handdator

Visa fullständig version : Finns det utbildningar som inte kräver betyg?


TheIsh
2011-07-19, 16:25
Hej gott folk. Finns det någon utbildning som inte kräver gymnasiekompetens?
Jag har noll läshuvud, så motivationen att gå till komvux en fjärde gång finns helt enkelt inte. Andra ser mig allmänbildad och någon som inte "utnyttjar sin potential". Men jag känner ett fysiskt illamånende så fort jag sätter ögonen i en bok eller tidning.

Tanten på AMS säger att utbildningen jag har (från gymnasiet) räcker.
Mycket märkligt då jag inte ens nådde upp till 2500p och dessutom hade IG i flera ämnen, bla grundämnen. Jag känner mig ett offer av "du-pratar-för-mycket-under-lektionerna" dömd. Jag känner flera personer som fått utbildning via AMS men jag får ett barskt - Nej!, så fort jag ställer frågan.

Jag söker ju jobb, men efter fem år sammanlagd arbetslöshet så känner jag knappt något motivation att ens söka längre. Jag har haft några saker som jag verkligen har velat testa, men har fått nej överallt. Så nu behöver jag något papper jag kan stoppa i ansiktet på folk. För det verkar vara det som krävs. Jobben jag kan få genom gymnasieutbildningen är väl i stora drag industrijobb, men jag kan ju inte påstå att jag kommer ihåg ett dugg av det.

De jobben kommer och går, och jag har ett gäng industrier jag brukar ringa till med jämna mellanrum. Det blir lite "Ja hej, var det du igen". Inte illa med folk man aldrig träffat personligen. Jag behöver helt enkelt någon utbildning, vad som helst, som inte kräver gymnasiekompetens. Börjar bli rätt trött på att sitta på arslet och vara pank.

*gah!**cry*:furious::(

Baluu
2011-07-19, 16:27
Littorin lyckades bli arbetsmarknadsminister med en sadan utbildning.

TheIsh
2011-07-19, 16:32
Jag är för dålig på att ljuga för att bli politiker dessvärre. Men det bevisar ju det jag alltid trott. När det kommer till arbetsmarknaden är kontakter allt som gäller.
Jag ringde till ett industriföretag jag haft praktik på i typ ett år (3 dagar i veckan hela sista året på gymnasiet) OCH ringt till varannan månad minst i två år.. - Nej vi har inget just nu. Några dagar senare hör jag att en bekant fått jobb på samma företag, och han har typ fiskvårdsutbildning..

Loke
2011-07-19, 16:38
Telemarketing är perfekt för den som pratar för mycket.

Lustigt att AMS säger nej angående utbildningar, dom brukar faktiskt vara rätt bra.

TheIsh
2011-07-19, 16:48
Jag har ingen "säljande personlighet". Sen tror jag inte att man behöver utbildning för sånt.
Jag behöver papper på att jag ha gjort något. Något att falla tillbaka på om man skulle bli av med ett jobb. Att jag jobbat säljare (jag antar att det är det du syftar till?) skulle inte betyda mycket, inte i mina ögon i alla fall. Men det kanske är därför jag inte är lämpad som det heller. Jo, jag vet inte. Det är väl fel arbetsförmedlare kanske.

Angel
2011-07-19, 17:09
KY utbildning? Mycket praktiskt lärande.

mattepatte
2011-07-19, 17:09
Bartender?

Angel
2011-07-19, 17:10
http://www.kyutbildningar.se/

KaptenKnäsvag
2011-07-19, 17:12
Om du inte kan ta dig i kragen och läsa på Komvux finns det väl ingen vettig utbildning som passar dina krav för studietakt?

Kan du förklara hur du resonerar?

-AG-
2011-07-19, 17:23
Jag tror att företag vill se att man kan avsluta sådant man påbörjar, tex gymnasieutbildning. Därför är "pappret i ansiktet" inte bara för syns skull. Det viktiga är att fokusera på nuet och göra sin skola, praktik, jobb,... så bra som möjligt, då löser sig resten.
Postat via en mobil enhet

Jockefoten
2011-07-19, 17:31
Flytta till Gällivare och satsa på ett jobb i gruvan. 2000 nya jobb kommer erbjudas med 25tusen i grundlön.

btw så kräver KY-utbildningar gymnasiebetyg.

TheIsh
2011-07-19, 18:57
Om du inte kan ta dig i kragen och läsa på Komvux finns det väl ingen vettig utbildning som passar dina krav för studietakt?

Kan du förklara hur du resonerar?

Jag har läst 1½ bok frivilligt i hela mit liv. Eller en pocket och en halv bok rättare sagt. Jag har aldrig trivts i ett klassrum. Att sätta mig för fjädre gången och pina mig igenom något om jag inte ens är lite intresserad av känns inte så sporrande just nu. Dessutom var jag faktiskt på G att göra det, men fick fel datum av skolan så jag kom inte med till hösten.

Vad jag behöver är en praktisk utbildning av något slag. Är jag intresserad så blir det ju mycket roligare och lättare att genomföra. Men att sätta mig med huvudet i skolbok än en gång är bara döden. Hur jag fått IG i svenska är ju smått komiskt också. Blev mer eller mindre tvingad av min SV-lärare att skriva en dikt. Den dikten vann mig andra plats i en poesitävling så jag vet inte hur hon tänkte där :confused:

Synd att det bara finns plats för akademiker nu för tiden tycker jag.



Jag tror att företag vill se att man kan avsluta sådant man påbörjar, tex gymnasieutbildning. Därför är "pappret i ansiktet" inte bara för syns skull. Det viktiga är att fokusera på nuet och göra sin skola, praktik, jobb,... så bra som möjligt, då löser sig resten.
Postat via en mobil enhet
Det är lite det jag var inne på. Bryskt formulerat må hända :) Poängen är att man måste ha papper på allt nu för tiden. Att få komma in och lära sig ett yrke som lärling finns ju inte längre. Och det verkar som att trenden med utbildning kommer fortsätta. Jag säger till er som jag sagt till alla andra -- Jag borde ta mig i kragen och fixa betygen och läsa något. Men det är inte så lätt man försöker och försöker och bara får motgångar vilken väg man än tar.


Det där med Gällivare såg ju lite intressant ut måste jag säga. Det är väl ett sånt yrke där man får lära sig allt på plats kan jag tänka mig. Det verkar vara dåligt med bostäder där bara. Och när kan dessa jobb tänkas bli aktuella? Vad jag kan gräva fram står det ju 2000 nya jobb de närmsta två åren. Inget om ett omedelbart behov.

Dotpec
2011-07-19, 19:15
Skärp dig bara för helvete och sätt dig på komvux. Det finns en anledning till att folk kommer nånstans i världen. Det är inte bara du som sliter.

KaptenKnäsvag
2011-07-19, 19:31
motgångar

Om du tror att du kan glida genom livet på en räkmacka har du helt missuppfattat vad det innebär att vara en medelsvensson dessa dagar. Alla stöter på motgångar. Jag tror att du behöver en rejäl dos av wake-the-fuck-up.

Ska man lyckas får man kämpa lite. Jag pluggar fan 14-15 timmar om dagen vissa dagar, och jag får sämre betyg än vissa som inte ens lägger hälften av tiden, ska jag ge upp? Livet är lite jobbigt ibland, och orkar man ta sig igenom det som känns jobbigt så är man ofta en bättre människa i slutändan.

pragmatist
2011-07-19, 19:38
Klockrent yrke för vilsna: lokförare. Bristyrke, c:a 30 papp i månaden efter 4 år, ettårig utbildning som till stor del består av praktik. Räcker med 0.9 på HP och godkänd Svenska B och Engelska A för behörighet, om jag läser rätt innantill.

http://www.jarnvagsskolan.se/sv/HogskolaKY02.aspx

Loke
2011-07-19, 19:44
Det där med Gällivare såg ju lite intressant ut måste jag säga. Det är väl ett sånt yrke där man får lära sig allt på plats kan jag tänka mig. Det verkar vara dåligt med bostäder där bara. Och när kan dessa jobb tänkas bli aktuella? Vad jag kan gräva fram står det ju 2000 nya jobb de närmsta två åren. Inget om ett omedelbart behov.

Kan inte tänka mig att dessa jobb delas ut godtyckligt. Yrken där man lär sig allt på plats är ju precis den typen av yrken som kräver utbildning. Om det tar ett år för dig att lära dig så mycket att du är självgående så innebär det att företaget har investerat typ 500 000 i dig. Då är det självklart att dom är rätt kräsna med vilka dom anställer. Även om du erbjöd dig att jobba för 5000 mindre i månaden så skulle det inte vara värt risken om de har folk som gått gymnasiet på en relevant linje.

Den enda typen av jobb som inte kräver utbildning är jobb där kunskap inte är så viktigt. Antingen för att det mest handlar om talang eller för att det är jobbigt men inte svårt.

Jag har ingen "säljande personlighet". Sen tror jag inte att man behöver utbildning för sånt.

Telemarketing är ett av de få jobben som faktiskt är lätt att få även fast man inte är utbildad och där man lär sig allt på plats. Visst, det krävs nog en smula talang, men om man har den märks först när du försökt i några veckor. Men jag ska inte tjata, gör som du vill.

Klockrent yrke för vilsna: lokförare. Bristyrke, c:a 30 papp i månaden efter 4 år, ettårig utbildning som till stor del består av praktik. Räcker med 0.9 på HP och godkänd Svenska B och Engelska A för behörighet, om jag läser rätt innantill.

http://www.jarnvagsskolan.se/sv/HogskolaKY02.aspx

Och minst 2500 poäng från gymnasiet, det är väl en högskoleutbildning som alla andra.

TheIsh
2011-07-19, 19:51
Det handlar inte om motgångar, det handlar om att jag till synes aldrig kan överkomma dem.
Man står å stampar trots att man försöker. Och jag ska inte ljuga, motgångar gör en mentalt svag. Det har bara gått ett steg för långt nu. Allt jag någonsin har velat satsa på har gått åt helvete av en anledning eller en annan. Och nu är det ogenomförbart för alltid. Så vad vill folk att man ska göra? Rycka upp sig? Det är svårt att rycka upp sig när man sitter med en fot i skiten å den andra i graven. Allt jag hört så länge jag kan minnas är måsten och misslyckanden. Tack ändå.

edit/ Lokförare var en av dem grejerna jag var seriöst inne på (därför jag hoppa på komvux andra gången). Men sen fick jag veta att man inte fick va diabetiker så då sket det sig.
Att göra karriär inom försvaret var också något jag fann spännande, och jag hade ju lumparerfarenheten så jag visste att jag gillade det. Dessvärre var det på slutövningen jag fick diagnosen så det sket sig ju rätt skapligt. Sen fick jag erbjudande om att jobba med tågreparation, men det visade sig vara "säkerhetsklassat" så jag fick inte ha någon sjukdom som kunde påverka medvetandet.
Jag får inte köra någon typ av yrkestrafik, bli soldat osv.. Allt jag hade tänkt bli down the shitter.. Det är väl bara väktare kvar nu. Mina senaste 4 ansökningar har det inte blivit något av i alla fall.

MilkmaN
2011-07-19, 19:55
Men hur jobbigt kan det bli att göra klart gymnaiset för fan människa?

Vinter
2011-07-19, 19:55
Det handlar inte om motgångar, det handlar om att jag till synes aldrig kan överkomma dem.
Man står å stampar trots att man försöker. Och jag ska inte ljuga, motgångar gör en mentalt svag. Det har bara gått ett steg för långt nu. Allt jag någonsin har velat satsa på har gått åt helvete av en anledning eller en annan. Och nu är det ogenomförbart för alltid. Så vad vill folk att man ska göra? Rycka upp sig? Det är svårt att rycka upp sig när man sitter med en fot i skiten å den andra i graven. Allt jag hört så länge jag kan minnas är måsten och misslyckanden. Tack ändå.

Terapi, helt enkelt.

TheIsh
2011-07-19, 20:06
Men hur jobbigt kan det bli att göra klart gymnaiset för fan människa?
Ingenting är väl svårt om man är rätt person. Men du verkar ju smart, så det kunde du gott ha listat ut själv *rolleyes*

Terapi, helt enkelt.
Nej, varför det? Du skulle nog också vara lite smådeppig i min situation.

Tack för tipsen hur som helst. Det där med gruvan lät intressant.

-AG-
2011-07-19, 20:07
Du formulerar och uttrycker dig bättre än de flesta, vilket i mina ögon betyder att du borde ha förutsättningar att avsluta din gymnasieutbildning. Om det finns andra orsaker att du inte orkar ta dig igenom studierna kanske du borde börja bearbeta dessa orsaker. Du behöver inte plöja dig igenom år på universitet, men ett avslutat gymnasium tror jag är bra. Sedan är det bara att börja med vilket jobb som helst, göra det jobbet bra, och börja resan därifrån.
Postat via en mobil enhet

Angel
2011-07-19, 20:17
Var det nått fel på mitt jävla tips eller?

Sarwien
2011-07-19, 20:36
Var det nått fel på mitt jävla tips eller?

varför så arjjj?

Sarwien
2011-07-19, 20:37
Du formulerar och uttrycker dig bättre än de flesta, vilket i mina ögon betyder att du borde ha förutsättningar att avsluta din gymnasieutbildning.

le +1

C.E.J.
2011-07-19, 20:39
En del kurser på universitetet räcker det att man anmäler sig på institutionen, då kollar de inte upp behörighet.

kettlebellGuden
2011-07-19, 20:39
KY helt klart. Kanske svetsare?

TheIsh
2011-07-19, 20:43
Du formulerar och uttrycker dig bättre än de flesta, vilket i mina ögon betyder att du borde ha förutsättningar att avsluta din gymnasieutbildning. Om det finns andra orsaker att du inte orkar ta dig igenom studierna kanske du borde börja bearbeta dessa orsaker. Du behöver inte plöja dig igenom år på universitet, men ett avslutat gymnasium tror jag är bra. Sedan är det bara att börja med vilket jobb som helst, göra det jobbet bra, och börja resan därifrån.
Postat via en mobil enhet
Ja jo, jag är rätt fantastisk egentligen *rolleyes* Dessvärre får jag problem så fort jag ska läsa en bok av någon anledning. Vet inte om jag har något ADHD liknande kanske :Virro. Jag är ett stort fan av Fear & Loathing in Las Vegas om du är bekant?
Lånade Hunter S. Thompson's självbiografi av en granne, men jag kom knappt halvvägs. Det är något jag inte kan sätta fingret på, jag vet inte. Alltid vart sån. Hade ju intresset och ville läsa klart, men det gick bara inte :confused:.

Ja, de säger ju att man brukar få viljan att studera igen efter ett par år. Jag blir 24 i höst och känner inte att jag har någon motivation än i alla fall. Jag vet inte vad mer jag kan säga, än just att jag finner teori olidligt. Jo då, när jag skrev att jag hade vart arbetslös i fem år totalt, så menade jag det också. Nu har jag inte jobbat sen i Februari, vilket är det längsta jag gått, så man är väl extra känslig nu kanske.

Jag hade ju tillsvidare förra sommaren men arbetstiderna och min interna klocka kom inte överens. Slutade men att somnade bakom ratten en dag när jag var påväg hem och nästan frontade med en lastbil. Som tur var så var lastbilschauffören mer uppmärksam än mig så det blev inte så illa. Men tillräckligt för att jag skulle bli ersatt på jobbet, och det sved en hel del. Det var ju trots allt jobb på hemorten, dit jag tänkt flytta tillbaka. Men det blev det ju inget av såklart.

Som jag skrev innan så fick jag fel datum av komvux så jag kom inte med till hösten. Det är väl bara att fortsätta söka jobb antar jag. Inte mer man kan göra just nu!

:hbang:

Tillägg: Jag tror jag kan ha fått en viss allmänbildning av alla dokumentärer jag glor på. Information i filmformat äter jag upp som färska kanelbullar med mjölk.
Språket kommer nog helt enkelt ifrån att den delen av hjärnan hänger med lite bättre än resten, haha. Kan ju knappt rita en rak streckgubbe, så annat har nog fått lida misstänker jag :thumbup:

Yes
2011-07-19, 20:54
En del kurser på universitetet räcker det att man anmäler sig på institutionen, då kollar de inte upp behörighet.
På riktigt? Tips på kurser?

C.E.J.
2011-07-19, 20:55
På riktigt? Tips på kurser?

Alla mattekurser på SU, t.ex.

Yes
2011-07-19, 20:58
Jag som hoppats få svaret "alla juridik-kurser" som jag inte lär komma in på.

Rumsren
2011-07-19, 21:10
Var det nått fel på mitt jävla tips eller?

Ja lite. För att komma in på en KY utbildning måste du ha gymnasiekompetens vilket TS inte har. Annars var det ett bra tips.

Yes
2011-07-19, 21:14
Kan inte tänka mig att dessa jobb delas ut godtyckligt. Yrken där man lär sig allt på plats är ju precis den typen av yrken som kräver utbildning. Om det tar ett år för dig att lära dig så mycket att du är självgående så innebär det att företaget har investerat typ 500 000 i dig. Då är det självklart att dom är rätt kräsna med vilka dom anställer. Även om du erbjöd dig att jobba för 5000 mindre i månaden så skulle det inte vara värt risken om de har folk som gått gymnasiet på en relevant linje.

Den enda typen av jobb som inte kräver utbildning är jobb där kunskap inte är så viktigt. Antingen för att det mest handlar om talang eller för att det är jobbigt men inte svårt.

Att börja som grunt och visa sig kompetent och duglig kan dock övertyga en del arbetsgivare att satsa på en. Jag sitter själv dagligen med frågor som är långt över min utbildningsnivå, men läskunnighet, intresse och erfarenhet av verksamheten gör ändå att jag får tackla det. Jag har en polare som tagit sig från att flytta lådor på DHL till produktutveckling på SonyEricsson.

Jag menar alltså att det går, men det är såklart inte lätt. Sen är det ju frågan om det är roligare att plugga eller hanka sig fram på ett lagerjobb i några år... Jag skulle nog ändå rekomendera Komvux.

Yes
2011-07-19, 21:16
Ja lite. För att komma in på en KY utbildning måste du ha gymnasiekompetens vilket TS inte har. Annars var det ett bra tips.
Inte riktigt sant.

Behörigheten kan också bestå av att man genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig yrkeshögskoleutbildning.

Hämtat härifrån:
http://www.studentum.se/Teknisk_Foervaltare_YH_85419.htm

Anders The Peak
2011-07-19, 21:18
Du formulerar och uttrycker dig bättre än de flesta, vilket i mina ögon betyder att du borde ha förutsättningar att avsluta din gymnasieutbildning. Om det finns andra orsaker att du inte orkar ta dig igenom studierna kanske du borde börja bearbeta dessa orsaker. Du behöver inte plöja dig igenom år på universitet, men ett avslutat gymnasium tror jag är bra. Sedan är det bara att börja med vilket jobb som helst, göra det jobbet bra, och börja resan därifrån.
Postat via en mobil enhet

Exakt uttrycker sig lite väl bra i skrift svårt att tro på att storyn är sann.

kettlebellGuden
2011-07-19, 21:21
Var det nått fel på mitt jävla tips eller?

Mycket bra tips. :thumbup:

TheIsh
2011-07-19, 21:33
Att börja som grunt och visa sig kompetent och duglig kan dock övertyga en del arbetsgivare att satsa på en. Jag sitter själv dagligen med frågor som är långt över min utbildningsnivå, men läskunnighet, intresse och erfarenhet av verksamheten gör ändå att jag får tackla det. Jag har en polare som tagit sig från att flytta lådor på DHL till produktutveckling på SonyEricsson.

Jag menar alltså att det går, men det är såklart inte lätt. Sen är det ju frågan om det är roligare att plugga eller hanka sig fram på ett lagerjobb i några år... Jag skulle nog ändå rekomendera Komvux.

Det är något sådant jag är ute efter. Men möjligheter växer ju inte på träd.
Komvux är som sagt uteslutet, det här året åtminstone. Jag tänker dock inte sitta på arslet till våren. Bara för att jag ogillar att läsa betyder inte det att jag inte gör något för att förbättra min situation.

Finns en industri på hemorten där jag gick all min praktik på gymnasiet (3 dagar i veckan hela sista året). Jag har alltså spenderat en hel del tid på de flesta avdelningar där, och hör av mig minst varannan månad och frågar om de behöver folk. Ingångslönen där ligger 23-25 någonstans. Till saken hör att skolan jag gick på ligger på samma industriområde, och utbildade gentemot denna typ av industri. Så kan jag få ett bra jobb någonstans så är det ju där. Måste bara ringa vid rätt tillfälle.

Exakt uttrycker sig lite väl bra i skrift svårt att tro på att storyn är sann.

Haha, vad ska man säga. Tack :naughty:.
Man behöver inte vara dum i huvudet för att man inte gillar skola :)

Fagen
2011-07-19, 21:39
The ish: Läs vad du skriver och fundera sedan på om du skulle vilja anställa dig själv?

Hur snusförnuftigt det än må låta så bör du nog sluta se dig själv som ett offer för omständigheter och fokusera mer på saker du faktiskt kan påverka. Tyvärr finns det nog inget annat sätt att ta sig vidare (om du inte gifter dig med någon med pengar).

Loke
2011-07-19, 21:46
Att börja som grunt och visa sig kompetent och duglig kan dock övertyga en del arbetsgivare att satsa på en. Jag sitter själv dagligen med frågor som är långt över min utbildningsnivå, men läskunnighet, intresse och erfarenhet av verksamheten gör ändå att jag får tackla det. Jag har en polare som tagit sig från att flytta lådor på DHL till produktutveckling på SonyEricsson.

Jag menar alltså att det går, men det är såklart inte lätt. Sen är det ju frågan om det är roligare att plugga eller hanka sig fram på ett lagerjobb i några år... Jag skulle nog ändå rekomendera Komvux.

Jo, det är iofs sant att det går. Men har man redan problem att få jobb så är det nog svårt. Det vanliga är nog att folk som inte orkar ta sig igenom varken gymnasiet eller komvux inte heller orkar vara driftiga i arbetslivet.

TheIsh
2011-07-19, 22:07
Jo, det är iofs sant att det går. Men har man redan problem att få jobb så är det nog svårt. Det vanliga är nog att folk som inte orkar ta sig igenom varken gymnasiet eller komvux inte heller orkar vara driftiga i arbetslivet.

Det är teoretiskt plugg jag inte klarar av :Virro. Men jag håller med om att det kan se dåligt ut på papper. Det kan man inte komma undan.