handdator

Visa fullständig version : Samma underskott varje dag eller dela upp det annorlunda?


Chrilleee
2011-07-20, 01:32
Jag började träna och deffa seriöst för cirka 5 veckor sedan och försöker ligga på -1000kcal/dag.

Just nu så kör jag just -1000kcal varje dag och lägger till cirka 500kcal på träningsdagarna.
Är det en bra uppskattning förresten? på cirka 1h 15m styrketräning, kör alltid rätt hårt.

Det jag undrar är om det gör någon skillnad om jag lägger det annorlunda? Om jag ligger -800kcal på vilodagarna och -1200 på träningsdagarna? Ibland kan det nämligen vara lite svårt att komma upp i 2g proteinn/kg kroppsvikt på 90kg och 1500kcal.

Inge Enveten
2011-07-20, 01:50
Beror på hur fet du är
Beror på din målsättning
Beror på hur det har gått hittils

Men rent generellt är det inte något oroväckande eller så bland det du gör just nu

kettlebellGuden
2011-07-20, 07:23
Jag tänker påstå att det inte kommer att göra någon skillnad alls, förutom att det kanske känns behagligare. Känns det bättre så kör med det.

Vad är förresten problemet med att få i sig 180g protein på 1500kcal?

Lychgate
2011-07-20, 09:42
Enklast att se på veckobalans. Själv kör jag mindre energi på vilodagar genom att skippa kolhydrater, lite mer genom kolhydrater på träningsdagar och lite extra energi från protein på bendagar. ;)

Hade alltid legat på minst 2g/kg protein även om det innebär att deffen tar längre tid.

Reaper123
2011-07-20, 11:05
Hur du väljer att lägga upp det per dag har med hur det funkar för dig, men tycker du ska se det i det "stora hela", alltså tex över en vecka! Spelar alltså troligen ingen som helst roll, bara den klassiska optinojja som kickat in!

Förstår däremot inte problemet med att komma upp i 180g protein på 1500kcal, det är förvisso drygt 50E% men jag har klarat av 190g på <1300 kcal! ;)

Chrilleee
2011-07-20, 16:36
Beror på hur fet du är

185cm lång, 90kg. Dock så gissar jag att jag har lite muskler under fettet i alla fall :p Mäter 106cm över bröst och ca 96 runt magen (över naveln, där det är som störst).
Började på 94kg/107cm/102cm för 5-6 veckor sedan.

Beror på din målsättning

Tappa fettvikt och helst lyckas bygga muskler samtidigt.

Beror på hur det har gått hittils

Har i stort sett ökat på alla vikter sedan första träningsdagen för 5-6 veckor sedan. Idag var första gången jag sänkte på en vikt, men det gissar jag kan bero på att jag ändrade tekniken samt att jag bara sovit drygt 6h inatt.

Jag tänker påstå att det inte kommer att göra någon skillnad alls, förutom att det kanske känns behagligare. Känns det bättre så kör med det.

Vad är förresten problemet med att få i sig 180g protein på 1500kcal?
Blev lite fel där, snarare att hamna över 2g som vissa dagar kan bli knepigt. Problemet ligger i maten jag äter så är nog där jag får prioritera om.

Hur du väljer att lägga upp det per dag har med hur det funkar för dig, men tycker du ska se det i det "stora hela", alltså tex över en vecka! Spelar alltså troligen ingen som helst roll, bara den klassiska optinojja som kickat in!

Förstår däremot inte problemet med att komma upp i 180g protein på 1500kcal, det är förvisso drygt 50E% men jag har klarat av 190g på <1300 kcal! ;)
Okej, då kanske jag ska lägga om det lite beroende på vad jag tänkt göra vissa dagar!
Är nog främst kosten vissa dagar som ställer till det, lite för mycket fett som gör att jag inte kommer upp i det ibland.

Inge Enveten
2011-07-20, 18:03
70 x antal kilo kroppsfett = teoretisk maxgräns för hur mycket fett du kan förbränna per dygn. Så om du väger 90 kg och har låt säga 20 % kroppsfett får du 18 kg fett vilket betyder att den teoretiska maxgränsen blir 1260 kcalunderskott (om man nu utgår från att teorin stämmer och man vill minimera risk för att förlora annat än fett).

Tror att du kan lyckas bra med målsättningen. Fokusera på styrketräningen och reglera underskottet genom dieten.

Bra att det går bra hittills förresten, det kanske du kan tolka som att du kanske inte borde ändra på vad du gjort. Bara fortsätt skulle jag nog säga.

kettlebellGuden
2011-07-20, 18:10
Blev lite fel där, snarare att hamna över 2g som vissa dagar kan bli knepigt. Problemet ligger i maten jag äter så är nog där jag får prioritera om.


Okej, då kanske jag ska lägga om det lite beroende på vad jag tänkt göra vissa dagar!
Är nog främst kosten vissa dagar som ställer till det, lite för mycket fett som gör att jag inte kommer upp i det ibland.

Kyckling- och sejfile. Tonfisk. Milbona kvarg..