handdator

Visa fullständig version : Bygga marklyftspodie


shadowfire
2011-07-19, 21:00
Någon som har byggt ett podie för mark, antingen hemma eller på/till/för ett gym?

Google gav inte speciellt många träffar. Söker konstruktionstips, både regelmått, täthet/kortlingar, materialval (OSB? plyfa?) mm. De riktiga byggarpodierna tycks ju fjädra/dämpa lite, men ska samtidigt tåla ett nedsläpp med en tyngre stång.

feyin
2011-07-19, 21:22
Betonggolv + tjocka gummimattor (typ kvadratiska i form, flera st) + sån där lyfta upp stången grej så man kan lägga på vikter ?

tntballe
2011-07-19, 21:25
http://www.nasgaweb.com/forums/forum/forum_posts.asp?TID=6216
http://www.marunde-muscle.com/forum/showthread.php?t=11265
Hade valt denna om jag gjort en själv http://weightliftingexchange.com/index.php?option=com_content&task=view&id=361&Itemid=60
_rvPYabrD_A

shadowfire
2011-07-19, 21:56
aaaaaaaaah magnifikt!
precis vad jag behövde. merci!

shadowfire
2011-07-19, 22:02
"cushion" i beskrivningen torde ju gå att använda frigolit istället... som fyllnad inuti?
Här ska byggas. :D

feyin: tack för tipset btw, ska bygga något som man kan rulla upp stången på för att underlätta avtagninge av vikter med.

tntballe
2011-07-19, 22:20
"cushion" i beskrivningen torde ju gå att använda frigolit istället... som fyllnad inuti?
Här ska byggas. :D

feyin: tack för tipset btw, ska bygga något som man kan rulla upp stången på för att underlätta avtagninge av vikter med.

Tror frigoliten smulas av krafterna, är nog bättre med billiga mattor.

Har en hemmagjord skivstångslyft hemma, tänk dig formen som ett vinkelhake med en klyka i ena änden. Pressan då upp med foten men lyfter bara ena änden i taget. Simpel och borde inte vara några problem att hitta tillräckligt med plattjärn för tillverkning.

Pudzianovski
2011-07-19, 22:21
Jag tycker du ska bygga typ 5 meter högt podium. I rent guld med state of the art belysning. Du kan döpa det till shadowthrone. Där får bara den mäktiga guden Shadowfire marka.

shadowfire
2011-07-19, 22:38
Tror frigoliten smulas av krafterna, är nog bättre med billiga mattor.

Har en hemmagjord skivstångslyft hemma, tänk dig formen som ett vinkelhake med en klyka i ena änden. Pressan då upp med foten men lyfter bara ena änden i taget. Simpel och borde inte vara några problem att hitta tillräckligt med plattjärn för tillverkning.

oooooooooh pic? låter ju förjävla nice.


Jag tycker du ska bygga typ 5 meter högt podium. I rent guld med state of the art belysning. Du kan döpa det till shadowthrone. Där får bara den mäktiga guden Shadowfire marka.

hahahha, dont even go there... det hade passat 130kgfinsksisu dock :D
Problemet för min del blir nog att med ett 5m högt podie så får jag såga hål i vardagsrumsgolvet och kommer mer eller mindre marka med skallen i projektorduken.... men shadowthrone ska den döpas till, gymet heter redan Fritzel Power Basement. :thumbup:

tntballe
2011-07-19, 22:48
oooooooooh pic? låter ju förjävla nice.




hahahha, dont even go there... det hade passat 130kgfinsksisu dock :D
Problemet för min del blir nog att med ett 5m högt podie så får jag såga hål i vardagsrumsgolvet och kommer mer eller mindre marka med skallen i projektorduken.... men shadowthrone ska den döpas till, gymet heter redan Fritzel Power Basement. :thumbup:

Ska leta efter bild, hittar jag ingen så ordnar jag bild så fort jag kommer hem.

z_bumbi
2011-07-20, 06:56
En lyft för en sida i taget bygger man enkelt av några reglar, funktionen är samma som den som man har på ett vanligt gym fast det är enklare (för de flesta) att göra den i trä. För ett gym så är det ett längre rör (bekväm arbetshöjd), ett kort rör nertill (sitter som ett T mot golvet för att lyften inte ska stjälpa), en krok på lagom höjd för stången och ett stöd på baksidan så man kan lämna stången i upphöjd läge.
För hemmabruk kan man iofs precis lika gärna fasa kanten på en bit träskiva och rulla upp den innersta viktskivan på den. Sätt en list i bakkant så rullar inte stången av åt fel håll.

kjell33
2011-07-20, 07:46
Tvåtum fyra plus gummimatta bör duga bra