handdator

Visa fullständig version : Hostar slem vid konditionsträning


martinan
2011-07-19, 17:29
Jag har tränat konditionsträning till och från i cirka två års tid, men väldigt sporadiskt och har därför aldrig fått upp en bra kondition, jag klarar att få upp pulsen i cirka 5-10 minuter.
Vissa gånger då jag tränar intensivt och verkligen får upp pulsen, så blir jag väldigt törstig (hittills allt normalt). Men när jag dricker så bildas det mycket slem i halsen. Detta händer trots att jag inte har några förkylningssymptom i övrigt, och slembildningen pågår men trappas successivt ner över loppet av 2 timmar. I början behöver jag harkla mig och spotta/svälja ungefär en gång i minuten.

Slembildningen är inte så kraftig att jag får andningssvårigheter.

Min fråga är ifall det är vanligt att folk med dålig kondition upplever slembildning vid konditionsträning? Kanske för att luftvägarna inte är vana vid ansträngningen.
Ifall det inte är vanligt, så tänker jag uppsöka läkare.

DANNE1988
2011-07-20, 06:28
Jag har tränat konditionsträning till och från i cirka två års tid, men väldigt sporadiskt och har därför aldrig fått upp en bra kondition, jag klarar att få upp pulsen i cirka 5-10 minuter.
Vissa gånger då jag tränar intensivt och verkligen får upp pulsen, så blir jag väldigt törstig (hittills allt normalt). Men när jag dricker så bildas det mycket slem i halsen. Detta händer trots att jag inte har några förkylningssymptom i övrigt, och slembildningen pågår men trappas successivt ner över loppet av 2 timmar. I början behöver jag harkla mig och spotta/svälja ungefär en gång i minuten.

Slembildningen är inte så kraftig att jag får andningssvårigheter.

Min fråga är ifall det är vanligt att folk med dålig kondition upplever slembildning vid konditionsträning? Kanske för att luftvägarna inte är vana vid ansträngningen.
Ifall det inte är vanligt, så tänker jag uppsöka läkare.

När du väl dricker ditt vatten på träningen så försök drick lite mindre åt gången, det här händer mig när jag dricker för mycket på en och samma gång.

Holabandola
2011-07-23, 21:29
Får du slembildning/hosta gult slem på morgonen varje dag kan det vara lite astmatiskt.

Men som du säger så är luftvägarna inte vana. Slembildas för att smörja och skydda luftvägarna. Så att försöka hosta bort det är alltid inte det bästa (återbildas lätt nytt då). Hosta bort det som rosslar, låt resten sitta kvar om du inte måste hosta bort det. Slemmet innehåller sannolikt inte bakterier som vid en förkylning (då är det bra att hosta bort slemmet och infektionen), det finns alltså liten anledning att hosta bort det annat än att det irriterar anding.