handdator

Visa fullständig version : Val av träning!?


Morganrone93
2011-07-19, 20:04
Hej, är nyreggad här på forumet och jag behöver hjälp med ett val.

Jag tvekar mellan vad jag vill göra, dvs Springa/löpa eller Styrketräna.

Målet är att få bättre självförtroende och en rippad kropp.

Har "styrketränat" med hantlar och diverse grejor hemma för ett par månader och har precis denna vecka börjat försöka på mig att springa.

Jag vet inte riktigt hur jag vill träna.

Tack i förhand!

//Morgan

HulkH
2011-07-19, 20:05
Det som är roligast?



Vill du har rippad kropp så kör på styrketräning, fast det ena utesluter inte de andra. ;)

Fredrik_S
2011-07-19, 20:35
Springa ger kondition, styrketräningen ger muskler, maten avgör hur kroppen ser ut...

Pjotor
2011-07-19, 20:36
Om du tycker att det är kul och har tid så kan du kombinera styrketräning med löpning. Det gör många. Träna styrka 2-3 gånger i veckan och löpning 1-2 gånger i veckan eller vice versa, beroende på vad du prioriterar (styrka eller kondis).

Jag rekommenderar också starkt att du skaffar ett gymkort. Bättre och mer utrustning är det största skälet, samt om du har tur även kvalificerad hjälp av personalen och andra tränande.

emil93
2011-07-19, 21:11
jag har varit i samma sits som dig med exakt samma val. jag höll på mycket med löpning och ville bli bra i det men vid en viss tidpunkt insåg jag att om jag ska satsa på löpning så kan man inte ha den snygga, rippade kroppen man alltid "sett upp till" utan kommer vara en person med muskler uppätna av konditionsträningen.
Då började jag gymma istället. Efter lite drygt ett halvårs besökande på gymmet så har jag nu börjat kombinera med löpning. Jag känner att min kropp blivit stärkt av de olika benövningarna som man fått lida igenom och jag kan nu springa med mindre risk för skador. (var mycket skadad förr)
Jag vet inte riktigt varför du vill välja antingen löpning eller styrketräning men mitt råd är som de tidigare sagt, kombinera! du har nytta av båda två.

Viktigaste enligt mig är att känna att man tycker det är kul och att man känner att det är något man verkligen kan fortsätta med resten av livet och alltså inte bara tvingar sig till något.

Edit: vet att många elitlöpare inte ser ut som de lider av anorexia och att många har en hyffsad muskelös kropp.