bra att ha, jag köpte själv alltid en halv gris och en halv ko som jag sedan fick styckat i olika bitar + färs och fryste ner :) Gav runt 50kr/kg

OneManArmy
2011-07-21, 05:51
Ja är det inte älgjakt snart?

Anders The Peak
2011-07-21, 06:41
Riktigt gårdsstyckat kött enligt regelverket gör att priset blir högt. Svartslaktat eller slakterislaktat kött kan säljas betydligt billigare jämfört med gårdsslaktat kött men det är samma sak som det du handlar i livsmedelsbutiken. Om ni hittar gårdsslaktat kött till bra priser så är det antingen svartslaktat eller slakterislaktat.

Löpsko
2011-07-22, 11:37
Om man köper kött från gård och de ska vara mening rent prismessigt så ska man ta till vara på ALLT. annars är de inte värt.. dvs koka buljong, göra pölsa osv.

BLOSSA
2011-08-18, 21:43
Precis beställt 20kg svartslaktad vildsvin.Tric kollat,priset e lite olika från gång till gång men man tjänar på det.Samma sak med mjölk,köper mycket råmjölk som blir en mycket billig proteinkälla för mig!

maqan
2011-08-19, 07:48
Det är dyrare att köpa kött direkt från en gård precis som Anders säger men om man ser till pris vs. kvalitet så är det oslagbart om djuren har fötts upp på rätt sätt. Dvs. har fått växa sin egen takt och haft tillgång till frigående bete större delen av året.

Nykropp
2011-08-19, 10:26
Största fördelen är väl att man är säker på vart köttet kommer från. Handlar själv på en köttbod ibland med egen produktion. Jädra skillnad på kvalitet mot det stresskött som man köper i butik.

vicarious
2011-08-19, 12:15
Det är ju inte så många gårdar som slaktar djur själva, så det kan bli lite krångligt.

Riktigt så funkar det inte, man måste inte slakta själv. Man skickar djur på slakt, sen kan man välja att ta tillbaks en del av det köttet från slakteriet.

bear.flowertwig
2011-08-19, 12:21
Om det är någon som har tips på gårdar i Sthlmstrakten som säljer direkt får ni gärna hojta till.

Johan O
2011-08-19, 12:55
http://www.gronagardar.se/

Levererar även till Fjollträsk!

vicarious
2011-08-19, 13:43
http://www.gronagardar.se/

Levererar även till Fjollträsk!

Hehe :D

eson
2011-08-21, 09:09
http://www.abygard.se/

Ligger i uppsala.