handdator

Visa fullständig version : VLCD-kur som motivationssporre -> deff


p0kerfac3
2011-07-20, 10:27
Sökt en del men inte direkt funnit något, kanske en o annan tråd men ingen har diskuterat det jag undrar:
Ni som kört en VLCD-kur på något pulver i kanske 1-2 veckor som motivationssporr, o sen övergått till en kaloriberäknad deff, kanske på -500 kcal eller -1000 kcal per dag, har ni gått upp? vet att man ändå ligger på minus, men jag menar de är ju skillnad på o käka 500-600 kcal / dag på VLCD-kuren än ex 1400 kcal/ dag (då ligger jag på -1000) i minus.
Men det funkar alltså? Att käka VLCD o sen gå över till en schysst deff me en kaloribudget?

Gärna dela me er om hur de gick oxå! *flex*

young_george
2011-07-20, 10:38
Förutsatt att du ligger på kaloriunderskott kommer du gå ner i vikt. Något annat vore en fysisk omöjlighet.

Så ja, det fungerar och är inget man kan ha åsikter om, det bara är så.

Lychgate
2011-07-20, 10:40
Klart det funkar. Dock kan man gå upp i vikt efteråt pga mat i tarmen och eventuella kolhydrater man äter binder vätska i musklerna. Så känner du för att köra en kickstart så gör det.

willtjam
2011-07-20, 10:42
Såvitt jag vet så innehåller en VLCD-kur betydligt mycket mindre protein än en exempelvis en PSMF-diet, vilket gör att det passar bättre som en bantningsdiet snarare än en deffdiet.

Reaper123
2011-07-20, 10:51
Förra sommaren provade jag att köra en "mixad" vlcd-kur och gick ner 10kg på 8 veckor. Funkade alltså, men det såklart pga att jag hade ett kcalunderskott! ;)

VLCD känns mest för nån med tex 30kg övervikt, då musklerna tar stryk på en normalviktig! Ångrar själv att jag körde "vlcd", för tog lång tid att hämta tbx den förlorade styrkan och massan i musklerna!

Inge Enveten
2011-07-20, 11:33
Skulle rekommendera kycklingfilé med broccoli eller gröna bönor före VLCD varje dag i veckan som "snabbfix" om personen i fråga inte hade några riktigt skumma önskningar (typ att känna hunger eller att förlora musklemassa).

z_bumbi
2011-07-20, 11:56
Om man börjar med två veckor VLCD så skulle jag sen inte börja äta normalt minus 500 kcal utan trappa upp maten lite lugnare. Kroppen kan reagerar med en viktökning som är större än det man har tappat på två veckor och det kan vara lite knäckande om man inte vet varför det händer (det är inte så mycket fett som kolhydrater och vätska). Så öka mängden mat under en vecka eller två och lägg dig gärna lite lägre än högre då du inte vet vad din nya nollnivå är.
Om det inte är en kraftig övervikt skulle jag iofs hellre köra ett stort underskott (t ex 1000 kcal) i tre eller fyra veckor för få igång deffen lite snabbare och sen justera det så att man hamnar på ett lite lägre underskott. I praktiken innebär det antagligen en minusnivå som ligger mellan 500-1000 kcal jämfört med utgångsläget från start så det blir ingen stor justering.

Vilken metod som är "bäst" beror nog mest på hur man funkar med mat och hur man känner inför de olika metoderna så välj den du tror på.

OBS! Jag har räknat på en normal energiförbrukning dvs minst 2000 kcal per dag, gör du av med mindre så kör med mindre underskott för att inte hamna för lågt.

p0kerfac3
2011-07-20, 13:11
Okej tack så mycket för alla svar! *cupid*
Har precis inköpt 3 pkt nutrillet ;)

z_bumbi, tack för ditt utförliga svar;
funkar det om jag lägger mig på -1000 direkt?
För har kört på det förrut o de funkade utmärkt :)

Ronn
2011-07-20, 13:22
Efter att ha läst den här och den andra tråden du skapade så känns det som att du egentligen inte tar till dig av vad folk skriver utan är mer ute efter att få bekräftelse på att ett jättestort underskott kommer få dig att gå ner.

Jag får intrycket att du kanske har en ohälsosam inställning till mat och kropsvikt, rätta mig gärna om jag har fel.

Du borde lyssna på råden du får här på forumet, risken är annars tor att du blir besviken i slutändan.

z_bumbi
2011-07-20, 15:35
Okej tack så mycket för alla svar! *cupid*
Har precis inköpt 3 pkt nutrillet ;)

z_bumbi, tack för ditt utförliga svar;
funkar det om jag lägger mig på -1000 direkt?
För har kört på det förrut o de funkade utmärkt :)

Det beror ju på hur mycket du äter idag vad som kan vara lämpligt.
Äter du 2000 kcal så är 1000 kcal mycket men möjligt om du tänker på vad du äter för att inte få några näringsbrister. 1000 kcal är dock inget du bör köra på hela deffen med en så låg utgångsnivå utan det är frågan om en startperiod för att sedan ha ett betydligt mindre underskott.
Äter du mindre så får du självklart ha ett mindre underskott för att inte hamna för lågt.
Äter du mer så kan 1000 kcal funkar under lite längre period men inte ens är det någon höjdare att för länge dvs du får justera så att du har ett mindre underskott inom en rimlig tid.

Jonas N
2011-07-20, 21:37
Att du gör två trådar på mindre än en vecka om extrema kaloriunderskott när du samtidigt tränar relativt hårt talar snarare för att du har något annat problem. Ta det lugnt och långsiktligt istället.

Löpsko
2011-07-21, 20:29
Ja körde VLCD i 2 veckor och övergick till gi/lchf och märkte ingen som helst uppgång.. är nog indeviduelt.

Mackattack
2011-07-21, 21:57
Felpost.

willtjam
2011-07-21, 22:06
Ja körde VLCD i 2 veckor och övergick till gi/lchf och märkte ingen som helst uppgång.. är nog indeviduelt.

Det beror ju som på kaloriintaget. GI eller LCHF säger ingenting om kalorimängden, utan bara kolhydratsmängden/kvalitén.

isakt
2011-07-21, 22:09
Beror nog på att vätskeökningen i kroppen som ökat kolhydratsintag ger efter en VLCD kur uteblev, då du gick över till LCHF där du fortsätter att driva kroppen med ketoner.
Så du lämnade aldrig ketosen. Lchf borde alltså vara ypperligt efter vlcd om man gråter över varje gram på vågen :)

Löpsko
2011-07-22, 10:49
Det beror ju som på kaloriintaget. GI eller LCHF säger ingenting om kalorimängden, utan bara kolhydratsmängden/kvalitén.


nej men den informationen ja hittade var att VLCD bara är en quickfix och börjar man äta mat efter går man upp de man förlorat.. vill bara påpeka att de inte stämmer.

vicarious
2011-07-22, 11:23
VLCD behöver ju inte per automatik innebära shakes.

Som Oli skriver så kan man ju köra en slags VLCD fast med fast föda.

500g kycklingfile och 1kg broccoli = ca 750-850 kcal och 130-140g protein. Kombinera med ett multi/vitamin tillskott.